Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: Ferry tickets worden duurder
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Vanwege de torenhoge kosten van scheepsbrandstoffen, willen veel veerbootmaatschappijen de prijs van de tickets verhogen. Sommigen hebben de prijs al met 5% verhoogd, een percentage dat de gestegenkosten niet dekt. Omstreeks 25 maart stijgt de prijs van een ticket voor de "gewone" ferry van Piraeus naar Naxos naar 43,5 euro, tegen 39,5 vandaag. We hebben het hier dus over een stijging van 10%.
Voor de snelle veerboten is de situatie echter nog minder prettig. Het is mogelijk dat routes niet starten vanaf Pasen. Voor een route als Rafina - Tinos - Mykonos - Paros - Ios - Santorini zijn de brandstofkosten van 30.000 euro afgelopen oktober 2021 omhooggeschoten naar 72.000 euro!!!
Bij de rederijen bestudeert men oplossingen. Zoals hierboven vermeld, verhogen ze al de ticketprijzen. Maar verhogingen die niet in verhouding kunnen staan tot de stijging van de brandstofprijs, want "uiteindelijk zal er geen passagier aan boord zijn", zoals een scheepvaartdirecteur erop wees.
Op dit moment is het moeilijk om schepen aan te meren omdat ze de essentiële dingen "reizen" om in de winter aan de behoeften van de eilanden te voldoen.
Andere oplossingen waar naar gekeken wordt:
- Snelheidsreductie
- Samenvoegen van routes
- Vermindering van de frequentie van de routes
Brandstofkostenverhoging ANEK: (uit het D-GR-forum, transcriptie Dr Google):
Anek Superfast
Hierbij informeren wij u dat vanaf 18 maart 2022 de brandstofkosten bij Anek Lines & Superfast FERRIES
toenemen.
Dan is het volgende geldig:

Ancona-route: 32 euro per persoon per enkele reis & 36 euro per voertuig (aanhanger) per enkele reis
Venetië-route: 31 euro per persoon per enkele reis & 22 euro per voertuig (aanhanger) per enkele reis
Bari-route: 16 euro per persoon per enkele reis & 22 euro per voertuig (aanhanger) per enkele reis
Houd er rekening mee dat de gemaakte boekingen hun oude brandstoftoeslag behouden zolang er niets aan de boeking wordt gewijzigd.
Wijzigingen en fouten voorbehouden
P.S. Wat ik niet begrijp - Venetie ligt verder noordelijk dan Ancona, maar de toeslag voor ANC is hoger  Sad
Voor veel Grieken die afhankelijk zijn van het vervoer per boot is dat  heel vervelend ,mede om dat
 de basisvoedingsmiddelen dit jaar al meer dan 10% zijn gestegen
Wat ik ook raar vind : prijs vanaf Venetië, Ancona of Bari naar Igoumenitsa ( respectievelijk 25, 18, 9 (..!..)uur varen scheelt onderling heel weinig !!!
(19 March 2022, 22:58)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik ook raar vind : prijs vanaf Venetië, Ancona of Bari naar Igoumenitsa ( respectievelijk 25, 18, 9 (..!..)uur varen scheelt onderling heel weinig !!!

Dat komt,neem ik aan,omdat een groot aantal kosten om het schip varende te houden nagenoeg hetzelfde zijn. Ik noem salarissen bemanning,havengelden etc.
(20 March 2022, 07:08)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 March 2022, 22:58)Epirus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik ook raar vind : prijs vanaf Venetië, Ancona of Bari naar Igoumenitsa ( respectievelijk 25, 18, 9 (..!..)uur varen scheelt onderling heel weinig !!!

Dat komt,neem ik aan,omdat een groot aantal kosten om het schip varende te houden nagenoeg hetzelfde zijn. Ik noem salarissen bemanning,havengelden etc.
Maar de brandstofkosten zijn wel een stuk hoger bij een vaartijd van 25 uur, of zouden ze net als de transportondernemers subsidie krijgen.
Enkele van de ticketprijzen voor Economy Class zoals verhoogd sinds 18 maart:
 – Piraeus-Paros, van 38,50 euro tot 42,50 euro
 – Piraeus-Mykonos, van 40 euro tot 44 euro
 – Piraeus-Syros, van 35 euro tot 38,50 euro
 – Piraeus-Patmos, van 43 euro tot 47,50 euro.

Vergelijkbare verhogingen van ongeveer 10% zijn er ook voor voertuigen.

Enkele prijsverhogingen voor passagierstickets en voertuigen verwacht vanaf 1 april
– Rafina-Andros, vanaf 20,50 tot 23 euro en voor auto vanaf 45 euro tot 48 euro.
– Rafina-Tinos van 29 euro tot 32 euro en voor auto van 60 euro tot 63 euro.
– Rafina-Mykonos van 31 euro tot 35 en voor de auto van 67 euro tot 70 euro.

Voor een conventionele ferry stegen de kosten voor stookolie (FO) van 545€ per ton in december 2021 tot ongeveer 1.050 euro per ton op 21 maart. Mariene dieselbrandstof MGO , de brandstof die wordt verbruikt door hogesnelheid ferry's, kostte eergisteren 1.140€ per ton tegenover 620€ in december 2021.