samos
#1
Ik las zonet dit bericht in de Volkskrant .....Hier schrok ik toch wel even van ...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Je link doet het niet, Wilma.
Quote
#3
Deze wel?


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Deze situatie gelt niet alleen voor Samos, maar voor heel Griekenland. 
Dit alles met grote dank aan Europa, met dergelijke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Quote
#6
Op Karpathos hebben ze twee ambulances cadeau gekregen. Dit was een particulier initiatief. 
Eén uit Duitsland en één uit Nederland werden erheen gereden. 
Het heeft echter vele jaren geduurd voordat ze gebruikt werden.
Niet door Europa maar door de Griekse bureaucratie!!
Ze moesten persé in Athene gekeurd worden anders mochten ze niet gebruikt worden. 
Ze kwamen maar niet terug.  
Na veel gelobby vanuit Nederland en Duitsland kwamen ze eindelijk terug op het eiland en zijn nu sinds kort in gebruik. Al met al heeft het ook nog eens veel geld gekost.
Quote
#7
En dan heb je nog de wantoestanden in de Griekse openbare ziekenhuizen, ze hebben van alles te weinig en als ze wel de goede apparatuur hebben geen personeel om het te bedienen.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Arthur zei;
En dan heb je nog de wantoestanden in de Griekse openbare ziekenhuizen, ze hebben van alles te weinig en als ze wel de goede apparatuur hebben geen personeel om het te bedienen

Ja,  Daar weten we nog alles  alles van  in 2011 ;) ca  daar 3x in dat /die stink- ziekenhuis daar in Ag.N   doorgebracht!!Daarover  kan ik een boek over schriven!
ca. 2 mnd later na thuiskomst  kreeg mijn man een hartinfarct! terwijl ..achteraf gezien ,,de voortekenen er toen al waren!
Ik dank GOD op blote knieen dat dat toen in Holland gebeurde en neit daar !!
Daarom ben ik best wel een beetje voortzichtig  geworden met boeken!
Quote
#9
Ik heb helaas precies dezelfde ervaring, Wilma.
Ik zie dankzij een Griekse oogarts op - jawel - Samos nog maar 10 % met mijn linkeroog.
Mijn partner wilde daarom ook een tijd niet naar eilanden en alleen naar het vasteland in de hoop dat de gezondheidszorg in Athene beter zou zijn.
Quote
#10
Gelukkig maar 1x een arts nodig gehad op Karpathos voor mijn jongste zoon. Aardige vent, maar sprak rotter Engels dan ik. Hoe wil hij zijn vak bijhouden?
Altijd creditcard bij me. Zo snel mogelijk naar huis.
Quote
#11
(06 January 2018, 10:06)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig maar 1x een arts nodig gehad op Karpathos voor mijn jongste zoon. Aardige vent, maar sprak rotter Engels dan ik. Hoe wil hij zijn vak bijhouden?
Altijd creditcard bij me. Zo snel mogelijk naar huis.

Was dat deze Wim?

[Afbeelding: 3357epg.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Patrick, het is al wat jaartjes geleden, durf het niet te zeggen. Op aanraden van de huisbaas naar een arts gegaan.
De pillen hielpen wel, maar erg sterk voor klein jongetje.
Quote
#13
(06 January 2018, 10:06)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig maar 1x een arts nodig gehad op Karpathos voor mijn jongste zoon. Aardige vent, maar sprak rotter Engels dan ik. Hoe wil hij zijn vak bijhouden?
Altijd creditcard bij me. Zo snel mogelijk naar huis.

