Oríste! - jóuw Griekenland forum
Pasen 2014 - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Pasen 2014 (/showthread.php?tid=3065)



Pasen 2014 - greece67 - 30 June 2013

Gekke vraag misschien, in ieder geval lekker op tijd :) Ik zou graag eens met pasen in Griekenland willen zijn. Dus die hebben we in de planning voor 2014. Pasen valt op 20/4, dus nog wel vroeg. Zou graag eens jullie ervaringen en/of advies willen vragen waar het leuk is om met pasen te verblijven. Wij houden van niet te toeristisch maar wel gezelligheid en gezellig druk. Favorieten in de afgelopen jaren, Parga, Kala Nera, Petra, Kokkari.
Ik ben benieuwd!

Groetjes Anoushka


RE: Pasen 2014 - Arthur - 30 June 2013

Ergens op Kreta, iedereen heeft zijn eigen favoriete dorp, de mijne is natuurlijk Agios Nikolaos, gezellig druk in die tijd, en met wat geluk heerlijk weer inbegrepen.


RE: Pasen 2014 - Dick Gerrits - 30 June 2013

Ben je wel eens op het vasteland in Arachova geweest?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Pasen 2014 - Jef Dockx - 30 June 2013

Ik weet niet hoe het zit op het vaste land maar op Kreta kan men op Paasnacht de Judasverbranding meemaken met het bijhorende vuurwerk en geweersalvo's.


RE: Pasen 2014 - grek - 30 June 2013

kreta 1 keer mee gemaakt,overal waar je langs komt mee eten,van het spit en drinken,gewoon een geweldig feest
wij waren in plakias en mirthios en lefkogia dorpjes liggen niet ver uit mekaar


RE: Pasen 2014 - Connie - 30 June 2013

Volgens mij maakt het niet zoveel uit in welk gedeelte van Griekenland je bent. Een dorp met een kerk natuurlijk. Wat meer van belang is, dat je bij particulieren iets huurt, dan wordt je vast uitgenodigd om Pasen mee te vieren. Zo gebeurde dat bij mij in Makrigialos, geweldig om mee te maken.


RE: Pasen 2014 - Pa Rakalo - 30 June 2013

Vorig jaar kwamen we toevallig met Maria hemelvaart aan in Kala Nera. Het was enorm gezellig en sfeervol, we werden door de plaatselijke bevolking helemaal geaccepteerd om mee te vieren. We stonden eerst wat onwennig langs te kant en wilden ons niet opdringen maar we werden min of meer gesommeerd om vooral mee te doen. Het werd een unieke ervaring. Als advies kregen we om absoluut eens terug te komen met de pasen, volgens de bevolking is het een enorme happening waarbij ook de buitenstaanders van harte welkom zijn in hun dorp Kala Nera.


RE: Pasen 2014 - papajani - 30 June 2013

(Volgens mij maakt het niet zoveel uit in welk gedeelte van Griekenland je bent. Een dorp met een kerk natuurlijk. Wat meer van belang is, dat je bij particulieren iets huurt, dan wordt je vast uitgenodigd om Pasen mee te vieren.)

Helemaal mee eens, wat connie beschreef, uiteraard is het een feest voor de Grieken, die dat anders beleven als wij. Wij vinden het allemaal mooi en indrukwekkend, maar voor de Grieken, is het alles. Zoals wij kerst en oud en nieuw beleven. Wij hebben het een aantal malen in Parga meegemaakt en de laatste 6 jaar in Perdika.

Gr uit Perdika
Cornelios


RE: Pasen 2014 - ElsR - 30 June 2013

Ik denk dat het rond de mooie kerk van Kokkari een geweldige belevenis zal zijn. En als je uitgevierd bent kun je altijd nog gaan wandelen in de prachtige voorjaars-natuur in de berghellingen erachter!!


