Oríste! - jóuw Griekenland forum
Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte (/showthread.php?tid=1912)

Pagina's: 1 2


Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Carien - 04 May 2012

Ik weet het niet het meest leuke onderwerp maar toch.

1. Wat heb ik nodig om me in te schrijven bij de gemeente
2. Welke formulieren moet ik invullen om de belasting aangifte in orde te krijgen.

(ik hoop dat het antwoord net zo kort is als de vraagBig Grin )


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Beems - 04 May 2012

(04 May 2012, 08:33)Carien schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik weet het niet het meest leuke onderwerp maar toch.

1. Wat heb ik nodig om me in te schrijven bij de gemeente
2. Welke formulieren moet ik invullen om de belasting aangifte in orde te krijgen.

(ik hoop dat het antwoord net zo kort is als de vraagBig Grin )

Beste Carien,

1. Je uitschrijving uit Nederland, vertaald en je paspoort. Als je geluk hebt schrijft de ambtenaar je dan in. In mijn geval had de ambtenaar geen idee en zei dat het niet nodig was om je in te schrijven.
Wat je ook moet doen is het halen van een "Verblijfsvergunning" die haal je bij de Asvalia Politie, vergeet de pasfoto's niet.

2. Een AFM nummer dat je moet halen bij Nomarchia.
Ga dan naar een belasting adviseur die kan al je benodigde formulieren bezorgen en verzorgen.

Veel succes.

Kali Mera,

Dick


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Carien - 04 May 2012

Bedankt voor het antwoord, maar ik woon al een tijdje in Griekenland. Het probleem is dat je vaak lang in de rij moet staan bij. Op zich is dat geen ramp zolang je maar de juiste papieren bij je hebt en het geregeld is.
Wat de verblijfsvergunning betreft, wat ik weet is die niet nodig omdat ik uit een EU land kom. Maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden en er achter aan gaan.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 04 May 2012

Hallo Carien,
Volgens mijn info (maar ik moet het zelf nog gaan meemaken) kunnen niet grieken zich niet inschrijven bij de gemeente (of je moet met een griek(se) getrouwd zijn. Je dient alleen een registratiebewijs te regelen (inderdaad ook geen verblijfsvergunning zoals NL dat kent).
Hoor graag hoe het bij jou is gegaan en wat je waar nodig had Smile, handig als ik het over een aantal maanden moet gaan regelen.
Succes in ieder geval!
Groet, Ingrid


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Cornelius - 04 May 2012

Ik lees in deze topic dat je geen verblijfsvergunning nodig hebt omdat je uit een EU land komt, dat zal in theorie helemaal kloppen maar dat geld absoluut niet op Kreta.

zonder verblijfsvergunning doe je helemaal niets hier en krijg je geen enkel document of handeling voor elkaar.

wij hebben er dus zo'n papiertje afgehaald 5 jaar geleden op het politie bureau stelt echt niets en het is nog eens voor het leven ook voor maar onmisbaar document hier.
geen verblijfsvergunning niet mogelijk om een belastingnummer te krijgen,
Zonder belasting nummer niet mogelijk om een auto te kopen telefoon aan te laten sluiten enz nez.
Je hebt de kaart nodig als je een auto op je naam laat schrijven enz enz.

Volgens de EU regels absoluut verboden om een verblijfsvergunning te eisen maar maak dat de Kretenzer overheid maar eens duidelijk en weet je ik vind het nog niet erg ook.
Binnen twee dagen heb je het vodje en alle deuren gaan er mee open dus sowatt halen dat ding ha ha.

O ja en inschrijven bij de gemeente geen idee of dit wettelijk moet maar ik heb die mensen op het gemeentehuis nog nooit zo verbaasd zien kijken bij ons in het dorp en ze begrepen totaal niet wat we bedoelde dus zijn we gewoon verder gegaan met het leven en tot op heden daar geen enkel probleem mee gehad.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 04 May 2012

Nogmaals volgens mij wordt het geen verblijfsvergunning genoemd, maar een registratiebewijs. En mijn ervaring is dat je die pas krijgt als je bent uitgeschreven in NL. Dit registratiebewijs of verblijfsvergunning wat je wilt heb je NIET nodig voor het verkrijgen van een belastingnummer!!! Ik heb een AFM (belastingnummer) maar (nog) geen registratiebewijs en wel een huis, telefoon, internet, elektriciteit, betalen belasting etc. ook konden wij gewoon een bootje kopen. Waar je het registratiebewijs wel voor nodig hebt is mij nog niet duidelijk, met je AFM kun je volgens mij alles.

