Oríste! - jóuw Griekenland forum
Griekse stroomprijzen - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Griekenland algemeen (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Wonen in / emigreren naar Griekenland (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=115)
+--- Discussie: Griekse stroomprijzen (/showthread.php?tid=6277)



Griekse stroomprijzen - JohannesGR - 26 November 2017

Uit 1 ander forum: (voor de in GR wonende ex-NLers)
Las zoeven dat als je in GR de electriciteitsrekening op tijd betaalt er 15% rabat gegeven wordt en een extra
korting van 6% als je vooraf de jaarlijkse rekening online betaalt.
QUOTE . . . .  
Man kann sogar noch 6% extra (also insgesamt 21%) sparen, wenn man den sogenannten "Prepaid Bill Plan" beantragt (geht online). Dazu muss man allerdings die Rechnung für 1 Jahr im Voraus bezahlen (so eine Art Abschlag wie in D, allerdings in einer Summe fürs Jahr). Steht gut beschrieben auf der DEI Homepage. . . . UNQUOTE
Johannes


RE: Griekse stroomprijzen - elly veen - 26 November 2017

Wij betalen de DEH inderdaad met een automatische overboeking en krijgen daardoor ook de 15% korting


RE: Griekse stroomprijzen - Lex Sengers - 26 November 2017

Begrijp ik dat als je de DEH machtigd automatisch afteschrijven je dan 21 procent korting op je verbruikte stroom krijgt.


RE: Griekse stroomprijzen - JohannesGR - 26 November 2017

Zoals ik het begrepen heb moet je  vooraf  de jaarlijkse rekening betalen.
De hoogte zal wel bemeten worden aan het verbruik van het afgelopen jaar.
Dus b.v. stroomkosten 2017 1000€ zou je wel (denk ik) eind december 1000 Euro moeten overmaken en dan zal er dus logisch een korting van (in dit geval) 210 Euro in zitten; dus 790€ betalen.
Je moet wel per internet dit "afsluiten" met het stroomconcern - mooie hoge rente dus.
"Prepaid Bill Plan" -  online.
Johannes


RE: Griekse stroomprijzen - Lex Sengers - 27 November 2017

(26 November 2017, 23:02)DakJohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zoals ik het begrepen heb moet je  vooraf  de jaarlijkse rekening betalen.
De hoogte zal wel bemeten worden aan het verbruik van het afgelopen jaar.
Dus b.v. stroomkosten 2017 1000€ zou je wel (denk ik) eind december 1000 Euro moeten overmaken en dan zal er dus logisch een korting van (in dit geval) 210 Euro in zitten; dus 790€ betalen.
Je moet wel per internet dit "afsluiten" met het stroomconcern - mooie hoge rente dus.
"Prepaid Bill Plan" -  online.
Johannes

Dank voor de info wij gaan onze accountant raadplegen


RE: Griekse stroomprijzen - elly veen - 27 November 2017

(26 November 2017, 21:51)Lex Sengers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Begrijp ik dat als je de DEH machtigd automatisch afteschrijven je dan 21 procent korting op je verbruikte stroom krijgt.

Wij hebben inderdaad een automatische overschrijving weet dat we korting krijgen maar of dat 15% of 21% is durf ik zo niet te zeggen


RE: Griekse stroomprijzen - cors - 27 November 2017

De 15% korting is alleen voor wat er op de rekening onder kop ΔΕΗ staat. Over bijdragen voor ERT, btw en dergelijke krijg je geen korting.

Cors


RE: Griekse stroomprijzen - jerichrome - 27 November 2017

Allemaal goed en wel maar je kan alleen betalen vanop een Griekse bankrekening.
Op zich geen probleem, maar als buitenlander met Grieks eigendom kan je geen griekse rekening meer openen.
Althans niet zonder voorwaarden, 10k€ gedurende 15 maanden parkeren op de rekening, of toelating vragen aan de Griekse staat. Zowel bij de Piraeus als Alpha bank gelden dezelfde voorwaarden. Dus hoe gaan we dan een voorafbetaling kunnen doen?


RE: Griekse stroomprijzen - cors - 27 November 2017

De vooruitbetaling is alleen nodig voor de 6% korting. De 15% voor op tijd betalen wordt verrekend op de volgende rekening. Ik heb ook geen Griekse bankrekening maar rekening kun je bij sommige kiosken en aantal winkels zoals Vodafone betalen. 

Cors


RE: Griekse stroomprijzen - guyb - 09 April 2018

Mijn eerste jaar op Kreta en net de elektriciteitsrekening gekregen. Omgerekend betaal ik zo'n 1600€ op jaarbasis, wat ik veel vind voor 2 personen met een toch lichtjes"groen-zuinige" levenswijze. Wil iemand zich ook"outen" met zijn afrekening?


