Oríste! - jóuw Griekenland forum
Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? (/showthread.php?tid=6574)



Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Ger - 10 June 2018

Ik zag op TV zojuist een stuk over de gevolgen van een zee-egel beet en de behandeling ervan.
Het schijnt dat je, behalve dat het nogal pijnlijk is en je de stekels er soms moeilijk uit kunt krijgen, je er ook nog behoorlijk ziek van kunt worden. Ik hoorde zelfs van een geval bij Skiathos waarbij het slachtoffer er blijvend letsel in de vorm van een plaatselijke verlamming aan overhield.
Ook hoef je er blijkbaar geen fysiek contact mee te hebben maar schijnen ze tussen de stekels Pedicellariën (kleine tangachtige structuren) te gebruiken voor hun verdediging.

Wie heeft al eens te maken gehad met een zee-egelsteek? Trapte je erop of gebruikte het dier z'n pedicellariën? Wat waren de gevolgen en waar had je precies last van?
Hoe kan je de stekels het beste behandelen of verwijderen? Heb je nog eventuele medicatie nodig?

Wie kan er meer over vertellen, hetzij uit eigen ervaring danwel vanuit een medische achtergrond?


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Arthur - 10 June 2018

I
Mijn remedie is proberen om de langere eruit te halen met een pincet en de andere laten zitten, daarna regelmatig de voet in smeren zodat hij zacht wordt, in mijn geval olijfolie, na verloop van tijd (kan soms 2 weken duren vallen ze eruit, pas op als je te veel peutert kan het gaan ontsteken, alleen het lopen is in die tijd lastig.
Ik heb er een keer op getrapt en daarna nooit meer, nu heb ik altijd mijn duikschoenen aan, die hebben een dikkere zool dan zwemschoentjes.



RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Ger - 10 June 2018

Ikzelf ben ooit één keer gestoken, en dat was op Corfu. Ik weet me nog te herinneren dat de stekels er vrij snel uit waren maar de dag erna voelde ik me enorm beroerd. Een soort grieperig en koortsig gevoel. Kan ook toeval geweest zijn, misschien zat ik al tegen een griep aan, maar ik heb de indruk dat dit toch samen hing met het zee-egel incident......


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Wim M - 10 June 2018

Gelukkig nooit overkomen. Altijd badschoenen aan.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - jacq1970 - 10 June 2018

Zelf gelukkig nooit gehad, ik draag altijd goede waterschoenen met dikkere zool.
Op Corfu was er wel een keer een dappere jongen die van de boot afsprong terwijl hij gewaarschuwd was het niet te doen ivm ondiep water en veel zee egels , en hij sprong met beide voeten op een zee egel, was zijn 2e dag vakantie van zijn 3 weken vakantie en hij heeft er niets meer aangehad, pas 3 dagen voor einde vakantie kwamen de stekels eruit, zijn voeten werden s'nachts met een stink goedje ingesmeerd met natte losse lappen erom en overdag in de olijf olie ... Goede waterschoenen altijd dragen en niet in ondiep water dapper van een boot afspringen.


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Japio - 10 June 2018

Met een bierflessen onder op de zool van de blote voet slaan, uiteraard niet op de plek van de stekeltjes, ze trillen er vanzelf uit, let op geen onzin verhaal, zelf meegemaakt.
Weken in zeewater


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - chris - 10 June 2018

Ik trapte ooit vol op een zee egel. Pijn!
Komt er een oud vrouwtje die zei, kom jij maar even bij oma. Met olijfolie en kundige vingers werden de afgebroken naaldjes er uit gemasseerd. Waarvoor uiteraard dank aan oma.


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Markos - 11 June 2018

De naaldjes van zee-egels zijn zeer poreus en bijgevolg moeilijk te verwijderen, zelfs met een pincet.
In de meeste gevallen moeten ze er vanzelf uitkomen en soms zelfs uitzweren indien je gevoelig bent.
Zoals hiervoor reeds beschreven, kunnen badschoenen een oplossing zijn om dit te vermijden.


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Arnold - 12 June 2018

Ik heb ooit stekels in met mijn hand gehad in Italie. Daar zat toevallig een strandwacht die duidelijk ervaring had met het verwijderen van de stekels. Hij had ze er in no-time uit met een naald. Later geen last meer gehad van wat dan ook.


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - elly veen - 13 June 2018

Arnold,
wat jij schrijft heb ik ook vaak gezien op het strand en ook alles eruit


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Emille88 - 15 June 2018

Volgens mij is de beste remedie: trekzalf!  Idea


RE: Gestoken door een zee-egel - wat te doen? - Martino - 15 June 2018

Een warm voetenbad nemen met Biotex of soda daarin! Ouderwets maar werkt nog steeds! Zeker als het gaat zitten zweren!