Overigens zodra wij zijn uitgeschreven in NL, ga ik wel zo'n bewijs regelen Smile.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - eddyhopoulos - 04 May 2012

Dit is het belasting (Αφι) bewijs.
[Afbeelding: vczdcl.jpg]

En dit is een verblijfsvergunning.
[Afbeelding: 2z3qqsh.jpg]

Beide heb je nodig als je in Griekenland woont.
Het is geen probleem om die te krijgen als buitenlander.
Verblijfsvergunning is niet verplicht.
Zonder verblijfsvergunning kan je alles kopen wat vast zit, een huis een olijfboom.
Voor alles wat beweegt, auto, brommer, een vrouw/man, heb je verblijfsvergunning nodig.

Als je een huis huurt of koopt en je laat je contract legaliseren sta je ingeschreven in de plaats waar het huis staat.

Als je langer dan 6 maanden hier bent heb je in principe ook een Grieks rijbewijs nodig.
Eddy


Vanaf Paros, zie je Ios en Sikinos, en als het helder is achter Ios, Santorini.
[Afbeelding: 2vcjrf9.jpg]


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 04 May 2012

@ Eddy, dat van dat rijbewijs is geheel nieuw voor me, mij is door de griekse ambassade verteld dat het NL rijbewijs geldig en te gebruiken is in GR tot de verlengingsdatum. Het rijbewijs wordt dan omgezet naar een grieks. Let op igv situatie defenitief in GR gevestigd. Waar heb jij de info van dat je dan een GR rijbewijs zou moeten hebben? Dank alvast.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - eddyhopoulos - 04 May 2012

Dat van het rijbewijs, is volgens mij een EU ding.
Ze jagen hier op dit moment, hier of Paros, op Auto's en mensen die hier langer dan 6 maanden rijden (dit is de vliegende brigade en die komt overal).
Er zijn al een aantal Auto's in beslag genomen, die krijg je alleen terug na betaling van invoerrechten (nieuwwaarde) en anders wordt de auto op jou kosten vernietigd.
Van Engelsen weet ik dat het rijbewijs in beslag genomen is en van Nederlanders weet ik dat het is omgezet naar een Grieks rijbewijs.

Dus Rijbewijs weet ik niet 100% zeker.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Jan Platanias - 04 May 2012

Er is wat verwarring over de "verblijfsvergunning". Het is geen vergunning maar de beschrijving van je verblijfsstatus. En die is ingezetene van de Europese Unie. Je hebt in ieder geval 4 pasfoto's nodig, kopie van je paspoort en wij moesten bewijzen 15.000 euro op een bank te hebben staan. We hebben eerst gebeld met het politiebureau om te vragen bij wie we ons moesten melden. Die agent hebben we gesproken en we hebben een afspraak gemaakt.

Belasting is voor mij ook nog een raadsel. Mijn accountant beweert dat ik pas na de verkiezingen aangifte hoef te doen omdat toch alles veranderd!

Ben beniuwd naar je bevindingen! Groet,

Jan


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - eddyhopoulos - 04 May 2012

Beste Jan,
Volgens mij is dit een verblijfsvergunning.
Belasting kan ik ook veel over vertellen, maar dat verandert per dag.
Ik heb mijn dingen al een aantal jaren geregeld, dus ik heb ze, en als ik ze laat zien is dat Ok.


[Afbeelding: 1z65hg8.jpg]

Eddy


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 04 May 2012

Eddy, dat men die auto's dat is dan omdat men met een auto rijdt in GRmet een buitenlands kenteken en dat langer dan 6 maanden, dat mag inderdaad niet, maar dat heeft volgens mij niets met je rijbewijs te maken!!!


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - eddyhopoulos - 04 May 2012

Dit komt van de Rijksoverheid.

