Oríste! - jóuw Griekenland forum
In de spotlights februari 2016: Symi - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Foto van de week - In de spotlights - Thema van de maand (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=97)
+--- Discussie: In de spotlights februari 2016: Symi (/showthread.php?tid=5101)



In de spotlights februari 2016: Symi - Ger - 01 February 2016

[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Symi

Een klein eilandje ongeveer 12 Km uit de kust van Rhodos. Het wordt dan ook vaak bezocht als excursie vanaf Rhodos.
Ik ben er ooit geweest; kan me nog goed een museumpje van sponzenvissers herinneren alsmede het in een baai gelegen fotogenieke plaatsje Panormitis.
Wie is er ooi geweest en/of weet er meer over te vertellen? Zelf heb ik wel nog foto's, maar helaas uit het analoge tijdperk. Er zijn vast wel leden die mooiere (digitale) foto's in hun archief hebben.

De komende maand is alle informatie over dit onderwerp meer dan welkom in deze aflevering van 'In de spotlights'!

NB: Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - JohanV - 01 February 2016

Mooi eiland inderdaad. Wij zijn er afgelopen jaar een dagje geweest, maar moeten nog eens terug, want één dagje was te weinig om alles te zien. We zijn niet meer naar boven geweest, was ook te warm Blush .

Dit was het eerste wat we zagen toen we aan kwamen varen

[Afbeelding: 359eg5x.jpg]

Verder kent iedereen natuurlijk wel de mooie plaatjes als je de baai binnen vaart, ik vond dit wel heel bijzonder:

[Afbeelding: 350jl8o.jpg]   [Afbeelding: 14abx28.jpg]

[Afbeelding: 5ba45w.jpg]  [Afbeelding: 2lw7u4n.jpg]

Mij is verteld dat deze gebouwen er al zo bij staan sinds de tweede wereldoorlog? Misschien dat iemand hier weet of dat klopt?

Overigens vonden wij wel dat het meeste personeel in de horeca vrij ongeinteresseerd tot zelfs wat onbeschoft overkwam. De klantjes komen toch wel zeker? Was het enige minpuntje op dit mooie eiland waar we zekers nog een keer naar terug willen!


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - Patrick - 01 February 2016

(01 February 2016, 20:58)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Overigens vonden wij wel dat het meeste personeel in de horeca vrij ongeinteresseerd tot zelfs wat onbeschoft overkwam. De klantjes komen toch wel zeker? Was het enige minpuntje op dit mooie eiland waar we zekers nog een keer naar terug willen!

Ben er nog niet geweest maar heb dat wel al meerdere malen gehoord of gelezen. Ook dat het aan de waterkant nogal aan de prijzige kant is.


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - Nanny - 01 February 2016

Ook van uit Kos is Symi een leuk uitstapje, wij zijn een paar jaar geleden geweest
begin november. Helaas was het die dag erg slecht weer, en kon de boot niet op tijd 
vertrekken smorgens. Er werd ons gevraagd te wachten, 
en ja hoor een paar uur later was de wind wat gaan liggen, en kon de boot vertrekken. 
Ee belevenis op zich om te zien wat er dan allemaal aan boord gaat. 
Meerder  baby's die pas gedoopt zijn en dan een speciale zegening krijgen, compleet met meterslange kaarsen, maar ook kinderwagens, tassen met luiers etc, opa en oma, peettante etc.... 
Meerder geiten en schapen hier en daar op de grond liggend met de poten aan elkaar geknoopt 
zodat ze niet weg kunnen. Vele bezems, er is iets met de Panormitis en bezems, 
 maar ik ben t verhaal vergeten. Kortom ik heb me erg geamuseerd om t allemaal te bekijken. Uiteindelijk ging de boot ook weer wat vroeger terug dus er was alleen maar tijd voor het klooster. 
Ik 'heb' behalve respect niks met de kerk en de priesters hier, maar ook dan is het mooi om het klooster te bekijken. Het schijnt dat veel mensen een tijdje gaan 'logeren' in dit klooster. Toen ik er was was t ook echt druk, in alle hoeken matrassen en dekens, je moest soms echt oppassen waar je liep...