Dat snap ik dan niet he....die gasten hebben toch een (behoorlijke) opleiding gehad zou je denken en ze kunnen amper Engels spreken... hihi, zelfs ik kon daar beter uit mijn woorden komen met mijn steenkool-engels dan hun ... Op 1 hoofdarts na dan Big Grin
Quote
#14
Je kunt niet alle dokters over een kam scheren, vaak zijn de facilities in de ziekenhuizen slecht, ik heb toevallig goede ervaringen met de doktoren hier, niet in een openbaar ziekenhuis maar in 2 privé klinieken in Heraklion, de InterClinic en het Asklipieion.
Mijn ervaring is dat de verzorging door de doktoren en het verplegend personeel hier vele malen persoonlijker is dan in NL en iedereen sprak perfect Engels.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#15
Ik begrijp niet dat dokters in griekenland behoorlijk Engels zouden moeten spreken. Natuurlijk fijn als ze het kunnen maar verwacht het niet. Het wordt op de middelbare school niet of nauwelijks als vak gegeven en kinderen gaan na schooltijd,als ouders het kunnen betalen, naar de zg. Frontistirio om een andere taal te leren. Overigens overschatten de meeste Nederlanders ook nogal hun kennis van het Engels.

Ten aanzien van de zorg in de ziekenhuizen heeft Arthur wel gelijk dat de zorg in privéklinieken wel goed is. In de algemene ziekenhuizen is het erg wisselend,vaak erbarmelijk. Men heeft er recht op gratis medische zorg,verpleging echter moet je hier in chania zelf regelen. Je kan je eigen verpleegkundige inhuren of je familie zorgt voor je. Dat leidt soms tot rare toestanden. Weet niet meer waar ik het lad of hoorde,maar iemand met beide armen onbruikbaar had borden vol eten voor zich staan, het eten werd voor hem neergezet,maar hem helpen met eten zat niet in het takenpakket van de verzorging..Of het verhaal helemaal klopt,ik weet het niet,maar de strekking klopt wel ongeveer.
Quote
#16
Chris zei :
Ik begrijp niet dat dokters in griekenland behoorlijk Engels zouden moeten spreken.

Maar Chris , Griekenland hoort toch ook bij de EU... dacht ik !  En Engels is een wereldtaal  Toch!!
Mijn schoondochter  is ook  een ak. Longarts in opleiding  in NL !! EN haar hele opleiding  die zij volgt  zijn tocch echt  wel  in het Engels!!!! 
Zonder dat eindvak Engels... op de hogere  school  had ze nooit die opleiding kunnren en  mgoen volgen Of toegelaten worden!! En geen zielige gedoe OF ouders het had kunnen betalen OF NIET !!!!
 Het zal wel weer een wereld van verschil zijn in de EU ... wat eigenlijk 1 had moeten zijn !!

BTW heb jij ook wel eens ervaring in een ziekenhuis gehad daar??
Quote
#17
Het is in Frankrijk,Duitsland,italie etc.geen haar beter wat betreft het spreken van de Engelse taal.

Jaren geleden heb ik in een psychiatrisch ziekenhuis gewerkt waarbij ook samenwerking was met een alg. Ziekenhuis. Heden ten dage kom ik als bezoeker nog wel in Chania in het ziekenhuis. Daarnaast ben ik een poos donateur geweest van een verzorgingshuis in kissamos.
Quote
#18
(07 January 2018, 05:29)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Chris zei :
Ik begrijp niet dat dokters in griekenland behoorlijk Engels zouden moeten spreken.

Maar Chris , Griekenland hoort toch ook bij de EU... dacht ik !  En Engels is een wereldtaal  Toch!!
Mijn schoondochter  is ook  een ak. Longarts in opleiding  in NL !! EN haar hele opleiding  die zij volgt  zijn tocch echt  wel  in het Engels!!!! 
Zonder dat eindvak Engels... op de hogere  school  had ze nooit die opleiding kunnren en  mgoen volgen Of toegelaten worden!! En geen zielige gedoe OF ouders het had kunnen betalen OF NIET !!!!
 Het zal wel weer een wereld van verschil zijn in de EU ... wat eigenlijk 1 had moeten zijn !!

BTW heb jij ook wel eens ervaring in een ziekenhuis gehad daar??

