Aardbeving op Kos
#41
Maar ik hoor hier niemand over kapotte waterleidingen en rioleringen en hotels zonder water. Dat schijnt er dus ook aan de hand te zijn. Ik denk dat er veel onzichtbare schade is. Overigens deelde een seismoloog van het Griekse instituut voor seismologie vandaag mee dat de komende 4 weken grote kans is op naschokken.
Quote
#42
(23 July 2017, 20:17)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar ik hoor hier niemand over kapotte waterleidingen en rioleringen en hotels zonder water. Dat schijnt er dus ook aan de hand te zijn. Ik denk dat er veel onzichtbare schade is. Overigens deelde een seismoloog van het Griekse instituut voor seismologie vandaag mee dat de komende 4 weken grote kans is op naschokken.

ja maar dat is meestal na een aardbeving dat er naschokken zijn.
Op Corfu aantal jaar geleden meegemaakt, op kefalonia meegemaakt en het is heel naar maar veelal zijn er heel snel oplossingen gevonden want de grieken zijn het op zich wel gewend aangezien er elk jaar wel wat aardbevinkjes zijn op de eilanden maar dit jaar is het op kos inderdaad wel een beste.. een paar jaar geleden op kefalonia ook de kade van de haven helemaal schots en scheef en ontwricht maar dat was ook snel weer gerepareerd.

 Naar wat ik hoorde gaat het over 3 of 4 hotels die niet meer betreden mogen worden en qua schade aan waterleiding etc is het minimaal, het ligt alleen in het epicentrum en dat is in kos-stad verder is de schade minimaal.. deze info komt van mensen van kos.
Quote
#43
In het hotel waar ik in september heenga was inderdaad  een aantal dagen geen water maar ik lees net dat ze sinds gisteren weer water hebben.  Ik heb begrepen dat er verder geen echte schade (alleen wat kleine scheurtjes) aan het hotel is.  Mensen die tot 27-7 hier geboekt hadden werden wel omgeboekt. Waarschijnlijk omdat niet duidelijk was hoelang het ging duren voor de waterleiding hersteld was en er zal wel flink schoongemaakt moeten worden als men 3 dagen de wc niet heeft kunnen doortrekken e.d.

Uit verdere berichtgeving uit Kos (van mensen ter plaatse) lijkt alles verder weer redelijk normaal te zijn.  
Quote
#44
Als ik de verhalen hier op Kos zo om me een hoor heb ik soms wel iets van pffff
Het zal er ook aan liggen dat het slaap tekort nog niet helemaal is aangevuld en het blijven toch een beetje stresserige dagen.

Mensen denken dus echt dat er a la minute een vliegtuig uit Nederland komt om hun op te halen,
let wel op kosten van de reisorganisatie, en zonder dat het om een noodsituatie gaat...
Mensen zijn boos omdat ze lang in de bus moeten zitten voor de pickup naar het vliegveld, ze hebben al zoveel doorgemaakt, pfff
pak een taxi denk ik dan....Mensen krijgen te weinig aandacht van de reisleiding.....net alsof die het makkelijk hebben...

Het gaat om een natuurramp, zoiets komt onverwacht, die reisleiding heeft daar toch ook geen ervaring mee, hebben toch hetzelfde meegemaakt,
ook niet geslapen etc, zo gemakkelijk is het niet om dat allemaal te organiseren. Een beetje meer begrip lijkt me niet verkeerd.
Quote
#45
Bedenk wel dat dit voor de toeristen een zeer indrukwekkende gebeurtenis is.
Hun vakantie is voorbij en ze leven in angst zolang ze daar zijn.


Ik weet niet wat erger is, de media die "overdrijft" of belanghebbenden (of vrienden hiervan) welke hetgeen gebeurd is bagatelliseren?
Quote
#46
Zeker is het een indrukwekkende gebeurtenis, dat wil ik echt niet ontkennen. En de een verwerkt t een en ander anders dan de ander dat snap ik ook.
Maar net las ik ook nog weer een verhaal over een paar jonge meiden die er een heel probleem van maken dat ze 2 nachten op t strand hebben
geslapen....Het is goed weer om buiten te slapen, ze zaten er met ik weet niet hoeveel mensen, ze zijn niet gewond of zo, hoe erg is zoiets bij een geval van overmacht , waarom dan weer een aanklacht tegen t reisbureau?

