Oríste! - jóuw Griekenland forum
Recensie: Athene-Delphi. Op de fiets naar het orakel - Rosita Steenbeek - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Het relaxhoekje ( Griekse Muziek - Films - Series - TV-programma's - Literatuur - Reisverhalen - Internet ) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Forum: Boeken - tijdschriften - reisgidsen - websites - blogs (recensies / te koop / te ruil / gezocht) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=42)
+--- Discussie: Recensie: Athene-Delphi. Op de fiets naar het orakel - Rosita Steenbeek (/showthread.php?tid=2458)



Recensie: Athene-Delphi. Op de fiets naar het orakel - Rosita Steenbeek - Corry - 19 October 2012

Fietsen van Athene naar Delphi

Het boek ‘Amsterdam-Delphi – op de fiets naar het orakel’ is in een woord geweldig. Het verhaalt van de bijzondere reis die schrijfster Rosita Steenbeek maakt met haar partner Art. Ze fietsen in 40 dagen van Amsterdam naar Delphi. Via Duitsland en Zwitserland, vervolgens langs de kust de hele laars van Italië door om in Bari aan boord te gaan van een Minoan ferry, op weg naar Patras. Dan via de brug tussen Rio en Andirrio, Nafpaktos en Galaxidi naar Delphi.
Het hele boek doet je verlangen naar reizen en ik heb al te vaak gedacht ‘zal ik ook eens een stuk gaan fietsen?’ Gelukkig komt er altijd weer een moment in het boek waarop ik denk ‘wat fijn dat ik dat niet ben, ik ga met de auto!’

Rosita schrijft beeldend en gedetailleerd zonder vervelend te worden, wat op zich al een hele kunst is. De reisbeschrijving wordt voorzien van net genoeg historische feiten om het leuk te houden en net zoveel interessante wetenswaardigheden om steeds door te willen lezen. En steeds weer legt ze verbanden met Griekenland en de Griekse historie. In drie dagen lees ik het uit en na net de laatste pagina dicht te hebben geslagen vind ik het alleen maar jammer dat het boek uit is.

De laatste hoofdstukken spelen zich af in Griekenland en deze etappe Patras-Delphi was, zoals te verwachten, een feest van herkenning. Ik ken iedere kilometer van dat stuk omdat ik het meerdere malen heb gereden. Met de auto, dat dan weer wel, maar in mijn beleving net zo fascinerend. Rosita is verrukt van het landschap, lyrisch over de Griekse gastvrijheid en zo te lezen al net zo verliefd geworden op het land als ik. Dat blijkt ook uit het feit dat na haar reis (en na een langere periode ziek zijn) vanuit haar woonplaats Rome met de trein naar Bari vertrekt en ze opnieuw met de fiets vanaf Patras de route rijden, dit keer tot Athene.
Een aanrader voor iedereen die houdt van Griekenland, van reizen en van reisliteratuur!


RE: Recensie: Athene-Delphi. Op de fiets naar het orakel - Rosita Steenbeek - ElsR - 20 October 2012

@Corry Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen. Ik ga terug in NL eens proberen het op de kop te tikken. Wanneer speelt het verhaal zich ongeveer af?


RE: Recensie: Athene-Delphi. Op de fiets naar het orakel - Rosita Steenbeek - Corry - 20 October 2012

Hoi Els, het is recent, boek is april 2012 verschenen. In het boek staat geen jaartal, maar ik denk dat ze de reis in 2010 heeft gemaakt.