Tja Wilma, dan denk ik dat we ook allemaal Spaans en Chinees (Mandarijn) moeten gaan leren. Deze twee talen worden meer gesproken dan Engels. hmmm Zolang je core-business niet internationaal is, vind ik bv Engels geen must, je leeft tenslotte in een land waar de voertaal anders is, en die moet je wel goed onder de knie hebben. Dat het handig kan zijn om bv Engels, Frans en Spaans te spreken, is heel wat anders. Wij Nederlanders denken altijd dat we iedereen maar in zijn taal moeten kunnen aanspreken, terwijl de gemiddelde toerist van buiten NL geen enkele moeite doet om maar een paar effectieve zinnetjes van het gastland onder de knie te krijgen. Kom maar eens kijken hier in Zeeland, daar wordt je in de supermarkt zelfs in het Duits aangesproken Confused .
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#19
(07 January 2018, 10:51)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[quote='Wilma' pid='63900' dateline='1515295742']
Chris zei :
Ik begrijp niet dat dokters in griekenland behoorlijk Engels zouden moeten spreken.

Maar Chris , Griekenland hoort toch ook bij de EU... dacht ik !  En Engels is een wereldtaal  Toch!!
Mijn schoondochter  is ook  een ak. Longarts in opleiding  in NL !! EN haar hele opleiding  die zij volgt  zijn tocch echt  wel  in het Engels!!!! 
Zonder dat eindvak Engels... op de hogere  school  had ze nooit die opleiding kunnren en  mgoen volgen Of toegelaten worden!! En geen zielige gedoe OF ouders het had kunnen betalen OF NIET !!!!
 Het zal wel weer een wereld van verschil zijn in de EU ... wat eigenlijk 1 had moeten zijn !!

BTW heb jij ook wel eens ervaring in een ziekenhuis gehad daar??

Ik heb veel ervaring met de kwaliteit medische behandelingen hier op Kreta en vind dit een onzin verhaal Griekenland staat internationaal zeer hoog aangeschreven qua medische opleidingen en levert hele goede artsen af.
Tijdens de ziekte periode van mijn vrouw vorig jaar in het PAGNI Universiteits hospitaal in Heraklion heb ik vele doktoren gesproken die stuk voor stuk allemaal zeer goed Engels spraken zelfs het meeste verplegend personeel sprak redelijk tot goed Engels.
Ja qua verzorging is het anders geregeld dan het her zeer verwende Nederland dat weet je als je in Griekenland gaat wonen dat, dat anders is
Als je op de juiste manier (zoals de wet voorschrijft)gaat wonen b.v op Kreta ben je aangewezen op de zorg die verstrekt word door de overheid en jezelf bijverzekeren om in een particuliere kliniek terecht te kunnen is absoluut onbetaalbaar en de kwaliteit is qua is zeker niet beter,
Tijdens de verplegen van mijn vrouw heb ik bijna twee maanden in het ziekenhuis gewoond alleen voor de nacht huurde ik een particuliere verpleegster in heb ik zeer veel bewondering gekregen voor zowel het verplegend personeel en doktoren van de afdeling oncologie maar zeker ook voor de Griekse families die hun zieke familieleden geweldig verzorgen .
Maar zeker ook de ondersteuning die mijn vrouw kreeg tijdens haar laatste weken van haar leven van het verplegend personeel was geweldig ja ze staan niet 24 uur aan je bed en ja je moet wel eens wachten maar wat wil  je met gemiddeld 5 a 6 verpleegstes op rond de 45 a 50 volle bedden.
Er gaan vele verhalen de rondte vaak door mensen die wel eens op vakantie komen en de verhalen zijn dan ook nog vaak van horen zeggen.
En als er dan ook nog eens twee verpleegsters op de begrafenis van mijn vrouw komen dan ben je even stil en zegt dat genoeg over het meeleven met iemand
Dit wilde ik even kwijt want al dat gehakketak over de medische wereld in Griekenland komt bij mij wel eens mijn neus uit
Fijne zondag verder
Quote
#20
Johan, zolang er op de beste universiteiten colleges gegeven worden in het Engels is het waanzin om Spaans en Chinees (Mandarijn) te moeten gaan leren.
Volgens mij ontspoort deze discussie een beetje. Het ging m.i. om de gemiddelde vakantieganger op een Grieks eilandje waar geen of nauwelijks Engels gesproken wordt door een huisarts en een groot ziekenhuis een uur vliegen/varen is.
Quote
#21
Cornelius, fijn dat jij wel goed geholpen bent.
Maar zoals gezegd, zowel Wilma als mijn persoontje hebben aan den lijve ondervonden dat het triest gesteld is met de publieke gezondheidszorg.
Als ik met dezelfde klachten een Nederlands ziekenhuis was binnengelopen was ik dezelfde dag nog geopereerd. Op Samos zei de oogarts - die idd geen Engels sprak, wat je imo wel mag verwachten omdat het toerisme zo'n belangrijke bron van inkomsten is - nonchalant: laat er in Nl maar naar kijken, ik weet het niet (wsch, ik heb er geen zin in want iedere bevoegde oogarts zou een netvliesloslating moeten kunnen constateren).
En dan kun je nog zo'n mooi betoog houden over jouw ervaring, feit is gewoon dat ik nog maar 10 % zie met 1 oog wat absoluut niet nodig geweest was.
Dus ik heb mijn buik wel vol van de Griekse gezondheidszorg.
Quote
#22
(07 January 2018, 12:19)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan, zolang er op de beste universiteiten colleges gegeven worden in het Engels is het waanzin om Spaans en Chinees (Mandarijn) te moeten gaan leren.
Volgens mij ontspoort deze discussie een beetje. Het ging m.i. om de gemiddelde vakantieganger op een Grieks eilandje waar geen of nauwelijks Engels gesproken wordt door een huisarts en een groot ziekenhuis een uur vliegen/varen is.

