huis kopen en verkopen op Kreta
#1
van 1-1-2017 wordt bij verkoop van een huis 30% belasting geheven over de winst.  Afhankelijk hoelang het huis in bezit is. Na 10 jaar is er een vrijstelling van 25.000 euro. De winst wordt gezien als inkomen. Nu zullen vele denken wordt er dan nog winst gemaakt? meestal niet echt, maar er zijn huizen die voor de belasting met een lager WOZ waarde zijn beschreven zoals vroeger ook in Nederland. En ja dan ben je het haasje.
 Sinds januari is er meer aan de hand dit maal voor de kopers. In een aantal regio's op Kreta kan je het aangekochte huis niet officieel op je naam registreren. Dat heeft te maken met het dorp waar het staat officieel geen dorp is maar een hamlet waar andere regels gelden. Deze huizen zijn niet op de juiste wijze geregisreerd daar de regels veranderd zijn. Ook heeft de regering van deze dorpen vorig jaar belasting geeist die zij bij bouw van deze huizen hebben gekregen. De rechtbank kon geen vonnis vellen en de eis is geseponeerd. Einde verhaal tenzij de regering met een andere regel of wet komt. En die moet er komen, want er wordt geen huis verkocht nu.
EEn tussen oplossing is voor aspirant kopers en verkopers: De kopers huren het huis en bij aankoop wordt de huur met de koopprijs verrekent. Uiteraard worden de energiekosten, water en borg wel betaald. Zo kan er een bepaalde zekerheid verkregen worden voor beide partijen.
Het kan zijn dat intussen  deze info weer ingehaald is door andere regels. Het is erg moeilijk hier goede info over te krijgen zelfs advocaten weten niet alles. 
Morgen is altijd weer een nieuwe dag en blijf daar in griekenland lekker van genieten. Voor degene die daar nu last van hebben sterkte en veel geduld gewenst!
Groetjes
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#2
Om de verkoop van huizen te bevorderen is de belasting van 30% niet van toepassing voor de jaren 2017 en 2018.
Quote
#3
leuk optrekje, prijs 20 miljoen euro

  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Inderdaad, wij hebben vorige maand een huis gekocht in Loutra, en hebben ook de constructie met een tijdelijk huurcontract van 2 jaar, blijkbaar is het probleem bij het kadaster groter voor de huizen die buiten de oude dorpsgrenzen staan groter omdat daar alle landmetingen en liggingsplannen overgedaan moeten worden. Voor de huizen die niet buiten de zones vallen zou het normaal op enkele maanden opgelost moeten zijn. Nu schrijven ze niets in uit vrees terug fouten te maken, maar die situatie zal onhoudbaar worden als ze de complete vastgoedsector niet willen laten kelderen. Ook het feit dat de staat een hoop geld misloopt zal wel niet vreemd zijn.
Quote
#5
Jerichrome balen dat je niet kan kopen. Heb je het huurcontract en pre koopcontract bij de advocaat geregeld? Hadden de verkopers al nieuwe tekeningen en controle bebouwing, afdakjes muren enz door de architect laten verrichten? Zo niet wel laten doen en legaliseren anders kost het jou ern hoop geld . Let ook op dat het huis niet op grond staat met meerdere huizen i.v.m met splitsing kavel en misschien nog afrekening van belasting en ika.(verzrkering werknrmers van debouw).
maar zolang je huurt zit je safe. Ik koop niet meer te veel gekke dingen gebeuren nu en toekomst en belasting wordt steeds duurder en meer b.v zwembad (als je die hebt?) Genietse van je huis en o ja als je verhuurd hoor ik het grasg.
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#6
Laat jullie goed en deskundig informeren. Het Griekse kadaster is een janboel en nooit goed opgezet. Informeer maar bij ons Kadaster in Apeldoorn, ooit omgezet bij ons door Napoleon.
Quote
#7
Je hoeft niet te splitsen, maar er is vaak een mogelijkheid(niet eens altijd) Problemen met kadaster zijn alleen in Rethymnon. Ik werk voor Yourhomeoncrete en wij verkopen nog steeds en hebben gelukkig goede advocaten.
Quote
#8
Dat je nog steeds verkoopt zegt niet dat er geen problemer achteraf kunnen komen.
Quote
#9
(23 May 2017, 12:15)freule schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je hoeft niet te splitsen, maar er is vaak een mogelijkheid(niet eens altijd)  Problemen met kadaster zijn alleen in Rethymnon. Ik werk voor Yourhomeoncrete en wij verkopen nog steeds en hebben gelukkig goede advocaten.

