Thessaloniki, Volos, Pilion
#1
Eind mei vliegen we naar Thessaloniki om vanuit daar met de trein naar Volos te reizen en dan met streekbussen het schiereiland Pilion te doorkruisen. We boeken geen overnachtingen, bekijken we ter plekke. Iemand nog leuke en handige tips?

Bedankt,
Alexandros  Wink
Quote
#2
Mijn belangrijkste tip is om zo snel mogelijk Volos uittegaan, wat een vieze stad en zo niet representatief voor de Pilion.. maar goed.
Vanuit Volos kan je heel goed met de bus naar Poratria en Makrinitsa, beide hele leuke dorpjes en de laatste staat bekend als het balkon van de pilion je hebt vandaaruit een prachtig overzicht over de stad Volos en de ligging ervan... tevens heeft makrinitsa een heel mooi centraal plein met een prachtige oude plataan, sowieso op heel Pilion in bijna alle dorpjes mooie pleinen waar iedereen bij elkaar komt... tevens overal mooie kerkjes en sommige nog met fresco's.
Portaria kan je een hele mooie wandeling maken bij de poort.
Weetje, je moet gewoon elke dag de bus pakken en uitstappen daar waar het kan, Pilion is zo mooi.. Damouchari is ook zeker een bezoekje waard, ligt redelijk afgelegen maar is een hele mooie plek en ook vandaaruit kan je aan het strand via de rotsen naar een ander mooi strand wandelen.
Sowieso wandelen is heel erg fijn op Pilion.
Kala Nera is een drukke badplaats, evenals Affisos al is de laatste aantrekkelijker omdat deze tegen een rots is opgebouwd dus het ziet er mooier uit maar het is in het hoogseizoen en de weekenden een drukke bedoening.. vooral in de weekend zoveel mogelijk naar het zuiden trekken dan heb je het minste last van de dagjes mensen vanuit Volos.
Milies en het treintje is erg leuk om tezien, het is sowieso leuk om in Milies op het plein iets te drinken en daarna even rondtewandelen want je ziet prachtige natuur.. probeer met de trein omhoog tegaan en lopend naar beneden langs het spoor..als de trein al weg is natuurlijk  Big Grin
Quote
#3
Ik zou zeker in een dag in Volos blijven. Ik woon er drie dagen per week en de stad kent vele verborgen mooie plekken. En tientallen tsipouradiko's: heerlijk eten en drinken. Bij sommige staan de mensen in de rij. Even ronddwalen en terrasje pakken achter Ag. Constantinos. Op youtube heeft Maarten Jongkind talloze vlogs over Volos. Mijn andere woonplek is ook de moeite waard: Platanias. Helemaal in het zuiden. Met een mooi pad naar het naastgelegen strand van Mikro. Eind mei zijn er genoeg appartementen beschikbaar. Rond de 50 euro. Ook vertrekken er vanuit Platanias diverse wandelpaden, Kalderimi's. Bewegwijzerde routes van zo'n 2,5 uur. Ik wil best met jullie meewandelen. En vergeet Lafkos niet. Mooi dorp met een geweldig plein. Op een heuvel met uitzicht over zee. En in 2 uur loop je naar Milina aan de kust en terug. ook weer via Kalderimi's.
Quote
#4
Natuurlijk allemaal persoonlijk, maar wij vonden niets mis met Volos.
Terrasjes, straatverkopers, leuke eettentjes. Best leuk voor een dagje.
Quote
#5
(21 February 2018, 10:53)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk allemaal persoonlijk, maar wij vonden niets mis met Volos.
Terrasjes, straatverkopers, leuke eettentjes. Best leuk voor een dagje.

