Oríste! - jóuw Griekenland forum
Het betere griekse restaurant - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Καλή όρεξη! - Eet smakelijk! (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=52)
+--- Forum: Culinair Griekenland in Nederland en Vlaanderen (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=98)
+--- Discussie: Het betere griekse restaurant (/showthread.php?tid=4871)

Pagina's: 1 2 3


Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 09 November 2015

Griekse restaurants zijn er genoeg in Nederland, en dan met name de oubollige gelegenheden met de nadruk op het blauw witte interieur, en de sirtaki muziek zoals je ze in Griekenland enkel en alleen maar tegenkomt in de toeristische sector. Ook aan het "alles op 1 bord" menu is bijna niet te ontkomen in Nederland. Dat is erg jammer.
Er zijn echter wel wat uitzonderingen. Eén ervan is bijvoorbeeld restaurant " De Griek " in Katwijk aan Zee. Ondanks dat de naam van het restaurant niet erg orgineel is, kom je hier terecht in een modern Kretenzisch restaurant in échte griekse sferen. Het blauw wit zul je hier dan ook niet aantreffen. 
De eigenaar komt van Kreta (Iraklion), vol temperament en een beetje stug, maar is vreselijk aardig en is een perfecte gastheer. Zijn gasten komen op altijd op nummer 1.
Je waant je dan ook echt een avond in Griekenland. Met name de Kreta fanaten móeten hier een keer geweest zijn. Het échte griekse eten, is hier uitzonderlijk lekker en wordt op geheel andere wijze geserveerd dan in de meeste griekse restaurants in Nederland. 
Er werken dan ook alleen maar griekse koks overgekomen uit Griekenland in de keuken. Overigens is het een open keuken, de gasten kunnen de bereiding van de gerechten zonder geheimen meebeleven.
Voor de prijzen hoeft men het niet te laten, deze zijn relatief laag. Zeker voor de kwaliteit en de hoeveelheid. Kortom, de échte Griekenland en/of Kreta liefhebber zal zeker niet teleur gesteld zijn na een bezoek aan dit restaurant. 
Parkeer gelegenheid genoeg, met name in de nieuwe unieke parkeergarage onder de duinen aan de boulevard. Zondags is het gratis parkeren in Katwijk aan Zee. 

Tip !  Vrijdag, Zaterdag en Zondag wél reserveren, het zit namelijk vaak helemaal vol.  Pinnen is mogelijk.

Ik hoop dat er reactie's op dit forum komen. Ben benieuwd.


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 09 November 2015

Ik kan aan de menu en wijnkaart nou niet echt zien dat we hier te maken hebben met het betere Griekse restaurant. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 09 November 2015

Klopt ! Dat kan je ook niet aflezen van een kaart. De enigste manier om dat te weten te komen is om het te ervaren. Ik hoop dat je, mocht je eens in de buurt zijn, eens een bezoek brengt aan dit restaurant. Ik denk dat het je niet tegen zal vallen.


RE: Het betere griekse restaurant - jjohn - 09 November 2015

De kaart ziet er wel goed uit. Jammer dat het zo ver weg is voor ons.


RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 09 November 2015

Mocht je toevallig van plan zijn om naar de musical Soldaat van Oranje te gaan in Valkenburg (ZH) dan ben je in de buurt. Dat is er een paar minuten vandaan.


RE: Het betere griekse restaurant - Greek-Music - 09 November 2015

Nou dan maak ik ook even reclame voor een perfect restaurant in Voorschoten
Grieks Specialiteiten Restaurant AKROPOLIS
gelegen aan de Leidseweg 44 in Voorschoten
neem gerust een kijkje op hun website en als dit u aanstaat ga eens langs !
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor reservering - info@akropolis-restaurant.nl of via Iens

Ook vanuit hier bent u uiteraard ook dichtbij Valkenburg om naar musical Soldaat van Oranje te gaan.


RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 09 November 2015

Dit restaurant is mij ook bekend, (bij de rotonde) en is inderdaad zeker de moeite waard. Altijd druk daar, dat zegt genoeg.  Vind alleen de aankleding wat minder.


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Het zal aan mij liggen maar ik heb toch andere associaties bij "het betere Griekse restaurant ".

