Brand Kythira?
#1
Ik kreeg net een mailtje van een Griekse, dat er in Zuid-Kythira een grote brand zou zijn.
Quote
#2
Ik kan er vooralsnog niets over vonden Margo; laten we hopen dat het mee valt.........
Quote
#3
Ik wel, maar ik kan zo gauw allemaal niet lezen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




!
Quote
#4
Dit was er in het nieuws:

Quote
#5
Er heeft gisteren inderdaad een grote en verwoestende brand gewoed. Begonnen rond 11 uur 's ochtends vlakbij het ziekenhuis (tussen Aroniadika en Potamos). Door de stevige noordoosten wind breidde het vuur zich snel uit. Tot diep in de nacht heeft het vervolgens gebrand. Een groot gebied is verwoest (de streek vanaf Aroniadika tot de westkust richting Mylopotamos). Dorpen zijn geevacueerd.
Later op de avond is de wind gedraaid waardoor de brand zich uitbreidde in oostelijke richting, omgeving Kypriotianika en Aloizianika. Momenteel lijkt de brand gedoofd. Blusvliegtuigen voeren nu controle-vluchten uit.
Als er meer te melden is, zal ik dat vanavond of morgen doen.
Quote
#6
Dank je wel Frank!
Quote
#7
Tjeemig, heftig hoor! Bedankt voor de info Frank up
Toen wij de laatste keer op Kythira waren was er ook al een gebied rond Mylopotamos verbrand. Vooral het gebied tussen het klooster en Agios Nikolaos Krassa was toen erg getroffen. En nu alweer........
Quote
#8
Sterkte verder Frank met alles.
We lezen het later wel, hoe het is in Milopotamos en omstreken.
Bedankt voor het informeren!
Quote
#9
Dank je voor de informatie Frank, wel even geschrokken bij het lezen van het vreselijke nieuws.
Veel strekte daar, hopen dat het mee valt!!
Groet Chris en Yvonne.
Quote
#10
Pff, verschrikkelijk om te lezen!
Ik hoop ook dat de schade al met al meevalt...
Quote
#11
Helaas is de brand vanochtend rond 11 uur opgelaaid en gaat wederom verwoestend te werk. Laat in de middag zijn de dorpen Mylopotamos en Arei geevacueerd. De Mermingaris, de hoogste heuvel van het eiland, is volledig verbrand. Het brandt nog steeds, in zuidelijke en zuid-westelijke richting. Duizenden hectares natuurschoon zijn verwoest. Veel wegen zijn afgesloten zodat de brandweer, met grote versterking vanaf de Peloponessos, zijn werk kan doen (bijgestaan door blusvliegtuigen en helicopters). Het is een zeer dreigende situatie. Laten we hopen dat de brand definitief snel geblust gaat worden en dat meer leed het prachtige Kythira bespaard blijft.
Quote
#12
Het is te hopen!
Quote
#13
O wat vreselijk! Sterkte voor iedereen die daar is/woont!
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote
#14
Echt vreselijk. Ik hoop dat het vuur snel gedoofd is.

Een filmpje dat een paar uurtjes geleden is gepost:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#15
Zal wellicht niet echt meevallen,zo lang die brand al duurt! Zien
we aan branden in andere landen,wat zal het lang duren eer dat de
sporen weer verdwenen zijn,hopelijk geen mensen in gevaar!
Jammer van het prachtige eiland!
Quote
#16
Ik zag net heftige beelden van de brand op Kythira op de Griekse TV langs komen. 
Ook op de website van 'Keeptalkinggreece' is een uitgebreid foto/filmverslag te zien:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Beelden die zaterdag gefilmd werden met een drone:

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
De brand is inmiddels gelukkig vrijwel geblust. Door de hoge temperaturen echter blijft het gevaar bestaan dat het vuur weer aanwakkert, hetgeen af en toe ook gebeurt. Deze hele week zal de brandweer en het leger op de locaties waar de brand heeft gewoed, paraat blijven om mogelijke nieuwe branden snel te blussen.
Ook al is de schade enorm, het meerendeel van Kythira is niet aangetast door de brand. De mensen van Kythira zijn volle goede moed, strijdvaardig en vooral van plan om hun mooie eiland nog mooier te maken. Inmiddels komen er telefoontjes en emails binnen vanuit alle uithoeken van de wereld. Mensen tonen hun medeleven en vragen naar eventuele plannen voor herbebossing. Zodra hier meer over te melden valt, en dat zal zeker gebeuren, zullen wij hier over berichten op dit forum.
Quote
#19
Gelukkig! Hopelijk laait het niet weer op.
Dat is nu net waar de inwoners niet op zaten te wachten in het hoogseizoen lijkt me!
En er zijn toch geen persoonlijke ongelukken gebeurd hoop ik?

Sterkte verder op Kythira!
Quote
#20
Is er ergens in Griekenland weleens herplant na een bosbrand?
(Vaak ziet het er jaren later nog desolaat uit.)
Quote
#21
Ja, op Kythira!
Quote
#22
(08 August 2017, 19:01)petros47 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, op Kythira!

Oke, mooi. 
Tot nu toe ben ik dat nog nergens tegengekomen jammer genoeg.
Quote
#23
Het gaat ook vaak om natuurlijke vegetatie. Aanplanten van nieuwe vegetatie heeft vaak geen zin. De natuur herstelt zich vaak verrassend snel zonder menselijke hulp.
Quote
#24
(08 August 2017, 20:23)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het gaat ook vaak om natuurlijke vegetatie. Aanplanten van nieuwe vegetatie heeft vaak geen zin. De natuur herstelt zich vaak verrassend snel zonder menselijke hulp.

De pijnboombossen die ik zag doen dat extreem langzaam.
Voordat zo'n dennenappel zijn zaadjes laat ontkiemen duurt blijkbaar een eeuwigheid.

Ik begrijp daarom niet waarom ze niet een paar duizend jaarlingen in de grond stoppen. Kost weinig en binnen 10 jaar staat er weer een redelijk bos.
Quote
#25
Hierbij een link naar het aangrijpende verslag van Anita, die samen met haar man een guesthouse runt op Kythira en de grote brand van nabij beleefde.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Frederique bedankt voor de link!Er was hier op "Oriste"wel het verslag
van Frank maar uit de plattegrond van Anita blijkt hoe de brand om zich
heen heeft gegrepen,heel jammer van het mooie Kythira!
Quote
#27
Gelukkig is er nog wel veel mooi kythira over!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)