20 June 2016, 19:39
Velen hier zijn er waarschijnlijk al geweest, het befaamde theater van Epidavros dat gebouwd werd in de 4de Eeuw voor Christus. Oorspronkelijk waren er 34 rijen zitjes voor de toeschouwers. In de eeuwen daarna kwamen er nog eens 21 rijen bij.
Het theater is niet alleen prachtig bewaard gebleven waardoor het 1 van de voornaamste toeristische trekpleisters is in Griekenland. Maar het is ook zeker gekend voor zijn werkelijk schitterende akoestiek. Iedereen die er ooit met een gids geweest is, heeft het wel meegemaakt dat de gids een muntje laat vallen of fluisterend op de scene staat en dat alles perfect hoorbaar is tot op de bovenste rijen.
Vele theorieën zijn al verkondigd hoe die fenomenale akoestiek mogelijk is. Een daarvan is dat dit komt door de dragende winden die veelal in de richting van de toeschouwerszitjes waait en die daardoor de geluiden op het podium versterken en de achtergrond geluiden doen verdwijnen. Een andere theorie was dat dit kwam door de structuur van de heuvels in de omgeving.
Nu wordt echter beweerd dat men de echte reden gevonden heeft waarom de akoestiek zo goed is. Professor Nico Declercq (inderdaad, een Belg) van de Amerikaanse Georgia Tech University, een gerenommeerd wetenschapper in het domein van de akoestiek, komt, na lang onderzoek, tot de volgende conclusie: De reden is het materiaal waaruit de toeschouwerszitjes van het theater opgebouwd zijn. Deze zijn uitgehouwen uit kalksteen en deze materie (Maar ook de vorm hoe ze gemaakt zijn en de afstand tussen de trappen in de structuur) zorgt voor een filterend effect waardoor lage toonfrequenties onderdrukt worden. Daarbij worden de hoge toonfrequenties gereflecteerd in de richting van de toeschouwers wat het effect nog verhoogt.
Het theater is niet alleen prachtig bewaard gebleven waardoor het 1 van de voornaamste toeristische trekpleisters is in Griekenland. Maar het is ook zeker gekend voor zijn werkelijk schitterende akoestiek. Iedereen die er ooit met een gids geweest is, heeft het wel meegemaakt dat de gids een muntje laat vallen of fluisterend op de scene staat en dat alles perfect hoorbaar is tot op de bovenste rijen.
Vele theorieën zijn al verkondigd hoe die fenomenale akoestiek mogelijk is. Een daarvan is dat dit komt door de dragende winden die veelal in de richting van de toeschouwerszitjes waait en die daardoor de geluiden op het podium versterken en de achtergrond geluiden doen verdwijnen. Een andere theorie was dat dit kwam door de structuur van de heuvels in de omgeving.
Nu wordt echter beweerd dat men de echte reden gevonden heeft waarom de akoestiek zo goed is. Professor Nico Declercq (inderdaad, een Belg) van de Amerikaanse Georgia Tech University, een gerenommeerd wetenschapper in het domein van de akoestiek, komt, na lang onderzoek, tot de volgende conclusie: De reden is het materiaal waaruit de toeschouwerszitjes van het theater opgebouwd zijn. Deze zijn uitgehouwen uit kalksteen en deze materie (Maar ook de vorm hoe ze gemaakt zijn en de afstand tussen de trappen in de structuur) zorgt voor een filterend effect waardoor lage toonfrequenties onderdrukt worden. Daarbij worden de hoge toonfrequenties gereflecteerd in de richting van de toeschouwers wat het effect nog verhoogt.