Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: Gooit Seajets zich nu ook op de Griekse cruisemarkt?
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Naast hun veerbootsactiviteiten in de Egeïsche Zee, lijkt Seajets zich nu ook in de Griekse cruisemarkt te willen gooien.

Nadat ze enige tijd geleden het P&O cruiseschip Oceana hadden verworven, heeft Seajets nu ook de Veendam en Maasdam van Holland America Line gekocht.

De twee voormalige cruiseschepen van Holland America kregen een nieuwe naam, waarbij Veendam in Katakolo tot Aegean Majesty werd omgedoopt in Katakolo. De Maasdam werd in Piraeus dan weer omgedoopt tot Aegean Myth. Beide schepen zijn in goede staat en kunnen binnenkort weer volledig operationeel zijn.

Ze zullen worden beheerd door dezelfde management maatschappij die de cruiseschepen van Celestyal Cruises beheert.

De Oceana is omgedoopt tot Queen of the Oceans en bevindt zich in Patras.

De eigenaar van Seajets, Marios Iliopoulos heeft geen plannen voor de inzet van de cruiseschepen bekendgemaakt, en velen in Piraeus zien de aankoop dan ook als een speculatieve aankoop.
Het is zeker dat de drie schepen van eigenaar zijn veranderd voor slechts een fractie van de waarde die ze hadden voordat de pandemie grote schade aanrichtte in de industrie. De in Londen gevestigde makelaar VesselsValue zei dat de Veendam in 2019 meer dan $ 130 miljoen waard was, maar gelooft nu dat het schip minder dan $ 30 miljoen waard kan zijn, hoewel de werkelijke deals sterk kunnen verschillen op dergelijk niveau.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens buitenlandse rapporten heeft SEAJETS nu ook de cruiseschepen MAGELLAN (vervaardigd in 1985) en COLOMBUS (vervaardigd in 1989) gekocht. Zonder hun aankoopprijs te vermelden.
De twee cruiseschepen waren voorheen eigendom van Cruise & Maritime Voyages (CMV), een in het UK gevestigde maatschappij die afgelopen juli ten onder ging.
VesselsValue schat de huidige marktwaarde van MAGELLAN op $ 8,36 miljoen en COLOMBUS op $ 11,2 miljoen.

SEAJETS bevestigde ook dat het vorige week de  PACIFIC ARIA (gebouwd in 1994) van Carnival P&O Cruises Australia heeft gekocht.

In totaal heeft SEAJETS binnen vier maanden 6 cruiseschepen gekocht.
De Magellan is ondertussen aangekomen op de afbraakwerf in Alang (India), maar vandaag werd bevestigd dat Seajets ook de Majesty of the Seas van Royal Caribbean heeft gekocht.

Seajets heeft nu dus 6 cruiseschepen, Queen of the Oceans (ex Oceana), Aegean Myth (ex Maasdam), Aegean Majesty (ex Veendam), Aegean Goddess (ex Pacific Aria) , Columbus (van het failliete Cruise & Maritime Voyages) en nu Majesty (ex Majesty of the Seas). Het is niet bekend ze zullen worden uitgecharterd aan andere maatschappijen of dat ze zullen worden geëxploiteerd door SeaJets zelf.

Majesty


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Blijkbaar is daar nog geld genoeg bij Seajets!
(04 February 2021, 01:56)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Blijkbaar is daar nog geld genoeg bij Seajets!

Dat dacht ik ook meteen. Alsof er hopen geld te veel is in Griekenland, met nog de naweeën van de economisch/financiële crisis, en dan nog eens tijdens de coronacrisis waarvan men nog niet weet hoe lang het nog zal duren vooraleer de eerste passagiers aan boord kunnen van die cruiseschepen.
Maar tja, in Griekenland werd de laatste tijd ook veel militair materiaal aangekocht (o.a. vliegtuigen).
Het is wel zo dat door de crisis in de cruisewereld door de corona pandemie er een heel pak schepen "moeten" verdwijnen bij sommige maatschappijen. Enerzijds worden er een heel deel gesloopt en anderzijds zijn er dan die door anderen gekocht worden aan een prikje van hun werkelijke marktwaarde. Gewoon omdat de verkopende maatschappij dat geld nodig heeft. Eigenlijk komen die maatschappijen in een situatie terecht van "beter iets dan niets".