Overal in Griekenland is het een janboel met het kadaster, ze komen met drie man/vrouw meten, de ene kan schrijven de andere meten en de derde moet kijken of die twee het goed doen.
En komen ze nog tich keer terug om weer te meten al dan niet met de architect om alles wat illegaal gebouwd  is opnieuw op tekening te zetten.
Wat zijn bij jou firma de makelaarskosten?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Voor ons gaan alle documenten en dergelijke via Elxis, onze makelaar in Nederland, in samenwerking met de advocate op Kreta, alle huur en pre aankoopcontracten gaan inderdaad via de notaris.
Alle legaliseringen waren al uitgevoerd.
Quote
#11
Wij verkopen niets wat niet eerst gelegaliseerd is! Onze commissie is 2,5%. Bij het kopen van een kavel begeleiden we ook de hele bouw.daarbij wordt natuurlijk heel goed opgelet om illegale dingen aan de woning te voorkomen.
Quote
#12
Nou nou freule weet je het zeker? als de kavel niet gesplitst is moet dat toch echt en dan maar hopen dat de belasting e.d en ika netjes is betaald bij aankoop 1e eigenaar anders problemen bij verkoop. In heel griekenland kadasterproblemen omdat het een overheidsregeling is! Ik hoop dat er gauw een goede regeling komt zodat er weer op naam gekocht kan worden maar hou het ff zuiver voor dit forum. We zijn om elkaar te helpen maar wel de goede kant op anders wordt je droom in griekenland een nachtmerrie, ben er net aan ontsnapt dus weet waar over ik praat! pas op freule dat je niet je kroontje verliest.
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#13
Ik heb onlangs nog een kavel en woningen verkocht. Alles netjes geregeld. Op een gezamenlijke kavel moeten wel alle woningen gelegaliseerd zijn natuurlijk. Maar dan geen problemen bij verkoop.
Ik wens natuurlijk iedereen die hier op Kreta heel veel succes met een woning
Quote
#14
Huis verkopen kopen
Gelezen dat per 1-1-2018 door koper 3 % tranfairkosten betaald moet worden en de verkoper over de winst van de verkoopprijs 15% belasyong betaald moet worden. Dit is vooral zuur voor degene waarbij in de koopakte toendertijd een lager bedrag is vermeld dan de werkelijke koopprijs was. Dit was ten gunste van projectontwikkelaar en ook voor koper die waarschijnlijk minder belasting betaald heeft toen het huis klaar was. Echter het was wel een actie van de projectontwikkelaar. Dus dan moet je belasting betalen over een bedrag wat geen winst is. Bewijs het maar eens. de koopacte van de notaris is moeilijk te veranderen, alle handtekeningen stempels en zegels bezegelen de verkoop voor altijd.
Waarschijnlijk zullen nog veel huizen voor die datum te koop komen dus wordt het een kopersmarkt met leuke prijzen denk ik.
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#15
(15 August 2017, 10:46)kokino17 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Huis verkopen kopen
Gelezen dat per 1-1-2018 door koper 3 % tranfairkosten betaald moet worden en de verkoper over de winst van de verkoopprijs 15% belasyong betaald moet worden. Dit is vooral zuur voor degene waarbij in de koopakte toendertijd een lager bedrag is vermeld dan de werkelijke koopprijs was. Dit was ten gunste van projectontwikkelaar en ook voor koper die waarschijnlijk minder belasting betaald heeft toen het huis klaar was. Echter het was wel een actie van de projectontwikkelaar. Dus dan moet je belasting betalen over een bedrag wat geen winst is. Bewijs het maar eens. de koopacte van de notaris is moeilijk te veranderen, alle handtekeningen stempels en zegels  bezegelen de verkoop voor altijd.
Waarschijnlijk zullen nog veel huizen voor die datum te koop komen dus wordt het een kopersmarkt met leuke prijzen denk ik.

