Yigantes
#1
All time favorite! Je mag me er voor wakker maken! Tongue  Vanavond gezellig etentje gehad hier thuis en dit was één van de Mezze. Je kan het natuurlijk ook als bijgerecht serveren, of als vegetarische schotel, met brood erbij. Nog wat over, lekker morgenavond opwarmen na mijn werk Smile .





Nog wat foto's:

De saus aan het garen:

[Afbeelding: jtm0qx.jpg]

Alles bij elkaar en klaar om de oven in te gaan:

[Afbeelding: 25po6rs.jpg]

Klaar! Kali Orexi!

[Afbeelding: 2eyfd05.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Staat bij mij ook bij de favorieten, wij eten dit ook als hoofdgerecht, feta erbij, beetje brood en een lekkere salade.
Onze versie is trouwens zonder paprika, wijn en oregano.
Quote
#3
Precies Nanny, gewoon gigantes plaki.
Quote
#4
Bedankt weer voor het delen van je recept. Gigantes is het lievelingseten van één van mijn dochters.
Ik ga het deze winter eens proberen zelf te maken.
Quote
#5
Absoluut heerlijk! Met knapperig vers brood erbij en groene salade ook prima hoofdmaaltijd. Hieronder een variant die ik zelf meestal maak:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Nodig voor 4 personen als hoofdgerecht of 6 personen als meze: 

100 g gedroogde gigantes (reuzenbonen) – 1,5 dl olijfolie (extra vierge) – 2-3 uien, met een totaalgewicht van ca 300 g, gesnipperd – 1 stengel bleekselderij, in dunne plakjes – 2 worteltjes, in blokjes gesneden – 3 teentjes knoflook, in dunne plakjes – 1 tl gedroogde oregano en 1 tl gedroogde tijm – 400 g tomaten uit blik, in stukken – 2 el tomatenpuree, aangelengd met 3 dl heet water – 1 tl kristalsuiker – 3 el fijngehakte platte peterselie – zout en versgemalen zwarte peper.

Week de bonen een nacht in een grote kom water. Stort ze de dag erna in een vergiet, spoel ze met koud water en schud ze om. Doe ze over in een grote pan, giet er zo veel water op dat ze onder staan en zet ze op het vuur. Breng ze aan de kook. Leg een deksel op de pan en kook de bonen tot ze bijna gaar zijn, dat is in ca 45 minuten tot 1 uur. Controleer het en laat ze niet stuk koken.
Stort de gekookte bonen in een vergiet. Laat ze uitlekken en zet ze apart. Verwarm de oven voor op 180 graden.
Verhit de olijfolie in een (hapjes)pan. Fruit de uien daarin goudgeel. Voeg de bleekselderij, wortel, knoflook en de gedroogde kruiden toe. Roer alles om met een houten lepel tot het knoflook begint te geuren. Roer dan de tomaten erdoor en laat het mengsel afgedekt 10 min stoven. Giet het papje van tomatenpuree erbij en de bonen. Roer de suiker en de peterselie erdoor. Breng alles op smaak met flink wat peper en een beetje zout.
Doe de inhoud van de pan over in een ovenschaal en stoof het gerecht in ca 30 minuten in de oven gaar. Doe eventueel een deksel of aluminiumfolie op de schotel; haal deze 10 minuten voor het einde van de gaartijd eraf. Controleer tussendoor 1 of 2 keer of de bonen niet droogkoken. Giet er dan zo nodig wat heet water bij. Haal de schotel uit de oven als de bovenkant goudbruin en een beetje gekarameliseerd is. 
Garneer met wat vers geknipte peterselie.
Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote
#6
Precies Corry zo maak ik ze ook , heerlijk. Als variant ga ik het recept van Johan ook uitproberen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)