Grieksegids nieuws     
even voorstellen Nicole en Mariska Patras
#1
Hallo allemaal,

hierbij een korte introductie.
Wij zijn Nicole en Maris en vertrekken eind januari naar Patra waar we allebei gaan wonen en werken voor een Nederlands bedrijf.
We zijn zeer benieuwd of er nog meer mensen op het forum zijn die in Patra of omgeving wonen ?
Quote
#2
Hoi Maris en Nicole,

ik ken de omgeving wel maar woon nog in Nederland met af en toe een tussenstop op een Grieks plekje.


Ben wel erg nieuwsgierig..... wat brengt jullie daar..... oftewel

VERTEL....VERTEL....

Groet Dick
Quote
#3
Hoi Dick,

werk brengt ons in Patras!
Verder is het al jaren onze wens om in een prettiger (lees warmer) klimaat te wonen.
Wij werken beide voor dezelfde werkgever en kregen de mogelijkheid om met een NL salaris enz in Griekenland te gaan werken.
We hebben zojuist bericht gekregen dat het appartement dat we hadden uitgezocht, (integenstelling tot andere die we hebben laten bekijken door een griekse collega die al in Patras woont) inderdaad identiek is aan de omschrijving en de foto's.
Het is op loop afstand van het werk 900 meter en vlakbij zee.
Dus per 01-02-2011 wonen wij in Patras.
Verder zijn we begonnen met een thuisstudie grieks en hebben nog voldoende tijd om in te pakken en de laatse voorbereidingen af te handelen.
Ik hoop dat dit voldoende info voor je is ?Tongue

Groet,
Mariska


Quote
#4
Wat een mooi vooruitzicht Nicole en Maris. Moedig hoor, zeker in deze rumoerige tijden. Maar het gaat jullie vast wel lukken als ik dit zo lees. Het enthousiasme straalt er van af.
Leuk ook dat jullie een thuisstudie Grieks zijn gaan volgen. Wij willen dat zelf ook gaan doen. Kan je daar wat meer over vertellen? Ik weet dat we daar een flinke portie zelfdiscipline voor nodig hebben en wat dat betreft zal het ook wel lukken. Maar leer je ook écht zo vanaf een CD? Misschien hebben jullie wat tips uit de praktijk?

Ik hoop dat jullie ons op de hoogte willen houden van de activeiten in Patras. In ieder geval wensen we jullie héél veel succes in het mooie Griekenland.
Quote
#5
Hallo Yorgos,

Bedankt voor je leuke reactie.
Wat betreft een mooi vooruitzicht dat is het inderdaad maar vergis je niet wij zullen de komende tijd bikkelhard aan het werk zijn zeker de opstartfase ! (ik schat zo'n 70 uur per week)
Maar wel in een heel mooi land met een prettig klimaat.
Wij volgen een thuisstudie van het L.O.I. met een woordenboek erbij is het goed te doen.
( al moet ik zeggen dat ik de opbouw erg vreemd vindt en deze cursus ook zeker niet als goed wil omschrijven )
Ik ben er van overtuigd dat het met de taal helemaal goed komt op het moment dat we daar elke dag niets anders horen.
We gaan de eerste 6 maanden ook geen NL zenders op de tv installeren zodat we zoveel mogelijk grieks horen en zien!
Wat betreft het moedige dat valt erg mee aangezien we in Nederlandse dienst blijven, en een vaste baan hebben.
Wij hebben geen kinderen dat maakt het ook een stuk makkelijker om te vertrekken.
Bedankt voor je hartelijke reactie een verademing en een bevestiging dat er met ons eerder geschreven berichtje niets mis is !
Wat betreft je verzoek om onze activiteiten hier regelmatig te plaatsen daar wil ik nog even over nadenken. ( dit heeft te maken met een reactie die inmiddels van het forum af is maar die ons wel erg heeft geraakt)

Groetjes,
Mariska


(10 December 2010, 14:47)Yorgos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een mooi vooruitzicht Nicole en Maris. Moedig hoor, zeker in deze rumoerige tijden. Maar het gaat jullie vast wel lukken als ik dit zo lees. Het enthousiasme straalt er van af.
Leuk ook dat jullie een thuisstudie Grieks zijn gaan volgen. Wij willen dat zelf ook gaan doen. Kan je daar wat meer over vertellen? Ik weet dat we daar een flinke portie zelfdiscipline voor nodig hebben en wat dat betreft zal het ook wel lukken. Maar leer je ook écht zo vanaf een CD? Misschien hebben jullie wat tips uit de praktijk?

Ik hoop dat jullie ons op de hoogte willen houden van de activeiten in Patras. In ieder geval wensen we jullie héél veel succes in het mooie Griekenland.

