Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: T kan weer 8
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Als u dacht waar zit ie, zou hij al weer thuis zijn, nee hoor effe een dagje rust.
Maar daar gaan we dan weer.
Het waait, het waait stevig, althans na de klok van 17.00 uur kun je maar beter de onderbroeken binnenhalen want anders drijven deze richting Kreta.
Het is een wind waar ik de afgelopen dagen om zat te bidden want het is warm tijdens het wandelen en bovendien is er een hoge luchtvochtigheid aan de westkant van het eiland.
Zeuren, klopt daar zijn we goed in….stoppen dus maar.
De vrijdag zou een rustdag worden maar werd uiteindelijk een dag met een begrafenis, triest maar dat soort dingen gebeuren en horen bij het leven.
Die vrijdag overal grote aankondigen van een vliegshow boven het eiland, het gigantische vliegveld bestaat namelijk vijftig jaar!
Van alles gaat er gebeuren, alleen weet men nog niet waar en hoe laat, typisch Grieks.
In de beurt van Diakofti, afijn we zien wel.
Deze ochtend is het warm dus we kiezen ervoor om eerst maar eens verkoeling te nemen op een van de stranden in het oosten, het wordt wederom Komponada, het mooie keien strand waar de rust blijkt te zijn teruggekeerd.
Er staat weinig wind dus de zee is bijna vlak en het water is er altijd kraakhelder.
Na wat zwemmen en zonnen slaat bij mij al gauw de verveling weer toe.
Links van het strand daar waar de rotsen beginnen staan iets uit de kust drie aalscholvers hun veren te drogen na een vis partij eerder die morgen.
De rots waarop ze staan steekt iets uit en ik denk bij mezelf zou dat niet leuk zijn om dat te filmen met de drone.
Ik bedoel het waait bijna niet deze ochtend dus dat moet een makkie zijn.
Ik haal de vliegmachine uit de auto en start de motoren, hij blijft keurig op zijn plek hangen en ik stuur hem richting de vogels, ik moet op het beeldscherm verder want de kleine drone is niet meer te zien.
Het beeldscherm geeft echter ineens de melding……. No connection.
Ik druk op de “return to home” knop maar er gebeurd niets er komt niets terug….
U begrijpt het, de hartslag ging iets omhoog en er kwam een vocabulaire tussen mijn lippen vandaan die ik hier maar niet ga verwoorden.
Om de een of andere duistere reden is de drone te water gegaan in de zee bij Komponada…….. de begrafenis van vandaag, hoe triest een zeemansgraf voor een hoogvlieger.
Ja moet je dan, mannen blijven toch altijd kinderen en t kind is zijn speeltje kwijt.
Op mijn boot schoentjes loop ik over de spekgladde en vlijmscherpe stenen de kust af in de hoop de drone nog te kunnen zien, hij weegt 250 gram dus die zinkt gelijk naar de bodem.
Terug maar weer naar het strand want van enige drone is niets te zien.
Het zit me toch nog steeds niet lekker en ik besluit de duikbril te pakken en zwem vanaf het strand de kilometer richting de rots waar hij ongeveer te water moet zijn geraakt.
Halverwege ga ik toch maar weer richting de stenen, ik lijk wel een dolfijn met ademhalingsproblemen, zwemmen was nooit een probleem.
Dus nu hetzelfde traject op blote voeten over de stenen, even denk ik bij me zelf ben je wel goed wijs.
Dan duik ik t water weer in en bekijk de bodem bij de droog plaats van de aalscholvers, het is er behoorlijk diep, mocht ik de drone zien, dan kan ik er sowieso niet bij maar voor mijn gemoedsrust zou het beter zijn.
Maar nee niets te zien, terug maar naar het strand, het was de zwaarste kilometer die ik ooit gezwommen heb, toch van de winter maar weer baantjes trekken in het zwembad.
De dag ging dus verder in mineur…..
Om 12.00 uur maar richting Diakofti en net als ik die kant op wil gaan krijg ik bericht…. In Diakofti is niets je moet naar Avlenomas.
We spreken af bij het barretje aan de romantische baai van het vissersplaatsje.
Een Amstel van een halve liter maakt het verdriet al een stuk minder en als er niets van enige vliegaktiviteiten te zien is gaan we maar gezamenlijk aan de lunch bij Scandeia.
Gelopen is er die dag niet, na de lunch wilde ik nog een rondje in Diakofti maar dat kwam er niet van.
“Ehhh wij hebben toch een doorlopende reisverzekering ?” ……. “Zouden ze die drone ook dekken?”
Even gaat er bij mij een lampje branden en ik bekijk de polis voorwaarden…..
En daar staat het op de site van de ANWB …. Drone verzekerd tot 600 euro.
Snel vul ik online een schade formulier in en hedenmorgen kreeg ik de bevestiging dat ik een bedrag van 388,- euro gestort krijg.
Kijk dat maakt een mens gelukkig, ik heb er nu niets aan maar bij thuiskomst kan ik een vervangende kopen.
De vrijdagavond waait het net zo hard als vanavond, zet geen glas op tafel want het waait eraf, wel heerlijk, alles open dan waait het lekker door, als het te erg wordt sluiten we de deuren en ik kijk nog even voetbal.
De zaterdagmorgen is de wind verdwenen en als we brood gaan halen bij de bakker in Karavas is het raar weer, 29 graden om 8.00 uur al maar het lijkt wel of er een filter voor de zon zit.