Verder weet ik het ook niet, dit lees ik en ik zie wat er om me heen gebeurd.
Maak je geen zogen, ik rijd in mijn Ned, auto, drink Ouzo, betaal mijn Griekse belasting.
EdHopoulos

Nederlands rijbewijs in het buitenland
Tijdelijk verblijf in het buitenland
Een Nederlands rijbewijs is in de EU maximaal 6 maanden geldig. In landen buiten de EU is vaak een internationaal rijbewijs nodig. De ambassade van het betreffende land kan vertellen of een internationaal rijbewijs nodig is.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Beems - 04 May 2012

(04 May 2012, 09:37)Carien schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt voor het antwoord, maar ik woon al een tijdje in Griekenland. Het probleem is dat je vaak lang in de rij moet staan bij. Op zich is dat geen ramp zolang je maar de juiste papieren bij je hebt en het geregeld is.
Wat de verblijfsvergunning betreft, wat ik weet is die niet nodig omdat ik uit een EU land kom. Maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden en er achter aan gaan.

Beste Carien,

IK kom ook uit een EU land en dus dacht ik geen "Verblijfsvergunning" nodig te hebben toch blijkt dat anders. De NL-Ambassade heeft mij hierop gewezen en ik dus naar de Asvalia-Politie.
Wat AFM betreft dat was zo gepiept niks lange wachtrijen hier in Drama.
Ook als NL-er moet je je gewoon in kunnen schrijven bij de gemeente.
Wat het rijbewijs betreft, het NL rijbewijs blijft geldig tot de datum op het rijbewijs. Je NL-rijbewijs kun je niet verlengen mits je nog ingeschreven staat in Nederland anders moet je een Grieks rijbewijs aanvragen.

Succes

Kalo Vradi,

Dick


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - eddyhopoulos - 04 May 2012

Mooi he, daarom woon ik hier omdat ik snap dat ik er niets van snap en begrijp waarom ik het nooit zal begrijpen.
Ik woon waar niemand wil wonen, maar omdat ik er woon wil iedereen er wonen.
Voor mij is dit het einde van deze discussie, ik heb mijn best gedaan en meer weet ik ook niet.
Geluk verder.
Eddy


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Beems - 04 May 2012

(04 May 2012, 16:57)Jan Milina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is wat verwarring over de "verblijfsvergunning". Het is geen vergunning maar de beschrijving van je verblijfsstatus. En die is ingezetene van de Europese Unie. Je hebt in ieder geval 4 pasfoto's nodig, kopie van je paspoort en wij moesten bewijzen 15.000 euro op een bank te hebben staan. We hebben eerst gebeld met het politiebureau om te vragen bij wie we ons moesten melden. Die agent hebben we gesproken en we hebben een afspraak gemaakt.

Belasting is voor mij ook nog een raadsel. Mijn accountant beweert dat ik pas na de verkiezingen aangifte hoef te doen omdat toch alles veranderd!

Ben beniuwd naar je bevindingen! Groet,

Jan

Beste Jan,

Wat de belasting betreft, indien je een inkomen vanuit NL hebt wordt als het goed is daar al belasting over geheven.
Bezit je een eigen huis dan moet je een E9 formulier invullen.

Kalo Vradi,

Dick


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Arthur - 04 May 2012

Ik lees weer een hoop flauwekul van sommige prikkers hier, toen we hier kwamen wonen hebben we alleen een AFM gehaald bij de belastingdienst, (2 jaar geleden) daarmee kun je ALLES, we hebben met dit formulier een huis gehuurd, water en elektro aansluiting gekregen, tel en internet, een auto, boot en een scooter gekocht en dat alles op Kreta.



RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Nanny - 04 May 2012

@Arthur denk je ook niet dat het een beeje ligt aan welke ambtenaar je voor je neus krijgt?
Ik was al tig jaren getrouwd, had een koophuis op mijn naam staan en een winkel op mijn naam. Geldig paspoort, afm nummer, electr rekening op mijn naam ( wordt toch ook vaak gevraagd) En toen ik de auto van mijn man op mijn naam wilde laten zetten ( Hij kocht een nieuwe) kon dat niet omdat ik een verblijfsvergunning nodig! Ik dacht na mijn trouwen dat ding niet meer nodig te hebben, dus had ik m laten verlopen, maar als souvernir in t fotoalbum zitten. Geen probleem 7 verlopen maar wel ok voor de overschrijving! Welk nut heeft zo'n ding als ie verlopen is? Maar goed klusje geklaard.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Arthur - 04 May 2012