Quote
#6
Vervelende lieden vindt je overal alhoewel ik dacht dat die hier op Oriste niet aanwezig waren. Fout dus. Stuur Ger even een berichtje, hij is jarenlang moderator geweest van een prikbord waar het wemelde van vervelende types en weet precies hoe die aangepakt moeten worden.

Blijf lekker posten hier (ook ik ben stiekem erg benieuwd hoe jullie het gaan doen in Patras) ;) Kop op, ga ervoor en trek je niets aan van negatievelingen up . Ontzettend veel succes gewenst met jullie uitdaging in Griekenland. Ben best een beetje jaloers op jullie Blush


(10 December 2010, 16:09)marisennicole schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat betreft je verzoek om onze activiteiten hier regelmatig te plaatsen daar wil ik nog even over nadenken. ( dit heeft te maken met een reactie die inmiddels van het forum af is maar die ons wel erg heeft geraakt)

Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote
#7
(10 December 2010, 16:09)marisennicole schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat betreft het moedige dat valt erg mee aangezien we in Nederlandse dienst blijven, en een vaste baan hebben.

Ik ben dan ook heel benieuwd bij welk bedrijf jullie werken? Misschien zoeken ze nog nieuwe collega's Blush?
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#8
@ Nicole en Mariska, ik wens jullie alle mogelijk geluk in de volgende fase van jullie leven en succes met de nieuwe job !
Quote
#9
Ik sluit me geheel bij m'n voorgangers aan.
Meiden, ga ervoor en maak er wat van. Klasse wat jullie doen, ik wens jullie veel succes spandoek

K-A
Quote
#10
hallo allemaal,

bedankt voor jullie lieve berichten!
We hebben beloten onze verhuizing en nieuwe leven te blijven posten.
Na alle positieve reacties mag 1 vervelende reactie niet de overhand krijgen en ons van het forum verjagen.
Dus tot binnenkort allemaal !

Groetjes Nicole en Mariska




1
Quote
#11
welkom hier vlaggetje.gif
edbe's signatuur Gigablue UHD - GigaBlue X3 - Gigablue IP X1 
2 x Bigsat schotel 
Quote
#12
welkom hier en heel veel succes!

gremo
Petra
Quote
#13
Welkom hier en groetjes uit The Heartbeat of Crete.
Danka en Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Ook wij doen de cursus van het LOI, de basis zijn de dialogen..vond het eerst ook vreemd, maar het werkt denk ik uiteindelijk wel.
Het is gewoon niet ideaal om het schriftelijk te doen.
Ik heb veel aan grieks/ned. vrienden op FaceBook, die geven sneller antwoordt dat de lerares van het LOI.

Jongens veel succes en geniet ook van het avontuur.
Natuurlijk lees ik ook graag mee met jullie belevenissen!
Quote
#15
Hallo Nicole en Mariska

Een tip om Grieks te leren: op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




is onder het hoofdstuk Online Grieks leren een hele leuke methode (gratis), die heet filoglossia. Met filmpjes en dialogen. Ook kan je het laten vertalen via de vertaaloptie boven op je scherm. Het begint met het alfabet en wordt rustig opgebouwd. Ook met oefeningen en je kan meteen zien of je het goed of fout hebt gedaan. Enfin, kijken jullie er zelf maar naar.

Een tip voor Ger:
Ik ben al jaren met de Griekse taal bezig. Eerst Volksuniversiteit en nu lessen bij de Griekse leraar thuis. Momenteel vertalen wij de Odysseus. Woorden opzoeken is geen punt. Ik heb genoeg woordenboeken tot mijn beschikking. Maar soms zijn er uitdrukkingen waar ik echt niet uitkom.

Misschien een idee om ook een Griekse taal forum te beginnen, want er zijn ook aardig wat Grieken actief op Oriste, die kunnen helpen.

Alvast een vraagje: βάλανε με το νου τους να με καθαρίσουνε.

groetjes
maria alida

Quote
#16
Bedankt voor de tip Maria. Ik heb er al eens aan gedacht om een "Grieksetaal-rubriek" aan dit forum toe te voegen maar had de indruk dat daar niet zo veel vraag naar zou zijn. Misschien is m'n inschatting fout en moeten we het toch maar eens proberen.

Vanaf morgen verschijnt de "Grieksetaal-rubriek" op dit forum. Na een tijdje kunnen we dan evalueren of er voldoende behoefte voor is en of de rubriek definitief blijft.

Wat je vraag betreft "βάλανε με το νου τους να με καθαρίσουνε" moet ik het antwoord schuldig blijven. Sterker nog, ik weet helemaal niet wat er nu eigenlijk staat ;)

Ger




(14 December 2010, 14:41)maria alida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een tip voor Ger:
Ik ben al jaren met de Griekse taal bezig. Eerst Volksuniversiteit en nu lessen bij de Griekse leraar thuis. Momenteel vertalen wij de Odysseus. Woorden opzoeken is geen punt. Ik heb genoeg woordenboeken tot mijn beschikking. Maar soms zijn er uitdrukkingen waar ik echt niet uitkom.