RE: Griekse stroomprijzen - Jef Dockx - 10 April 2018

(09 April 2018, 21:40)guyb schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn eerste jaar op Kreta en net de elektriciteitsrekening gekregen. Omgerekend betaal ik zo'n 1600€ op jaarbasis, wat ik veel vind voor 2 personen met een toch lichtjes"groen-zuinige" levenswijze. Wil iemand zich ook"outen" met zijn afrekening?

Het heeft geen zin om het totaal betaalde bedrag te vergelijken. De gemeentebelasting verschilt van gemeente tot gemeente is dan ook nog eens  berekend aan de hand van het aantal vierkante meter van je woning. Ik krijg ieder kwartaal een rekening dus begrijp ik niet goed dat jij maar 1 rekening per jaar krijgt. De prijs per kWh is momenteel 0.09460€ zonder BTW , op Kreta bij DEH welteverstaan.


RE: Griekse stroomprijzen - El Greco - 10 April 2018

(09 April 2018, 21:40)guyb schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn eerste jaar op Kreta en net de elektriciteitsrekening gekregen. Omgerekend betaal ik zo'n 1600€ op jaarbasis, wat ik veel vind voor 2 personen met een toch lichtjes"groen-zuinige" levenswijze. Wil iemand zich ook"outen" met zijn afrekening?

Omgerekend? Van Drachmes naar Euro's... Big Grin

Al gekheid op een stokje, zonder te weten waar je zit of wat je hebt (zwembad?) was de eerste gedachte die in me op kwam: amai dat is veel/duur. 
Wij krijgen ook 4 keer per jaar een rekening maar vermits wij daar nog steeds op vakantie komen en er niet permanent zijn, kan die vergelijking niet opgaan natuurlijk maar dat van jou lijkt me nu toch echt wel aan de hoge kant te liggen. 
Heb je de gemeentebelastingen (huisvuil) en TV er telkens uitgehaald om exact je elektriciteitsrekening te kennen? 
Wat Jef schrijft kan dus wel perfect kloppen, dat bedrag dacht ik op het laatste rekeninguittreksel vorig jaar ook gezien te hebben als ik het me nog goed herinner.


RE: Griekse stroomprijzen - guyb - 11 April 2018

Met "omgerekend" wordt bedoeld dat ik de aanrekening, die over een tijdspanne van acht maanden ging, naar twaalf maanden heb omgezet. Het bedrag betreft niet alleen het echte verbruik, maar ook bijkomende kosten die eilandbewoners sinds vorig jaar aangerekend krijgen..


RE: Griekse stroomprijzen - Arthur - 11 April 2018

Ik heb een paar vragen waardoor er misschien duidelijkheid komt in jou verbruik.
Wat was jou verbruik in kWu in die 8 maanden, was je constant daar, heb je verouderde apparatuur (diepvries/koelkast) in huis, een zwembad,waar de pompen lopen, een airco of elektrokachel die stroom vreet enz. Ik heb een tip voor je, elke week even de elektro standen opschrijven wat ik ook met de watermeter doe en als je er niet bent elke maand de standen even laten doorgeven, zo doe ik dat in NL en op Kreta, weet je meteen of er wat mis is.
Wat zijn jou bijkomende kosten die er eerst niet waren en op welk eiland.



RE: Griekse stroomprijzen - Karel - 11 April 2018

Ik vind 1600 euro voor een heel jaar wel erg veel.
Misschien hebben de vorige bewoners enkele rekeningen niet betaald; die worden dan bij jouw rekening opgeteld.
Net als Arthur noteer ik elke week de meterstanden; met smartphone is nog beter.


RE: Griekse stroomprijzen - messara - 14 April 2018

Hoe zit dat als je als gepensioneerde, in het bezit van model S1, in Griekenland/Kreta op gewoon doktersbezoek gaat om medikatie te laten voorschrijven. Wat betaal je, betaal je de volle 100 % en trek je dan achteraf iets terug, of betaal je alleen het remgeld, en is dat te vergelijken met wat je in Belgie zou betalen ?


RE: Griekse stroomprijzen - Arthur - 14 April 2018

(11 April 2018, 10:02)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind 1600 euro voor een heel jaar wel erg veel.
Misschien hebben de vorige bewoners enkele rekeningen niet betaald; die worden dan bij jouw rekening opgeteld.
Net als Arthur noteer ik elke week de meterstanden; met smartphone is nog beter.

Als de vorige bewoner de rekeningen niet betaald heeft krijg je never nooit de elektro of watermeter op je naam, eerst moet alles betaald zijn, egaal door wie, ik weet niet of Guy huurt en dat de huisbaas hem de rekeningen geeft, heel vaak wordt daar mee gesjoemeld.
Laat nog eens van je horen Guy, ben wel benieuwd naar je verbruik in kWu.