Waar zijn dan de centen naar toe die meer werden overgeschreven op rekening van die advocaat dan dat er op een akte staat?...
Quote
#16
Ja dat is of was? Een mooi trucje uit de trucendoos van de projectontwikkelaar met mefe wrten van de advocaat.
Een gedeelte (het bedrag wat later in de koopacte werd vermeld) werd direct direct in termijnen overgemaakt aann de projectontwikkelaar. Het gedeelte wat je wel moest betalen masr later niet zichtbaar was moest op je Griekse rekening overgemaakt worden. Bij de notaris een machtiging afgegeven voor de advocaat die dat geld contant mocht afhalen en naar de projectontwikkelaar bracht. Onzichtbaar voor taxoffice. Helemaal en heel naief met toestemming van de klant. en als dan opk nog te horen krijgt dat daar een Nederlands bedrijf die de klant tegen behoorlijke betaling begeleiddr tojdens koop en bouw (insiders weten wel wie) weet van had, is dat geen goede zaak geweest. Degene die nu dus het huis verkopen komen volgend jaar deze winst belasting tegen over winst die ze niet maken, misschien zelfs verlies.
ik weet niet hoe vaak deze truc is toegepast bij andere projectontwikkelaars. Wie weet daar meer over?
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#17
(15 August 2017, 18:45)kokino17 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja dat is of was? Een mooi trucje uit de trucendoos van de projectontwikkelaar met mefe wrten van de advocaat.
Een gedeelte (het bedrag wat later in de koopacte werd vermeld) werd direct direct in termijnen overgemaakt aann de projectontwikkelaar. Het gedeelte wat je wel moest betalen masr later niet zichtbaar was moest op je Griekse rekening overgemaakt worden. Bij de notaris een machtiging afgegeven voor de advocaat die dat geld contant mocht afhalen en naar de projectontwikkelaar bracht. Onzichtbaar voor taxoffice. Helemaal en heel naief met toestemming van de klant. en als dan opk nog te horen krijgt dat daar een Nederlands bedrijf die de klant tegen behoorlijke betaling begeleiddr tojdens koop en bouw (insiders weten wel wie) weet van had, is dat geen goede zaak geweest. Degene die nu dus het huis verkopen komen volgend jaar deze winst belasting tegen over winst die ze niet maken, misschien zelfs verlies.
ik weet niet hoe vaak deze truc is toegepast bij andere projectontwikkelaars.  Wie weet daar meer over?

Menig/alle advocaten hebben een zwarte rekening. Is trouwens niet alleen zo in Griekenland uiteraard.
Quote
#18
Tja, wanneer je een deel van je huis zwart en contant betaalt kan je (later) een risico lopen. 
Moet ik nu medelijden met deze mensen hebben?
Lijkt me niet.
Quote
#19
Er wordt helemaal niets in het zwart betaald, van persoonlijke rekening naar andere rekening, nadien maken ze het zwart.
Quote
#20
Zo is het El greco de klant betaaald volgens zijn weten helemaal wit. En dat het anders gaat dan in nederland of? Dat is dan zo. Dat mag je gerust naief noemen . Pas later valt alles op zijn plek en weet je meer hoe alles kan en moet werken. Nu kan ik iedereen daar advies in geven want ik ben ook revarings deskundige en alles nageplozen hoe het allemaal zit. Ja van schade en schande wordt je wijs. Ik klaag niet wat met ons is het goed afgelopen
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#21
Wanneer je een gedeelte van het totale aankoopbedrag niet op de koopakte(s) terug vindt en je de advocaat moet machtigen dat ontbrekende deel conctant van je rekening af te halen, dan weet je dat er een kunstje wordt geflikt.
Er wordt contant geld van kopers rekening opgenomen en doorgegeven. Koper machtigt iemand anders die transactie uit zijn naam voor hem uit te voeren.
Er is geen formeel document (akte, factuur, o.i.d.) van die transactie en dus is het een zwarte, contante, betaling verricht door de koper.
Ik denk dat het zo in elkaar steekt.