Het ligt soms inderdaad aan de ambtenaar, toen mijn vrouw de auto op haar naam liet zetten vroegen ze hoelang bent u al op Kreta, aangezien we bijna iedereen kennen hier zij ze 2 maanden, hij lachte even en de zaak was geregeld, toen ik de boot op mijn naam zette vroeg de Port Police helemaal niks en tenslotte de scooter die moet je weer bij de politie op naam zetten en die vroegen ook niks.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - ElsR - 04 May 2012

Beste allemaal
De foto van eddyhopoulos is een vestigingsbewijs. Als je het Grieks op het papiertje vertaalt dan staat er dat het een bewijsje is volgens artikel zus en zo van de EU-regelgeving. Volgens EU-regelgeving mag je in ieder EU-land drie maanden verblijven. Wil je langer blijven dan heb je een vestigingsbewijs nodig. Dit krijg je bij de politie. Daarbij moet je aan kunnen tonen dat je voldoende middelen van bestaan hebt zodat je geen beroep hoeft te doen op de Griekse "bijstand" of "staatssteun" zoals het meen ik in Vlaanderen heet. Ook moet je aan kunnen tonen dat je verzekerd bent tegen ziektekosten. Ik heb een aantal jaren gelden een module over EU-regelgeving omtrent dit onderwerp gevolgd op de universiteit.
Wij hadden het nodig voor de aankoop van een auto (niet voor een huis inderdaad) maar de meningen zijn verdeeld (onder de Grieken alhier) of dat nou echt nodig was of niet.
Je krijgt een tijdelijk vestigingsbewijs voor 5 jaar; daarna een permanente. Dan mag je ook gaan stemmen voor de burgemeester en de gemeenteraad, net als bij ons in NL/VL.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 04 May 2012

@Eddy, dan klopt het toch? In jouw bericht staat dat het gaat om een tijdelijk verblijf. Dat is wat anders als definitief: dan blijft je rijbewijs dus gewoon geldig tot de uiterlijke datum en dan ga je over op een grieks rijbewijs, zoals Dick ook aangeeft.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - TreinopStad - 04 May 2012

Ja, het is zoals Arthur schrijft maar net wie je voor je hebt, en wat voor zin hij heeft!
7 jaar geleden onze verblijfsvergunning aangevraagd, en gekregen, na 5 jaar terug om te verlengen, is niet meer nodig vertelde de dienstdoende politie agent.
Ok, dan niet, klopt ook wel met de EU wet, maar vorig jaar moest ik toch een nieuwe halen, komen wij wéér daar, wordt ons verweten WAAROM wij het NIET
verlengt hebben, dan hadden wij er één voor onbepaalde tijd gekregen, nu maar wéér voor 5 jaar???????
En wat het rijbewijs betreft, klopt ook, bij verlenging moet je een Grieks aanvragen, alles laten vertalen en je BLAUW betalen, wij waren voor 2 stuks, met bijna alle klasse € 1.000,-- kwijt. terwijl vorige maand bij verlenging al weer na 5 jaar nu maar € 138,--p.p., maarja je verlengt dan OOK een Grieks rijbewijs!
Vorige maand door de boekhouder ook terug gestuurd, neem alles maar weer mee, ergens in Juni inleveren, wij weten nog van NIKS.
Het is en blijft zo af en toe een vreemd land, maar wel met mooi weer.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 04 May 2012

@ElsR Bedankt voor je info!!!!

En @ de machinist ook, dit klopt met mijn berld en ik ben dan ook van plan om net voor onze emigratie zowel paspoort als rijbewijs te vernieuwen in NL, dan is dat voorlopig geregeld Smile


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Nanny - 04 May 2012

@Geni, ergens op t forum heft iemand gemeld dat je paspoort nu 10 jaar geldig is dus je kunt er dan inderdaad even mee vooruit.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Carien - 05 May 2012

Beste allemaal!

Jullie hebben mij duidelijk gemaakt waarom bureaucratie altijd zo ingewikkeld is Wink !! met een glimlach hoor.

Even voor de duidelijkheid mijn situatie;

Ik woon en werk in Griekenland. Heb dus NIKS meer met Nederland te maken.
Welk formulier moet er ingevuld worden en hoe heet het?
In de categorie deze formulieren heb ik al, heb ik de volgende AFM, IKA AMKA AMA.

Wie kan er helderheid scheppen?


