Oríste! - jóuw Griekenland forum
Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe (/showthread.php?tid=6006)



Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Ger - 10 June 2017

Net als in Nederland nu al het geval is, en in België vanaf medio 2018, zullen plastic tasjes in de toekomst in Griekenland alleen nog tegen betaling te verkrijgen zijn.
Vanaf juli 2018 zal er 8 €urocent moeten worden neergeteld voor een plastic (boodschappen)tasje.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Wim M - 10 June 2017

Heel goed. Ben geen milieu-joker, maar erger mij er al jaren aan, dat wanneer ik met mijn linnen tasje aankom meewarig aangekeken word.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Marianne - 10 June 2017

Gelukkig maar zou ik haast zeggen! In de winkels wordt haast ieder artikel in een apart plastic tasje gestopt.
En daarnaast vind je die dan ook in de natuur terug en aan plastic flessen e.d. ook geen gebrek.Ben ook niet
zo'n milieufanaat maar neem iets wat je gebruikt hebt mee naar huis en gooi het daar in de desbetreffende bak oid.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - jjohn - 10 June 2017

Maar dat plastic afval komt gewoon op de vuilnisbelt en waait daar weer weg.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - cors - 10 June 2017

Bij Lidl moet je nu al betalen, krijg niet de indruk dat dat veel verschil maakt. Bij andere supermarkten zijn ze altijd heel verbaasd als je geen tasje hoeft te hebben, zelfs al heb je maar 1 klein ding. Vraag me wel eens af hoeveel (tientallen) miljoenen tasjes er wel niet doorgaan per jaar.

Cors


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - jjohn - 10 June 2017

(10 June 2017, 18:52)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 Vraag me wel eens af hoeveel (tientallen) miljoenen tasjes er wel niet doorgaan per jaar.

Wij hebben hier na tien dagen al een hele grote plastic tas vol tasjes.
Zelfs als wij onze eigen tas tevoorschijn halen doen ze het nog in die plastic tasjes......


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - JohanV - 10 June 2017

Wij nemen ze altijd mee naar huis en gebruiken ze om statiegeldflesjes mee in te leveren, totdat ze doorscheuren. Cool


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Cor Nieuw Vennep - 10 June 2017

Ger vermeldt dat 8 eurocent betaald moet gaan worden voor een plastic tasje.
Vorige maand op Lesbos tasjes geen probleem; zijn trouwens makkelijk voor je huisvuil.
Wel opvallend: voor het eerst geen eurocenten of 2-eurocenten terugontvangen bij het boodschappen doen.
Ik kwam er trouwens thuis pas achter.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Vito - 10 June 2017

Bij ons gaan ze ook altijd mee naar huis. Vuile was erin, kadootjes, schoenen enz.
En daarna worden ze nog weer gebruikt als pedaalemmerzak.

Overigens krijg je in Frankrijk ook geen gratis plastic tasjes meer


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - El Greco - 10 June 2017

Is in België toch ook al veel langer van achter de kassa's verdwenen? Lijkt al wel een eeuwigheid geleden zelfs.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Wim M - 11 June 2017

Leuk land met lieve mensen. Helaas lopen ze 30 jaar achter. Was een jaar voor de invoering van de euro op Karpathos. Kreeg snoepjes als wisselgeld. Vertelde, dat volgend jaar we de euro hadden???? Nooit van gehoord.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - arjanw - 11 June 2017

Behalve de plastic tasjes zijn ook de plastic flessen een probleem. Als toerist laat je al gauw een flinke hoeveelheid lege waterflessen achter. Zou je thuis opsparen en apart wegbrengen. Daarom probeer ik zoveel mogelijk uit de kraan te drinken. Tenzij je onderweg bent en een koele fles water je aan staat te kijken.
Kun je eigenlijk overal uit de kraan drinken?


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Patrick - 11 June 2017

Snap niet dat er mensen zijn die er problemen mee hebben dat die plastiek zakjes gegeven worden in de winkel(s). Handig om te gebruiken in pedaalemmertjes, vuile was in te doen, enz...
Mijn vrouw snijdt ze thuis in reepjes om dan handige mandjes van te haken die we gebruiken om aardappelen, uien, ... in doen.