Ook wij vonden Volos een leuke stad om te bezoeken. We waren inmiddels meerdere keren op de Pilion, maar een dagje Volos hoorde standaard tot de planning. Er is heel wat te ontdekken en te bezoeken. De oude en de nieuwe haven bijvoorbeeld, de hypermoderne boulevard, het oude stationnetje en de leuke winkelstraatjes met hippe loungebars én authentieke kafeneions. Op de Pilion zelf is er ontzettend veel te zien en te beleven. Ga vooral ook naar het puntje van het schiereiland, naar het kleine vissersdorpje Agia Kyriaki. Het is een flink stuk rijden maar absoluut de moeite waard. Jan Platanias gaf je hierboven ook al enkele tips; hij weet alles van de regio. Ik heb ook al enkele keren dankbaar gebruik gemaakt van zijn tips.
Je schrijft dat je de regio met de bus wilt gaan verkennen, misschien is dit dan een handige website voor je:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&map=magnesia


Ik heb ooit een kort fotoverslag gemaakt van onze eerste vakantie in Kala Nera, misschien leuk om alvast een indruk te krijgen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel plezier met de voorpret en alvast een fijne vakantie op Pilion gewenst!
Quote
#6
Met Volos is inderdaad niets mis. Even langs de vishandels struinen en dan lekker in de haven tussen de studenten een koffietje drinken en de dure jachten bekijken. Alles op loop afstand van trein-  en busstation. Als ander uiterste Kottes, een klein rustig vissersgehucht waar de vis zo uit het water op je bord beland. Dan is er nog Agria waar je aan het water heerlijk mezze kan eten. Zagora waar je als het warm is heerlijk in de schaduw kan wandelen. Eigenlijk is er in de Pilion voor iedereen wat. Bossen, strandjes,  winkels, restaurants, rust en drukte. Noem maar op. Ik krijg gewoon een beetje heimwee als ik er aan denk. De bus is prima. Oja vergeet niet om zaterdagochtend even naar de markt in Argalasti te gaan. Veel plezier!
Quote
#7
Dag allen, ten eerste goeie keuze Alexandros als je het mij vraagt, vind Volos en de omgeving een van de mooiere plekken van Griekenland met super veel groen,heel veel prachtige stranden,vriendelijke mensen en zeer goed eten. Volos zelf is niet erg bijzonder maar neem ook aan dat er weinig mensen zijn die 2 weken IN Volos gaan zitten. Pak idd de bus en stap op de meest gekke plekken uit of nog makkelijker huur een auto voor een dag om veel te kunnen zien en onafhankelijk te zijn van het ov, leuk dagtripje zou ook zijn de boot te pakken vanaf de boulevard van Volos voor een dagje naar Skiathos te gaan. Veel plezier

He Jan Platania woon je al lang in platania? Mijn vader vist regelmatig in platania of agia kyriaki wat een heerlijke rustige omgeving zeg...!
Quote
#8
(05 March 2018, 12:04)Kakkos29 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag allen, ten eerste goeie keuze Alexandros als je het mij vraagt, vind Volos en de omgeving een van de mooiere plekken van Griekenland met super veel groen,heel veel prachtige stranden,vriendelijke mensen en zeer goed eten. Volos zelf is niet erg bijzonder maar neem ook aan dat er weinig mensen zijn die 2 weken IN Volos gaan zitten. Pak idd de bus en stap op de meest gekke plekken uit of nog makkelijker huur een auto voor een dag om veel te kunnen zien en onafhankelijk te zijn van het ov, leuk dagtripje zou ook zijn de boot te pakken vanaf de boulevard van Volos voor een dagje naar Skiathos te gaan. Veel plezier

He Jan Platania woon je al lang in platania? Mijn vader vist regelmatig in platania of agia kyriaki wat een heerlijke rustige omgeving zeg...!

Wij wonen nu 10 jaar op Pilion. Na een jaar Xinovrisi, 6 jaar Milina, nu 3 jaar in Platanias. Sinds een jaar ook een huisje in Volos. (Voor als het me te rustig wordt hier :) ) 

Misschien is het een tip om ook op de website van Wilma Hollander te kijken. Zij heeft een e-book vol aanbevelingen.  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Smile 
Mag ik jullie allen zeer vriendelijk bedanken voor al deze prachtige informatie!!!! Smile
Wat een voor pret op deze manier, in gedachten zit ik er al een maand.
De keuze is nog steeds lastig maar we zien wel waar we belanden.
Wordt het meerdaags Volos of trekken we gelijk het schiereiland in.
Ik ga graag op het aanbod van Jan Platanias in.

Nogmaals dank iedereen Exclamation

Efcharisto,

Alexandros
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)