Oríste! - jóuw Griekenland forum
Masterplan voor de haven van Rafina - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Το Στέκι - het ledenhoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=135)
+---- Forum: Maritiem Griekenland (Patrick's blog) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=136)
+---- Discussie: Masterplan voor de haven van Rafina (/showthread.php?tid=7220)



Masterplan voor de haven van Rafina - Patrick - 04 September 2019

De regionale raad van Attica werd op 29 augustus gehouden om het "ontwikkelingsplan en masterplan" van Rafina Port goed te keuren.

Volgens de studie zijn er vier hoofdtoepassingen gepland voor Rafina Port, met ook vier afdelingen van de havenautoriteit: de havenautoriteit voor de kustlijnen (conventionele en hogesnelheidsvaartuigen), de havenautoriteit voor kleine boten, voor visgronden en voor de watervliegtuigen.

Volgens het masterplan zal de haven van Rafina worden uitgebreid om 15 veerboten te faciliteren, terwijl de "visie" voor zijn toekomst alle verwachtingen overtreft:

De haven van Rafina is de tweede grootste in passagiersverkeer onder de 16 Griekse havens van internationaal belang en neemt aanzienlijk deel aan het bredere Attica-havensysteem, met het vooruitzicht om in de komende jaren het eerste passagiersverkeer in Attica te worden.

Natuurlijk vereist de bouw van een dergelijke gigantische haven ook de bouw van infrastructuur met terminals, parkeerplaatsen met twee en drie verdiepingen, wachtruimtes voor auto's, vrachtwagens en fietsen, een congrescentrum voor 300 personen, servicefaciliteiten, parkeerfaciliteiten , café-restaurants en winkels.

Voor al die infrastructuur is een totale oppervlakte van 25.400 m2 vereist. De bewoners van Rafina protesteren sterk en beweren dat de zee van de hele stad bezet zal zijn door havenfaciliteiten, waardoor een traditionele badplaats van de zee wordt afgesneden!

Ze beweren ook dat de milieubelasting (luchtvervuiling en geluidsoverlast) door het gelijktijdig aanleggen van 15 schepen, 5 watervliegtuigen en het passeren van honderdduizenden vrachtwagens, ondraaglijk zal zijn.

Zo zou de haven van Rafina er in de toekomst dus kunnen uitzien:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Arthur - 04 September 2019

Ik vind dat een bezopen plan, hoe je een leuke kustplaats naar de klote helpt, en dat voor die paar ferry's die vandaar vertrekken.
Of willen ze concurreren met Lavrio of Pireus.



RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Patrick - 04 September 2019

(04 September 2019, 15:17)Arthur schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind dat een bezopen plan, hoe je een leuke kustplaats naar de klote helpt, en dat voor die paar ferry's die vandaar vertrekken.
Of willen ze concurreren met Lavrio of Pireus.

Concurreren met Lavrio hoeven ze al niet gezien de weinige ferry's (2-3-4 naar gelang de dag) die van daaruit vertrekken. Het is gewoon het gegeven dat in Rafina de huidige situatie onhoudbaar aan het worden is /geworden is.  Tussen april en oktober zijn er voor het ogenblik dagelijks gemiddeld zo'n 25-30 ferry bewegingen in Rafina. 9 ferry's hebben er een vaste ligplaats waardoor het maximum bereikt (zelfs overschreden) is.
Het is ook zo dat Piraeus dit jaar de grootste omzet van containers heeft van alle Middellandse Zeehavens. O.a. te danken aan de gedeeltelijke privatisering en overname door het Chinese COSCO. Die hebben van Piraeus hun grootste hub gemaakt voor alle vervoer tussen China en Europa maar ook tussen China en het nabije Midden-Oosten (Israël, Libanon, enz.). Het resultaat daarvan is dat de eerstkomende jaren ook daar een uitbreiding kan verwacht worden waarvoor (mogelijks) een deel van de ferryhaven zal gebruikt worden (de omgeving van Gate E1 bijvoorbeeld).

Het lijkt (is) dus inderdaad de bedoeling om van Rafina de grootste ferryhaven van Griekenland te maken. Dat heeft ook te maken met het feit dat Rafina veel makkelijker (in tijdsduur vooral) te bereiken is vanaf de luchthaven. En komt nog bij dat alle vrachtverkeer dat in Piraeus van de ferry komt nu via drukke wegen door een deel van de stad moet. Het aanbrengen/afhalen van goederen van de vrachtschepen kan nu vooral via Drapetsona en Keratsini en hoeft eigenlijk niet door drukke stadsgedeelten.
Het probleem van Rafina stelt zich tijdens het hoogseizoen trouwens ook in Naxos bijvoorbeeld. Dit jaar was de eerste maal het dat er tussen 11.00 en 14.00 zo druk was dat een aantal ferry's vertragingen van 30-40 minuten opliepen omdat ze buiten de haven dienden te wachten tot er plaats was. Ook de reden trouwens waardoor de Hellenic Highspeed die er normaal ( zoals de Ekaterini P die ze verving) zou blijven liggen tussen 12.30 en 15.30 maar nu iedere dag diende voor anker te gaan voor Ag. Prokopios/Ag.Anna tussen lossen en laden.

