Oríste! - jóuw Griekenland forum
begrafenis - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: begrafenis (/showthread.php?tid=3618)



begrafenis - Elena - 24 April 2014

Wij hebben binnenkort een 40-daagse herdenking van een overledene, wij zijn uitgenodigd voor de kerkdienst en de koffie daarna.
Wie kan ons informatie geven:
hoelang duurt de kerkdienst?
wat kan je tegen de familie zeggen?
kan je iets aan de weduwnaar geven?

Alle informatie is welkom,

vriendelijke groet,
Elena


RE: begravenis - Nanny - 25 April 2014

Volgens mij duurt zo' n dienst een half uurtje tot 3 kwartier. Je condoleert met ta sillipitiria of i zoii se sas. Wat betreft iets meebrengen zou ik t niet weten.


RE: begravenis - Wilma - 26 April 2014

Volgens mij is er geen verschil tussen Griekse OF Nederlandse reactie's hierop...
Volg in ieder geval je Hart!!

>>wat kan je tegen de familie zeggen? << Soms hoef je niet zoveel te zeggen! Alleen al het feit dat je er bij bent zegt al zo veel!
>>kan je iets aan de weduwnaar geven?<< Misschien een leuke foto van jou samen en die persoon en/ of weduwnaar die overleden is ... als je die hebt? en daarachterop iets lliefs schrijven over deze foto/ontmoeting.....

Deze 2 voorbeelden hebben wij vandaag 3 jaar geleden ook Mogen ontvangen bij het overlijden van mijn Moeder en we vonden beide reactie's ontzettend lief! en denken daar dankbaar aan terug!


RE: begravenis - marjan - 26 April 2014

Ik denk inderdaad dat de kerkdienst ongeveer een half uur tot drie kwartier duurt. Voor zover ik weet is het niet echt gebruik om iets mee te nemen voor de nabestaande. Een foto, zoals Wilma zegt, kan altijd natuurlijk. Dat hangt denk ik ook een beetje van de betrokkene af. Het is niet echt een gewoonte hoor. Meestal krijg je na de kerkdienst wel een zakje "koliva". Dat is eetbaar en wordt later thuis gegeten ter nagedachtenis aan de overledene.


RE: begravenis - Jan Platanias - 26 April 2014

Bij een begrafenis condoleer je, bij een 40 dagen dienst wens je de nabestaanden een goed leven. Luister naar wat anderen tegen de weduwnaar zeggen. (mijn Grieks schrift is slecht, maar het klinkt als Na Zisete. (Er is vast wel iemand die het goed weet op dit forum) Bij ons vindt de herdenking aan het einde van de reguliere dienst plaats. Meestal tussen 10 en 10.30 uur (als de dienst om 9.00 uur begint.) Na de kerkdienst krijgt iedereen iets te eten, de gasten van de familie vertrekken naar een restaurant. Wat belangrijk is te weten dat de ondertoon niet meer het verdriet, het gemis is. Maar het feit dat de geest van de overledene naar de hemel is en dat het leven voor de nabestaanden doorgaat.


RE: begravenis - marjan - 26 April 2014

Jan Milina, Na zisete zeg je volgens mij op een bruiloft, het is een gelukwenst, volgens mij wens je dan het bruidspaar een lang leven toe. bij een begrafenis zeg je: η ζωή σε σας.
deze wensen zijn echt heel verschillend. ik denk dat je na zisete niet kunt gebruiken bij de 40 dagen. wat vinden/weten andere forumleden?


RE: begravenis - Maria - 27 April 2014

Volgens mij zeg je bij de herdenkingsdienst i zoi se mas.
I zoi se sas of syllypitiria zeg je na de begrafenis.


RE: begravenis - Xandrios - 27 April 2014

Houd er rekening mee dat de plechtigheid voor de overledene vaak aansluit op de normale kerkdienst. En ja, die begint vaak enkele uren eerder. Het is niet netjes om enkel bij de ceremonie voor de overledene aanwezig te zijn - zorg dat je minimaal de laatste 30 minuten van de normale dienst al aanwezig bent.


RE: begravenis - Aleko - 27 April 2014

Mag uit pure piëteit voor zo'n ingrijpende gebeurtenis en dus voor het duidende woord, die storende Victor van dit topic in een Ferdinand veranderd worden? Ger?