Oríste! - jóuw Griekenland forum
Kaas - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Καλή όρεξη! - Eet smakelijk! (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=52)
+--- Forum: Eten & drinken in Griekenland - alles over Griekse keuken (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=53)
+--- Discussie: Kaas (/showthread.php?tid=1774)



Kaas - Carien - 19 March 2012

Wie kan mij meer vertellen over de gangbare Griekse kazen. Elke keer als ik voor de toonbank sta loop ik er maar weer aan voorbij, heb geen idee wat ik zou moeten proberen. Wat zijn de soorten kaas die hier verkocht worden, ik bedoel het in de trant van, jonge, belgen, oude en boeren kaas.

Zelf hou ik van pitte kaas, die een beetje op je tong brand.
In Nederland kocht ik altijd oude boeren kaas, of kaas met een smaakje (brandnetel, kruidnagel, komijn).

Wat zouden jullie mij kunnen aan raden, of waar hou je zelf van. En het belangrijkste hoe heet deze kaas in het Grieks.


RE: Kaas - martin - 20 March 2012

Kefalotyri, kefalograviera, Kaseri, Manouri, Metsovone om er maar eens een paar te noemen........

Mvg
Martin


RE: Kaas - Sophia - 20 March 2012

(20 March 2012, 00:05)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kefalotyri, kefalograviera, Kaseri, Manouri, Metsovone om er maar eens een paar te noemen........

Mvg
Martin
Oke.....en dan nu welke smaken? de namen zeggen mij niks, misschien kun je uitleggen welke kaas welke smaak heeft?




RE: Kaas - ElsR - 20 March 2012

Koop gewoon eens wat en probeer het zou ik zeggen. Smaken verschillen dus het is heel moeilijk digitaal wat te adviseren. Wie weet ontdek je een heerlijke lokale kaas die nergens anders te koop is.


RE: Kaas - Carien - 20 March 2012

ik snap dat het omschrijven van een smaak lastig is, zeker via internet. Maar waar ik meer op doelde was, zijn er, net zoals je de Nederlandse kazen kan in delen, categorieën waarin je de kazen kan indelen. Wat zijn de hoofdstromen?
Het is natuurlijk wel zo leuk dat als je dan wat gekocht hebt je niet met drie vergelijkbare kazen op de bank zit.


RE: Kaas - Nanny - 20 March 2012

Moeilijk hoor! Maar als jij van een pittig stukje kaas houd dan kun je de manouri en de anthotiri al laten liggen denk ik. Ook de goedkopere feta soorten zijn dan niet zo jouw ding, maar eens Dodonis feta proberen? Is prima om in Tyropita te verwerken, of gewoon op je tomaten/komkommersalade, bij je linzensoep, op een dako maar kan ook gewoon stukje als mezes. Die mezovone waar Martin t over heeft is gerookt, je moet ervan houden, volgens mij is dit meer iets voor een stukje zo bij Martin z'n wijn.
De Kefalograviera is misschien ook wel iets, is wat veelzijdiger dan de mezovone denk ik.
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je niet weet wat je moet als je daar voor de Kaas afdeling staat. Al moet ik zeggen dat adviseren ook niet makkelijk is.
Kaserie kun je trouwens ook overal voor gebruiken of als blokje, plakje op je toast/boterham, maar voor jou misschien te 'gewoon' van smaak?


RE: Kaas - ADO - 20 March 2012

Carien, ik ben het eens met de vorige sprekers . probeer kefalograviera eens, vraag om pittige, "pikàntiko`en vraag of je mag proeven, "borò na dokimàso"?
Ben benieuwd nar je ervaringen.



RE: Kaas - Carien - 21 March 2012

Ik ben een echte kaas eter, en heb een voorkeur voor kazen met een uitgesproken smaak. Zelfs als student zijnde deed ik geen concessies op het gebied van kaas kopen. Dan maar wat meer geld kwijt, maar dan heb je ook wat. Mijn motto een dag geen kaas gegeten is een dag niet geleefd. Is kijken of dat motto weer terug komt in de praktijk!


Ik kom er zeker op terug, bedankt voor alle reacties en tips!


RE: Kaas - Yvon - 21 March 2012

Hier staan
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Kaas - meine f - 21 March 2012

carien ga naar hersonisos de nederlandse winkel
heeft oud amsterdam
brokkeltjes kaas
komijnkaas
jongekaas


RE: Kaas - Nanny - 21 March 2012

Ha,ha mouystakas we waren met z'n allen aan t proberen Carien aan de Griekse kaas te zetten.
Carien gefeliciteerd met je verjaardag!



RE: Kaas - Carien - 22 March 2012

@moystaka, ik zit in Athene en kan hier ook het een en ander krijgen aan Nederlands producten, maar ik ben juist opzoek naar Griekse kazen.

@nanny bedankt voor de felicitatie, heb een mooie dag gehad al moest ik wel gewoon werken van 18 tot middernacht. Heb als verjaardagscadeau, buiten alle hartverwarmende berichten, een ander huisje gevonden, iets waar ik lang naar heb gezocht en nu eindelijk gevonden heb!