De hardloper die ik elke morgen tegen kom is er vandaag niet, de Hollandse sporter die elke morgen zijn rondje doet zie ik niet, ik heb hem al een paar keer gemaand er mee te stoppen, “man je bent op vakantie”
Na het ontbijt tanken we de huurauto vol en gaan richting het zuiden.
Het klooster van de Myrthidiosa, excuses als ik het verkeerd schrijf (Ilse) help mij even, is het startpunt van onze wandeling vandaag, tenminste ik hoop dat t wat wordt, de track is deels samengesteld door Fransiscus……de bekende.
Het hoofddoel van de route is een doodlopende punt in zee, ik had dat al een paar keer gezien op Google earth dus daar wilde ik heen.
Het probleem was echter het gebied, er staan daar veel dure privé huizen en de aanwezigheid van waakhonden, wel dan niet aangelijnd zou dus wel eens een probleem kunnen zijn.
De route, voorgekauwd door meneer Van Weerde ging eigenlijk om de huizen heen en zou perfect moeten aansluiten op een pad wat ik gezien had.
Rugzakken om water mee en op pad maar.
Het is warm, maar dat schreef ik al… vanaf het klooster lopen we in zuidelijke richting, het hoofd pad wat deels onverhard en later begonnen is komt uiteindelijk langs het andere klooster, Agios Kosmas en eindigt op het strand van Melidoni.
Zo ver gaat het echter niet vandaag, als ik achterom kijk en slecht een deel van de toren van het klooster zichtbaar is slaan we bij een prachtig gelegen huis recht de olijfvelden in.
We dalen af en via verschillende terrassen komen we uit in een droge smalle rivier bedding.
Manshoog moeten we de rivier in en er weer uit ook.
We zweten enorm en nemen even pauze terwijl ik het lijntje bekijk op de gps, omhoog moeten we en dan weer richting het zuiden
Opnieuw klimmen dus en dat is inspannend, de ondergrond is met los grind, grote keien en scherpe struiken.
Linksaf opnieuw terrassen, trapsgewijs omhoog, moeilijk maar uiteindelijk komen we weer op iets wat op een pad lijkt.
Als ik achterom kijk blijft mijn wandelmaatje iets achter, het is warm en vermoeiend, het pad wat er niet was vergt de nodigde inspanning om de juiste richting te zoeken.
Als we weer rust nemen vertel ik hoe we verder moeten, omhoog weer maar vertel er gelijk bij dat als het niet gaat we terug kunnen.
“Nee ga maar maar ik doe rustig aan”.
We klauteren verder omhoog een heuvel op met opnieuw verraderlijke ondergrond.
Ik wijk steeds te ver af van de beschreven track en als ik even stilsta en dit laat zien gaat t bijna mis.
“We zouden toch even geen tracks meer lopen van Frank” oeps.
Ik leg haar uit dat er ook een deel van mij bij is en beloof haar dat t uitzicht straks heel mooi is, al weet ik bij God niet of dat zo is.
Bovenaan de heuvel zie ik beneden het pad lopen…. G…dver denk ik bij mezelf we moeten weer naar beneden.
Voor een berggeit als de heilig van Weernardus is dat geen probleem, die heeft dat lekker van de winter gelopen toen het niet zo warm was maar nu…
Rustig lopen we zigzag de berg aan de andere zijde naar beneden soms is er een geitenpaadje wat een weg laat zien.
Uiteindelijk komen we op het pad uit wat daalt richting de zee.
Het is een mooi pad met soms vaste treden en dat verwacht je niet het pad daalt en links wordt een prachtige o toegankelijke baai zichtbaar.
Rechts in de diepte de zee.
Ik snoer mijn rugzak vast met alle gespen en zet mij pet af.
Gevalletje hoogtevrees… u kent het inmiddels.
Het pad wordt smaller en mans breed, het uitzicht mooi, beneden ons een prachtige rotsformatie met een natuurlijke boog.
Kijken is stilstaan want het pad is stijl en ligt vol los grind.
Daar waar mij de kramp in de billen het heftigs wordt stoppen we en schieten mooie foto’s.
Links het site kerkje van de Krassie nabij het klooster.
Ik bekijk de doorgaande route op de gps, die zou naar het kerkje gaan maar we besluiten dit niet te doen.
We gaan het pad terug en lopen dit mooie toegankelijke pad af totdat we bij een ommuring komen van een prachtig gelegen huis met een enorme tuin, olijfboomgaarden en een leeg zwembad.
Links of rechtsom dat is even de vraag, de weg die we moeten hebben start bij de voorzijde van het huis.
De keuze van rechtsom blijkt naderhand de juiste zijn, via een prachtig onderhouden olijvenbos met ook mooie cactussen komen we op een beton pad uit dat ons terug lijdt naar het klooster van waar we kwamen.
We zijn moe maar voldaan het uitzicht overzee was zeer de moeite waard.
Bij de auto kleden we ons om, de kleren zijn drijfnat.
Op weg naar Chora, kijken of er nog iets te zien is van de luchtballonen van de dag ervoor.
Niets, dus maar door naar Kapsali, de mondaine badplaats van het eiland.
Op het strand van de kustplaats liggen de brancard nog uitgestald, slechts door één enkele patiënt bemand, de windschermen in de restaurants  zijn naar beneden, het waait inmiddels weer stevig.
Zo klaar, ik ga douchen fijne avond.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.