Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: Dec 2021 3
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
De donderdag sla ik over met als reden dat we simpelweg niet op pad zijn geweest.
De vrijdag is fris, niet in de tred van brrr wat is het koud maar meer in de zin van alles is weer fris.
Vannacht heeft het namelijk geregend dus zijn de straten weer schoongespoeld en ook de olijfbomen kunnen nog wat vocht opnemen om de vruchten die er nog hangen te laten groeien.
We doen rustig aan ik heb pas om 12.00 een wandeling in het zuiden van het eiland in de buurt van Kalamos. Met wat lezen, koffie etc komen we rustig en ontspannen de ochtend door.
Het is de laatste dagen spookachtig bewolkt boven het eiland terwijl verderop de Peloponnesos schitterend zichtbaar is in de volle zon.
Helaas het is niet anders, een beetje zon is altijd wel mooi voor de vergezichten onderweg maar zeuren gaat echt niet helpen!
Of wel? Om even over 11 schijnen de warme zonnestralen door de kleine ruitjes van de bovenverdieping van de Pyrgos woning.
Een snelle blik naar buiten leert mij dat op diverse plekken de zon doorkomt en ook in het zuiden.
Het is de bron van alle leven en het fleurt me zeker op, ik pak mijn wandelschoenen en we gaan op weg.
Het heeft waarschijnlijk de ganse nacht door geregend  want overal zijn er grote plassen met water te ontdekken op en langs de weg richting Kalamos.
Bij de kruising in het dorp zet ik de huurauto op een erf vlak langs de muur, vrijwel direct komt er een vrolijke viervoeter onze kant op.
Hij begint maar eens om ons te besnuffelen, vreemde toeristen in het dorp zal hij wel denken.
Omdat ons derde wandelmaatje er nog niet is en wij iets te vroeg zijn, laat ik me zakken tegen de muur van het gesloten dorpscafé, de hond komt naast me.
We hebben al vaker een hond meegehad op wandelingen dus als hij mee wil, dan gaan we gezellig met zijn viertjes.
Klokslag 12 verschijnt het goudkleurige jeepje van de laatste wandelaar.
Hij is de deur van de Jeep nog niet uit of ook hij wordt getest door de viervoeter.
“Hoe is t jongens hebben jullie er een beetje zin in vandaag?” ……. Uiteraard, de zon schijnt volop en dat vergroot het positieve humeur.
Ik heb de route van vandaag op gps en deze zal ons dan ook leiden door dit deel van het landschap.
Alles staat aan en we vertrekken over de asfaltweg richting het noorden, na 50 meter aan de rechterzijde het eerste kerkje.
Pffff even terug maar weer om dit godshuisje te bekijken, we zijn inmiddels uitstekende inbrekers geworden en weten binnen enkele seconden de sleutel ergens op te duiken.
Een prachtig interieur wordt ons getoond, een marmeren vloer bedekt met een smalle rode loper die tot voor het altaar reikt.
We nemen wat foto’s en mijn interesse gaat meestal uit naar de beeltenissen van de beschilderde goedgelovigen.
Als we de deur sluiten en de sleutel weer plaatsen waar we deze vonden trekken we verder over het asfalt.
Verrek….. denk ik bij mezelf waar is de hond gebleven, ik had er verder niet op gelet maar hij had zeker geen zin in de wandeling of misschien wel een vermoeden wat er komen zou.
Na de dorpsschool slaan we links een onverhard pad in en slingeren we ons door een klein maar mooi bos wat verder gaat in landerijen met olijfbomen.
Even later staan we voor een hek met daarachter wederom viervoeters, hoevigen dit keer.
De schapen staan ons verbaasd aan te kijken als we het hek openen en hun terrein op komen.
Na de korte staar partij maken ze zich uit de hoeven en als opgedreven vee lopen ze voor ons uit.
Ook verderop openen we een hek wat het terrein weer afsluit.
Als we eigenlijk een scherpe bocht moeten maken naar rechts zien we links in een iets hoger gebied een verlaten en vervallen huis liggen.
“Kom jongens zullen we even gaan kijken?” Ja wij hebben tijd zat en zolang het licht is hoef ik van mijn moeder nog niet thuis te komen.
Dus we nemen even het pad links, een pad wat stijgt en langs de ruïne loopt.
Het huis is groot maar leeg en verlaten en na een kort bezoek wordt de gps erbij gepakt want gastwandelaar Frank heeft hier ergens een kerkje gezien waar hij en ook wij nog nooit geweest zijn.
Een klein vlekje is zichtbaar op de digitale kaart van de telefoon, het zou een kerkje kunnen zijn maar voorlopig zien wij in de omgeving nog niets.
