Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: Dec 2021 3
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Sorry maar ik ga mijzelf toch eerst even een ouzo inschenken voordat we het over vandaag gaan hebben. De ouzo is alcohol en dit gegeven laat het bloed sneller stromen en zo wordt het in de hersenen steeds ververst en brengt het mij steeds weer op nieuwe verhalen.
Ik had de vrijdagavond voordat ik mij ten rusten had gelegd mijzelf ontdaan van alles waar ook maar een tijd op stond.
Met die reden had ik de volgende morgen geen notie van hoe laat het zou kunnen zijn .
Eens een keer lekker doorslapen zou wel lekker zijn.
Maar goed je blijft ook maar een mens en als ik wakker wordt en het al licht is buiten vraag ik aan mijn bedgenoot hoe laat het is….. hoe stompzinnig kan een mens zijn.
De avond ervoor had ik de tafel al gedekt voor het ontbijt, dus het was alleen nu nog maar een  kwestie van brood halen.
We nemen eerst maar thee en ondertussen bekijk ik de situatie in Nederland…. Totale lockdown…..owwww wat ben ik toch blij dat ik op zo een godvergeten klein eilandje zit, ver weg van alle sores.
Dan hoor ik op het raam zacht getik, ik kijk maar zie niemand, wat ik wel zie zijn dikke regendruppels op de ramen…. Het regent en t regen fel.
Dat wordt geen wandelen voorlopig, goed ik heb  geen hekel als t regent maar ik ga niet op stap als het al regent.
Ik zou deze keer ook weer eens bitterballen gaan maken, dat recept duurt een paar dagen dus als t nou de gehele dag zo blijft…… deze gedachte wordt twee tellen later teniet gedaan doordat iemand ergens een schakelaar omdraait en wij ineens in de middeleeuwen terecht zijn gekomen.
Stroomuitval, dus geen bitterballen voorbereiding. De kooktoestellen hier op het eiland werken allemaal op  stroom dus door die gedachte gaat een dikke streep.
Ik steek wat kaarsen aan en gooi wat hout in de kachel want ook de centrale verwarming heeft de geest gegeven.
Gewapend met een regenjack gaat mijn wandelmaatje op stap voor het brood en net als ze de deur uit is schiet het licht aan.
Gelukkig maar want de buurman naast ons moet het een en ander voorbereiden voor de zondagsmarkt die in het teken staat van de komende kerstdagen.
10 liter gluhwein en 4 cakes moeten er klaar gemaakt worden en zonder stroom gaat dat echt niet lukken.
Ontbijt dan maar, heerlijk vers brood en ik zie ook lekkere koekjes van de bakker.
Het duurt toch ongeveer een uur of één totdat de regen iets minder wordt en wij toch maar besluiten op pad te gaan.
We besluiten het opnieuw schoongemaakte pad in Karavas maar eens te gaan lopen.
Op initiatief en aanwijzingen van 84 jarig Yanis, de oude bakker in Karavas is het pad dat loopt van dit dorp tot aan het strand van Fourni opnieuw blootgelegd.
Onderweg moet ik toch de ruitenwissers van de Micra aanzetten om de regendruppels die vallen eraf te vegen, het regent opnieuw, niet hard en ik heb ook geen zin om terug te gaan. We hebben regenkleding mee dus als het erg wordt kan dat aan.
Via het verlaten Pelaghia waar echt geen mens zich laat zien rij ik door naar Karavas.
De wandeling die ik als track gekregen heb van de wandelstichting “Pyrgos House” start bij de bakker, echter bij de bakker is het zo druk dat ik doorrij en de auto parkeer onder de kerk van het dorp.
Ik bekijk even de telefoon voor een aansluitende route en vervolgens lopen we door dat deel van het dorp dat voor ons volledig onbekend is.
Mooie oude huizen sieren dit deel van de heuvel en elk van de bebouwing heeft een schitterend uitzicht over dit deel van het eiland.
Het pad wat even later daalt komt uit bij de bakkerij.
Als ik rechtsaf wil slaan om de bakkerij in te gaan schrik ik me rot, twee vrolijke viervoeters rennen ons voorbij en opnieuw worden we besnuffelt, ik herken een lassie hond, het andere ras is mij onbekend.