Maar ieder zijn /haar smaak en voorkeur uiteraard. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 10 November 2015

Geef eens een voorbeeld dan? Maar wel in de dezelfde prijsklasse en ook met een informele sfeer in het restaurant.


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Het gaat mij om kwaliteit.

Als ik de menukaart zie met weer tig schotels en dat alle hoofdgerechten geserveerd worden met gebakken aardappels of frites, tzatziki en sla,weet ik genoeg. 

Ossenhaas en zalm. Authentiek Grieks. Carpaccio..... 

Gamba uit de diepvries. Lekker hoor. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Brandaki - 10 November 2015

De Kleine Griek in Delft, zeker geen dertien in een dozijn Griek. Heerlijke mezedes!!!


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Ik vind het jammer dat er te vaak naar de Nederlandse klant gekeken wordt. In de Griekse keuken komt echt geen ossenhaas,  varkenshaas met roomsaus e.d.voor 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - KarenAnna - 10 November 2015

(10 November 2015, 12:13)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het jammer dat er te vaak naar de Nederlandse klant gekeken wordt. In de Griekse keuken komt echt geen ossenhaas,  varkenshaas met roomsaus e.d.voor

Dus als ossenhaas niet gebruikelijk is in Griekenland mag men het niet als extra gerecht serveren in een Grieks restaurant in Nederland?
Dacht je dat je in China bij een typisch Chinees restaurant een bami-speciaal kunt krijgen? Écht niet hoor.
En bij vrijwel elke Italiaan kan je gewoon een schnitzel met friet krijgen als je dat wilt. En natuurlijk mag men naar de Nederlandse klant kijken bij een Griek in Nederland. Die betaalt tenslotte. Merkwaardige  redenatie Huh


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Ik zeg niet dat het niet mag. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo vernederlandst wordt. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 10 November 2015

Beste Martin. Maar geef dan eens een voorbeeld van een grieks restaurant hier in Nederland dat wel aan jou kwaliteit eisen voldoet?

Ben benieuwd?


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Ik ken ze niet allemaal maar waar ik weet dat ze het kunnen is bij Thalassa in Roosendaal,  Irodion Capelle,  Odyssey in Geldermalsen,  Dimitra in Woerden,  en er zullen er nog meer zijn. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Dafne - 10 November 2015

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 10 November 2015

3 van de door jou genoemde restaurants zijn mij bekend. En dat zijn inderdaad de betere onderscheidende griekse restaurants. Maar dat zit hem meer in de entourage van de zaak. Maar kijk eens op de menukaart van deze restaurants. Ossehaas, varkenshaas, T bone steak, hamburger enz. enz. Staan daar ook gewoon op de menukaart.

Sorry, maar ik begrijp je niet hoor?


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

rollach


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Klopt, maar even goed lezen. Ik zeg dat ik weet dat ze het daar kunnen! 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - KarenAnna - 10 November 2015

(10 November 2015, 13:43)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klopt, maar even goed lezen. Ik zeg dat ik weet dat ze het daar kunnen!

Ze mogen dus alleen niet-Griekse gerechten serveren als jij vindt dat ze dat kunnen. En als je niet weet of ze het kunnen ga je er gemakshalve maar vanuit dat ze het niet kunnen?
Ik kan je echt niet volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Rare conclusies worden er getrokken. Ik ga regelmatig naar Griekse restaurants. Enerzijds omdat ze klant bij ons zijn en anderzijds omdat we er gaan eten. 

Ik vind ossenhaas en varkenshaas niet thuishoren in een Grieks restaurant maar als ze het wel aanbieden moeten ze dat natuurlijk zelf weten. 

Als ik in een Grieks restaurant eet wil ik Grieks eten. En dan geen toeristische Plaka schotel, maar vers gemaakte gerechten met authentieke Griekse producten en ingrediënten.

De restaurants die ik noem kunnen dat en daarom kom ik er graag. Als iemand mij kan noemen waar ik dit kan eten dan lees ik dat graag, maar ik ben niet geïnteresseerd in vreetschuren en fastfood, daar zijn er al genoeg van. 