Ik denk toch dat het overdrijven van de media een stuk verder gaat en veel schadelijker is dan het bagatelliseren van de belanghebbenden.
Hoeveel bekenden hebben mij deze dagen niet gebeld/geschreven met de vraag hoe t is, hebben echt t idee dat ik ergens tussen het puin zit of zo.
Staan er versteld van dat ik vanaf vrijdag gewoon in mn winkeltje was, dat er gewoon klanten rondlopen etc....
Dan is het toch duidelijk dat er verkeerd geinformeerd is?
Quote
#47
Op het strand slapen vindt jij normaal???
Quote
#48
Niet normaal, maar als mijn hotel onveilig wordt verklaard, zou ik er zeker als 20 jarige geen probleem van hebben gemaakt om op het strand
te overnachten. Waar moet die reisorganisatie hoogseizoen opeens tig andere slaapplaatsten vandaan halen? En daarbij vind ik dat dan ouderen
mensen met babys etc voorgaan om een kamer te krijgen.
Quote
#49
Niet dat ik nou zo stoer ben, maar ik zou als het moest als 67 jarige nog op het strand slapen.
Liever dan iets op mijn kop krijgen in een hotelbed. Mooi verhaal bij thuiskomst ook.
Denk, dat ze bij TUI overuren draaien. Gistermiddag een reisje naar Kreta geboekt. Zou binnen een uur een bevestiging krijgen, maar is nog niet binnen.
Quote
#50
Hoeveel van ons hebben vroeger zélf niet op het strand geslapen?
Of jaren later de vraag van de kinderen gehad of ze op het strand mochten slapen?
Ik weet wel, toen was geluk nog heel gewoon, maar je kan best één of twee nachtjes zonder je boxspring of auping auronde.
Quote
#51
(24 July 2017, 17:06)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoeveel van ons hebben vroeger zélf niet op het strand geslapen?
Of jaren later de vraag van de kinderen gehad of ze op het strand mochten slapen?
Ik weet wel, toen was geluk nog heel gewoon, maar je kan best één of twee nachtjes zonder je boxspring of auping auronde.

Precies!!
Je hebt zelf geen schade of verwondingen, je moet je even 2 dagen behelpen......... je kan gewoon overal lekker eten, vaak heb je douches op het strand of bij het zwembad van je hotel.......
Alleen voor ouderen en mensen met kinderen vind ik het heel vervelend, maar verder..... gelukkig zo weinig doden en (zwaar-) gewonden, het had veel erger kunnen zijn.
Quote
#52
(24 July 2017, 18:36)Electra63 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 July 2017, 17:06)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoeveel van ons hebben vroeger zélf niet op het strand geslapen?
Of jaren later de vraag van de kinderen gehad of ze op het strand mochten slapen?
Ik weet wel, toen was geluk nog heel gewoon, maar je kan best één of twee nachtjes zonder je boxspring of auping auronde.

Precies!!
Je hebt zelf geen schade of verwondingen, je moet je even 2 dagen behelpen......... je kan gewoon overal lekker eten, vaak heb je douches op het strand of bij het zwembad van je hotel.......
Alleen voor ouderen en mensen met kinderen vind ik het heel vervelend, maar verder..... gelukkig zo weinig doden en (zwaar-) gewonden, het had veel erger kunnen zijn.

