Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland
#41
(15 January 2024, 09:36)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geloof het echter maar wel.
Er is een website voor invoerkosten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een auto ouder dan 10 jaar wordt NIET zo maar geaccepteerd voor invoer.
Ik heb dit nagevraagd bij de douane.
Maar ze kunnen je aanvraag ook afwijzen en dan heb je niks.
Daarbij zou in mijn geval de auto rond de 3000 euro kosten voor import, terwijl ik er maar 1000 voor heb betaald.

Hmm, ok.
Enig idee of er verschil is, qua leeftijdseisen, tussen daadwerkelijk importeren en meenemen als inboedel? Of moet ik dat hetzelfde zien?
Quote
#42
(15 January 2024, 09:36)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geloof het echter maar wel.
Er is een website voor invoerkosten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een auto ouder dan 10 jaar wordt NIET zo maar geaccepteerd voor invoer.
Ik heb dit nagevraagd bij de douane.
Maar ze kunnen je aanvraag ook afwijzen en dan heb je niks.
Daarbij zou in mijn geval de auto rond de 3000 euro kosten voor import, terwijl ik er maar 1000 voor heb betaald.

Neen hoor, zoals ik eerder schreef kan je zelfs oldtimers binnenbrengen, (via een speciaal daarvoor bestemde website) als je maar voldoet aan de nodige (on)kosten en documenten. 
Jou link is zelfs geen Griekse website maar een commerciële aanbieder, dus niet echt relevant. 
Voor alle (on)kosten voor het invoeren van tweedehands voertuigen moet je op de website van de overheid zijn en meer bepaald bij de AADE (die je ook gebruikt om je wagentaksen te betalen. De Griekse douane hanteren onderstaand document om je (on)kosten voor het binnenbrengen van het tweedehands voertuig te bepalen. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
En 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 kan je een tabel vinden die gebruikt wordt voor de berekening van het coëfficiënt voor de vermindering met betrekking op de ouderdom van het voertuig. Zoals je in beide documenten kan zien hanteren ze een max. van 16 jaar of 192 maanden. 
In het eerste document vind je alle parameters van hoe ze de taksen berekenen met zelfs de nodige voorbeelden. Je kan perfect zelf nagaan hoeveel ze je gaan aanrekenen. Jammer genoeg is het document niet in het Engels maar in het Grieks maar mits een goede vertaler is het allemaal vrij eenvoudig te begrijpen vermits ze voorbeelden stellen.

(15 January 2024, 12:14)JipJipster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 January 2024, 09:36)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geloof het echter maar wel.
Er is een website voor invoerkosten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een auto ouder dan 10 jaar wordt NIET zo maar geaccepteerd voor invoer.
Ik heb dit nagevraagd bij de douane.
Maar ze kunnen je aanvraag ook afwijzen en dan heb je niks.
Daarbij zou in mijn geval de auto rond de 3000 euro kosten voor import, terwijl ik er maar 1000 voor heb betaald.

Hmm, ok.
Enig idee of er verschil is, qua leeftijdseisen, tussen daadwerkelijk importeren en meenemen als inboedel? Of moet ik dat hetzelfde zien?

Volgens mij zouden de kosten bij het meenemen van je voertuig als inboedel lager moeten liggen maar zeker ben ik daar niet van vermits wij die keuze toch maar niet gemaakt hebben. Je zal dan wel wat voorbereidingen moeten nemen op de Griekse ambassade in Nederland of op de Nederlandse ambassade in Athene. Maar vermits er geen zekerheden zijn in Griekenland zou ik toch maar bij die officiële instantie inlichtingen nemen.
Met bovenstaand document zou je perfect je taksen moeten kunnen berekenen en deze vergelijken met wat ze je vertellen bij een inboedelverhuis.
Quote
#43
(15 January 2024, 13:13)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 January 2024, 09:36)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geloof het echter maar wel.
Er is een website voor invoerkosten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een auto ouder dan 10 jaar wordt NIET zo maar geaccepteerd voor invoer.
Ik heb dit nagevraagd bij de douane.
Maar ze kunnen je aanvraag ook afwijzen en dan heb je niks.
Daarbij zou in mijn geval de auto rond de 3000 euro kosten voor import, terwijl ik er maar 1000 voor heb betaald.