Vrolijk dieren, de lassie hond klimt op een gegeven moment tegen mij op en wil aangehaald worden.
De bakker lijkt gesloten maar als de dubbele deur toegang geeft tot de bakkerij is het er gezellig en warm binnen.
Kerstsfeer 2.0 mooi versierd en op een tafel staan mooie en lekkere cadeautjes voor de kerst, ik denk dat een paar van deze volgende week gewoon bij ons staan.
We krijgen lekkere koekjes aangeboden en de mensen zijn zoals altijd uiterst vriendelijk.
We nemen twee ham/kaas pies mee voor als lunch op het strand en gaan op pad.
De honden zijn inmiddels verdwenen en dat is jammer het zou een mooie tocht voor de huisdieren zijn geweest.
Vanaf de bakker steken we rechtdoor het pad op, de wind waait stevig en het is koud… O wacht effe dat moet anders….
De wind waait stevig en het is fris.
Ja sorry bedrijfspolicy, ik ben er meerdere malen door een van de vrouwelijke leden van het Pyrgos Promotieteam op aangesproken dat ik de term “koud” in mijn correspondentie en verhalen niet meer mag gebruiken en dien te vervangen door het woord fris.
Bij deze excuus
Goed we gaan verder, ik ben goed gekleed dus ondanks dat het fris is voelt het niet zo, wel begint het opnieuw te regenen dus we trekken onze regenjacks aan en dat maakt het nog aangenamer.
Rechts van ons zien we het pas schoongemaakte pad wat nu begint te dalen richting de kust.
Het is een mooi mansbreed pad wat even later splitst in een gedeelte wat hoger gaat langs de rotsen met enkele grotten en het andere pad wat daalt.
Het pad wat langs de rotsen gaat staat niet op de gps dus we lopen er op goed geluk in.
Het is mooi maar blijft hoog terwijl wij het andere pad beneden zien lopen.
Ons pad eindigt dus we keren terug om op het andere pad verder te gaan. Dat pad slingert mooi naar beneden en komt steeds dichter bij de kust.
Uiteindelijk komen we uit bij het verlaten strand van Fourni waar het uitgestorven is en de zee op het strand beukt.
Bij een huisje nuttigen we onze lunch.
We gaan verder en nemen de gebruikelijke route terug die eerst onverhard is en later op het asfalt eindigt.
Gisteren liepen we om deze tijd nog volop in de zon, nu wordt het al bijna avond.
Aangekomen in Karavas staat er buiten een vrouwspersoon hout te stapelen voor binnen.
Als ze ons opmerkt schreeuwt ze bijna goedemiddag, dus wij schreeuwen beleeft terug, op de vraag die volgt heb ik geen antwoordt, domweg omdat ik het niet versta, ik zeg dat ik uit Ollandia kom maar pokdalig kwartje valt niet bij haar, pas als we de hoek om zijn hoor ik haar schreeuwen ahhhh Ollandio.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Prachtige reisverhalen, Jaap. We genieten van jouw beeldende verslagen van je verblijf op Kythira. We gaan zelf in het voorjaar een weekje naar Aghia Pelagia in combinatie met een rondreis over de Peloponnesos en zullen met het huurautootje vele mooie plekken gaan zien. De wandelschoenen gaan ook mee, maar we zijn als pensionados beperkt tot korte en lichte tochtjes die niet kunnen tippen aan jouw “expedities”.
Ik zit ook elke ochtend te genieten.
Eerst het verslag van Japio en daarna de krant. Heerlijk!
Japio is het mogelijk een dag of datum bovenin te vermelden? Ik geniet elke dag van jullie. veel plezier
Kijk ook elke keer of er iets over Kythira valt te lezen en dan van de hand van Japio!
Leuk hoor jullie belevenissen,met veel plezier worden ze “verslonden”!
Hier ook, super leuk! Hoe lang blijven jullie Japio?
Lijkt me erg speciaal in deze periode er te zijn. Veel plezier en mooie avonturen nog!
(20 December 2021, 20:26)lucy schreef:

Hier ook, super leuk! Hoe lang blijven jullie Japio?

Tot begin januari….leuk dat iedereen zo enthousiast is……super