Ook ik zou liever hebben dat ze eerst de mensen met kleine kinderen en de echte ouderen onder dak brengen en dan slaap ik wel 1 of 2 nachtjes op het strand.. mijn ervaring is dat de grieken er alles aan doen om het optelossen.
Quote
#53
Mijn bijdrage is "mosterd na de maaltijd", ik weet het, maar ik moet toch even wat kwijt... Ik heb voornamelijk bezwaar tegen hoe de pers omgaat met dit soort natuurrampen. Ja, het is niet niks zo'n aardbeving. Zeker niet als er doden zijn gevallen. Ja, paniek is onvermijdelijk en noodmaatregelen zoals een nachtje buiten slapen, vlak nadat het gebeurde, zijn ook niet leuk, maar niet onoverkomelijk èn voor je eigen veiligheid. Dat zo'n aardbeving schade aanricht is duidelijk. Dat er een paar hotels schade hebben (ik denk dan aan water, riolering en electra, NIET aan instortende verdiepingen...) is niet zo heel vreemd. Dat kost ook tijd om te herstellen. De pers, niet alleen de Nederlandse pers, grijpt dit soort gebeurtenissen uiteraard aan om eens flink uit te pakken. In de Engelse media werd zelfs gesproken over een "killer tsunami". Als ik de locals mag geloven is er 30 cm water over de kade heen gestroomd ... Als je dan de dag er na 20 mensen gaat interviewen, waarvan er 3 zeggen dat ze aan de dood ontsnapt zijn en niets liever dan naar huis willen en de overige 17 zeggen "niets aan de hand, ik blijf lekker vakantie vieren op Kos" dan zenden ze natuurlijk alléén die 3 uit die blij zijn dat ze de hel van Kos hebben overleefd en NU naar huis willen! De media profiteren hiervan, door sensationele berichtgeving, maar de mensen van Kos absoluut niet! En dat is in-en-in triest! De dag na de beving zijn de opruim- en herstelwerkzaamheden al weer in volle gang geweest! Daar hebben ze geen aandacht voor gehad, dat hebben ze NIET uitgezonden, want ze waren alleen maar op zoek naar "slachtoffers", om hun berichtgeving op te kunnen leuken. Het is allemaal zo oppervlakkig en zo gericht op sensatie, en desastreus voor alle mensen die hun brood moeten verdienen in de toeristenindustrie. Kos heeft het in voorgaande jaren al niet makkelijk gehad met de vluchtelingenproblematiek en dan krijgen ze dit er ook nog eens bij! Vreselijk! De oppervlakkigheid blijkt ook uit het feit dat er niet één krant of TV-zender melding heeft gemaakt dat er in Kos sinds de grote aardbeving in 1933 (!) alleen maar aardbevingsbestendige woningen worden gebouwd.... Die Grieken zijn toch niet gek? Het toerisme kwam pas vele decennia later op gang, dus de hotels en appartementen zijn echt wel op het ergste voorbereid. Het kan natuurlijk allemaal gigantisch misgaan en dan helpt er niets meer, maar nu hebben ze (de media) echt van een scheet een donderslag gemaakt! Wat te denken van de verwoestende aardbevingen in Italië, de zeebeving & tsunami in Fukushima. Dagelijks vliegen vele duizenden mensen naar Japan en de US (Los Angeles / San Francisco), of dat geen risicogebieden zijn? Ik ben helemaal klaar met de pers. Nogmaals: het staat iedereen vrij om ZELF te beslissen of je naar huis wil na zo'n gebeurtenis, daar heb ik alle begrip voor. Ik wil alleen maar zeggen: angst is een slechte raadgever en de media, ach.... wat moet ik daar nog over zeggen? Ik ga in elk geval in september weer lekker naar Kos! (sinds 2008 vaste bezoeker)
Quote
#54
Het is natuurlijk zo oud als de wereld dat de boodschapper de schuld krijgt. Ik denk dat er redelijk terughoudend is bericht. Wellicht dat die gezondverstandkrant wat meer heeft uitgepakt,maar als je die krant leest weet je dat je alles met een korrel zout moet nemen. Maar hier klagen over de pers heeft geen zin, spreek de pers er direct op aan zou ik zeggen.
Quote
#55
(31 July 2017, 15:21)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hier klagen over de pers heeft geen zin, spreek de pers er direct op aan zou ik zeggen.

Zelf heb ik dat gedaan naar een aantal Belgische media met als resultaat dat ik van geen enkele zelfs een antwoord gekregen heb. 1 journalist (die ik toevallig persoonlijk ken) heb ik aangesproken en het antwoord dat ik kreeg was: "Slecht en sensationeel nieuws doet kranten verkopen. Voor het overige hebben we niet de financiën, niet de nodige mensen en ook niet de tijd."