In het geval van Seajets bijvoorbeeld gaat het gerucht dat de Veendam aangekocht werd voor minder dan 1/4de van de werkelijke marktwaarde. Verder werd ook de Columbus aangekocht voor een prikje gezien de vorige eigenaar CMV failliet was. Het zelfde geldt voor de Pacific Aria. Die behoorde aan P&O Australië maar ging vorig jaar april ook naar CMV. Kort daarop echter werden zowat alle cruises stilgelegd door de pandemie. Met als resultaat dat CMV met een vaartuig zoals de Pacific Aria zat dat pas aangekocht was, niets opleverde maar wel voor extra onkosten zorgde en CMV over kop ging.
Ook de Magellan werd door Seajets aangekocht. En ook die behoorde toe aan CMV. Seajets kocht dit schip (alhoewel ze dat zelf nooit officieel bevestigd hebben) voor 3,4Mlj $ in november 2020 op de veiling na het faillissement van CMV (Cruise and Maritime Voyages). Vorige week werd de Magellan op het strand van Alang (India) gezet voor afbraak. De gemiddelde prijs per ton betaald in Alang was het laatste kwartaal van 2020 circa 350$/Ton. De Magellan meet 46.052 Ton. Dus 46.052 x 350= 16.118.200. Trek daarvan de aankoopprijs van 3,4Mlj $ af en waarschijnlijk ook nog wat makelaarskosten, dat maakt dat Seajets waarschijnlijk iets van 10mlj $ winst gemaakt heeft op een schip dat 2,5 maand van hen geweest is. Geen slechte investering lijkt me.

De Magellan vorige week op het strand van Alang.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gisterenmiddag is ook de Columbus vertrokken uit Piraeus en wordt over zo'n 3 weken verwacht op het strand van Alang in India voor afbraak.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zag van de week op "Marinetraffic " dat de Aegean Goddess naar Lavrio is gesleept en ze ligt daar nu in de haven, de andere ex HAL schepen liggen nog steets "opgelegd"
De Aegean Myth (ex Maasdam) is onlangs verkocht blijkbaar. Een nieuwe Franse cruiserederij Compagnie Francaise de Croisieres betaalde, naar verluidt, 30 miljoen Euro aan Seajets dat de schepen in blok gekocht had voor zo'n 10 miljoen. Tel uit de winst.
De Aegean Myth die bijna 2 jaren opgelegd was nabij Aegio zou eerstdaags naar Piraeus gesleept worden voor de eerste renovatiewerken.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorige week heeft Seajets nog een cruiseschip gekocht: Costa Magica, intussen omgedoopt tot Mykonos Magic. Het vaartuig is vandaag met een sleepboot vanuit Brindisi vertrokken richting Astakos.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 February 2023, 00:10)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorige week heeft Seajets nog een cruiseschip gekocht: Costa Magica, intussen omgedoopt tot Mykonos Magic. Het vaartuig is vandaag met een sleepboot vanuit Brindisi vertrokken richting Astakos. 

Patrick, als "niet-ferry-adept" vraag ik mij af waarom zo 'n gigantisch vaartuig met een sleepboot over zo 'n lange afstand (ongeveer 270 zeemijl) naar een Griekse aanlegplaats gebracht moet worden? Met andere woorden: waarom vaart het cruiseschip niet op eigen kracht?
(16 February 2023, 11:20)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 February 2023, 00:10)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorige week heeft Seajets nog een cruiseschip gekocht: Costa Magica, intussen omgedoopt tot Mykonos Magic. Het vaartuig is vandaag met een sleepboot vanuit Brindisi vertrokken richting Astakos. 

Patrick, als "niet-ferry-adept" vraag ik mij af waarom zo 'n gigantisch vaartuig met een sleepboot over zo 'n lange afstand (ongeveer 270 zeemijl) naar een Griekse aanlegplaats gebracht moet worden? Met andere woorden: waarom vaart het cruiseschip niet op eigen kracht?

Verschillende factoren spelen daarin een rol: Hoe lang lag dat schip al stil? En ook het financiële: men heeft maar een minimale bemanning nodig plus de stookkosten liggen veel lager. Kan ook zijn dat er mechanisch een probleem is.
(25 June 2022, 16:13)johan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zag van de week op "Marinetraffic " dat de Aegean Goddess naar Lavrio is gesleept en ze ligt daar nu in de haven, de andere ex HAL schepen liggen nog steets "opgelegd"

De Aegean Goddess (ex. Ryndam en ex. Pacific Aria) is gisteren verkocht aan de Griekse cruisemaatschappij Celestyal Cruises. De nieuwe naam wordt Celestyal Journey.