In Nederland zou je in een dergelijk geval ook aan de bel trekken of minimaal door hebben dat er iets heel erg vreemds aan de hand is.
Zo naief kan je niet zijn denk ik.
Quote
#22
Je hebt hekemaal gelijk xander. Wij hebben toen inderdaad navraag gedaan bij dat bedrijf die ons begeleidde en zij verzekerde obsdat dat dit normale weg was. Het gekke was dat bij een paar eigenaars die het niet zo hadden gedaan, dus minder contant geld door advocaat doorgesluist hadden, later de taxoffice op de stoep hadden staan omdat ze te weinig belasting hadden betaald dus naheffing. Heel merkwaardig en slim in elkaar die truc maar niet zoals het moet zijn.
wij begrepen er ook niets van. Maar we hadden juist om niet bij foute mensen terecht te komen juist dat bedrijf ingeschakeld en deze doet ook juiste zaken maar in verleden (nu?) Werkten ze meer voor de projectontwikkelaar dan voor hun klanten., waar ze stevig door betaald werden. Je bent zie ik sinds 2011 lid vsn dit forum dus minstens 6 jaa bekend met regels en wetgeving in Griekenland die ook nog regelmatig veranderen. Nu als je met bouwen van een huis begint en dit allemaal niet weet dan vertrouw je op mensen die te vertrouwen zou moeten zijn en denkt dat het waterdicht is. Nuet dus ja moeilijk geval en naief nee en ja. Hele slimme mensen hebben hier mee te maken gehad.
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#23
(17 August 2017, 12:24)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wanneer je een gedeelte van het totale aankoopbedrag niet op de koopakte(s) terug vindt en je de advocaat moet machtigen dat ontbrekende deel conctant van je rekening af te halen, dan weet je dat er een kunstje wordt geflikt.
Er wordt contant geld van kopers rekening opgenomen en doorgegeven. Koper machtigt iemand anders die transactie uit zijn naam voor hem uit te voeren.
Er is geen formeel document (akte, factuur, o.i.d.) van die transactie en dus is het een zwarte, contante, betaling verricht door de koper.
Ik denk dat het zo in elkaar steekt.

In Nederland zou je in een dergelijk geval ook aan de bel trekken of minimaal door hebben dat er iets heel erg vreemds aan de hand is.
Zo naief kan je niet zijn denk ik.

Zo gebeurt het inderdaad. Makelaar/projectontwikkelaar, Advocaat, stroman en vorige eigenaar zitten in het complot. Zo hebben wij het alleszins ondervonden. Eén groot probleem, wat doe je er aan?
Quote
#24
Toen wij ons huis lieten bouwen op Kreta, ongeveer 15 jaar geleden, hoorden we ook vreemde verhalen. Wij hadden geen tijd om een bedrijf in te schakelen en dus hebben we alles zelf geregeld in een paar dagen. We hadden ons wel een aantal zaken voorgenomen en een daarvan was dat alle bedragen per bank naar de ontvangers moest gaan. Niets contant. Dit deden we overigens voornamelijk omdat we van iedere overboeking een zgn Pink slip wilden hebben. Ik weet niet of dat nu nog steeds is vereist in GR, maar ik denk het niet. Daar zijn nu EU regeltjes voor.

Niettemin kan ik me voorstellen dat je wordt overdonderd door allerhande, voor ons vreemde, gebruiken rondom een huis kopen. Je vertrouwt daarom op het bedrijf dat je daarvoor hebt ingehuurd.
Het bedrijf dat jullie heeft geholpen speelt denk ik een alleszins twijfelachtige rol. Zij hadden dit nooit mogen laten gebeuren. Jullie betaalde ze immers ook om er zeker van te zijn dat alles zou gaan zoals het volgens de regels hoort te gaan.
Quote
#25
Xander jullie hebben veel geluk gehad, want ook de eigebaar waarvan wij het huis zouden kopen is ergens ingetrapt en dat is een hele pientere man. Nu ben ik ook de domste niet en in zijn val ben ik niet ingetrapt. En dat was een NL.