M.a.w. het kan hen eigenlijk geen bal schelen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#56
Beste Chris, m.b.t. je opmerking dat er redelijk terughoudend gereageerd is vanuit de pers. ben ik het absoluut NIET met je eens. Terughoudendheid is niet de sterkste kant van de media, behalve wanneer het ze uitkomt... In mijn beleving hebben zowel de schrijvende pers als de televisie er een paar flinke scheppen bovenop gedaan! Steeds weer diezelfde paar (sensationele) beelden, dezelfde mensen etc. Dientengevolge hebben zij er toe bijgedragen dat er (onnodig) paniek is uitgebroken, zowel bij de mensen die er verbleven als bij de mensen die op het punt stonden te vertrekken naar Kos. Zij hebben door dit soort berichtgeving de middenstand in Kos hoogstwaarschijnlijk schade toegebracht. Diverse contacten die op Kos wonen, Nederlands, Engels en Grieks hebben zich kapot geërgerd aan de buitenlandse berichtgeving over Kos vlak na de aardbeving. Vanuit een Nederlandse Kos-FB pagina is er contact geweest met een verslaggever van de Telegraaf met het verzoek om eens wat realistischer naar de situatie te kijken en zijn verslaggeving een beetje meer waarheidsgetrouw te laten zijn. Na enig aandringen bleek deze amateur bereid om daags daarna wat genuanceerder te berichten over hoe Kos en de vakantiegangers de draad weer oppakten, de schouders er onder zetten en ineens was het gehalte NL-toeristen een heel stuk positiever gestemd! Ik heb zelf ook het nodige gedaan (o.a. op Facebook) om de kou een beetje uit de lucht te halen. Wanneer ik vervolgens hier iets schrijf over de dubieuze rol van de media, dan ga jij mij vertellen dat "hier over de pers klagen geen zin heeft" Ja, dat wist ik ook al Chris, maar daar was het mij absoluut niet om te doen! Ik wilde alleen mijn gevoelens delen en peilen hoe andere Kos-gangers hierover denken. De media, verantwoordelijk voor dit soort sensatie-berichtgeving, krijgt gelukkig steeds vaker een spiegel voorgehouden. Ik mag hopen dat ze hier iets van leren, maar ik vrees dat dit nog een lange weg is.... vriendelijke groet!
Quote
#57
Misschien moeten ze op Kos het iriaitante gedrag van de binnenroepers aanpakken
ik kan  me niet voorstellen dat daar iemand van gediend is
Quote
#58
(31 July 2017, 13:37)Gerard schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn bijdrage is "mosterd na de maaltijd", ik weet het, maar ik moet toch even wat kwijt...  Ik heb voornamelijk bezwaar tegen hoe de pers omgaat met dit soort natuurrampen. Ja, het is niet niks zo'n aardbeving. Zeker niet als er doden zijn gevallen. Ja, paniek is onvermijdelijk en noodmaatregelen zoals een nachtje buiten slapen, vlak nadat het gebeurde, zijn ook niet leuk, maar niet onoverkomelijk èn voor je eigen veiligheid. Dat zo'n aardbeving schade aanricht is duidelijk. Dat er een paar hotels schade hebben (ik denk dan aan water, riolering en electra, NIET aan instortende verdiepingen...) is niet zo heel vreemd. Dat kost ook tijd om te herstellen. De pers, niet alleen de Nederlandse pers, grijpt dit soort gebeurtenissen uiteraard aan om eens flink uit te pakken. In de Engelse media werd zelfs gesproken over een "killer tsunami". Als ik de locals mag geloven is er 30 cm water over de kade heen gestroomd ...  Als je dan de dag er na 20 mensen gaat interviewen, waarvan er 3 zeggen dat ze aan de dood ontsnapt zijn en niets liever dan naar huis willen en de overige 17 zeggen "niets aan de hand, ik blijf lekker vakantie vieren op Kos" dan zenden ze natuurlijk alléén die 3 uit die blij zijn dat ze de hel van Kos hebben overleefd en NU naar huis willen! De media profiteren hiervan, door sensationele berichtgeving, maar de mensen van Kos absoluut niet! En dat is in-en-in triest! De dag na de beving zijn de opruim- en herstelwerkzaamheden al weer in volle gang geweest! Daar hebben ze geen aandacht voor gehad, dat hebben ze NIET uitgezonden, want ze waren alleen maar op zoek naar "slachtoffers", om hun berichtgeving op te kunnen leuken. Het is allemaal zo oppervlakkig en zo gericht op sensatie, en desastreus voor alle mensen die hun brood moeten verdienen in de toeristenindustrie. Kos heeft het in voorgaande jaren al niet makkelijk gehad met de vluchtelingenproblematiek en dan krijgen ze dit er ook nog eens bij! Vreselijk! De oppervlakkigheid blijkt ook uit het feit dat er niet één krant of TV-zender melding heeft gemaakt dat er in Kos sinds de grote aardbeving in 1933 (!) alleen maar aardbevingsbestendige woningen worden gebouwd.... Die Grieken zijn toch niet gek? Het toerisme kwam pas vele decennia later op gang, dus de hotels en appartementen zijn echt wel op het ergste voorbereid. Het kan natuurlijk allemaal gigantisch misgaan en dan helpt er niets meer, maar nu hebben ze (de media) echt van een scheet een donderslag gemaakt! Wat te denken van de verwoestende aardbevingen in Italië, de zeebeving & tsunami in Fukushima. Dagelijks vliegen vele duizenden mensen naar Japan en de US (Los Angeles / San Francisco), of dat geen risicogebieden zijn? Ik ben helemaal klaar met de pers. Nogmaals: het staat iedereen vrij om ZELF te beslissen of je naar huis wil na zo'n gebeurtenis, daar heb ik alle begrip voor. Ik wil alleen maar zeggen: angst is een slechte raadgever en de  media, ach.... wat moet ik daar nog over zeggen? Ik ga in elk geval in september weer lekker naar Kos! (sinds 2008 vaste bezoeker)