Neen hoor, zoals ik eerder schreef kan je zelfs oldtimers binnenbrengen, (via een speciaal daarvoor bestemde website) als je maar voldoet aan de nodige (on)kosten en documenten. 
Jou link is zelfs geen Griekse website maar een commerciële aanbieder, dus niet echt relevant. 
Voor alle (on)kosten voor het invoeren van tweedehands voertuigen moet je op de website van de overheid zijn en meer bepaald bij de AADE (die je ook gebruikt om je wagentaksen te betalen. De Griekse douane hanteren onderstaand document om je (on)kosten voor het binnenbrengen van het tweedehands voertuig te bepalen. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
En 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 kan je een tabel vinden die gebruikt wordt voor de berekening van het coëfficiënt voor de vermindering met betrekking op de ouderdom van het voertuig. Zoals je in beide documenten kan zien hanteren ze een max. van 16 jaar of 192 maanden. 
In het eerste document vind je alle parameters van hoe ze de taksen berekenen met zelfs de nodige voorbeelden. Je kan perfect zelf nagaan hoeveel ze je gaan aanrekenen. Jammer genoeg is het document niet in het Engels maar in het Grieks maar mits een goede vertaler is het allemaal vrij eenvoudig te begrijpen vermits ze voorbeelden stellen.

(15 January 2024, 12:14)JipJipster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 January 2024, 09:36)Greece_2020 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geloof het echter maar wel.
Er is een website voor invoerkosten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een auto ouder dan 10 jaar wordt NIET zo maar geaccepteerd voor invoer.
Ik heb dit nagevraagd bij de douane.
Maar ze kunnen je aanvraag ook afwijzen en dan heb je niks.
Daarbij zou in mijn geval de auto rond de 3000 euro kosten voor import, terwijl ik er maar 1000 voor heb betaald.

Hmm, ok.
Enig idee of er verschil is, qua leeftijdseisen, tussen daadwerkelijk importeren en meenemen als inboedel? Of moet ik dat hetzelfde zien?

Volgens mij zouden de kosten bij het meenemen van je voertuig als inboedel lager moeten liggen maar zeker ben ik daar niet van vermits wij die keuze toch maar niet gemaakt hebben. Je zal dan wel wat voorbereidingen moeten nemen op de Griekse ambassade in Nederland of op de Nederlandse ambassade in Athene. Maar vermits er geen zekerheden zijn in Griekenland zou ik toch maar bij die officiële instantie inlichtingen nemen.
Met bovenstaand document zou je perfect je taksen moeten kunnen berekenen en deze vergelijken met wat ze je vertellen bij een inboedelverhuis.

Omdat we er zelf misschien ook mee te maken krijgen, heb ik de link uit El Greco's bericht 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




laten vertalen door Deepl. Dat leest een stuk makkelijker  Tongue
Zie bijlagen voor de Nederlandse vertaling en de originele Griekse versie.
(Ik heb net ook een automatische vertaling door Google Translate toegevoegd. Die levert veel meer kromme zinnen en vernaggelde plaatjes op, maar misschien toch handig voor als de Deepl vertaling vraagtekens oplevert.)


Ingesloten bestanden
.pdf   Auto belasting Griekenland nl.pdf (Grootte: 191,51 KB / Downloads: 9)
.pdf   Auto belasting Griekenland gr.pdf (Grootte: 731,37 KB / Downloads: 2)
.pdf   Auto belasting Griekenland nl GT.pdf (Grootte: 863,48 KB / Downloads: 3)
Quote
#44
Thumbs Up 
(16 January 2024, 16:32)Albertina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




... 
Omdat we er zelf misschien ook mee te maken krijgen, heb ik de link uit El Greco's bericht 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




laten vertalen door Deepl. Dat leest een stuk makkelijker 
Zie bijlagen voor de Nederlandse vertaling en de originele Griekse versie.
(Ik heb net ook een automatische vertaling door Google Translate toegevoegd. Die levert veel meer kromme zinnen en vernaggelde plaatjes op, maar misschien toch handig voor als de Deepl vertaling vraagtekens oplevert.)

Dank je! Een flink stukje leeswerk waar ik binnenkort eens voor ga zitten.

