08 December 2017, 17:12
Een hoop geruchten deze week dat er vanaf maart 2018 een nieuwe ferry route tussen de Ionische eilanden in de maak zou zijn. Woensdag sprak de Minister van de Scheepvaart Kouroumblis in Corfu over een nieuw initiatief dat de eilanden in de Ionische Zee 3 maal per week zou verbinden met een vaartuig dat plaats biedt aan 198 passagiers.
Vandaag is het gerucht dat Joy Cruises uit Corfu deze route zou gaan uitbaten. De route zou Corfu -> Paxos -> Lefkada -> Ithaka -> Fiscardo -> Argostoli -> Zakynthos -> Kylini zijn.
Joy cruises beschikt over het ogenblik over de ZANADU, een passagiersvaartuig voor dagcruises, en de ILIDA, een hydrofoil. Met deze vaartuigen bieden zij daguitstappen aan vanuit Corfu naar Albanië en Paxos en een veerdienst van Corfu naar Paxos.
ZANADU
ILIDA
Een goed initiatief (als het zover komt !!!) voor diegenen die willen gaan eilandhoppen in de Ionische Zee. Maar ik vraag me af of het ook levensvatbaar is met enkel voetpassagiers. Het is nog altijd zo dat de grootste opbrengst voor ferrymaatschappijen komt uit het vervoer van voertuigen, en vooral vrachtwagens. De uitzondering hierop zijn misschien de 'highspeed' vaartuigen zoals we die kennen van Seajets en Hellenic Seaways. Maar een ticket voor deze vaartuigen kost dan ook meestal het dubbele van een ticket voor een conventionele ferry.
En ook over de genoemde route hebe ik een bedenking. Naar mijn mening zou een route Corfu -> Paxos -> Vassilikos (Lefkada) -> Vathy (Ithaka) -> Poros (Kefalonia) -> Zakynthos -> Kylini effectiever zijn en ook beter qua uitbatingskosten.
Vandaag is het gerucht dat Joy Cruises uit Corfu deze route zou gaan uitbaten. De route zou Corfu -> Paxos -> Lefkada -> Ithaka -> Fiscardo -> Argostoli -> Zakynthos -> Kylini zijn.
Joy cruises beschikt over het ogenblik over de ZANADU, een passagiersvaartuig voor dagcruises, en de ILIDA, een hydrofoil. Met deze vaartuigen bieden zij daguitstappen aan vanuit Corfu naar Albanië en Paxos en een veerdienst van Corfu naar Paxos.
ZANADU
ILIDA
Een goed initiatief (als het zover komt !!!) voor diegenen die willen gaan eilandhoppen in de Ionische Zee. Maar ik vraag me af of het ook levensvatbaar is met enkel voetpassagiers. Het is nog altijd zo dat de grootste opbrengst voor ferrymaatschappijen komt uit het vervoer van voertuigen, en vooral vrachtwagens. De uitzondering hierop zijn misschien de 'highspeed' vaartuigen zoals we die kennen van Seajets en Hellenic Seaways. Maar een ticket voor deze vaartuigen kost dan ook meestal het dubbele van een ticket voor een conventionele ferry.
En ook over de genoemde route hebe ik een bedenking. Naar mijn mening zou een route Corfu -> Paxos -> Vassilikos (Lefkada) -> Vathy (Ithaka) -> Poros (Kefalonia) -> Zakynthos -> Kylini effectiever zijn en ook beter qua uitbatingskosten.