Sorry Wim, maar daarin verschillen we van mening. Dat mag hè? Engels is m.i. totaal geen graadmeter voor kwaliteit en/of ontwikkeling. Maar je hebt helemaal gelijk, de discussie ontspoort. Om op de discussie zelf terug te komen: Ik vind het echt typisch NL hoogmoed om te eisen dat je waar je dan ook bent in het buitenland je in het Engels te woord kan worden gestaan.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#23
Smile Hi Johan, geen sorry hoor. We verschillen alleen van mening en dreigen niet met raketten.
Quote
#24
(07 January 2018, 12:26)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cornelius, fijn dat jij wel goed geholpen bent.
Maar zoals gezegd, zowel Wilma als mijn persoontje hebben aan den lijve ondervonden dat het triest gesteld is met de publieke gezondheidszorg.
Als ik met dezelfde klachten een Nederlands ziekenhuis was binnengelopen was ik dezelfde dag nog geopereerd. Op Samos zei de oogarts - die idd geen Engels sprak, wat je imo wel mag verwachten omdat het toerisme zo'n belangrijke bron van inkomsten is - nonchalant: laat er in Nl maar naar kijken, ik weet het niet (wsch, ik heb er geen zin in want iedere bevoegde oogarts zou een netvliesloslating moeten kunnen constateren).
En dan kun je nog zo'n mooi betoog houden over jouw ervaring, feit is gewoon dat ik nog maar 10 % zie met 1 oog wat absoluut niet nodig geweest was.
Dus ik heb mijn buik wel vol van de Griekse gezondheidszorg.
Je hoort mij niet zeggen dat er geen fouten gemaakt worden en het is heel vervelend dat, dat jou is overkomen maar fouten worden overal gemaakt ook in Griekenland lees maar eens na hoeveel mensen er in Nederland overlijden door verkeerde diagnoses en of behandelingen dat zijn er redelijk veel terwijl de medische zorg in Nederland hoog op de ranglijst staat.
Ik wil alleen aangeven dat het echt niet zo droevig is met de medische wereld zeker niet hier op Kreta zoals vele mensen lopen te vertellen terwijl ze het vaak alleen maar van horen zeggen hebben.
Nogmaals heel vervelend dat jou ervaring minder is geweest.
Quote
#25
(07 January 2018, 14:07)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 January 2018, 12:26)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cornelius, fijn dat jij wel goed geholpen bent.
Maar zoals gezegd, zowel Wilma als mijn persoontje hebben aan den lijve ondervonden dat het triest gesteld is met de publieke gezondheidszorg.
Als ik met dezelfde klachten een Nederlands ziekenhuis was binnengelopen was ik dezelfde dag nog geopereerd. Op Samos zei de oogarts - die idd geen Engels sprak, wat je imo wel mag verwachten omdat het toerisme zo'n belangrijke bron van inkomsten is - nonchalant: laat er in Nl maar naar kijken, ik weet het niet (wsch, ik heb er geen zin in want iedere bevoegde oogarts zou een netvliesloslating moeten kunnen constateren).
En dan kun je nog zo'n mooi betoog houden over jouw ervaring, feit is gewoon dat ik nog maar 10 % zie met 1 oog wat absoluut niet nodig geweest was.
Dus ik heb mijn buik wel vol van de Griekse gezondheidszorg.
Je hoort mij niet zeggen dat er geen fouten gemaakt worden en het is heel vervelend dat, dat jou is overkomen maar fouten worden overal gemaakt ook in Griekenland lees maar eens na hoeveel mensen er in Nederland overlijden door verkeerde diagnoses en of behandelingen dat zijn er redelijk veel terwijl de medische zorg in Nederland hoog op de ranglijst staat.
Ik wil alleen aangeven dat het echt niet zo droevig is met de medische wereld zeker niet hier op Kreta zoals vele mensen lopen te vertellen terwijl ze het vaak alleen maar van horen zeggen hebben.
Nogmaals heel vervelend dat jou ervaring minder is geweest.

