Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: Chinese invloed in o.a. Piraeus
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Een merkwaardige reportage, gisteren op de Vlaamse zender Canvas, over de Chinese invloed in Griekenland, meer bepaald in de haven van Piraeus.
De video in onderstaand artikel geeft meer info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 

Reporter Tom Van De Weghe gaf daarna wat meer duiding:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb de reportage en de duiding (nog) niet gezien maar toch even dit:

In 2016 nam COSCO Shipping tegen betaling van 280 mlj Euro een 51% meerderheidsbelang in de haven van Piraeus. De haven werd tijdens de economische crisis opgenomen in het pakket staatseigendommen dat voor privatisering werd opengesteld. Aanvankelijk was er veel verzet tegen de privatisering van de haven van Piraeus o.a. een grote vrees voor minder tewerkstelling. Maar het tegendeel werd waar. Het is nu een moderne, drukke en goed geëxploiteerde containerhaven waar veel meer werkgelegenheid geschapen is en de haven is als een komeet omhooggeschoten. In 2010 nog 93ste op de wereldranglijst van voornaamste containerhavens stond Piraeus in 2020 al op de 26ste plaats. Piraeus is in de Middellandse Zee nu de voornaamste overslaghaven geworden voor goederenverkeer van Europa naar Azië.
COSCO Shipping lanceerde ook de (vracht)sneltrein van de haven naar Centraal- en Oost-Europa als onderdeel van de China-Europa Land-Sea Express Line, waardoor de levertijd met 7-10 dagen werd verkort in vergelijking met traditionele routes.
Het meerderheidsbelang van COSCO Shipping werd eind oktober verder uitgebreid naar 67%. Die 16% extra komt voort uit een clausule in de overeenkomst van 2016. Die clausule stipuleerde dat COSCO tegen het einde van 2021 ook 300 miljoen moest investeren in vernieuwing. O.a. opdrijven van de capaciteit voor cruiseschepen en uitbouw van scheepsbouwactiviteiten.

Vooral vanuit de Europese Commissie komt nu kritiek op de invloed van China in de haven van Piraeus. Volgen de EC zijn er risico's die dergelijke Chinese investeringen in strategische infrastructuur voor de EU met zich meebrengen. Maar ook inwoners van Piraeus (zeg maar personen uit de betere kringen die niets met de scheepvaart te maken hebben) hebben diverse gerechtszaken aangespannen omdat, volgens hen, COSCO de milieuprotocollen niet heeft gevolgd en het mariene milieu heeft beschadigd. COSCO verwijst dan weer naar de Griekse bureaucratie als er vertraging is in diverse van die projecten.