Dus voor mij geen gyros schotel met souvlaki en een kwak tzatziki. Maar je maakt me wel blij met mooie VERSE vis, goede kwaliteit lamsvlees en verse groenten. 

Een schnitzel met frites heeft m.i. niets met de Griekse noch met de Italiaanse keuken te maken en zal ik er dan ook zeker niet eten. 

Maar ieder zijn ding hoor, ik praat onder persoonlijke titel. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Xander - 10 November 2015

Net zo goed als je in NL rijen restaurants hebt waar je uit alle windstreken en/of fusion achtige gerechten kan krijgen, zijn er in GR ook genoeg restaurants waar je ook 'buitenlandse' gerechten op de kaart hebt.
En dan bedoel ik niet het type grill restaurant waar je overladen borden met gyros, souvlaki en allerhande kant en klare salademeuk op je bord krijgt.
Zo weet ik in West Kreta genoeg restaurants waar je een hele goede ossenhaas, entrecôte, rib eye, etc kan eten en die er ook nog een mooie wijnkaart met Griekse wijnen op na houden.
Ook restaurants die er een soort 'fusion' manier van koken op na houden. Grieks/mediterraans in combinatie met invloeden van andere landen. Helemaal goed.
Daar is toch helemaal niks mis mee?

Ik vind het nogal star te zeggen dat je in GR puur Grieks moet eten.
In ieder geval geldt dat iedereen vooral moet eten waar en waarin hij/zij zin in heeft.
Voor iedere doelgroep zijn wel passende restaraunts te vinden.


RE: Het betere griekse restaurant - chris - 10 November 2015

En dan denk je dat dat lam uit Griekenland komt Martin?


RE: Het betere griekse restaurant - Bouboulina - 10 November 2015

Beste Martin. Dat is nou precies waarom ik restaurant de Griek in Katwijk aan Zee aanbeveel. Dit restaurant voldoet namelijk geheel aan de door jou gestelde eisen. Jammer dat je je conclusie al trekt, door op een menukaart online te kijken en dan de boel al af te kraken. Ervaar het eerst voordat je het veroordeeld !

Of koopt dit restaurant geen wijn bij jou in? M.a.w. heb je er geen commercieel belang bij ??

Dit is het laatste wat ik er over kwijt wil. Moet wel leuk en eerlijk blijven. Dit is afzeiken om het afzeiken, vind ik op "persoonlijke titel".   Smile Smile Smile


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Ik zeg niet dat je in Griekenland puur Grieks moet eten. Ik heb het over de Griekse restaurants in Nederland. En het lamsvlees komt zeer waarschijnlijk niet uit Griekenland net zoals de vis. En de restaurants in Chania ken ik ook Xander. 

Een van mijn favoriete restaurants in Nederland is restaurant Sinne in Amsterdam. Het enige Griekse hieraan is de chef-kok. Alexander Ioannou. De zaak heeft 1 Michelinster. Er worden oa 
Griekse Wijnen geschonken en er wordt Griekse olijfolie gebruikt maar verder is de keuken internationaal. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - metaxa - 10 November 2015

ik denk dat een goede Griekse kok ook in griekenland zijn geld
kan verdienen,hoeft hij niet  voor naar hier te komen


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Tut tut Bouboulina, nou draaf je wel lekker door. Ik zeik zeker De Griek in Katwijk niet af. Het enige wat ik erover zeg is dat ik aan de menu en wijnkaart niet kan zien dat we hier te maken hebben met een "beter Grieks Restaurant ". Ik ken alle wijnen die op de kaart staan en het merendeel is niet bijzonder. 

Wij leveren vooral aan niet Griekse restaurants dus er is geen kift hoor.

En voor jouw informatie, ik heb een aantal jaren in de jury gezeten van De Gouden Pollepel van het AD dus ik pretendeer wel iets te weten van horeca, ook van Griekse. 

Maar goed, het zij zo. Als ik in Katwijk ben zal ik er eens gaan eten en zelf oordelen. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 10 November 2015

Hij heeft een tijd in Zweden gewoond en zijn vrouw is Nederlands. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Xander - 10 November 2015

Ook buiten Chania zitten uitstekende restaurants weet ik uit eigen ervaring.