Trouwens ik ben niet goed geholpen Vito maar maar mijn stervende vrouw is enorm zeer goed begeleid door het verplegend en verzorgend personeel  in het ziekenhuis. denk daar maar eens goed over na voordat je een oordeel velt over de kwaliteit over de gezondheidszorg in Griekenland maar zoals zoals zo vaak gebeurd zal dat wel niet gebeuren.
Quote
#26
Hallo Wilma en andere bekenden,

Allereerst een bericht voor Onze beheerder Gerd: de website is niet beveiligd en zo ook wij dus niet.

Wilma je hebt me de bek opengebroken!!

Dat het veelal schort aan goede medische voorzieningen en artsen daar kan ik wel degelijk over meepraten na een verblijf van 7 jaar op Samos.
oké, op Athene en op de grotere eilanden zal er beslist betere medische voorzieningen zijn, maar op Samos was het toen wij er vertrokken in 2012 een grote puinhoop.
Veel huisartsen zien komen en gaan; van "artsen" die meer hielden van tuinieren of hun BMW. Het bordje "sorry vandaag geen spreekuur" hing voortdurend op de ingang van een agenebisch praktijkhol. De beste huisarts was destijds een Nederlandse die haar praktijk in Pithagoria had, (Renske Mast) teruggekeerd naar in Nederland lees het verslag daarvan op: Griekse dokter pakt zijn biezen | medischcontact.

Mede door haar diagnose dat ik een trage schildklier had (wat door andere dr's niet ontdekt was) en wij verschillende medicijnen niet of nauwelijks konden verkrijgen zijn wij (wat later bleek), en voornamelijk ik, met de dood in de schoenen terug gekeerd naar Nederland.
In Nederland aangekomen mijn lichamelijke klachten direct aangekaart bij onze vertrouwde arts die mij meteen doorverwees om een echo te laten maken. Wat bleek, ik had ook nog een aneurysma met een doorsnede van 6cm. Binnen 2 weken lag ik op de operatietafel en met 7 stant's en ben ik er nu nog. Wat als ik nog op Samos verbleven had.

Maar toch, op Samos (Ormos) hebben wij een geweldig "Zwitserleven" gevoel gehad en teren daar nu nog op. 2 jaar geleden nog even op vakantie geweest en alles en iedereen kwam ons verwelkomen. Wederom een warm gevoel van binnen en van buiten!!!!! en dank aan de Nederlandse Artsen dat we dit konden meemaken.

