Oríste! - jóuw Griekenland forum
Raki - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Raki (/showthread.php?tid=1600)



Raki - janos54 - 16 January 2012

[Afbeelding: ngbqyd.jpg]
Hallo
Kan iemand mij vertellen hoelang raki goed blijft
Heb het in juni meegenomen van Kreta en in aug/sep geopend
Staat wel in koelkast
Vast bedankt
janos


RE: Raki - grek - 16 January 2012

als hij meer dan 35 % is tientallen jaren


RE: Raki - janos54 - 16 January 2012

(16 January 2012, 16:10)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




als hij meer dan 35 % is tientallen jaren
Bedankt voor de reactie.
Helaas staat er geen alcohol persetage op
Eigen brouwsel denk ik
[Afbeelding: 11lt0g9.gif]




RE: Raki - grek - 16 January 2012

wij hebben vele soorten thuis staan, allemaal eigen brouwsel
de sterkste die wij hebben komen bijna allemaal
uit de bergdorpen van kreta,en ieder fles heeft zijn eigen smaak
wij vinden hem lekker,maar sommige mensen schudden zich er van
laat hem smaken
mvrg ger en jose


RE: Raki - Cor Nieuw Vennep - 16 January 2012

Beste Janos54,

Het is wel even terug, dat wij in een bergdorpje - hoog op Kreta - bij het vertrek "gedwongen" werden één (het werden er drie) raki naar binnen te "werken". Het ging niet echt met tegenzin. We werden gewaarschuwd voor de "troep" beneden uit de fabriek aan de kust. Eigen gemaakte raki is pas echt puur en ik zou me maar geen zorgen maken over het percentage, dat zit echt aan de veilige kant. Maar hoeveel raki heb je gekregen, dat je wil weten hoe lang je het kan bewaren.
Je doet dit zalige vocht toch geen oneer aan?
Het smeren op je hoofd helpt tegen het kaal worden. Baby's met buikpijn de buik insmeren, de pijn is over en er zijn nog veel meer mogelijkheden.

NIET weggooien dus.
CorBig Grin


RE: Raki - Gibsea - 16 January 2012

Doordat er veel suiker in zit kan dit niet bederven en het is een uitstekend middel tegen de jeuk als je gestoken bent door de muggen !
Het hoeft trouwens niet in de koelkast dat doen wij ook niet hier op Kreta.


RE: Raki - Arthur - 16 January 2012

En als je verkouden bent, paar lepels thijmhoning in een glas met raki, beetje opwarmen, flink roeren en op de rand van je bed opdrinken (zorg wel dat je de goede kant op valtBig Grin), s'morgens ben je beter, ze noemen het hier rakimeli.


RE: Raki - grek - 16 January 2012

ja inderdaad de honing raki is heerlijk,met een staafje kaneel er dan bij,bij het verwarmen is ook heerlijk


RE: Raki - Xander - 16 January 2012

Dat flesje raki van Anna uit Georgioupolis op je foto ken ik. Daar heb ik er meerdere van in literflessen omdat ik er ieder jaar wel een paar van haar krijg.
Je hoeft je geen zorgen te maken, die raki blijft vele jaren goed. Ik schrijf altijd het jaartal op de flessen, en ik heb nu er eentje in de koelkast staan uit 2009. Smaakt prima!

Ik heb ook nog raki uit 2007/2008 staan, en die is ook nog uitstekend.


RE: Raki - El Greco - 16 January 2012

(16 January 2012, 21:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En als je verkouden bent, paar lepels thijmhoning in een glas met raki, beetje opwarmen, flink roeren en op de rand van je bed opdrinken (zorg wel dat je de goede kant op valtBig Grin), s'morgens ben je beter, ze noemen het hier rakimeli.

(16 January 2012, 22:39)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ja inderdaad de honing raki is heerlijk,met een staafje kaneel er dan bij,bij het verwarmen is ook heerlijk

Geef ook persoonlijk hier de voorkeur aan en is dan nog gevaarlijker dan gewone Raki. Het is wel Rakomelo en is nu zelfs op het vaste land verkrijgbaar. ;)




RE: Raki - janos54 - 17 January 2012

bedankt voor alle leuke en nuttige reacties.
Ga het natuurlijk alleen gebruiken om de keel soepel te houden dus puur als hulpmiddel hahakoud