Stiekem 1 of 2 keer per jaar sardientjes van de grill gevolgd door een bord gyros of souvlaki met een kwak tzatziki en frites bij Olympia in Rijswijk eten doe ik ook Wink Mjammie !


RE: Het betere griekse restaurant - jjohn - 12 November 2015

Martin heeft toch gewoon gelijk al werkt zijn conclusie blijkbaar als een rode lap.
Als je Grieks gaat eten wil je toch het liefst echt Grieks en niet Mediterraans wat als Grieks gebracht wordt??
Dat er in Nederland zoiets niet of nauwelijks te vinden is ligt wellicht aan ons.
Wij gaan voor de entourage en "die aardige eigenaar", in mindere mate voor de traditionele keuken.
Dit doen we overigens in Griekenland ook waar bij veel tavernes een West Europese versie van de Griekse maaltijd geserveerd wordt. (Ook lekker hoor!)


RE: Het betere griekse restaurant - Electra63 - 12 November 2015

Wij gaan graag naar Olympia in Papendrecht. De menukaart heb ik nog nooit gezien. We gaan altijd met vrienden/familie en vragen de kok een keuze te maken. Geven wel altijd aan, wat wij wel of niet graag erbij hebben.


RE: Het betere griekse restaurant - martineprest - 13 November 2015

Ik vind Meteora in Heerenveen (tja ik woon in het noorden van Nederland) een erg goede Griek. Hoewel je hier ook de Kreta, Paros, Santorini schotels ziet hebben ze hier ook Mezedes, waarbij je keuze hebt uit 60 verschillende kaas, vlees, vis of groente gerechten. En de smaak van de gerechten is ook nog behoorlijk authentiek. Niet te verwesterd. Hoe hun wijnkaart is weet ik niet, ik nam meestal Retsina en die was prima.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Het betere griekse restaurant - IngridAmsterdam - 13 November 2015

Ik maak graag reclame voor
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




in Veenendaal.


RE: Het betere griekse restaurant - Rolf - 13 November 2015

Ik wil graag een lans breken voor Traiterie de Olijfboom in Groningen. Wat mij betreft echte authentieke Griekse gerechten. Ook om mee te nemen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Het betere griekse restaurant - Vito - 13 November 2015

Ingrid, kun je aangeven wat Attica in Veenendaal zo bijzonder maakt in jouw ogen?

Wij zijn zelf fan van Kreta in Deventer. Zij hanteren het systeem van tapas in dit geval mezes. Oftewel, je kunt 4 hapjes per ronde bestellen tot max. 4 rondes.
Echt super leuk, zo eet je alles op 1 avond. Van tzatziki tot gyros, bifteki, stifado, moussaka enz enz.


RE: Het betere griekse restaurant - martin - 13 November 2015

Doe Leonidis de groeten van me,  Vito. 

Ze doen daar veel met onze wijnen. 

Mvg 
Martin


RE: Het betere griekse restaurant - Vito - 13 November 2015

Dat dacht ik al, Martin. Hij kan zo enthousiast vertellen over wijn up
Had je pas een nieuwe leverantie gedaan, Martin? Hij wist vrijdag nl. nog niet alles Big Grin
Wij hadden een fles biologische witte wijn, ik weet de naam niet meer, maar hij was heerlijk !


RE: Het betere griekse restaurant - Vito - 13 November 2015

Ingrid, ik heb je tip opgevolgd en gelijk een reservering gemaakt via de AH restaurantactie Big Grin
Ik ben benieuwd!


RE: Het betere griekse restaurant - IngridAmsterdam - 13 November 2015

Vito, veel plezier! Kok/eigenaar Savvas kennen we al uit zijn tijd van restaurant Savvas in Amsterdam. Toen kwamen we er heel vaak. Helaas moesten ze weg uit het pand, toen kozen hij en zij vrouw ervoor in Veenendaal verder te gaan. Savvas doet niet aan vele varianten op de mixed grill, al staat dat ook op de kaart. Maar wel naast vele traditionals vooral heerlijke mezze. Hou je van mezze, ga er vooral met een lekker lege maag naar toe en bestel de Savvas-tafel, een avond genieten van een enorme variatie hapjes.