Groet,
Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#27
Wick,  wat een heftig verhaal!! Ik ben blij dat je aan  het ,,leven op Samos ,,een mooi ,,Zwitsersleven gevoel,,  aan hebt overgehouden... En dat je op tijd ..DE Goede beslissing hebt genomen  om zo snel mogenlijk naar naar  NL terug te keren ;) Gelukkig hierdoor kan je het nu mooi ,,Na vertellen !!
Ik hoop dat het nu nog steeds Goed mat je gaat!!
Quote
#28
Volgens mij waren er maar twee ambulances op Samos, althans dat werd mij verteld toen ik er 11 jaar geleden een nodig had en allebei de ambulances bezet bleken. Mijn verblijf in het ziekenhuis in Samosstad roept nog altijd wonderlijke herinneringen op. Hoe patiënten met infuusstandaard en al door de zaal schuifelden om elkaar te helpen, want de verpleging vond niet dat dat bij hun werk hoorde. De echtgenoot van de patiënte in het bed rechts van me verbleef 24/7 op de zaal om haar te helpen, 's nachts kroop hij bij haar in het éénpersonsbed. Links lag een 92-jarige dame die dagelijks verzorgd werd door haar nichtje, behalve op zondag. En dan had giagia honger en dorst, want de verpleging keek niet naar haar om. Sterker nog, er was soms duidelijk sprake van pesten. Midden in de nacht gingen de lichten aan en dan werd er met luid kabaal tegen je bed aan gestoten omdat er getemperatuurd moest worden. Achteraf begreep ik dat ik een fakelaki had moeten geven. 

Ik begreep van Griekse kennissen op Samos dat zij als het even kan naar Athene reizen als ze iets mankeren. Het ziekenhuis is soort van berucht.Wink Toch ben ik keurig geopereerd. Door een arts die net zo slecht in zijn Engels was als ik in het Grieks. Ik heb er razendsnel Grieks leren spreken.Wink 

De familie van de andere patiënten waren net zo lief voor mij als voor hun eigen familie, ik kreeg van alles toegestopt. Dat was lief. Maar al met al heeft de ervaring in het ziekenhuis me wel de ogen geopend voor de 'andere kant' van de Griekse maatschappij. Aan de ene kant zijn Grieken zo ontzettend gastvrij en hartelijk, maar zodra er iets geïnstitutionaliseerd is, lijken die eigenschappen als sneeuw voor de zon te kunnen verdwijnen. 

Het blijft me intrigeren..

(08 January 2018, 12:43)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Wilma en andere bekenden,

Allereerst een bericht voor Onze beheerder Gerd: de website is niet beveiligd en zo ook wij dus niet.

Wilma je hebt me de bek opengebroken!!

Dat het veelal schort aan goede medische voorzieningen en artsen daar kan ik wel degelijk over meepraten na een verblijf van 7 jaar op Samos.
oké, op Athene en op de grotere eilanden zal er beslist betere medische voorzieningen zijn, maar op Samos was het toen wij er vertrokken in 2012 een grote puinhoop.
Veel huisartsen zien komen en gaan; van "artsen" die meer hielden van tuinieren of hun BMW. Het bordje "sorry vandaag geen spreekuur" hing voortdurend op de ingang van een agenebisch praktijkhol. De beste huisarts was destijds een Nederlandse die haar praktijk in Pithagoria had, (Renske Mast) teruggekeerd naar in Nederland lees het verslag daarvan op: Griekse dokter pakt zijn biezen | medischcontact.

Mede door haar diagnose dat ik een trage schildklier had (wat door andere dr's niet ontdekt was) en wij verschillende medicijnen niet of nauwelijks konden verkrijgen zijn wij (wat later bleek), en voornamelijk ik, met de dood in de schoenen terug gekeerd naar Nederland.
In Nederland aangekomen mijn lichamelijke klachten direct aangekaart bij onze vertrouwde arts die mij meteen doorverwees om een echo te laten maken. Wat bleek, ik had ook nog een aneurysma met een doorsnede van 6cm. Binnen 2 weken lag ik op de operatietafel en met 7 stant's en ben ik er nu nog. Wat als ik nog op Samos verbleven had.

