Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: Sept 2019 do 19
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Het wandelboekje, elk jaar hebben we een nieuwe en nu staat er dik gedrukt op de voorzijde Editie 2019 weer met nieuwe routes.
Ik denk dat zal wel maar hoe kom ik daar achter, ik ga niet alle 56 pagina’s doorlezen om te kijken wat er verandert of nieuw is dus ik stuur heel brutaal de schrijver van het wandelbijbeltje de vraag.
Dat duurt een paar  dagen want de auteur heeft nog meer werk schijnt t maar dan krijg ik uiteindelijk toch antwoord.
Het blijken er toch wel veel te zijn die zijn aangepast.
We doen vandaag de grotten bij Mitata en daarna nog wat ontdekkingstochten in Viaradika.
Als we de trap van het appartementen complex Zathea aflopen komt de eigenaar Zacharias Baveas naar buiten, hij is kort op het eiland om wat dingen te regelen, ik ken Zacharias goed omdat hij voorheen in Nederland werkzaam was.
Het is een vriendelijk persoon die altijd graag wil weten of wij het wel naar ons zin hebben.
Vindt de foto’s die hij van ons op facebook ziet altijd erg mooi en zijn vrouw is altijd uiterst verbaasd over de foto’s.
Dat wij constant aan de wandel zijn vindt hij prachtig, ik vertel hem het aantal kilometers wat we door de jaren heen op het eiland hebben gelopen en hij staat versteld.
Ook de oude vader Kostas komt op een gegeven moment aanschuiven en dan gaan de verhalen over en weer.
Ik zie de bui al weer hangen, de wandeling wordt ingekort......
Het ontbijt bij Sempreviva is weer als vanouds en na een kort gesprek met een Griekse fietser wil ik net weggaan als ik een berichtje krijg van Mieke.
“Weet jij wat er met het Transavia toestel aan de hand is?”
We zitten overdekt aan het ontbijt, ik heb de bus vanmorgen wel zien gaan en ook wel een paar keer een toestel gehoord maar er verder geen aandacht aan geschonken.
“Ja t lijkt wel of hij niet kan landen hij blijft rondjes draaien”
Ik heb echter geen idee want ik heb het vliegtuig nog niet zien vliegen.
Ik antwoord dat ik wel effe langs t vliegveld ga, moet toch die kant op.
Onderweg zie ik inderdaad een vliegtuig vrij laag boven het vliegveld cirkelen het is echter een 4 motorige propeller vliegtuig en lijkt op een Hercules.
Als ik later Rolf spreek bij de waterbron bevestigd deze mij vermoedens, nee Jaap dat is een Hercules C130 van de Griekse luchtmacht die is aan het oefenen, de Transavia heeft vertraging.
Ik zeg tegen Loes, zijn vrouw, is er eigenlijk wel iets dat ie niet weet?
Ja zegt ze ik laat denk ik een T-shirt printen met de tekst “i don’t need Google my husband nows everything”
We gaan door, op het vliegveld staat de Transavia inmiddels klaar om weer te vertrekken.
We nemen de afslag Mitata en parkeren de rode Suzuki onder aan de kerk.
Rugzak om en het wandelboekje omgevouwen op pagina 42.
We gaan aan de wandel richting het noorden, lopen achter langs het huis van de bekende Imker Yannis om vervolgens het prachtige pad te vervolgen wat ons voert langs prachtige huizen en de oude windmolen.
In de eerste molen nemen we even een kijkje, brutaal stappen we het erf op en betreden de molen, de grote molensteen ligt nog als bewijs op de grond.
Ik weet niet of we hier wel mogen komen maar als iemand ons het komt verbieden dat het niet mag dan is dat vroeg genoeg.
De molen is van binnen mooi en deels opgeknapt en zal misschien in de toekomst wel helemaal opgeknapt worden.
Vanaf deze toren heb je een weids uitzicht over de streek en zie je de andere compleet gerestaureerde molen die je kunt huren als vakantie woning, compleet met zwembad.
