Oríste! - jóuw Griekenland forum
Spoorloos? - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Spoorloos? (/showthread.php?tid=5888)



Spoorloos? - arjanw - 09 March 2017

Een vriend op Facebook deelde een bericht van iemand die op zoek is naar haar Griekse vader. Ze heeft een naam en een oude foto. Is het zinvol om haar naar dit forum verwijzen, heeft iemand tips hoe ze het beste kan zoeken?
Is zoiets hier al vaker aan de orde geweest?


RE: Spoorloos? - arjanw - 09 March 2017

Pame paketo op Alpha tv wordt al gesuggereerd.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Spoorloos? - Tzimis Bazoukas - 11 March 2017

ik had het al gezien. maar die generatie kijk niet op facebook en hun kinderen kunnen het niet weten. ik denk Spoorloos is de enige dat iets kan doen.


RE: Spoorloos? - Nanny - 11 March 2017

Wie niet waagt wie niet wint toch? Misschien iemand die weer een link met Thessaloniki heeft en die persoon verder kan helpen?
En misschien is die meneer niet eens meer in Thessaloniki?
Tijdje geleden was hhier toch ook een oude foto geplaatst van een barman op Kos, die meneer is via via best snel gevonden.


RE: Spoorloos? - Marian55 - 11 March 2017

In Oss had je o.a. Organon, Bergoss en bijvoorbeeld de vleesindustrie waar Jan Marijnissen werkte. 
Elk bedrijf haalde zijn medewerkers vaak uit één specifiek land. Dan ging zo'n ronselaar naar een bepaald gebied en koos daar ter plekke de mensen uit. Dat heeft tot in de 70er jaren geduurd: Dat men mensen op deze wijze hier naartoe haalde. 
Indien je daar achter kunt komen dan ben je een stapje verder.
Binnen zo'n bepaalde groep kent men elkaar dan ook vaak goed. Men kwam immers vaak uit dezelfde wijk of dorpen. 
Dus kun je in Oss een oude griek vinden die bij hetzelfde bedrijf gewerkt heeft dan heb je wellicht kans. 
Of een jongere, met foto's en verhalen van zijn vader....

Andere invalshoek is misschien gewoon onder Nederlandse inwoners van Oss. Wanneer hij 22 was waren de kinderen op de foto een aantal jaren jonger. Die kunnen zich misschien herinneren dat hij bij hun in huis woonde. Mensen gingen in die tijd, of inwonen op kamers bij Nederlanders, of in pensions bij elkaar. Dus wellicht dat een van die kinderen zichzelf herkent. Maar dan is Spoorloos ideaal. 

Misschien heeft er ook een Griekse vereniging bestaan in Oss. Daar was in de 70er en 80er jaren nog geld voor. Dus wellicht kun je via die weg nog namen vinden die richting geven in de archieven. Anders zal Eindhoven de dichtstbijzijnde zijn.

Misschien dat je bij het stadsarchief in Oss een redelijke kans hebt om verder te komen. Zij zouden in principe kunnen weten waar de Grieken toen werkten en of zij zich in de stad organiseerden. Ik heb vroeger bij een bedrijf in Limburg op kantoor gewerkt die katoenen garens uit Thessaloniki aankochten. In dat licht zou Bergoss (het latere Desso) de tapijtenfabriek misschien een kanshebber zijn. Als hij of zijn familie in Thessaloniki al in die sector gewerkt had. 
Die fabriek bestaat niet meer. Maar dan heb je wel iets om in Oss gerichter naar te vragen.

Verder moet je misschien ook rekening houden met het feit dat hij en zijn familie oorspronkelijk nog wel eens uit Turkije afkomstig zouden kunnen zijn. Rond '55 is er een zg. progrom geweest in Istanboel die gericht was tegen christenen, waaronder Grieken. Een aantal van hen is in Thessaloniki terecht gekomen.
Hij was dan overigens wel echt griek. Ik kende een familie die zo ook in Thessaloniki kwam en later naar NL. Maar dat ging via een omweg via België. Dus of die hem kenden? Ik zal eens vragen. Maar dat lukt me niet een, twee, drie. Ik moet een van hun kinderen dan een keer tegenkomen. De vader is overleden.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






wij zien wel of je in spoorloos opduikt! heel veel succes!


RE: Spoorloos? - Nanny - 12 March 2017

We hebben onze eigen "spoorloosmedewerker" hier op Oriste, onze Marian! :)


RE: Spoorloos? - Arthur - 13 March 2017

Er wonen heel wat kinderen in noord Europa die een Griekse vader hebben, in de beroemde kamaki tijd zijn er heel wat kinderen verwekt op een warme Griekse locatie.
En niet alleen in Griekenland, heel zuid Europa was toen flower power tijd, tegenwoordig heeft iedereen wel een XXL pak voorbehoedsmiddelen bij zich en niet alleen ter voorkoming van zwangerschap.



RE: Spoorloos? - Rico - 13 March 2017

Misschien heeft er ook een Griekse vereniging bestaan in Oss. Daar was in de 70er en 80er jaren nog geld voor. Dus wellicht kun je via die weg nog namen vinden die richting geven in de archieven. Anders zal Eindhoven de dichtstbijzijnde zijn.

Nijmegen zal dichterbij zijn, en daar zit de "Griekse Gemeenschap van Nijmegen en omgeving"