Maar toch, op Samos (Ormos) hebben wij een geweldig "Zwitserleven" gevoel gehad en teren daar nu nog op. 2 jaar geleden nog even op vakantie geweest en alles en iedereen kwam ons verwelkomen. Wederom een warm gevoel van binnen en van buiten!!!!! en dank aan de Nederlandse Artsen dat we dit konden meemaken.

Groet,
Wick

Indrukwekkend verhaal, Wick.
Quote
#29
Bekend verhaal met die ambulances, Kos heeft er 2 maar afgelopen jaar was er een probleem met de chauffeurs, weet niet meer precies wat, onbetaald, met pensioen zoiets ....in ieder geval hadden we maar een ambulance en ook niet 24 uur......geloof dat t vanaf september of zo was.....je houdt je hart vast met toch nog een groot aantal toeristen op t eiland.
Quote
#30
John,

Op 5januari dit jaar,schreef je in bericht no 6 dat er uit Nederland een ambulance,
bestemd voor Karpathos ,als particulier initiatief besteld was.
Hebben we het dan over het exemplaar dat Miel vd Wegen voor K organiseerde en
jarenlang in Athene bleef staan tot 2012?
Zo ja hij is een Belg en woont daar ook is het dan toch een Nederlands exemplaar?
Quote
#31
De Griekse medische hulpposten helpen je met de middelen die ze hebben. Dat artsen van "toeristen" durven profiteren en (veel) geld aanrekenen is gekend. Jammer genoeg vrees ik dat dat niet enkel in Griekenland het geval is. Als inwoner ben ik nog nooit iets aangerekend geweest bij dokterconsultaties en voor de ter plaatse gegeven medicatie. Huh
Het is een feit dat de Griekse dokters en verpleegkundigen weinig Engels kennen; gelukkig heb ik het Grieks onder de knie, wat als inwoner ook een "must" is. In België spreken de Franstalige dokters en verplegers ook enkel Frans. Als je in een Brussels ziekenhuis terecht komt als (enkel) Nederlandstalige, wens ik je veel succes! Angry
Kan worden gesteld dat je in de meeste landen nu eenmaal niet de luxe wordt geboden om in drie of vier talen geholpen of aangesproken te worden. De meertaligheid van Vlamingen is hierbij een grote troef.
Quote
#32
Heb ik ook ervaring mee. Belde vorige week naar het ziekenhuis op Corfu, om het kamernummer van een patient te vragen, om bloemen te laten bezorgen. Zelfs de dame die ik als eerste aan de telefoon kreeg, van de receptie neem ik aan, sprak geen Engels! Dat verwacht je toch niet in het algemene ziekenhuis op een toeristisch eiland als Corfu!
Toen moest ik het wel in het Grieks vragen, goede oefening!
Quote
#33
Zijn 2 jaar terug in Sri Lanka naar een "ziekenhuis"/"medische post" in Sri Lanka geweest met een vriendin die een infectie aan haar hiel had. Je wil het niet weten hoe het er daar uitzag. Daarmee vergeleken zijn ziekenhuizen in Griekenland paleizen. Na behandeling werd het alleen maar erger. Gelukkig vonden we in Colombo een moderne apotheek waar de Engels sprekende apotheker ook nog arts was. Die heeft het toen efficiënt behandeld.

En zoals @Markos al terecht opmerkte. Kom als Vlaming/Nederlandstalige maar in een Brussels ziekenhuis terecht. Je weet niet wat je meemaakt.