RE: Pasen 2014 - greece67 - 30 June 2013

Dank jullie wel voor de reacties. Het is er nog niet makkelijker op gewordenBig Grin Maar lekker weer zou ook mooi mee genomen zijn, dan moeten we misschien aan de zuidelijke eilanden denken. Nu heb ik ook gelezen dat Corfu ook leuk moet zijn met pasen, iemand daar ervaring mee? Daar misschien wel iets minder kans op mooi weer. Ik ga in ieder geval met de tips aan de slag. Ik heb eerst nog een vakantie in het verschiet, eind augustus naar Petra.


RE: Pasen 2014 - Jef Dockx - 30 June 2013

(30 June 2013, 15:32)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank jullie wel voor de reacties. Het is er nog niet makkelijker op gewordenBig Grin Maar lekker weer zou ook mooi mee genomen zijn, dan moeten we misschien aan de zuidelijke eilanden denken. Nu heb ik ook gelezen dat Corfu ook leuk moet zijn met pasen, iemand daar ervaring mee? Daar misschien wel iets minder kans op mooi weer. Ik ga in ieder geval met de tips aan de slag. Ik heb eerst nog een vakantie in het verschiet, eind augustus naar Petra.

Als je met Pasen naar Corfu gaat, neem dan zeker een bouwvakkershelm mee.Voor het geval je een kruik of pot van aardewerk op je hoofd krijgt.


RE: Pasen 2014 - papajani - 30 June 2013

Ja, dat is duidelijk zeker het geval. Pasen aldaar vieren, (Corfu) is niet zonder risico. Een week van te voren staan er elk uur v/d dag vele auto's en personen te wachten op de oversteek.

Een aantal jaren terug trouwens, zag je nog wat kleinere boten die de oversteken verzorgde (boten b.v die in Preveza, naar Lefkada bewerkstelde. Nu zijn het andere boten die 4 tot 5 maal zo groter zijn.

Maar om bij Paska te blijven, het is uniek te zien hoe de Grieken daar de Paska vieren.

Gr: uit Perdika


RE: Pasen 2014 - greece67 - 11 November 2013

In de voorbereidingen heel Griekenland alweer door gereisd ;) Uiteindelijk een keuze gemaakt en het is Rhodos geworden. Ik heb er zin inRolleyes en heb je tips dan zijn die van harte welkom!

Gr. Anoushka


RE: Pasen 2014 - Mariët - 12 November 2013

in Petra (Lesbos) is het ook een groots feest met vuurwerk vanaf de Mariakerk.
Wij zijn er komend jaar ook voor het eerst bij.
Ik zag dat je de vraag ook had gesteld op het Lesbosprikbord, Astrid geeft daar uitgebreid antwoord op. Heb je dat ook al gelezen?


ps. ik zag later pas dat je de keuze al hebt gemaakt voor Rhodos dus have fun.


RE: Pasen 2014 - chris - 12 November 2013

Ik vind het een beetje jammer dat pasen hier gereduceerd wordt tot vuurwerk, judas, eten en drinken. Ik weet dat pasen voor de grieken veel meer inhoud heeft.


RE: Pasen 2014 - Mariët - 12 November 2013

(12 November 2013, 16:40)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het een beetje jammer dat pasen hier gereduceerd wordt tot vuurwerk, judas, eten en drinken. Ik weet dat pasen voor de grieken veel meer inhoud heeft.
hè hè zo bedoelde ik het ook helemaal niet.
Pasen is een heel belangrijk en indrukwekkend feest in Griekenland, weet ik ook en juist daar ga ik ook van genieten. Het vuurwerk en de rest is maar bijzaak.


RE: Pasen 2014 - greece67 - 12 November 2013

Ja Mariet ik heb het inderdaad gelezen. Het was best een moeilijke beslissing. Nu dus voor pasen Rhodos gekozen. Pasen wordt natuurlijk in heel Griekenland intens gevierd en hebben nu hiervoor gekozen. Voor ons ook nieuw en kunnen we dit eiland ook ontdekken. Maar in augustus komen we weer naar Petra:)