Oríste! - jóuw Griekenland forum
Bonensoep / soep met bonen ! - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Καλή όρεξη! - Eet smakelijk! (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=52)
+--- Forum: Eten & drinken in Griekenland - alles over Griekse keuken (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=53)
+--- Discussie: Bonensoep / soep met bonen ! (/showthread.php?tid=6248)



Bonensoep / soep met bonen ! - Martino - 07 November 2017

In Nederland kennen wij in de winter de erwtensoep(snert) en de bruine bonensoep bijvoorbeeld.
In Griekenland hebben wij wel eens een heerlijke bonensoep gegeten met volgens mij daarin van de kleine witte bonen en oa tomaat.
Weer er iemand een recept voor zo'n Griekse bonensoep?

Lijkt mij lekker in deze tijd!


RE: Bonensoep / soep met bonen ! - Cor Nieuw Vennep - 07 November 2017

Ik denk dat je "fasolada" bedoelt. Op die naam zijn talloze recepten te vinden.
Maar ik denk echter zomaar dat onze JohanV wakker schiet en daar wel wat over weet te melden.


RE: Bonensoep / soep met bonen ! - chris - 07 November 2017

Fasolada wordt zomer en winter gegeten over heel griekenland. Bonen,ui,tomaat wortel selderijblad en olie.Zonder vlees dus. Zoals eerder gezegd,Google even op fasolada en je krijgt gemakkelijk een recept.


RE: Bonensoep / soep met bonen ! - JohanV - 07 November 2017

(07 November 2017, 13:30)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat je "fasolada" bedoelt. Op die naam zijn talloze recepten te vinden.
Maar ik denk echter zomaar dat onze JohanV wakker schiet en daar wel wat over weet te melden.

Haha, helaas Cor, dit recept heb ik niet. Ik heb al gemaakt en recept opgeschreven van: Groenten/tomatensoep met kritharaki; soep van geroosterde groenten; pompoensoep met gember; paassoep in twee varianten; kippensoep met avgolemonosaus; garnalensoep met ouzo en metaxa en Griekse tomatensoep. Voor zover mijn Griekse soepen. Smile  Stom eigenlijk, want ik ben gek op bonen (gigantes! Tongue ), ga het recept dus wel eens opzoeken en maken!


RE: Bonensoep / soep met bonen ! - jacq1970 - 08 November 2017

probeer deze eens:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Bonensoep / soep met bonen ! - Martino - 08 November 2017

(07 November 2017, 16:54)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 November 2017, 13:30)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat je "fasolada" bedoelt. Op die naam zijn talloze recepten te vinden.
Maar ik denk echter zomaar dat onze JohanV wakker schiet en daar wel wat over weet te melden.

Haha, helaas Cor, dit recept heb ik niet. Ik heb al gemaakt en recept opgeschreven van: Groenten/tomatensoep met kritharaki; soep van geroosterde groenten; pompoensoep met gember; paassoep in twee varianten; kippensoep met avgolemonosaus; garnalensoep met ouzo en metaxa en Griekse tomatensoep. Voor zover mijn Griekse soepen. Smile  Stom eigenlijk, want ik ben gek op bonen (gigantes! Tongue ), ga het recept dus wel eens opzoeken en maken!

Breng ik toch nog mensen(Johan) op een idee!  Smile

Dodgy  Was ik even vergeten om in het schitterende boek van Rianne Buis, "Griekenland Het kookboek", te kijken wat ik in de kast heb staan!  hmmm Staat dus gewoon een heerlijk recept voor witte bonensoep in ( Fasoláda )! Ziet er goed uit met wat brood en feta. Denk dat het nu wel goed gaat komen. Heb de bonen al in huis.
Ben benieuwd!


RE: Bonensoep / soep met bonen ! - JohanV - 09 November 2017

Heb zojuist gekeken in mijn kookboeken, heb 8 varianten gevonden, uiteraard ook in die van Rianne Smile Veel succes en kali orexi Martino!


RE: Bonensoep / soep met bonen / fasoláda ! - Martino - 28 December 2017

Nou mensen, een aanrader de  fasoláda  of wel de witte bonensoep. Ik heb het recept gebruikt van Rianne Buis uit Griekenland "Het kookboek" blz. 126. Het recept heb ik een beetje aangepast. Ik heb 250 gr. bonen gebruikt ipv 300 gr., verse tijm ipv gedroogd, een dessertlepel tomatenpuree en wat meer tomaten(vind ik lekker).
Ik kwam uit op 1,5 ltr water om toe te voegen. Het proberen waard!
  banana

Wat brood en feta erbij! Heerlijk als afwisseling en gezond.