Dat verbaast me toch wel een beetje want ik was er vast van overtuigd dat die "gouden jaren" al lang achter hen lagen. Ze kunnen dan misschien wel het grootste draagvermogen hebben en grootste vloot, onder Griekse vlag varen ze ook alsmaar minder en Griekse zeevarende kom je de laatste jaren nog weinig tegen.
Belastingtechnisch is het voor Griekse reders nog steeds heel interessant om hun bedrijf in Griekenland te houden.
Cors
(16 July 2020, 10:59)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid
registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid
meld je dan aan.
Belastingtechnisch is het voor Griekse reders nog steeds heel interessant om hun bedrijf in Griekenland te houden.
Cors
Zowel de regering Tsipras als de huidige regering hebben inderdaad bedrijfsgerichte belasting- en arbeidshervormingen gedaan om het aantrekkelijker te maken om weer onder Griekse vlag te gaan varen. Niettegenstaande dit voert slechts iets meer dan 22% van de "Griekse" vloot onder Griekse vlag.
Een van de oorzaken daarvan (volgens Nigel Lowry, de correspondent in Athene van Lloyd's List, het dagelijkse maritieme nieuwsblad) lijkt een tekort te zijn aan gekwalificeerde Griekse officieren. Door de opleving die bijvoorbeeld Piraeus krijgt met de financiering vanuit China kiezen veel aan de zeevaartscholen afgestudeerde jongeren ervoor om eerst en vooral daar uit te kijken naar een job. Door deze Chinese connectie wordt Piraeus dan ook de belangrijkste (en grootste) overslaghaven in de Middellandse Zee.
Momenteel zijn er iets over de 5.000 schepen van Griekse eigenaars.