We lopen het pad verder af en bij het rotskerkje nemen we even rust om vervolgens het pad in te gaan richting de zwarte grot.
Vanaf nu lopen we naar beneden, het enige geluid wat we horen is dat van onze voetzolen, het is hier zo stil dat je bijna de mieren kunt horen praten.
In dit gebied stikt het van de grotten zowel aan deze kant van de kloof als aan de andere zijde, echter alleen aan deze zijde zijn ze bereikbaar.
Bij de ingang van de zwarte grot gaan we het moeilijk beloopbare pad op, wat eigenlijk wel mee valt, ja niet geschikt voor rolstoel of rollator dat klopt.
We gaan eerst links onder een gevallen steen door en daarna tussen twee stenen door.
Als we de grot zien schiet er een dier vliegensvlug de grot uit, bruin en gevlekt en wat grote betreft een grote kat.
De grot is de grot, ik bedoel we zijn er al een paar keer geweest en voor ons is het bijzondere er wel een beetje van af, het is er lekker koel dat wel maar in vergelijk met de grote van de Aghia sofhia in Kalamos is dit niet zo mooi.
We lopen verder en nu moeten we toch echt het boekje ter hand nemen want de route zoals wij die ooit kende uit een van de eerste wandelboekjes uit 1852 die stopte hier en ging weer terug.
Nu dus verder het dal in langs schitterende grillige rotspartijen die na elke bocht weer opduiken.
We lezen verder.... volg het pad verder omhoog, afslagen negerend.....
Ja de schrijver kan mij wat ik zie hier rechts toch een schitterend pad naar beneden en zeg kom we gaan even kijken.
Onder aangekomen herken ik de plek waar je de rivier oversteekt, we zijn hier eerder geweest, bewapent met snoeischaar en in gevecht met bramenstruiken.
Maar we gaan terug en vervolgen de beschreven route die ons verder naar boven lijdt.
Voormalige grotwoningen die nu dienst doen als veekot en ook het beschreven grotkerkje is aanwezig.
In de schaduw van wat struiken nemen we rust, de beschrijving heeft het nu over twee opties, of je loopt rechtdoor het pad af of.......
Ja en dat staat er niet helemaal duidelijk of toch wel?
We moeten gewoon een deel van de route terug en daar waar wij van de oorspronkelijke route afweken moeten we nu ook in, ik vond het al vreemd dat dit mooie deel overgeslagen zou worden.
Onderaan slaan we gelijk links omdat we al bij de beek geweest waren, gaan langs de watermolen en vervolgen het pad wat weer stijgt.
Onderweg groeit er van alles waaronder wilde druiven, ik pluk een tros en geniet van de heerlijke witte druiven, onbespoten maar O zo lekker.
Het onverharde pad stopt op het asfalt wat we een klein stukje aflopen om vervolgens via de oude straatjes van het dorp Mitata uit te komen op het grote plein bij de vervallen kerk.
Aan de balustrade nemen we rust aan een van de tafeltjes van restaurant Michaelis.
Hier heeft men een mooi uitzicht over het eiland, de stoere heuvel de Paliokastro en de omringende kloosters en kerken.
Rust die er normaal gesproken is maar deze keer verstoord wordt door Herr Flick en zijn kompanen.
Iets te luidruchtig en te opvallend aanwezig, als ze dan ook zijn vertrokken valt het dorp in slaap.
En wij genieten van de rust, het uitzicht en het eten.
Ondertussen krijg ik een schim onder ogen uit het verleden, een schildpad komt miauwend aangelopen, zij lijkt sprekend op een van de katten die wij vroeger hebben gehad, het beestje komt bij ons liggen in afwachting van zijn lunch.
Het is een vegetariër want vlees moet ze niet maar patat des te meer.
O ja voordat ik vragen krijg de schildpad is een benaming voor een bepaalde kat en Viaradika doen we een andere keer.......kalisperra.
.........
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Zou zomaar durven zweren dat ik dat pad ook ken met die rotsen... ziet er super gaaf uit!