We hebben intussen ons huis verkocht(zonder hulp van de bekende die het zo goed weten hoe het moet) en wonen nu tijdelijk in de apokoronas. Intussen ander huis gevonden waar we nog voor de winter naar verhuizen. Nee niet meer kopen. Daar zijn wij van genezen hoewel het soms nog kriebelt, maar we hopen in ons nieuw huis nog vele jaren te genieten van het Griekse leven. Zolang je buiten schot blijf ben jij niemands doel.
Toch gezellig hier op de Apokoronas xander. Wie weet komen we elkaar zonder dat we het weten ergens tegen.?! Wie weet dan praten we er nog eens over want dit was maar een tipje van de sluier. Stuur maar een pb of mail als je zin hebt
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#26
Ik las deze "oude topic" en nog zo actueel. We zijn 2023 en nog steeds dezelfde problemen. Al zijn de plaatselijke instanties bezig met registraties van eigendommen. Het is een klein percentage van de bevolking die het daadwerkelijk doet. Wat maakt dat een eigendom kopen, of het nu grond is of een huis nog zo omslachtig is omdat niets in orde is. Vele real estate verklaren alle documenten in hun portfolio te hebben van de eigendommen die ze te koop zetten. Niet dus, wat voor buitenlandse kopers het proces van aankoop lang en omslachtig is. Een advocaat werkt ook niet gratis als hij eigendom(men) checkt.
Quote
#27
Haha het is wat kopen en/of verkopen van vastgoed op Kreta! Toen we in 2010 ons huis hier kochten dachten we al wat meegemaakt te hebben maar dat was nog niets met wat we de afgelopen maanden meegemaakt hebben om ons huis terug te verkopen en op zoek te gaan naar wat anders en elders. Ik kan je verzekeren dat we sinds november '21 tot op heden al veel hebben meegemaakt en mochten we gezegend zijn met dichterlijke talenten het een avontuurlijk boekje zou worden. Big Grin 
En we zijn nog niet aan het einde want er moet nog begonnen worden met bouwen, wéér een sprong in het ongewisse...
Quote
#28
Inderdaad El Greco, het is een heel avontuur met pieken en dalen. En dan het bouwen zelf nog. Met de huidige prijsstijgingen erbij, weten we dat we voor het bouwen van ons huis op een 2500k per vierkante meter moeten rekenen voor het huis. Sommige bedrijven rekenen zelfs 3000k per vierkante meter. Daar het niet om een vakantiehuis gaat , maar een permanent huis dat ook wel de nodige vierkante meters nodig heeft.
Quote
#29
(10 February 2023, 08:32)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad El Greco, het is een heel avontuur met pieken en dalen. En dan het bouwen zelf nog. Met de huidige prijsstijgingen erbij, weten we dat we voor het bouwen van ons huis op een 2500k per vierkante meter moeten rekenen voor het huis. Sommige bedrijven rekenen zelfs 3000k per vierkante meter. Daar het niet om een vakantiehuis gaat , maar een permanent huis dat ook wel de nodige vierkante meters nodig heeft.

Je bedoelt 2.500 euro Ellie69? Want 2.500.000 euro per m2 lijkt me wat veel!  Wink  Alsnog vindt ik dat stevige prijzen!  Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#30
Nee, hahaha, dat zou idd veel zijn. 2500euro per vierkante meter alles inbegrepen. Alle belastingen, kosten, afwerking inbegrepen. Zijn inderdaad stevige prijzen, dat is zonder de grond nog. Het is heel duur geworden op Kreta. Zelfs voor een bestaande woning zijn de prijzen de laatste 2 jaar enorm gestegen. Bouwgrond ook
Quote
#31
Ja de prijsstijgingen zijn niet te vermijden natuurlijk maar ze doen ons geloven dat die 70% ipv 30%. ?
Weten we van mensen die bouwmaterialen verkopen maar net zoals in België en elders vermoed ik rekenen ze, 30% effectieve prijsstijging x 2 (om zeker te zijn dat ze er aan uit kunnen en geen verlies zullen lijden + 10% voor de verkoop van het materiaal. ?
Dat gaat dus net zolang duren totdat er niet meer kan gebouwd worden en de markt ineen zakt maar zover denken ze nu nog niet na.
Quote
#32
Zolang er vraag en aanbod is zal dit blijven duren vrees ik. Het grootste marktaandeel bestaat nog steeds uit vakantiewoningen op Kreta. Niet Grieken die er een permanent huis bouwen zijn nog steeds een minderheid. Toch blijft zelf bouwen voor ons de eerste keuze, dan kies je zelf voor de isolatie en de verwarming van je huis. We hebben bestaande woningen gezocht en bezocht. Probleem is dat deze zeer prijzig verkocht worden( veel te duur voor wat het is), niet geïsoleerd zijn en geen centrale verwarming hebben, met vochtproblemen tot gevolg. Ergens een dubbel gevoel dat je vandaag 100.000euro duurder uitkomt voor het bouwen van hetzelfde huis tegen een jaar geleden. De enigste "oplossing" zou zijn om enkele jaren ter plaatse huren en wachten om te bouwen tot de prijzen dalen. Misschien gaan de prijzen stagneren, maar gaan ze nog wel terug dalen naar de prijzen voor corona. Dat blijft gissen
Quote
#33
(11 February 2023, 09:53)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zolang er vraag en aanbod is zal dit blijven duren vrees ik. Het grootste marktaandeel bestaat nog steeds uit vakantiewoningen op Kreta. Niet Grieken die er een permanent huis bouwen zijn nog steeds een minderheid. Toch blijft zelf bouwen voor ons de eerste keuze, dan kies je zelf voor de isolatie en de verwarming van je huis. We hebben  bestaande woningen gezocht en bezocht. Probleem is dat deze zeer prijzig verkocht worden( veel te duur voor wat het is), niet geïsoleerd zijn en geen centrale verwarming hebben, met vochtproblemen tot gevolg. Ergens een dubbel gevoel dat je vandaag 100.000euro duurder uitkomt voor het bouwen van hetzelfde huis tegen een jaar geleden. De enigste "oplossing" zou zijn om enkele jaren ter plaatse huren en wachten om te bouwen tot de prijzen dalen. Misschien gaan de prijzen stagneren, maar gaan ze nog wel terug dalen naar de prijzen voor corona. Dat blijft gissen

