Oríste! - jóuw Griekenland forum
Sponzen kopen - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Sponzen kopen (/showthread.php?tid=2029)



Sponzen kopen - Tom Dekkers - 06 June 2012

[Afbeelding: 1zr2c7c.jpg]Tijdens onze vakantie op Kreta , zagen we diversen winkels die sponzen verkopen. Nu wilde wij wel zo'n spons kopen , echter twijvelen wij nu nog steeds of je dit wel mee in je koffer mag nemen? Hebben zelf weinig zin om problemen op de luchthaven te krijgen.
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat wel of niet mag?

Gr Tom


RE: Sponzen kopen - Arthur - 06 June 2012

Die kun je gewoon meenemen.de meeste zijn toch niet echt, zoveel sponzen als ze verkopen kunnen ze nooit opduiken zoals vroeger op Kalimnos.


RE: Sponzen kopen - chris - 07 June 2012

Dit is de winkel van Apostolis. Doe hem de groeten van Chris en Susanne.


RE: Sponzen kopen - Wesje - 08 June 2012

Ja dat is de winkel in Koutoulafari geweldige gastvrije man, altijd in voor een praatje. Over 14 dagen zien we hem weer en gaan ongetwijfeld bij hem langs.


RE: Sponzen kopen - ElsR - 08 June 2012

Sponzen zijn restanten van levende organismen. In het verleden zijn er veel te veel sponzen opgedoken. Ik zou terughoudend zijn met kopen. Ja, synthetische, die zijn niet bedreigd.


RE: Sponzen kopen - Eilandgast - 08 June 2012

Die sponzen zijn gelukkig allemaal nep en kan je rustig meenemen. Bij een van de fabrikanten lees je als je oplet; Material: Synthetic sea sponge, Color: Natural. Zie bijvoorbeeld:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





[Afbeelding: 2ym99qg.jpg]


RE: Sponzen kopen - Wilma - 08 June 2012

Ik ben nu toch wel zeer benieuwd: wat denken jullie ..(sponzenkenners) ... 2 wkn terug gekocht in Molivos .. is dit nu een echte spons of een neppert ?
De griekse woorden links boven de logo kan ik niet vertalen .. Wat staat daar??
Op de verpakking staat toch wel dat het een natuurproduct is!Huh
hihi, ik had het gekocht om mijn ramen ermee te wassen, maar toen ik de site bekeek van dat merk zag ik dat het eigenlijk een spons is die bestemd is voor in de badkamer .... dat vind ik nogal onhygiënisch dus ik ga het evengoed maar voor mijn ramen gebruiken , en ach, het is ,,natuurlijk,, niet zo belangrijk om te weten ten opzichte van alle problemen daar , die zijn natuurlijk véél belangrijker!! ... maar het is wel leuk om te weten ;)
Greetz


[Afbeelding: 2iatoaw.jpg]


RE: Sponzen kopen - Marieke - 09 June 2012

Hoi Wilma,
Volgens mij heb jij een echte spons hoor. Aan het tel.nummer en emailadres is af te leiden dat deze spons van Kalymnos komt, bekend als het sponzeneiland (zeker vroeger). Ik weet dat heel veel sponzen die daar verkocht worden echt zijn. In de hoofdstad heb je nog van die kleine bedrijfjes die de (bruine) sponzen 'verwerken'. Ze liggen daar buiten in de zon te drogen en te bleken (met behulp van wat bleekmiddelen en de zon denk ik) van klein naar groot. Er is daar ook een sponzenmuseum waar de hele geschiedenis en het hele proces van de sponzenindustrie wordt uitgelegd. Maar dat is heel lang geleden dat ik daar ben geweest.
Uiteraard zullen ook op Kalymnos in sommige toeristenwinkeltjes wel nep sponzen worden verkocht hoor.
groetjes Marieke