Wim schreef:Leuk land met lieve mensen. Helaas lopen ze 30 jaar achter.

So what...Helaas...?

Mag het even? Waarom zou ieder land op hetzelfde niveau van anderen moeten zijn? Heeft iemand aan die mensen eigenlijk al ooit eens gevraagd of ze überhaupt in versneld tempo op het niveau van andere West-Europese landen willen zijn/komen?


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - jjohn - 11 June 2017

(11 June 2017, 14:46)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wim M schreef:Leuk land met lieve mensen. Helaas lopen ze 30 jaar achter.

So what...Helaas...?

Mag het even? Waarom zou ieder land op hetzelfde niveau van anderen moeten zijn? Heeft iemand aan die mensen eigenlijk al ooit eens gevraagd of ze überhaupt in versneld tempo op het niveau van andere West-Europese landen willen zijn/komen?

Ik zou in Nederland graag 30 jaar terug in tijd gaan.....


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Computer Boy - 11 June 2017

Ik woon hier en ervaar het.......soms is het lekker om "30 jaar" verschil te hebben.
Zo nu en dan ga ik voor een kort bezoek naar Nederland en ervaar daar dan de enorme druk. Pffff

Kom ik terug op Kreta en leun dan weer heerlijk achterover en kijk naar het verschil van 30 jaar. Zo gek nog niet.
Het is mijn indruk dat de bevolking nu ook niet direct staat te popelen om vol gas vooruit te gaan.

Hou goed voor ogen dat niet iedere vooruitgang direct een verbetering betekent. En dan met name voor de mens.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Wim M - 11 June 2017

Ja jjhon lekker 30 jaar terug. Ook je salaris/uitkering?
O ja en die plastic zakjes? Wel ik snorkel wel eens in Griekenland wat je dan aan plastic meuk tegen komt wil je niet weten.
En ja... 30 jaar achter. Spreek ook Grieken die daar niet zo blij mee zijn. maar, die kom ik dan weer tegen.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - jjohn - 11 June 2017

(11 June 2017, 22:02)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja jjhon lekker 30 jaar terug. Ook je salaris/uitkering?

Geen probleem toch? We kregen er meer voor. We hoefden ons ook nog niet druk te maken over het milieu omdat we dat nog niet verpest hadden.
En we spraken elkaar nog ipv te appen.
Zo slecht was het toen niet. En in Griekenland is het op veel gebieden beter dan hier in Nederland zeker sociaal gezien. Maar dat is mijn bescheiden mening....


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Patrick - 11 June 2017

(11 June 2017, 22:02)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja jjhon lekker 30 jaar terug. Ook je salaris/uitkering?
O ja en die plastic zakjes? Wel ik snorkel wel eens in Griekenland wat je dan aan plastic meuk tegen komt wil je niet weten.
En ja... 30 jaar achter. Spreek ook Grieken die daar niet zo blij mee zijn. maar, die kom ik dan weer tegen.

30 jaar terug was mijn koopkracht met mijn toenmalige salaris veel hoger dan nu.

En overal vind je wel personen die niet zo blij zijn met hun toestand. Of dat nu in België, Griekenland of Timbouktou is. Die ben ik ook al tegen gekomen. Blijkbaar vinden sommigen het dus heerlijk om (bijna) te bezwijken onder alle mogelijke hedendaagse druk. Meer presteren met minder middelen, meer werken voor hetzelfde (of minder) loon, altijd en overal bereikbaar zijn, verslaafd zijn aan hun smartphone, .....
Ik behoor dus niet tot dat clubje. Laat mij maar zoveel mogelijk vertoeven dan in een land dat 30 jaar achter komt. Waar men op straat nog blijft staan om een praatje te maken, waar je op vele plaatsen nog je spullen onbeheerd kan laten liggen en waar nog burgerlijke ongehoorzaamheid bestaat tegen alle mogelijke regelneverij.
 