Helemaal mee eens, Gerard!
Quote
#59
Niemand hoeft het met me eens te zijn, het is gewoon mijn mening over de berichtgeving van de media.
Quote
#60
Weet niet of je de groeten van Max hebt gezien vanavond, Chris, maar dat was toch ook weer pure sensatiejournalistiek.
Ging echt nergens over ...
Quote
#61
Maar dat mag toch ook geen journalistiek programma noemen. Dat is entertainment. Heb het overigens niet gezien.
Quote
#62
Het was om te kotsen, wat een k.. programma dat samen met dat misselijk makende lachje van dat mannetje wat het presenteert.    
Rodekaart
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#63
Mijn broertje zit momenteel op kos net even buiten kos-stad met zijn gezin en naast wat schade in kos-stad zelf en ook minimaal is er verder niets te merken.
Quote
#64
Net een beving van 5.3 38 km van Kos. Iemand iets gemerkt op Kos?
Quote
#65
Zeker duidelijk gevoeld, maar voor zover ik meegekregen heb geen schade en ook geen paniek, gelukkig.
Quote
#66
Mooi Nanny! Jullie hebben ellende en verkeerde aandacht genoeg gehad.
Quote
#67
(08 August 2017, 10:35)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Net een beving van 5.3  38 km van Kos. Iemand iets gemerkt op Kos?

Ik begreep dat de beving in Bodrum was.
Quote
#68
Ja dat klopt Doornroosje, dat is 38 km van Kos. Ik kijk op een Griekse aardbevingen site, vandaar.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#69
Vanaf vandaag meert de Blue Star Ferry terug af in Kos Stad ipv in Kefalos. De kade waar de grote ferry's aanmeren is hersteld.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#70
kijk zo snel gaat dat, kunnen de belgische wegenbouwers nog iets van leren  Blush
Quote
#71
Echt ongelooflijk hoe snel het allemaal kan gaan.
Het gebouw dat daar aan de haven stond waarin de dutyfree winkel gevestigd was ( voor de turkijetoeristen) maar ook het hele douane gebeuren
en een grote kafe zijn direct na de aardbeving al onbruikbaar verklaard. Na 3 of 4 dagen kwamen er al kantenklaar gebouwtjes, dag later riolering en electra geregeld, en nog een dag later functioneerde het hele gebeuren al weer. Nu achter het DEH gebouw, voor de mensen die hier bekend zijn.

Las trouwens ook dat iemand uit de plaatstelijke politiek gezegd heeft dat dit een kans is voor Kos om een paar rigoreuze aanpassingen die eigenlijk
toch al hoognodig waren nu te doen. "kathe embodio gia ena kalo" of zoiets als elk nadeel heeft zn voordeel.
En er zullen toch aardig wat eurootjes rollen in de haven, zeker in het hoogseizoen,
veel mensen die er belang bij hebben dus dat zal allemaal meespelen dat t zo snel gaat
Quote
#72
@ Nanny

Als ik het goed voorheb komen de catamarans van Dodekanisos Seaways voorlopig nog steeds aan de pier waar de hydrofoil aankwam? Een paar honderd meter ten Zuiden van de haven.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 7 gast(en)