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - trancemo6 - 05 May 2012

(04 May 2012, 20:38)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Arthur denk je ook niet dat het een beeje ligt aan welke ambtenaar je voor je neus krijgt?
Ik was al tig jaren getrouwd, had een koophuis op mijn naam staan en een winkel op mijn naam. Geldig paspoort, afm nummer, electr rekening op mijn naam ( wordt toch ook vaak gevraagd) En toen ik de auto van mijn man op mijn naam wilde laten zetten ( Hij kocht een nieuwe) kon dat niet omdat ik een verblijfsvergunning nodig! Ik dacht na mijn trouwen dat ding niet meer nodig te hebben, dus had ik m laten verlopen, maar als souvernir in t fotoalbum zitten. Geen probleem 7 verlopen maar wel ok voor de overschrijving! Welk nut heeft zo'n ding als ie verlopen is? Maar goed klusje geklaard.

Over die auto, dat je dat niet wist dat je dat niet moet doen in Griekenland verbaast me, ik steun Arthur.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Geni - 05 May 2012

@ Carien volgens mij naar de Asvalia politie gaan, gewapend met pasfoto's, je AFM en je uitschrijfbewijs uit NL Smile(vertaald in het GR), en voor de zekerheid je paspoort voor het verkrijgen van je registratiebewijs.

Succes! Laat je het weten als het is gelukt?


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - trancemo6 - 05 May 2012

Valt nog mee. Ooit geprobeerd Symvolio vast te krijgen? Das pas lol


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Petronella - 05 May 2012

Hoi Carien,

Wat heb ik nodig om me in te schrijven bij de gemeente.
Een verzoek tot inschrijving, dit krijg je ter plaatse.
Een uittreksel uit het geboorteregister.
Een kopie van je paspoort.
Een kopie van je verblijfsvergunning.

Welke formulieren moet ik invullen om de belasting aangifte in orde te krijgen.
Een accountant dit voor je laten doen. Als je werkt word dit verzorgd door de accountant van het bedrijf waar je werkzaam bent.

Een verblijfsvergunning aanvragen.
Bij de toeristenpolitie.
Een aanvraagformulier krijg je ter plaatse.
Een geldig paspoort + 2 fotokopieën.
4 kleurenpasfoto’s
Een kopie van een arbeidsovereenkomst of andere aantoonbare bron van inkomsten zoals een pensioenuitkering.
Een kopie van een huurcontract of hypotheekafschrift als bewijs dat je woonruimte hebt.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Carien - 05 May 2012

@ Petronella

Hier heb ik wat aan. Bedankt!

Een vraag de over de verblijfvergunning, ik loop hier al ander half jaar rond, gaat dat een probleem op leveren?


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Petronella - 05 May 2012

(05 May 2012, 19:31)Carien schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Petronella

Hier heb ik wat aan. Bedankt!

Een vraag de over de verblijfvergunning, ik loop hier al ander half jaar rond, gaat dat een probleem op leveren?

Hoi Carien, graag gedaan hoor.
Een verblijfvergunning is een formaliteit.
Er word niet gevraagd hoelang je hier al bent of waar je hem voor nodig hebt. En als ze het wel vragen dan zeg je gewoon dat je hem nodig hebt om je in te laten schrijven op het gemeentehuis als inwoner van Athene.
Succes!


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Arthur - 06 May 2012

@PetronElla, we zijn een ding vergeten waar jij en ik heel goed in zijn op diverse kantoren en instanties.Big Grin


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Petronella - 06 May 2012

(06 May 2012, 10:23)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@PetronElla, we zijn een ding vergeten waar jij en ik heel goed in zijn op diverse kantoren en instanties.Big Grin

Vertel Arthur..


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Carien - 06 May 2012

@ Arthur, ik weet niet of ik het wil weten, vertrouw die lach helemaal niet, maar waar ben jij goed in?

@ Petronella, ik werk voor een uitzendbureau, je raad het niet voor Randstad, want dat klinkt zo lekker Grieks. Ik denk niet dat zij in de categorie werkgevers vallen die het voor je regelen. Zou je mij nog kunnen voorzien van de naam van het formulier?


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Petronella - 06 May 2012

@ Petronella, ik werk voor een uitzendbureau, je raad het niet voor Randstad, want dat klinkt zo lekker Grieks. Ik denk niet dat zij in de categorie werkgevers vallen die het voor je regelen. Zou je mij nog kunnen voorzien van de naam van het formulier?