Laten we het dus maar eens zijn dat we het waarschijnlijk fundamenteel oneens zijn.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Cor Nieuw Vennep - 11 June 2017

De reacties over al dat plastic verbazen me eigenlijk. Nogmaals, we maken graag gebruik van de tasjes om van alles en nog wat in te stoppen. Er zijn al voorbeelden genoemd. Potten honing e.d. worden in deze tasjes ingepakt voor in de ruimbagage. Stel je voor dat er wat breekt, dan zit het nog niet gelijk bij je vuile was. De vuile was had je immers ook al in die tasjes gedaan. De tasjes dienen thuis ook als cadeauverpakking voor een aardigheidje voor de buren die op je huis hebben gepast.
Maar ik heb al sinds 2010 in Griekenland compleet andere ervaringen. Op Samos in Vathy liepen kinderen plastic en ook blikjes te verzamelen om in te leveren bij een soort automaten bij een periptero. Zij kregen dan een soort tegoedbon. Sinds die tijd heb ik op Corfu, Kefalonia, Zakynthos, Kreta, de Pelop en ook nu weer op Lesbos gezien dat het de normaalste zaak is om plastic flessen en verpakking apart in te zamelen. Er zijn aan de straat zelfs containers daarvoor. Het plastic wordt bij ons in het beschaafde Nieuw Vennep nog altijd niet gescheiden ingeleverd. We hebben nog wat te leren van die 30 jaar achterlopende Grieken. Ik ga wat langzamer lopen, misschien halen ze me wel in. Die rust bevalt me uitstekend. Wink


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - JohanV - 11 June 2017

(11 June 2017, 23:06)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De reacties over al dat plastic verbazen me eigenlijk. Nogmaals, we maken graag gebruik van de tasjes om van alles en nog wat in te stoppen. Er zijn al voorbeelden genoemd. Potten honing e.d. worden in deze tasjes ingepakt voor in de ruimbagage. Stel je voor dat er wat breekt, dan zit het nog niet gelijk bij je vuile was. De vuile was had je immers ook al in die tasjes gedaan. De tasjes dienen thuis ook als cadeauverpakking voor een aardigheidje voor de buren die op je huis hebben gepast.
Maar ik heb al sinds 2010 in Griekenland compleet andere ervaringen. Op Samos in Vathy liepen kinderen plastic en ook blikjes te verzamelen om in te leveren bij een soort automaten bij een periptero. Zij kregen dan een soort tegoedbon. Sinds die tijd heb ik op Corfu, Kefalonia, Zakynthos, Kreta, de Pelop en ook nu weer op Lesbos gezien dat het de normaalste zaak is om plastic flessen en verpakking apart in te zamelen. Er zijn aan de straat zelfs containers daarvoor. Het plastic wordt bij ons in het beschaafde Nieuw Vennep nog altijd niet gescheiden ingeleverd. We hebben nog wat te leren van die 30 jaar achterlopende Grieken. Ik ga wat langzamer lopen, misschien halen ze me wel in. Die rust bevalt me uitstekend. Wink

2001, Sisi, op Kreta. We moesten toen de lege kunststof flessen in een aparte 1000L rolcontainer doen. Werden meerdere malen per week geledigd, apart van de restafvalcontainers. Wat er uiteindelijk mee gebeurde weet ik natuurlijk niet Wink (Maar hier in NL is ook veel gesjoemeld met afvalstromen).


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - chris - 12 June 2017

Griekenland wordt al jaren beboet voor het schenden van internationale afspraken omtrent afvalverwijdering. De overheid doet er(te) weinig aan om deze kwestie goed aan te pakken. Toch zijn er wel initiatieven die moeten leiden tot verbetering. Zo is er in onze gemeente een milieuplan geschreven en aanvaard. Er wordt stapsgewijs aan gewerkt om de plannen in te voeren. Ik ken ook een gemeente die kunstfonds flessen inzamelt en verwerkt tot een grondstof voor nieuwe producten.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Markos - 12 June 2017

Ik hergebruik de plastic-zakjes; maar het is een feit dat ze in sommige winkels rijkelijk worden uitgedeeld. Bijkomend verschijnen hier langzamerhand meer en meer "PMD-containers" in het straatbeeld. Natuurlijk moet het gemakzucht er nog uit en de locals bewust worden gemaakt van de noodzaak om vuil te sorteren. Jammer genoeg zijn ze alleen nog maar aanwezig in de centra van dorpen en/of steden. Grieken hebben niet de gewoonte om een paar honderd meter verder hun vuil weg te smijten waardoor nog steeds alle afval in dezelfde container wordt gedumpt.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - jjohn - 12 June 2017

Wij hebben weinig reden om de Grieken te bekritiseren over hun gedrag met betrekking tot hun afval.

