Oríste! - jóuw Griekenland forum

Volledige versie: 2023: Strijd op de ferryroute naar de Westelijke Cycladen?
Je bekijkt momenteel een vereenvoudigde versie van de foruminhoud. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Enkele eilanden in de Westelijke Cycladen zijn de afgelopen 5 jaren gestegen in populariteit. Sifnos, Milos en Folegandros zijn heel populaire bestemmingen geworden bij vakantiegangers en dat is ook te merken aan het ferry aanbod.
Waar men jaren terug enkel de keuze had tussen Ventouris Sea Lines en Zante Ferries met in de vakantiemaanden ook nog Aegean Speed Lines lijkt het volgend jaar een "clash" te worden op deze route.
Ventouris Sea Lines haakte enkel jaren terug al af nadat de Panagia Tinou gedeeltelijk kapseisde aan de kade in Piraeus. Aegean Speed Lines was de eerste om highspeed ferry's te lanceren op deze route met de Speedrunner III en IV. Ondertussen kwam ook Seajets op de proppen met highspeed ferry's en waar ze in eerste instantie hun "kleintjes" (Seajet2 en Superjet) inzetten werden vorig jaar al de Champion Jet 2 en Tera Jet (die beide significant groter zijn dan de Seajet2 en Superjet) ingezet. Corona en de stijging van de olieprijzen brachten Aegean Speed Lines in een wankele positie en Seajets was er als de kippen bij om de Speedrunner III aan een prijs onder de werkelijke marktwaarde over te nemen. Omgedoopt tot Speedrunner Jet werd die echter occasioneel ingezet als vervanger op andere routes. Bleven dus over de Dionisos Solomos en 2 highspeed ferry's van Seajets.
Vorige week werd al meegedeeld dat Seajets de conventionele ferry Color Viking van Color Line had aangekocht met het oog op inzet op de route naar de Westelijke Cycladen. Vandaag kwam dan het nieuws dat Aegean Speed Line ook een conventionele ferry heeft aangekocht in Scandinavië. Het betreft de Rosella van Viking Line en het zou ook de bedoeling zijn om terug te keren naar de route waar Aegean Speed Lines al sinds hun start in 2009 actief was. En dat is dus Piraeus-> Westelijke Cycladen.
Als dat er allemaal doorkomt dan zal het een heuse "clash" worden op die route met 3 conventionele en 2 highspeed ferry's op de planning. Tenzij de Raad voor de Kustscheepvaart er nog een stokje voorsteekt. Of Seajets (naar goede gewoonte) bezwaar aantekent en/of naar de rechtbank trekt als 1 van de anderen ook op die route mag varen.

Color Viking


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Rosella


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gisteren werd de Griekse vlag gehesen op de ANEMOS (ex. Rosella). Normaliter vertrekt de ferry morgen vanuit Mariehamn (Finland) naar Piraeus.

De Anemos is intussen al een tijdje aangekomen in Griekenland en er werd een aanvraag ingediend voor inzet op de routes Piraeus-Serifos-Sifnos-Milos-Santorini en Piraeus-Sifnos-Ios-Santorini vanaf 1 juni dit jaar. In de tussentijd zullen enkele veranderingen aan het vaartuig aangebracht worden.

Op de aanvraag voor de route(s) van de Anemos wordt vandaag een gunstig antwoord verwacht tijdens het overleg van de Raad voor kustvervoer. Het zal dus druk worden op de route Piraeus-Westelijke Cycladen met de Dionisios Solomos van Zante Ferries die op die route vaart met een overheidscontract (de zogenaamde PSO regeling), de ANEMOS en ook nog 2 hogesnelheid ferry's van Seajets. Goed nieuws eigenlijk voor de toeristen gezien er dus waarschijnlijk mogelijkheden zullen zijn met verschillende uren van vertrek. En ook voor de lokale bevolking doordat er 2 conventionele ferry's zullen zijn het hele jaar door voor de aanvoer van goederen zullen zorgen.
Daarenboven heeft ook Seajets een aanvraag ingediend om de Superstar (de ex. Belgische Prince Laurent) over te hevelen van de Rafina-Andros-Tinos-Mykonos-Paros route naar een route Piraeus-Serifos-Sifnos-Milos-Ios-Santorini. Waarom die anvraag er komt is niet duidelijk maar Illiopoulos, de eigenaar van Seajets, is er voor gekend graag een pad in de korf te leggen van andere maatschappijen. 

Gisterenavond is vanuit Sandefjord in Noorwegen overigens de nieuwe Seajets ferry Superstar II (ex. Color Viking) vertrokken richting Griekenland waar de ferry binnen de 2 weken verwacht wordt. Waar eerst aangenomen werd dat Seajets die ook wou inzetten op de route naar de Westelijke Cycladen, zou dat mogelijks veranderen naar Piraeus-Paros-Naxos-Ios-Santorini. Voor deze route heeft Seajets ook een aanvraag ingediend die vandaag behandeld wordt. De aanvraag is evenwel voor de Aqua Blue die nu op de route Lavrio-Ag. Efstratios-Limnos-Kavala vaart. Niets belet evenwel om op een latere datum een nieuwe aanvraag  met een wissel van vaartuigen in te dienen.
Vandaag verrichtte de Anemos zijn eerste reis naar Serifos, Sifnos en Milos. Mooi om de aankomst in Sifnos te zien en de ceremonie aan boord. De man in blauw is Leonidas Dimitriades-Eugenides, de eigenaar, die van Sifnos afkomstig is.