@Carien,

Het formulier heet φορολογικη δηλωση (forologiki dilosi) en voor een werknemer is dat meen ik de E1 voor foros eisodimatos = inkomsten belasting.
De eerste €5000 is belastingvrij.
Je kunt bij het belastingkantoor (Δ.Ο.Υ.) informatie vragen over hoe je aangifte kunt doen.
Het kan tegenwoordig ook via Internet, maar dan moet ik even navragen op welke site.
Deze site heb ik gevonden van de KEP met info over de nieuwe regels voor belastingen en aangiften.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Links onderin kun je online vragen stellen, ook in het Engels.

Maar ik zou een accountant vragen dit voor je te regelen Carien. Het is allemaal in het Grieks en tamelijk ingewikkeld. Een foutje is zo gemaakt en dan heb je een probleem.
Ik ga ervan uit dat het uitzend bureau waar je werkt een accountant heeft, vraag hem/haar je aangifte in te vullen.
Dit is een site van accountants kantoren in Athene, misschien heb je er iets aan.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel succes en laat ons weten hoe het afgelopen is..:)
Gr. Ella


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Carien - 06 May 2012

Dank u dank u dank u.

Ik geloof dat ik mij er bij neer ga leggen en opzoek ga naar een mannetje die de belasting voor mij gaat regelen. Eigenlijk ben ik er op tegen, maar soms moet je je principes overboord gooien, en ik geloof dat dit een goed moment is daarvoor.

Formulieren in het Nederlands waren al niet mijn sterkste punt, dat begon al helemaal boven aan als er staat naam: de vraag die bij mij op komt is dan, ja wat willen ze nou voor of achternaam of allebei. En dan al dat gedoe in het Grieks. Oke ik ben overstag.......denk ik.

De informatie die ik heb kunnen vinden in het Engels vertelde mij dat je de eerste keer dat je aangifte doet dit niet digitaal kan doen. Maar ik kan er naast zitten.
Ik zal eerst bij Randstad mijn jaaropgaaf aanvragen, ik denk dat die in de post is kwijt geraakt.

Ik laat jullie weten hoe het afgelopen is.

Nogmaals bedankt voor de informatie!


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Limonia - 07 May 2012

(04 May 2012, 22:35)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Geni, ergens op t forum heft iemand gemeld dat je paspoort nu 10 jaar geldig is dus je kunt er dan inderdaad even mee vooruit.

Dat wil nederland vanaf volgend jaar invoeren, dus NU nog NIET.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Sophia - 07 May 2012

(07 May 2012, 09:29)Limonia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 May 2012, 22:35)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Geni, ergens op t forum heft iemand gemeld dat je paspoort nu 10 jaar geldig is dus je kunt er dan inderdaad even mee vooruit.

Dat wil nederland vanaf volgend jaar invoeren, dus NU nog NIET.

Klopt dat is NU helaas nog niet, ik heb sinds vorige week een nieuw paspoort, is nog steeds 5 jaar geldig.


RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Arthur - 07 May 2012

quote Carien
@ Arthur, ik weet niet of ik het wil weten, vertrouw die lach helemaal niet, maar waar ben jij goed in?

@Carien. Om te beginnen geef ik bijna elke Griek gelijk, bijv. heeft hij olijfbomen en zegt ik heb de beste olijfolie van heel Kreta, ga ik daar niet tegen in, meestal doe ik het met een glimlach, wat ook goed werkt is de voorkruip techniek,(waar Grieken ook goed in zijn) doe ik me voor als een domme xenos die niks weet en als het helemaal niet anders kan de botte bijl.
Het makkelijkste is toch weer die beroemde kruiwagen, je kent veel mensen die weer andere mensen kennen en die hebben weer kennissen of familie die ergens werken waar jij toevallig wat geregeld moet hebben, en zo is het cirkeltje rond.
En dit alles zonder een envelopje.



RE: Inschrijven gemeente/ belasting aangifte - Xander - 07 May 2012

(04 May 2012, 20:57)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




......, toen ik de boot op mijn naam zette vroeg de Port Police helemaal niks .........

Dat is mijn ervaring ook. Er werd me niks gevraagd, behalve de papieren van de boot en 2 pasfoto's. En wat legeskosten.