Oríste! - jóuw Griekenland forum
Sperziebonen in tomatensaus - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Το Στέκι - het ledenhoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=135)
+---- Forum: De Griekse keuken thuis (JohanV's blog) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=137)
+---- Discussie: Sperziebonen in tomatensaus (/showthread.php?tid=5106)



Sperziebonen in tomatensaus - JohanV - 03 February 2016

Misschien ken je het wel, als je een tijdje verder bent in het seizoen ga je toch weer verlangen naar andere groenten. Elke keer weer die boontjes, bloemkool, wortelen, enz. Wink
Zekers met kieskeurige kinderen (hier al volwassen, maar soms toch ook nog wel kieskeurig...) is variatie het toverwoord!
Alhoewel ik helaas veel tijd heb, ga ik ook niet elke dag een complete Griekse maaltijd op tafel zetten, dat is dus geen optie. Maar, wat we wel veel doen, is aan die groentjes een Griekse draai geven. Smile
Als onderdeel van onze Hollandse hap, zit er dan een Grieks groentegerecht bij. Daar heb ik er ondertussen al veel van. Dit gerecht, sperziebonen in tomatensaus, geeft net weer wat andere smaken mee, waardoor moeilijke eters misschien over de streep kunnen worden getrokken om wat "groens" te eten! Dit hebben we gisteravond weer gegeten.
Wil je het geheel Grieks houden, dan smaken  aardappels met knoflook en citroen uit de oven hier goed bij. Lamskoteletje en genieten maar!
Ik heb dit ook wel eens gemaakt met tomatenblokjes uit blik. Dat gaat ook goed, omdat de stooftijd niet zo heel lang is. Je hoeft dan maar één blikje van 400 gram te gebruiken en de tl suiker kan achterwege blijven. Hou het wel goed in de gaten ivm eventueel aanzitten van de tomatensaus.
Verder kan je dit gerecht ook laten afkoelen en als salade eten, de welbekende tzatziki, vers brood en glaasje wijn erbij op een zomeravond! Tongue






RE: Sperziebonen in tomatensaus - chris - 03 February 2016

Ik maak dit gerecht regelmatig en kook ook nog een paar in grove stukken gesneden aardappel mee.


RE: Sperziebonen in tomatensaus - Jan Platanias - 03 February 2016

Wat grappig. Je begint je verhaal met elke keer weer die boontjes etc. Maar het zijn vooral de boontjes die ik hier in Griekenland mis. Natuurlijk, in het seizoen volop. Maar nu, in de winter..... Overigens net als andijvie. Ook een veel te kort seizoen. PS We bereiden het natuurlijk op de Griekse manier. (Maar af en toe stiekem een Hollandse andijviestampot met spekjes ....)


RE: Sperziebonen in tomatensaus - JohanV - 03 February 2016

(03 February 2016, 16:48)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik maak dit gerecht regelmatig en kook ook nog een paar in grove stukken gesneden aardappel mee.

Chris, laat je die aardappels de hele tijd mee koken of doe je ze er wat later bij? Worden de aardappels dan ook wat zoeter van smaak?
Ga dat ook eens proberen.


RE: Sperziebonen in tomatensaus - JohanV - 03 February 2016

(03 February 2016, 20:23)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat grappig. Je begint je verhaal met elke keer weer die boontjes etc. Maar het zijn vooral de boontjes die ik hier in Griekenland mis. Natuurlijk, in het seizoen volop. Maar nu, in de winter..... Overigens net als andijvie. Ook een veel te kort seizoen.  PS We bereiden het natuurlijk op de Griekse manier.  (Maar af en toe stiekem een Hollandse andijviestampot met spekjes ....)

Ja, hier in NL zijn het koopmannetjes he? Als er hier van het eigen land geen boontjes zijn, laten we ze gewoon komen uit Marokko, Egypte, Spanje. Wat een footprint laat je dan eigenlijk na. Confused  Moet wel zeggen dat ik mezelf er ook schuldig aan maak, ben te verwend om puur te eten van het seizoen ben ik bang. Blush Hebben ze in Griekenland een naam voor een "Bourgondiër"? Rolleyes


RE: Sperziebonen in tomatensaus - chris - 04 February 2016

@Johan, de laatste 20-25 minuten meepruttelen in de pan . Ik serveer plakken feta apart erbij. Niet iedereen houdt van feta en de feta verdwijnt dan niet in de fasolakia.
Overigens zijn de bonen bij ons op Kreta het hele jaar te verkrijgen.