Oríste! - jóuw Griekenland forum
de SMEERPOETS van Pilion - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Griekenland per regio (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=54)
+--- Forum: Het Griekse vasteland (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=55)
+---- Forum: Pilion (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=84)
+---- Discussie: de SMEERPOETS van Pilion (/showthread.php?tid=2935)



de SMEERPOETS van Pilion - metaxa - 03 May 2013




RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ger - 04 May 2013

Erg leuk filmpje en zeker een tip om eens mee te rijden met de Μουτζουρης / Moutzouris / Smeerpoets. Ook het rangeren en omdraaien (met vereende krachten!! ) op het stationnetje van Milies is een hele belevenis :)
Volgens mij is het filmpje al wat ouder; momenteel rijdt er een stuk moderner treintje over het traject.

[Afbeelding: 1743.jpg]

[Afbeelding: zqzix.jpg]

[Afbeelding: 72pnhj.jpg]


RE: de SMEERPOETS van Pilion - janos54 - 04 May 2013

Het is inderdaad erg leuk om te doen , ga bij het keerpunt het dorp in , zeker ook even het museum bezoeken


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Vito - 05 May 2013

Weet iemand of ergens een dienstregeling te vinden is van dat treintje? Wij gaan in september naar de Pilion en ik vraag me af of hij dan nog rijdt.


RE: de SMEERPOETS van Pilion - metaxa - 05 May 2013

Wij zijn in 2008 september geweest , toen reed de trein nog.
Wel minder vaak .


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Berendw - 05 May 2013

Tja..Pillion..erg mooi. we hadden er bijna gewoond. Na een jaar op Kefalonia hadden we 6,5 jaar geleden de keuze tussen Kreta en Pillion (vanwege werk van mijn vrouw) en het werd Kreta. We hebben toen ook Pillion bezocht en uiteraard zijn we ook met "de smeerpoets" geweest. Het is er werkelijk prachtig en als wandelaar ook een perfecte omgeving! We gaan zeker nog weer eens terug!


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ger - 05 May 2013

(05 May 2013, 07:42)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weet iemand of ergens een dienstregeling te vinden is van dat treintje? Wij gaan in september naar de Pilion en ik vraag me af of hij dan nog rijdt.

Weliswaar een overzicht uit 2012 maar je krijgt er toch al een idee:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zoals je ziet rijdt de trein in het hoogseizoen dagelijks en in de rest van het seizoen (tot oktober) alleen in de weekenden.
Ik heb zojuist een mailtje gestuurd om te checken of er wijzigingen zijn voor dit jaar cq de timetable aan te passen. Ik hou je in deze topic op de hoogte.

Ger


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ries - 05 May 2013

Eh.. eh... Ger? Blush Als je toch bezig ben. Het treintje van Diakopto - Kalavrita? Blush
En, zijn er nog meer museumlijntjes in Griekenland?


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ger - 05 May 2013

(05 May 2013, 09:53)Ries schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eh.. eh... Ger? Blush Als je toch bezig ben. Het treintje van Diakopto - Kalavrita? Blush

Ik zal ze dat ook even vragen; dit vond ik ondertussen al:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: de SMEERPOETS van Pilion - Vito - 05 May 2013

Bedankt voor de moeite alvast, Ger efcharisto


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ger - 06 May 2013

Onderstaand (uiteraard even vertaald) ontving ik van OSE-Volos:

[Afbeelding: kd1zd3.png]

2013 TIMETABLE AND PRICES FOR “THE LITTLE TRAIN OF PELION”


Van 20 april t/m 14 juli : alleen zaterdag en zondag m.u.v. zondag 5 mei
(Extra ritten op 1 mei, 3 mei, 6 mei en 24 juni)

Van 15 juli t/m 1 september: dagelijks

van 2 september t/m 27 oktober: alleen zaterdag en zondag

Extra ritten 28 oktober (Ochi-dag) en 26 december (2e kerstdag).

Vertrek Ano Lechonia 10:00 uur - Aankomst Milies 11:30 uur
Vertrek Milies 15:00 uur - Aankomst Ano Lechonia 16:30 uur
Zowel op de heen- als op de terugweg is er een korte stop van 15 minuten in Ano Gatzea.