Haha, gelijklopende zoektocht hier geweest en ervaring. No way dat we een bestaande woningen zouden kopen die niet volledig aan onze wensen zou voldoen, en dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Als je wat ouder begint te worden zijn er veel andere factoren die een rol spelen in je beslissing dan op gemiddelde leeftijd. 
Ze proberen je echt alles te verkopen wat een Griek zelf niet zou willen en al zéker niet tegen die vraagprijzen. 
Nu is het wel zo dat veel prijzen van bestaande woningen een stuk hoger liggen en proberen te verkopen omdat de eigenaar meer dan waarschijnlijk nog met hoge kosten zitten om zijn woningen te laten legaliseren als die van vóór 2010 is of nadien als er geen verbouwingsvergunning is aangevraagd. Die bedragen voor legalisatie kunnen flink oplopen en dan spreken we niet over €5000...

Ik vrees dat de prijzen van bouwmaterialen niet meer gaan dalen. Lijkt me ook redelijk veel dat je voor een huis dat je vorig jaar nog €250.000 kostte plots €350.000 zal mogen neerleggen. Alhoewel hier niets onmogelijk is natuurlijk. 
Bouwmaterialen is één zaak maar werkuren is een andere zaak en die zijn niet in die mate plots gestegen dat ze onbetaalbaar zouden worden. De werkmensen hun uurlonen hier liggen nog mijlen veraf van Belgische of Nederlandse uurlonen. En ook de aannemers werken met goedkopere werkkrachten om zelf meer te kunnen overhouden.

Misschien zou je ook kunnen afstappen van het idee om alles door één bouwaannemer te laten uitvoeren. Neem iemand voor de graafwerken, vervolgens voor de fundering en betonnen-geraamte. Contacteer een locale loodgieter, metser, elektricien, timmerman, enz...ga zelf je tegels, hout, of ramen/kozijnen kiezen > bestellen en neem locale plaatsers aan een op papier fix-prijs.

Het avontuur tegemoet... Smile
Quote
#34
(12 February 2023, 23:37)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 February 2023, 09:53)Ellie69 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zolang er vraag en aanbod is zal dit blijven duren vrees ik. Het grootste marktaandeel bestaat nog steeds uit vakantiewoningen op Kreta. Niet Grieken die er een permanent huis bouwen zijn nog steeds een minderheid. Toch blijft zelf bouwen voor ons de eerste keuze, dan kies je zelf voor de isolatie en de verwarming van je huis. We hebben  bestaande woningen gezocht en bezocht. Probleem is dat deze zeer prijzig verkocht worden( veel te duur voor wat het is), niet geïsoleerd zijn en geen centrale verwarming hebben, met vochtproblemen tot gevolg. Ergens een dubbel gevoel dat je vandaag 100.000euro duurder uitkomt voor het bouwen van hetzelfde huis tegen een jaar geleden. De enigste "oplossing" zou zijn om enkele jaren ter plaatse huren en wachten om te bouwen tot de prijzen dalen. Misschien gaan de prijzen stagneren, maar gaan ze nog wel terug dalen naar de prijzen voor corona. Dat blijft gissen