Wel leuke nieuwe eenheid bij motorcilinder (pagina 11 Deepl vertaling)  Tongue
Tot 125 cc. 0% 
Van 126 tot 249 voor Christus. 2% 
Van 250 tot 900 v.Chr. 7% 
Van 901 tot 1400 cc 12% 
Van 1401 tot 1600 v.Chr. 14% 
Van 1601 tot 1800 v.Chr. 17% 
Vanaf 1801 c.e. en hoger 25%

Edit: Net ook de Google Translate bekeken voor diezelfde pagina. Google denkt dat het 'na Christus' is :)
Quote
#45
Hahaha, dat zijn dat wel hele oude oldtimers!  Big Grin rollach 
Zo zie je maar, dat het altijd goed is om de originele Griekse versie ernaast te houden Wink
Quote
#46
Als je naar Griekenland emigreert, moet je je uitschrijven uit Nederland. Mag je dan met een NL-auto wel de weg op? Je staat immers niet meer als ingezetene geregistreerd.
Quote
#47
Je kan daarvoor een vergunning aanvragen geloof ik. Dan krijg je voor een paar dagen een ander kenteken.
Aanvragen bij RDW.

Hoe je je moet verzekeren weet ik niet. Misschien bij een Griekse verzekeraar als eigenaar daar is ingeschreven.
Quote
#48
Je hebt 8 maanden de tijd om je uit te schrijven.
Dus als je in Griekenland bent kan je je online uitschrijven.
Heb ik ook gedaan.
Quote
#49
Vandaag contact gehad met het consulaat in Den Haag en de verzekeringsmaatschappij voor de auto.
Uitkomst:
Mijn vader moet alle 19 punten aantonen:

The car has to be used in The Netherlands, for at least six (6) months before it is imported in Greece.
It has to be pointed out that the car to-be imported has to be of new, anti-pollution technology [eg EURO5 +
i.e. to meet the last effective Community Directive, with regard to the emissions of pollutants and exhaust fumes)]
and that all the supporting documents, as listed and detailed below have to be dully deposited in original

List of required supporting documents:

1. Passports (for all family members)
2. IDs (for all family members)
3. Driver’s license
4. Uittreksel uit de Basisregistratie personen from the Dutch Municipality (met historische adressen) for all family members
5. Uittreksel uit de Basisregistratie Personen from the Dutch Municipality (met 'Datum uitschrijving') for all family members
6. RDW Tenaamstellingsverslag
7. Rijbewijs
8. Kentekenbewijs
9. Certificate of conformity (or “Conformiteitsbewijs” or “EG-CERTIFICAAT VAN OVEREENSTEMMING” or equivalent)
10. Car insurance certificate
11. (Auto)Factuur for the purchase of the car.
12. Bank transfer receipt for the purchase of the car
13. Employment contract or KvK Certificate
14. Jaaropgave, Belastingdienst Aanslag and UWV Printversie verzekeringsbericht - Arbeidsverleden: detailgegevens per jaar” for last three (03) years
15. House Lease or Purchase Contract
16. Utility bills for the last 24months
17. Affirmation about the permanent residence address in Greece
18. House purchase contract in Greece (if any)
19. 120€ in cash

Punt 5: eenmaal uitgeschreven, vervalt de autoverzekering dus dat is een dingetje….
Punt 9: iemand ervaring mee?

Groeten,
Aliki
Quote
#50
Punt 9 moet je bij importeur of dealer van het betreffende merk zijn.
Quote
#51
Vooral het laatste woord in de 'List' valt me op!   Dodgy Big Grin
Quote
#52
Wij dachten ook eerst onze auto mee te nemen naar Kreta. Ondertussen zijn we van dat idee wat afgestapt. We gaan voor een nieuwe auto in Griekenland aan te kopen. Maar, er is een maar ...de auto die we wensen aan te kopen in Kreta zou een jaar lang duren voor levering. Dat wil zeggen, dat we een jaar lang een auto moeten huren. Zelfs via de garage kunnen we geen auto huren aan een betaalbare prijs. Optie is om in Athene een nieuwe auto aan te kopen, aangezien levertijden veel korter zijn en deze naar Kreta te brengen. Ondertussen zouden we gewoon met onze auto blijven rijden in Kreta. Hoe of wat en via welke weg je het ook doet, er komt steeds een extra budget bij. ( Voor alles wat je wil ondernemen in Kreta) Wink
Quote
#53
Als je dat doet zou ik kiezen voor een merk waarvan er op Kreta in de buurt van je woning ook een dealer is. Je zal maar voor garantie en onderhoud even enz...
Als het meezit kan je daarover bij verkopende dealer in Athene afspraken maken.