Prijzen 2013:
Kinderen (4-12jr) € 6 ; Volwassenenen € 10 (enkele reis)
Kinderen (4-12 jr) € 10 ; Volwassenenen € 18 (retourticket)
Groepskorting vanaf 32 personen: 20% (alleen maandag t/m vrijdag)

Info & Ticket
TRAINOSE VOLOS Office
186 Dimitriados & Mavrokordatou
Volos
Tel & Fax: 2421039723
mail: grafeio.volou@trainose.gr

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: de SMEERPOETS van Pilion - Vito - 07 May 2013

Dank je, Ger. Ik neem aan dat je ter plekke ook nog kaartjes kunt kopen?
En kun je je die tussentijd in Milies vermaken of is dat te lang?


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Alberto - 07 May 2013

het treintje is een mooie ervaring, ook al is het nu geen stoomlocomotief meer. Die is een paar jaar geleden vervangen door een dieseltje, nadat de vonken uit de schoorsteen een paar keer de Pilion bijna affikte.. Bijzonder was ook het effect op de smetteloze witte kleding van vooral Griekse kinderen na het ritje: je begreep meteen hoe de Smeerpoets aan zijn bijnaam is gekomen.
De omgeving van het stationnetje van Milies is prachtig, de rails wordt ook vaak als wandelpad gebruikt. Ik ben er vorige week nog geweest om het aan vrienden te laten zien, jammer dat ik toen de timetable niet gefotografeerd heb..
Milies is leuk, met een mooi plein, een klein museumpje en wandelpaden alle kanten op.


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Jan Platanias - 07 May 2013

En als je dan toch in Milies bent, bezoek dan ook de schuilkerk. Nu duidelijk herkenbaar door de klokkentoren. Maar vroeger van buiten als een schuur vermomd. Binnen in het plafond zitten omgekeerde grote vazen die weg zijn gewerkt. Zij zorgen voor een bijzondere akoestiek.


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ries - 07 May 2013

Ger,
en de rest natuurlijk,

Dank voor de info.

Ik heb het ook geplaatst in onderstaand draadje op het camper forum.

Meer tips of vragen over Griekenland? (met de camper)
Lees op het camperforum;
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een draadje voor de Griekenlandgangers. Met o.a. Camper tips. Voor en Door camperaars in en onderweg naar Griekenland.
Of je nu per boot, fiets, auto, caravan of camper gaat, schrijf hier je avonturen, mooiste plekjes, lekkerste restaurantjes en de mooiste stranden neer. Uw bijdrage is van harte welkom.


RE: de SMEERPOETS van Pilion - WilmaHollander - 30 July 2013

De 'Tsoutsounaki' van Pilion is jarig! En dat wordt uitgebreid gevierd...
Hier de link naar het - Engelstalige - algemene artikel over de festiviteiten:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Via een doorklik kun je het uitgebreide programma zien, maar ondanks het Engelse vlaggetje bovenin is dat helaas alleen maar beschikbaar in het Grieks...

Via klikken op 'attachment' onder aan de site kun je op een pdf.bestand op de trainose.gr site komen, ook in het Grieks, maar door de fotootjes misschien iets makkelijker te interpreteren. En anders kan een woordenboek - of google translate! - natuurlijk altijd uitkomst bieden Wink

(Dit is de link, maar als ik die in het bericht zet en uitprobeer, werkt het niet... sorry. Misschien dat iemand anders zo technisch is om die link wel te laten werken?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel (trein)plezier in Pilion!


RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ger - 05 June 2015

Nog een leuk filmpje over de 'Smeerpoets':





RE: de SMEERPOETS van Pilion - Ger - 04 September 2016

Ik zie net dat er ook een handige website van TrainOse beschikbaar is, waar ook een link naar de dienstregeling (helemaal onderaan op die pagina) te vinden is:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: de SMEERPOETS van Pilion - Karel - 04 September 2016

In het huisje van de kaartverkoop is een mini tentoonstelling met o.a. oude kaarten, zoals:

[Afbeelding: a2btww.jpg]

[Afbeelding: 5xixs.jpg]

[Afbeelding: v8kk28.jpg]

De laatste foto is van rond 1893 (?) toen de eerste ritten gemaakt werden.


RE: de SMEERPOETS van Pilion - WilmaHollander - 03 October 2016

Ik ontdek net dit topic over de Smeerpoets (ook wel de Tsoutsounaki genoemd Wink) van Pilion. Misschien wel leuk om hier ook even mijn columns van september 2016 onder de aandacht te brengen:  mijn websitecolumn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en de column
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




die ik twee weken later schreef als columniste-in-den-Vreemde voor Vlaardingen24. Voor wie het leuk vindt om over mijn Pilion (trein)ervaringen te lezen Wink

[Afbeelding: statmos.jpg]

Zonnige groet uit Kato Gatzea,
Wilma Hollander