Misschien een idee om ook een Griekse taal forum te beginnen, want er zijn ook aardig wat Grieken actief op Oriste, die kunnen helpen.

groetjes
maria alida

Quote
#17
(14 December 2010, 16:06)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beadnkt voor de tip Maria. Ik heb er al eens aan gedacht om een "Grieksetaal-rubriek" aan dit forum toe te voegen maar had de indruk dat daar niet zo veel vraag naar zou zijn. Misschien is m'n inschatting fout en moeten we het toch maar eens proberen.

Vanaf morgen verschijnt de "Grieksetaal-rubriek" op dit forum. Na een tijdje kunnen we dan evalueren of er voldoende behoefte voor is en of de rubriek definitief blijft.

Wat je vraag betreft "βάλανε με το νου τους να με καθαρίσουνε" moet ik het antwoord schuldig blijven. Sterker nog, ik weet helemaal niet wat er nu eigenlijk staat ;)

Ger




(14 December 2010, 14:41)maria alida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een tip voor Ger:
Ik ben al jaren met de Griekse taal bezig. Eerst Volksuniversiteit en nu lessen bij de Griekse leraar thuis. Momenteel vertalen wij de Odysseus. Woorden opzoeken is geen punt. Ik heb genoeg woordenboeken tot mijn beschikking. Maar soms zijn er uitdrukkingen waar ik echt niet uitkom.

Misschien een idee om ook een Griekse taal forum te beginnen, want er zijn ook aardig wat Grieken actief op Oriste, die kunnen helpen.

groetjes
maria alida


Ger, er staat iets van : zij hebben in hun gedachten om mij uit de weg te ruimen, maar ja, zeker weten doe ik het niet. Daarom ik zou een grieksetaal rubriek erg leuk vinden!!!
gr
maria alida
Quote
#18
Welkom , heerlijk hoor om daar te gaan wonen Rolleyes
djdakman's signatuur
Quote
#19
Ger
Mijn manier om Grieks te leren is zoals ik al die andere talen die ik geleerd heb om gewoon met de locals te praten. Ben dus elke dag bezig met mijn kaik in het meertje van Agios Nikolaos, iedereen weet nu dat ik een xenos ( vreemdeling) ben, maar nu komen ze ook kijken hoe het gaat en het leuke ervan is het zijn bijna allemaal gepensioneerde vissers, die allemaal goede raad geven en vooral zeggen siga siga (rustig aan) In het begin praat je met handen en voeten en ik moet zeggen het gaat de goede kant op, moet wel oppassen dat ik niet teveel het Kretenzer dialect oppak, maar het heeft wel wat.
Grz uit nu warm Agios Nikolaos
Arthur




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#20
Ja, Arthur, dat is inderdaad de beste manier om een taal te leren. Maar helaas ik woon in Holland en hier kom je deze taal praktisch niet tegen.
Als ik in Griekenland ben, spreek ik ook zoveel mogelijk Grieks, maar helaas krijg ik dan vaak antwoord in het Engels. Ik trots dat ik wat Grieks spreek, zij trots dat ze Engels spreken.
Maar ik hou vol!!!
gr uit een regenachtig en koud Landsmeer van maria alida.
Quote
#21
marisennicole schreef:werk brengt ons in Patras!
Verder is het al jaren onze wens om in een prettiger (lees warmer) klimaat te wonen.
Wij werken beide voor dezelfde werkgever en kregen de mogelijkheid om met een NL salaris enz in Griekenland te gaan werken.
We hebben zojuist bericht gekregen dat het appartement dat we hadden uitgezocht, (integenstelling tot andere die we hebben laten bekijken door een griekse collega die al in Patras woont) inderdaad identiek is aan de omschrijving en de foto's.
Het is op loop afstand van het werk 900 meter en vlakbij zee.
Dus per 01-02-2011 wonen wij in Patras.
Verder zijn we begonnen met een thuisstudie grieks en hebben nog voldoende tijd om in te pakken en de laatse voorbereidingen af te handelen.



heel veel succes met alles....
ik heb ook de cursus van de LOI liggenAngry...op een gegeven ogenblik liep ik vast en het is er niet meer van gekomen, er blijft altijd wel iets hangen maar nu met de zomer in zichtvlaggetje.gif wil ik hem wel weer van zolder gaan halen...enne succes aan het eind van deze maand,
groeten
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eimai i Nicole NicoleParos 13 7.605 03 November 2012, 22:51
Laatste bericht: Pinelopi

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)