Een andere optie is: eerst een gebruikte auto kopen bij de dealer op Kreta waar je later de nieuwe koopt met de afspraak dat je die daar inruilt.
Als dat niet kan: heb je steeds bij dezelfde verhuurder gehuurd op Kreta? Stel het is einde seizoen dat jullie aankomen. Veel verhuurders verkopen einde seizoen een deel van het wagenpark. Misschien heeft hij een mooi aanbod? Dat moet een klein prijsje zijn, want hij verkoopt in bulk.
Laatste insteek: wat rekent hij aan verhuur voor x maanden? In laagseizoen kan ook dat niet veel kosten.
Quote
#54
@Buurman, ondanks we jarenlang minstens 4x per jaar bij dezelfde firma onze auto huurden op Kreta, weten we reeds dat ze geen prijs maken voor een verhuur op lange termijn. Zelfs buiten seizoen. Straffer nog, de dagprijs was ineens hoger. (En tevens de laatste keer dat we daar een auto huren)Huren gaan we niet doen daar het een te hoge kostprijs is. Oplossing kan nog zijn zoals u zegt, een tweedehands auto kopen waar we de nieuwe auto bestellen en een deal vastleggen op papier. Wij gaan in zuid Kreta wonen, voor aankoop en onderhoud zullen we wel aan de andere kant moeten zijn. De meeste autodealers zitten in de grote steden.
Quote
#55
Het kan zijn dat verhuurder zijn auto's na het seizoen uit de verzekering haalt. Of het verschil zo groot is dat hij je daardoor meer moet rekenen blijft de (onbelangrijke) vraag.

Als je perse een nieuwe auto wilt ben je dealer afhankelijk voor onbepaalde periode. Alleen als je afziet van garantie vervalt dat. Daarvoor kan je een behoorlijke korting bedingen.
Als er rond je woonplaats een goede garage is valt dat te overwegen.

Een jonge tweedehands kan ook een optie zijn. Ik heb geen idee of het in Gr ook gebruikelijk is dat velen een auto inruilen bij aanschaf van een ander. Als dat zo is: jullie gaan dat niet doen. Zoiets levert in NL een ruime korting op.
Quote
#56
Even terug naar het laatste bericht van AlikiR, en voorgaande berichten over auto invoeren in GR.

Certificaat van conformiteit wordt uitgegeven door de instantie die kentekens voor nieuwe (of ingevoerde, of verbouwde) motorvoertuigen uitgeeft. Dat is in Nederland RDW.

Een kenteken wordt alleen uitgegeven na controle dat een voertuig voldoet aan alle technische eisen van de EU. Waaronder emissie-eisen. Is deze typekeur voltooid voor een bepaald autotype, dan kan voor alle daarna geproduceerde auto's van hetzelfde type een certificaat van conformiteit gegeven worden - een bewijs dat al die auto's overeen komen (conform zijn) met de auto's die voor typekeuring werden gepresenteerd.
Alleen als zo'n certificaat bestaat kan een kenteken worden afgegeven, waarop het type auto (in code) is aangegeven. Bij export moet je het kenteken inleveren, en kun je dus niet meer aan de hand daarvan het autotype aantonen. Waar de auto heen gaat is het weer: certificaat nodig, anders geen plaatselijk kenteken afgeven.

@Elly Voor de goede orde. Als je nieuw koopt in Griekenland ben je niet gebonden aan de merkdealer voor onderhoud. Dat is letterlijk met de invoering van Euro 5 eisen vijftien jaar geleden verboden. Garantie mag daarvan niet afhangen. Als de auto maar onderhouden/gerepareerd wordt door een erkend garagebedrijf volgens fabrieksvoorschrift, waarbij de EU eist dat elk erkend autobedrijf over die voorschriften en de benodigde materialen moet kunnen beschikken.
In Nederland of België niet zo moeilijk, erkenning van autobedrijven is goed geregeld. Daar zijn Bovag en Federauto als kenmerk voor professionele autobedrijven. Of er in Griekenland ook zo'n vereniging/organisatie is weet ik helaas niet. Maar het zal niet anders zijn dat een beetje net uitziend bedrijf dat nieuwe auto's verkoopt een erkend bedrijf is dat elk merk auto mag onderhouden, zonder afbreuk aan de fabrieksgarantie. Welk bedrijf de auto verkocht heeft speelt geen rol.