Wat betreft de prijzen van de restaurants en de ongeïnteresseerdheid van het personeel, dit heb ik ook al heel vaak gehoord. Vooral de Turkse toeristen die tijdens hun feestdagen Symi vaak bezoeken, klagen hierover. Prijs en kwaliteit schijnt niet echt in evenwicht te zijn in de merendeel van de restaurants. 

Ik ga zeker nog wel een keer terug om dan het hele eiland te bekijken.


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - JohanV - 01 February 2016

(01 February 2016, 21:35)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(01 February 2016, 20:58)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Overigens vonden wij wel dat het meeste personeel in de horeca vrij ongeinteresseerd tot zelfs wat onbeschoft overkwam. De klantjes komen toch wel zeker? Was het enige minpuntje op dit mooie eiland waar we zekers nog een keer naar terug willen!

Ben er nog niet geweest maar heb dat wel al meerdere malen gehoord of gelezen. Ook dat het aan de waterkant nogal aan de prijzige kant is.

Haha, ja, visschotel voor twee personen, heb ik gezien waar wij zaten vanaf (ongelogen) € 80,00! Confused
Eigenaar was niet blij, dat wij één Griekse salade, één tzatziki en één knoflookbrood bestelden. Samen met twee biertjes € 24,00. Vond ik eigenlijk wel duur genoeg. Was trouwens wel heel lekker, dat wel Wink .
Maar, het eiland is prachtig!


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - ElsR - 01 February 2016

Ik ben er langs gevaren met de veerboot van Rhodos naar Kos. Ik vond het een lief klein eilandje. Een paar weken later zag ik een herhaling van een uitzending van "Droomhuis gezocht" waar BN'er Manuela Kemp een rondleiding gaf door haar kleine vissershuisje op Symi. Jammer dat het er in de horeca zo onbeschoft aan toe gaat :-(


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - Hilde - 05 February 2016

Na 19 jaar ben ik er in september nog eens terug geweest voor enkele dagen. En eerlijk, ik heb geen onbeleefdheid of dergelijke ervaren. Wat ik echter nooit doe is op de meest voor de hand liggende toeristische plaatsjes eten, zoals aan de waterkant bijvoorbeeld. Ik zoek steeds een restaurantje uit ietwat achterin gelegen en ben nog nooit teleurgesteld geworden.
Als je de waterkant verkiest, tja, dan betaal je die natuurlijk!

Hilde


RE: In de spotlights februari 2016: Symi - JohanV - 05 February 2016

(05 February 2016, 00:07)Hilde schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na 19 jaar ben ik er in september nog eens terug geweest voor enkele dagen. En eerlijk, ik heb geen onbeleefdheid of dergelijke ervaren. Wat ik echter nooit doe is op de meest voor de hand liggende toeristische plaatsjes eten, zoals aan de waterkant bijvoorbeeld. Ik zoek steeds een restaurantje uit ietwat achterin gelegen en ben nog nooit teleurgesteld geworden.
Als je de waterkant verkiest, tja, dan betaal je die natuurlijk!

Hilde
Ben ik niet met je eens Hilde. Ik ken zeer veel taverna's aan een haven/aan het water waar ik echt niet de hoofdprijs betaal. Tenminste, 8 euro voor een stifado of een souvlaki is toch niet de hoofdprijs? Zelfs hele gegrilde vis voor maar 12 euro!
Ik heb gewoon het idee dat ze hier denken: Die toeristen zitten hier de komende 6 uur, ze kunnen niet weg, ze moeten drinken en eten, dus kunnen we de prijs lekker opschroeven. En ook: Zij zijn straks weer weg, en voor hen komen er weer 100 anderen, so what? Foute instelling mijns inziens welke zich op een gegeven moment gaat wreken. Helaas.