Bij mij in de omgeving liggen de groenstroken en soms zelfs de speelweides vol hondenstront, de afritten vol blikjes en junkfoodverpakkingen, in de bossen ligt drugs- en bouwafval en langs de polderwegen liggen complete bankstellen.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Arthur - 12 June 2017

(12 June 2017, 13:21)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben weinig reden om de Grieken te bekritiseren over hun gedrag met betrekking tot hun afval.

Bij mij in de omgeving liggen de groenstroken en soms zelfs de speelweides vol hondenstront, de afritten vol blikjes en junkfoodverpakkingen, in de bossen ligt drugs- en bouwafval en langs de polderwegen liggen complete bankstellen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, zeker de grote hoeveelheid drugs afval die in het grondwater sijpelt.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Electra63 - 12 June 2017

(12 June 2017, 13:21)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben weinig reden om de Grieken te bekritiseren over hun gedrag met betrekking tot hun afval.

Bij mij in de omgeving liggen de groenstroken en soms zelfs de speelweides vol hondenstront, de afritten vol blikjes en junkfoodverpakkingen, in de bossen ligt drugs- en bouwafval en langs de polderwegen liggen complete bankstellen.

Helemaal waar!  Daarbij worden de ondergrondse containers in Rotterdam op dit moment te weinig geleegd en kijk ik iedere dag en soms dagenlang tegen zakken vuil en zwerfvuil aan.

ik kom ieder jaar in Griekenland vanaf 1980 en ik heb nog nooit snoepjes als wisselgeld gehad en ik ken Nederlanders dienu nog omrekenen van Euro naar gulden, dus laten we niet roomser dan de Paus zijn.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Patrick - 12 June 2017

(12 June 2017, 12:17)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk moet het gemakzucht er nog uit en de locals bewust worden gemaakt van de noodzaak om vuil te sorteren. Jammer genoeg zijn ze alleen nog maar aanwezig in de centra van dorpen en/of steden. Grieken hebben niet de gewoonte om een paar honderd meter verder hun vuil weg te smijten waardoor nog steeds alle afval in dezelfde container wordt gedumpt.

Vorig jaar op Lipsi zag ik dat alle vuilnis opgehaald werd en naar een plaats gebracht waar dan gesorteerd werd. Alle karton samen, alle plastic samen, enzovoort. Alles werd keurig in pakketten op een vrachtwagen geplaatst en dan de ferry op.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - jacq1970 - 13 June 2017

Hier op lefkas overal nog plastic tasjes..je moet echt moeite doen om het in je eigen meegebrachte tas te krijgen.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Ο Μήτσος - 17 June 2017

Gelukkkig kun je heel veel met die plastic tasjes en dat kan je niet direkt zeggen van elk plastic papiertje dat om een koekje zit en dan 6 koekjes weer apart in een  plastic zakje.. of de plastic eierdozen ... of de plastic broodzakken ..of enz. enz.

[Afbeelding: Plastic+tas.jpg] [Afbeelding: b3469e16117bf4bad37e9fd85bee65ad.jpg] [Afbeelding: 7fbb2d9dee94cc7b858dc6d8078d999a.jpg][Afbeelding: lappenkleed003_800.jpg]

Angry Angry Sorry, verkleinen voorbeelden mislukt  Big Grin Angel


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Nanny - 26 June 2017

Sowieso is een beetje opletten met al die plastic zakken helemaal niet verkeerd, lijkt mij.
Op Alonnissos zijn ze al in 2015 begonnen met verminderen in gebruik hiervan.


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Japio - 27 June 2017

Nou de plastic flessen nog, hier op Kythira komt er waarschijnlijk statiegeld op


RE: Plastic tasjes ook in Griekenland taboe - Nanny - 27 June 2017

In Ioannina staat zo'n apparaat waar de plastic flessen in verzameld worden. Je krijgt dan ook nog een minivergoeding en 
je kunt er ook voor kiezen ook voor kiezen om die vergoeding automatisch aan een goed doel te schenken.