RE: Griekse stroomprijzen - JohannesGR - 12 May 2018

Griekse post jat stroom, een bedrag van ca. 20 miljoen Euro:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes


RE: Griekse stroomprijzen - Markos - 17 May 2018

Arthur,
klopt niet... de vorige eigenaar van mijn woning heeft nog openstaande rekeningen voor ettelijke honderden euro's en toch werd alles netjes op mijn naam geplaatst en ontvang ik op reguliere periodes mijn facturen.
ik diende enkel mijn eigendomsbewijs voor te leggen waarbij vanaf de aankoopdatum het water werd aangerekend op mijn naam. Het openstaande bedrag van de vorige eigenaar bleeft openstaande...

Op Lesvos is de prijs eveneens 0.9460€/kWh


RE: Griekse stroomprijzen - Henkd - 17 May 2018

(17 May 2018, 12:06)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur,
klopt niet... de vorige eigenaar van mijn woning heeft nog openstaande rekeningen voor ettelijke honderden euro's en toch werd alles netjes op mijn naam geplaatst en ontvang ik op reguliere periodes mijn facturen.
ik diende enkel mijn eigendomsbewijs voor te leggen waarbij vanaf de aankoopdatum het water werd aangerekend op mijn naam. Het openstaande bedrag van de vorige eigenaar bleeft openstaande...

Op Lesvos is de prijs eveneens 0.9460€/kWh

type fout toch?

Henk


RE: Griekse stroomprijzen - Arthur - 17 May 2018

(17 May 2018, 12:06)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur,
klopt niet... de vorige eigenaar van mijn woning heeft nog openstaande rekeningen voor ettelijke honderden euro's en toch werd alles netjes op mijn naam geplaatst en ontvang ik op reguliere periodes mijn facturen.
ik diende enkel mijn eigendomsbewijs voor te leggen waarbij vanaf de aankoopdatum het water werd aangerekend op mijn naam. Het openstaande bedrag van de vorige eigenaar bleeft openstaande...

Op Lesvos is de prijs eveneens 0.9460€/kWh

Misschien meten ze op Lesbos met 2 maten, met goede connecties gaat alles, maar jij bedoelt 0.09460€/kWh
Ik hoor ik niks meer van Guyb, hoe dat nou zit met zijn verbruik.



RE: Griekse stroomprijzen - Cornelius - 17 May 2018

(17 May 2018, 14:18)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 May 2018, 12:06)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur,
klopt niet... de vorige eigenaar van mijn woning heeft nog openstaande rekeningen voor ettelijke honderden euro's en toch werd alles netjes op mijn naam geplaatst en ontvang ik op reguliere periodes mijn facturen.
ik diende enkel mijn eigendomsbewijs voor te leggen waarbij vanaf de aankoopdatum het water werd aangerekend op mijn naam. Het openstaande bedrag van de vorige eigenaar bleeft openstaande...

Op Lesvos is de prijs eveneens 0.9460€/kWh

Misschien meten ze op Lesbos met 2 maten, met goede connecties gaat alles, maar jij bedoelt 0.09460€/kWh
Ik hoor ik niks meer van Guyb, hoe dat nou zit met zijn verbruik.
Ze meten in Griekenland niet met twee maten maar met twee honderd maten op alle fronten als je de weg maar weet.
Ik ben 8 maanden bezig geweest om de auto van mijn overleden vrouw op de officiele op mijn naam te krijgen.
Het karretje ziet er nog verdomde goed uit maar de kosten en de handelingen die je dan moet plegen tot en met officiele notaris verklaringen enz. enz uit Nederland wegen niet op tegen de waarde van het autootje.
Schroef dan de nummerplaten er maar af lever ze in en zet hem tussen de olijfbomen om weg te rotten wat heel veel gebeurd.
Tot je weer de juiste mensen tegen komt en hij voor een lullig bedrag officieel op mijn naam staat en ik hem kan verkopen.
Dus als je de juiste mensen kent is er nog steeds niets veranderd, maar is het in Nederland veel anders neeeeee hoor.
Dus nog steeds als je de juiste mensen kent je grote mond dicht houd en een paar eurotjes betaald is er nog steeds heel veel mogelijk hier.
en laten we eerlijk zijn dit is de charme van Griekenland, maar ik vrees dat vele mensen hier online veel roomser zijn dan de paus.


RE: Griekse stroomprijzen - Markos - 18 May 2018

Inderdaad Cornelius, de juiste mensen kennen die hun weg weten te vinden, opent veel deuren.
Dit alles werd voor mij GRATIS geregeld door mijn bevriende Griekse boekhoudster. Zij wou hiervoor geen betaling vermits dit niet tot haar normale takenpakket hoort.