Dan een insteek voor als een jonge gebruikte auto misschien ook een nuttig idee is. Je hebt hier spotawheel.gr, zulke auto's te koop of voor lease biedt. Het gaat goed herkenbaar vooral om bij nieuwverkoop ingeruilde auto's, gekeurd en grotendeels niet oud. Kan een mooie aanbieding bij zitten. Alternatief, je kunt (als Grieks ingezetene) ook leasen, all-in behalve brandstof. Kan heel flexibel - een aantal jaar leasen en dan aankopen, maar ook de auto tussentijds teruggeven (bij wat hogere maandlasten dan een vast contract voor een aantal - gewoonlijk vier - jaren). Dan is dat net zoiets als huren voor lange termijn.
Nadeel: ze houden kantoor in Attica. Auto aan de deur afleveren is mogelijk, maar waarschijnlijk alleen op het vasteland. Of zelf komen afhalen bij hen, eenmalig een trip organiseren waar je niet zelf rijdt.

't is maar een idee.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#57
We hebben enkele contacten gelegd met autoverkopers in Heraklion, Rethymno en Chania die erkende dealers zijn. Het aanbod van tweedehands voertuigen is inderdaad zee ruim.We denken aan specifieke kenmerken en dan komen we uit bij een nieuwe auto, wat onze voorkeur heeft. We zijn hier in België de autos gaan bekijken/testen en 1 daarvan is in stock bij een autodealer in Kreta en in 10 dagen leverbaar. En kunnen de auto reeds vastleggen van hieruit.Goed voor ons en minder gedoe. Kunnen we ons verder toeleggen op de verhuis, want die komt nu wel heel dichtbij
Quote
#58
(27 February 2024, 22:42)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dan een insteek voor als een jonge gebruikte auto misschien ook een nuttig idee is. Je hebt hier spotawheel.gr, zulke auto's te koop of voor lease biedt. Het gaat goed herkenbaar vooral om bij nieuwverkoop ingeruilde auto's, gekeurd en grotendeels niet oud. Kan een mooie aanbieding bij zitten. Alternatief, je kunt (als Grieks ingezetene) ook leasen, all-in behalve brandstof. Kan heel flexibel - een aantal jaar leasen en dan aankopen, maar ook de auto tussentijds teruggeven (bij wat hogere maandlasten dan een vast contract voor een aantal - gewoonlijk vier - jaren). Dan is dat net zoiets als huren voor lange termijn.
Nadeel: ze houden kantoor in Attica. Auto aan de deur afleveren is mogelijk, maar waarschijnlijk alleen op het vasteland. Of zelf komen afhalen bij hen, eenmalig een trip organiseren waar je niet zelf rijdt.

't is maar een idee.
Automarin levert op locatie af, zelfs op Kreta of andere eilanden.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Wij hadden die destijds gecontacteerd voor een wagen die bij hun in Athene stond en we gezien hadden op hun website maar die was net dezelfde dag verkocht wat we toen zéér jammer vonden.
Quote
#59
(17 January 2018, 17:40)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 January 2018, 17:10)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik hou het eenvoudiger: ik verkoop mijn auto in Belgie en eenmaal aangekomen en geregistreerd in Kreta koop ik mij daar een nieuwe.  Pf, al die rompslomp, neen dank U.

Zou ik ook doen Smile

(27 February 2024, 22:42)NederGriek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even terug naar het laatste bericht van AlikiR, en voorgaande berichten over auto invoeren in GR.

Certificaat van conformiteit wordt uitgegeven door de instantie die kentekens voor nieuwe (of ingevoerde, of verbouwde) motorvoertuigen uitgeeft. Dat is in Nederland RDW.

Een kenteken wordt alleen uitgegeven na controle dat een voertuig voldoet aan alle technische eisen van de EU. Waaronder emissie-eisen. Is deze typekeur voltooid voor een bepaald autotype, dan kan voor alle daarna geproduceerde auto's van hetzelfde type een certificaat van conformiteit gegeven worden - een bewijs dat al die auto's overeen komen (conform zijn) met de auto's die voor typekeuring werden gepresenteerd.
Alleen als zo'n certificaat bestaat kan een kenteken worden afgegeven, waarop het type auto (in code) is aangegeven. Bij export moet je het kenteken inleveren, en kun je dus niet meer aan de hand daarvan het autotype aantonen. Waar de auto heen gaat is het weer: certificaat nodig, anders geen plaatselijk kenteken afgeven.