Haha, gelijklopende zoektocht hier geweest en ervaring. No way dat we een bestaande woningen zouden kopen die niet volledig aan onze wensen zou voldoen, en dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Als je wat ouder begint te worden zijn er veel andere factoren die een rol spelen in je beslissing dan op gemiddelde leeftijd. 
Ze proberen je echt alles te verkopen wat een Griek zelf niet zou willen en al zéker niet tegen die vraagprijzen. 
Nu is het wel zo dat veel prijzen van bestaande woningen een stuk hoger liggen en proberen te verkopen omdat de eigenaar meer dan waarschijnlijk nog met hoge kosten zitten om zijn woningen te laten legaliseren als die van vóór 2010 is of nadien als er geen verbouwingsvergunning is aangevraagd. Die bedragen voor legalisatie kunnen flink oplopen en dan spreken we niet over €5000...

Ik vrees dat de prijzen van bouwmaterialen niet meer gaan dalen. Lijkt me ook redelijk veel dat je voor een huis dat je vorig jaar nog €250.000 kostte plots €350.000 zal mogen neerleggen. Alhoewel hier niets onmogelijk is natuurlijk. 
Bouwmaterialen is één zaak maar werkuren is een andere zaak en die zijn niet in die mate plots gestegen dat ze onbetaalbaar zouden worden. De werkmensen hun uurlonen hier liggen nog mijlen veraf van Belgische of Nederlandse uurlonen. En ook de aannemers werken met goedkopere werkkrachten om zelf meer te kunnen overhouden.

Misschien zou je ook kunnen afstappen van het idee om alles door één bouwaannemer te laten uitvoeren. Neem iemand voor de graafwerken, vervolgens voor de fundering en betonnen-geraamte. Contacteer een locale loodgieter, metser, elektricien, timmerman, enz...ga zelf je tegels, hout, of ramen/kozijnen kiezen > bestellen en neem locale plaatsers aan een op papier fix-prijs.

Het avontuur tegemoet... Smile
Tip ; zie Rob real Estate huizen op de Peleponnesos - Messina  stukken goedkoper dan op het toeristische Kreta
Quote
#35
Dank je wel voor de tip Metaxa En absoluut Metaxa, op Kreta is het extreem duur geworden in vergelijking met andere eilanden en regio s. Je krijgt de indruk dat ze het geld uit je zakken kloppen waar je bijstaat. De Peloponnesos zijn prachtig, meer naar het Griekse vasteland ook. Prachtige natuur, dorpen en kusten. Daar hebben we voor vakantie al fantastische roadtrip gedaan Op slag verliefd op de schoonheid en de rust ginder . De huizen en gronden worden verkocht aan normale prijzen. Als het een bestaand huis is, dan zoeken we specifiek een eigendom met voldoende grond voor privacy. Liefst gelijkvloers, met zeezicht. En we ploeteren graag veel in de tuin . Dat zijn al vele wensen natuurlijk.Het enigste wat ons een beetje voorzichtigheid aanmaant zijn de vele bosbranden. Dat heb je ook op Kreta natuurlijk. Onze zoektocht is in de regio Zuid Kreta, wat er niet gemakkelijker op maakt zijn de niet geregistreerde eigendommen (zelfs niet in het oude systeem). Maar die aap komt altijd laat pas uit de mouw. En dat zorgt voor teleurstelling en wat frustratie ook.
Heel zelden zijn de verkopers die voor verkoop de documenten bij de eigenaars opvragen. Het is een hobbelig parcours, daar kan El Greco van meespreken uit ervaringen. Langs de andere kant ben je heel wat wijzer door de ervaringen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  huisje verkopen op Kreta Liesdc 1 845 18 August 2023, 18:45
Laatste bericht: El Greco
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.708 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer
  XL bed kopen op Kreta 180x210 of 180x220 Albertina 23 4.671 09 August 2021, 13:48
Laatste bericht: Albertina
  Hoe NL-caravan in Griekenland verkopen? MarijkeV 8 2.672 14 February 2021, 11:41
Laatste bericht: asprojo
  Huis kopen, bouwen op Kreta Crete365 11 6.997 22 January 2017, 14:10
Laatste bericht: kokino17
  Bij de SECOND HOME BEURS 4-5-6 maart in Utrecht staat ons huis Kreta huis te koop Gibsea 1 3.546 28 February 2016, 10:00
Laatste bericht: Computer Boy
  huis kopen in Messinia josenpeet 21 16.736 06 October 2013, 11:00
Laatste bericht: pimstrik

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)