Er gaat wel een pad naar een olijfgaard wellicht dat we vanaf daar iets kunnen ontdekken.
“Kijk daar, daarboven, ik zie het dak van de kerk” en inderdaad als we goed kijken zien we op zo een hemelsbreed 150 meter een bouwwerk wat lijkt op een godshuis.
Een pad er naar toe is echter niet zichtbaar en de woorden van de gids “ dat gaat m niet worden vandaag” stellen mij teleur.
Het gegeven is echter simpel, ooit zijn er goedgelovigen geweest die besloten hebben op die plek een kerk te bouwen en ook zij moesten die eerste keer een pad zien te vinden wat er niet was, dus ik denk bij me zelf, wat nou “dat gaat m niet worden vandaag”.
Opnieuw wordt de kaart van Google Earth erbij getrokken maar geen pad, wel iets van rotsgrond dat mogelijk de klim naar boven iets gemakkelijker zou kunnen maken.
Ja wat doen we, er zijn er twee met een goede wandel broek en een in een jogging.
We gaan ervoor en banen ons een weg door de tot navel hoge doornstruiken waarbij ik regelmatig de speldenprikken door mijn broek heen voel en dan niet alleen op mijn benen, ook de edele delen worden aan deze geseling onderworpen.
De honderdvijftig meter duren bijna een uur als we uiteindelijk voor de kerk staan.
Een kerk die aan deze zijde voor de helft in de manshoge scherpe struiken staat, we zien nog net een raampje wat er boven steekt.
We blijven steken op 10 meter van het kerkje de begroeiing is te dicht en bovendien zitten de scherpe doorns op ooghoogte.
“ dat gaat niet lukken jongens” … ik denk ja daaaag eerst een Gods geseling van een uur en nu kunnen we er niet in.
We geven niet op en lopen via de wat lagere struiken om de kerk heen en daar blijkt de ingang zichtbaar.
Op een kleine 5 meter zien we door de struiken de ingang, inwendig vervloek ik de bebossing en trap alles zover mogelijk aan de kant, gids volgt, diegene met de jogging broek is verstandig achter gebleven.
Het kerkje is mooi en nog redelijk in tact, geen mens is hier in jaren geweest en ook geiten kunnen er niet bij.
Er zijn vaag nog wat iconen te onderscheiden en geschreven teksten van eerdere bezoekers.
Een mooi kerkje op een pracht plek …De Aghia Theodora.
Ook de terugweg is een hel maar goed we moeten, dus gewoon gaan.
Door de dichte bebossing is de ondergrond niet te zien en regelmatig zakken we dan ook stukken gewoon omlaag.
Als we bij het pad uitkomen vervolgen we onze oorspronkelijke route om de lunch te nemen bij het mooi gelegen kerkje van de Ag. Kosmas.
Ook hier is de sleutel vrijwel direct gevonden en kunnen we het interieur bewonderen.
Na de lunch die bestond uit in eerste instantie appeltaart maar later pompoen taart bleek te zijn trekken we verder…. Nog drie kerkjes te gaan.
Via het asfalt van de hoofdweg lopen we in de richting kato Livadi en slaan we rechts net voorbij een gesloten kerk een onverhard pad in.
Het pad verdwijnt in de heuvels en komt uit bij wederom een mooi kerkje met witte ornamenten.
Ik had in al die jaren het kerkje al zien liggen maar nu opgenomen in de route.
Vanaf het kerkje en de naast gelegen boerderij heeft men een mooi uitzicht richting de vallei en landerijen van Kalamos.
De route die volgt daalt af via een pad door olijfboomgaarden en komt uit op het asfalt.
Even later lopen we opnieuw op de asfaltweg richting het zuiden en net voor Kalamos  slaan we links een stijgende weg op dat ons voert langs een in een landschap ruïnerend hotel. Zo een hotel hoort ergens aan de kust en zeker niet hier.
Voorbij het hotel loopt het onverharde pad verder naar het laatste kerkje, de Sotiras.
De gerestaureerde kerk ligt prachtig in de late middagzon en even nemen we rust bij de kerk.
Bij de kerk is aan de zijkant een trap zichtbaar die een ingang bied boven de oorspronkelijke ingang, een aparte ingang voor het zwakkere geslacht, de heren beneden in de kerk en de dames boven, dat waren nog eens tijden……….ahum….
Ook ligt er voor de kerk een uitgesleten maal steen voor de olie.
De rest van het avontuur gaat verder via de achteraf straten van Kalamos om vervolgens te eindigden waar we begonnen, een mooie tocht met een indrukwekkende toevoeging van het gevonden kerkje wat niet op de lijst stond.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.