@Elly Voor de goede orde. Als je nieuw koopt in Griekenland ben je niet gebonden aan de merkdealer voor onderhoud. Dat is letterlijk met de invoering van Euro 5 eisen vijftien jaar geleden verboden. Garantie mag daarvan niet afhangen. Als de auto maar onderhouden/gerepareerd wordt door een erkend garagebedrijf volgens fabrieksvoorschrift, waarbij de EU eist dat elk erkend autobedrijf over die voorschriften en de benodigde materialen moet kunnen beschikken.
In Nederland of België niet zo moeilijk, erkenning van autobedrijven is goed geregeld. Daar zijn Bovag en Federauto als kenmerk voor professionele autobedrijven. Of er in Griekenland ook zo'n vereniging/organisatie is weet ik helaas niet. Maar het zal niet anders zijn dat een beetje net uitziend bedrijf dat nieuwe auto's verkoopt een erkend bedrijf is dat elk merk auto mag onderhouden, zonder afbreuk aan de fabrieksgarantie. Welk bedrijf de auto verkocht heeft speelt geen rol.

Dan een insteek voor als een jonge gebruikte auto misschien ook een nuttig idee is. Je hebt hier spotawheel.gr, zulke auto's te koop of voor lease biedt. Het gaat goed herkenbaar vooral om bij nieuwverkoop ingeruilde auto's, gekeurd en grotendeels niet oud. Kan een mooie aanbieding bij zitten. Alternatief, je kunt (als Grieks ingezetene) ook leasen, all-in behalve brandstof. Kan heel flexibel - een aantal jaar leasen en dan aankopen, maar ook de auto tussentijds teruggeven (bij wat hogere maandlasten dan een vast contract voor een aantal - gewoonlijk vier - jaren). Dan is dat net zoiets als huren voor lange termijn.
Nadeel: ze houden kantoor in Attica. Auto aan de deur afleveren is mogelijk, maar waarschijnlijk alleen op het vasteland. Of zelf komen afhalen bij hen, eenmalig een trip organiseren waar je niet zelf rijdt.

't is maar een idee.

Certificaat voor de auto komt niet van de RDW, maar van het automerk zelf. In ons geval Toyota.
Het kostte niks en binnen 1 week binnen. Echt super service van Toyota.
Ondertussen heb ik alle papier rond, behalve het bewijs van uitschrijving. Deze moeten we indienen als we naar het consulaat gaan.
Echter, in Rotterdam duurt het eerst 10 werkdagen voordat je uitschrijving verwerkt wordt. Dan moeten we het bewijs van uitschrijving aanvragen bij RNI (registratie niet-ingezetene) en dat duurt ook minimaal 10 werkdagen.
Ik heb het consulaat maar weer gemaild. Immers, zodra je uitgeschreven bent, ben je niet meer verzekerd voor zorg en bijvoorbeeld auto. Daarnaast ben je gewoon 4 weken dakloos. Je staat immers niet meer ingeschreven.
Echt ongelofelijk dit.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring met thuiswerken vanuit Griekenland? Beachboefje 11 4.687 09 January 2024, 07:19
Laatste bericht: Greece_2020
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.812 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer
  Mijn ervaring met solar in Griekenland Pavlos1 20 5.550 20 November 2022, 20:01
Laatste bericht: Greece_2020
  Auto lang parkeren bij vliegveld Athene GysD 13 3.102 19 October 2021, 13:56
Laatste bericht: Buurman
  auto importeren bij emigratie Irida 34 13.086 05 December 2018, 19:49
Laatste bericht: Beems
  Hond meenemen van Athene of Kalamata naar Kythira MartinS 18 5.573 04 November 2018, 22:02
Laatste bericht: MartinS
  verhuizing naar Rhodos Chiel 8 5.840 01 November 2015, 17:28
Laatste bericht: Cornelius
  verhuizing Elena 1 3.345 09 October 2014, 10:33
Laatste bericht: Toula
  Emigratie/Verhuizing Marianneke 2 3.414 03 August 2012, 15:58
Laatste bericht: Jota
  Auto meenemen als verhuisboedel Geni 24 15.463 18 January 2012, 11:08
Laatste bericht: Xander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 6 gast(en)