Misschien hebben we met zijn allen ook wel te grote verwachtingen omdat we gewoon zijn aan de normen in eigen land.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
Een arts die het Engels niet beheerst? ONBESTAANBAAR !
Hoe wil je je vak bijhouden? Vakliteratuur is in het Engels, de hele opleiding zou in het Engels moeten zijn. De opleiding tot arts schijnt in het Grieks te zijn Grieks is een kleine markt voor uitgeverijen en dus is vakliteratuur er niet of niet "up to date". Kennis der Griekse medici is dus automatisch verouderd danwel niet aanwezig....
Een farce dat hoogopgeleiden geen Engels ( maar dan ook geen woord.....!) kennen.
De individuele / incidentele ervaringen van mensen die Engelssprekende medici kennen is meer uitzondering dan regel..................
In feite LEVENSGEVAARLIJK !!
Quote
#35
Dat is ook een reden voor veel ouderen om naar Spanje te gaan, alleen al
in Benidorm zitten  4 artsen en 2 tandartsen uit Nederland  het hele jaar door
Quote
#36
(23 January 2018, 14:14)Kareltje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een arts die het Engels niet beheerst? ONBESTAANBAAR !
Hoe wil je je vak bijhouden? Vakliteratuur is in het Engels, de hele opleiding zou in het Engels moeten zijn. De opleiding tot arts schijnt in het Grieks te zijn Grieks is een kleine markt voor uitgeverijen en dus is vakliteratuur er niet of niet "up to date". Kennis der Griekse medici is dus automatisch verouderd danwel niet aanwezig....
Een farce dat hoogopgeleiden geen Engels ( maar dan ook geen woord.....!) kennen.
De individuele / incidentele ervaringen van mensen die Engelssprekende medici kennen is meer uitzondering dan regel..................
In feite LEVENSGEVAARLIJK !!

Is toch wel heel kort door de bocht. Dus, volgens jou stelling is iedere arts ter wereld die geen Engels kent een slechte arts? Dodgy

Heb ooit een arts ontmoet nabij Athene en die had haar opleiding gehad in Praag en Brussel. In het FRANS.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Dom gelul kareltje, mijn oncoloog heeft haar studie in Italië gevolgt, de gastro-enteroloog ook, de maag lever darm arts in Duitsland, ik ben door alle drie uitstekend geholpen en weer helemaal de oude.
Het interesseert me geen hol welke taal de arts spreekt als hij of zij maar goed in hun vak zijn, en dat zijn ze alle drie.


(23 January 2018, 15:07)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is ook een reden voor veel ouderen om naar Spanje te gaan, alleen al
in Benidorm zitten  4 artsen en 2 tandartsen uit Nederland  het hele jaar door

De reden waarom de ouderen naar Spanje gaan is omdat het in de winter goedkoop is en met de auto makkelijker te bereiken als Kreta.
Net alsof een Nederlandse arts beter is als een Griekse, alleen omdat ze hun eigen taal spreken, of zoals de meeste toeristen blij zijn als ze iets huren en in hun eigen taal horen, alsof die beter te vertrouwen zijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#38
Ik ben het wel met Kareltje eens. Alle vakliteratuur, publicaties, vooraanstaande tijdschriften zoals The Lancet, enz enz zijn allemaal in het Engels.
Hoe kun je dan up to date blijven?
Quote
#39
Idd  Vito.....Die gasten bezoeken  om de haverklap overall  over de hele wereld congressen  Om te up to daten    (ieder in hun vak) waar ze alle nieuwe  uitvindingen uitwisselen enz... en alles  gaat in het Engels ;)
Blijkbaar doen  Griekenlandse  artsen hier dan dussss  blijkbaar niet aan mee....
Quote
#40
(24 January 2018, 01:58)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Idd  Vito.....Die gasten bezoeken  om de haverklap overall  over de hele wereld congressen  Om te up to daten    (ieder in hun vak) waar ze alle nieuwe  uitvindingen uitwisselen enz... en alles  gaat in het Engels ;)
Blijkbaar doen  Griekenlandse  artsen hier dan dussss  blijkbaar niet aan mee....
Schijnbaar niet allemaal, de artsen die mij hebben geholpen spreken uitstekend Engels en nog meerdere talen.
Maar niet elke arts heeft geld om congressen en dergelijke te volgen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)