Het hoeft geen betoog dat dit alles ook te maken heeft met de crisis, de bureaucratie en de gebrekkige samenwerking tussen diverse officiële instanties in Griekenland. Een mooi voorbeeld was het inzetten van de Azores Express op de route Alexandroupolis-Samothraki enkele weken terug. Blijkbaar waren sommige instanties op de hoogte dat dit nooit zou lukken gezien de geringe diepte in de haven van Kamariotissa (Samothraki). Maar ofwel verzuimden ze dit door te geven ofwel gebeurde dat op dusdanige manier dat het pas doordrong toen de Azores Express met zo'n 500 passagiers aan boord onverrichterzake diende terug te varen naar Alexandroupolis. De haven van Kamariotissa bleek al 28 jaar niet meer te zijn uitgebaggerd waardoor er voor het ogenblik slechts 9 ferry's zijn die daar kunnen aanmeren.
Na eerst de Andros Jet (Seajets) enkele weken is het nu de Artemis (Hellenic Seaways) die gecharterd wordt door de overheid en op die route ingezet wordt. Wat dan weer leidt tot woedende uitlatingen en brieven van de instanties op enkele kleinere Cycladen eilanden want de Artemis is zowat de enige zekerheid die ze hadden voor verbindingen tussen deze eilanden en Syros, de hoofdstad van de Cycladen.
Kortom, Griekse chaos alom.


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Arthur - 04 September 2019

Die laatste zin verwondert me niks, dat ben ik gewend in al die jaren. Big Grin


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - cors - 04 September 2019

Volgens de oude Griekse mythologie is de wereld ontstaan uit een grote vormloze massa. Die massa heette Chaos. Er is dus eigenlijk niets Griekser dan chaos, dat is de oorsprong van alles.  Big Grin

Cors


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Electra63 - 06 September 2019

Tot 2004 namen wij regelmatig de ferry van Rafina naar Syros en vice versa.
Daarna nooit meer. Ik zou het fijn vinden een extra keuze, die misschien beter aansluit op de vluchttijden.


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - chris - 07 September 2019

De ferries sluiten altijd perfect aan op vluchttijden. Hangt er vanaf uit welk land je komt.


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - metaxa - 07 September 2019

(06 September 2019, 23:06)Electra63 schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tot 2004 namen wij regelmatig de ferry van  Rafina naar Syros en vice versa.
Daarna nooit meer. Ik zou het fijn vinden een extra keuze, die misschien beter aansluit op de vluchttijden.
Op lets Ferry staan deze maand geen overtochten van Rafina naar Syros vanaf Piraeus

naar Syros staan er vier overtochten per dag ,en dat geld ook voor de terugreis


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Patrick - 08 September 2019

Beste sites voor opzoekingen naar ferry’s zijn:
OpenSeas.gr (kan je ook tot 1 jaar terug gaan)
Ferryhopper.com (zie je ook ineens de prijs en kan je zoeken op indirecte verbindingen)
GTP.gr


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - metaxa - 08 September 2019

wij kijken altijd op LETS FERRY ,op de site staan de overtochten die wij binnenkort gaan maken.
Rafina - Tinos   24 sept 7 overtochten vanaf 7uur 30 en de laatste om 17uur 30 ,de goekoopste
is 24 euro ,de duurste is 35 euro .
 Tinos - Naxos 27 sept  3 overtochten ,de eerste om 9 uur 50 de laatste om 19 uur  prijs 42 euro
 wij nemen zowel op Rafina als op Tinos de eerste boot ,vanaf Naxos nemen een binnenlands vluchtje naar
Athene  en dan met TUI FLY naar Brussel


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Patrick - 08 September 2019

(08 September 2019, 17:59)metaxa schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




wij kijken altijd op LETS FERRY ,op de site staan de overtochten die wij binnenkort gaan maken.
Rafina - Tinos   24 sept 7 overtochten vanaf 7uur 30 en de laatste om 17uur 30 ,de goekoopste
is 24 euro ,de duurste is 35 euro .
 Tinos - Naxos 27 sept  3 overtochten ,de eerste om 9 uur 50 de laatste om 19 uur  prijs 42 euro
 wij nemen zowel op Rafina als op Tinos de eerste boot ,vanaf Naxos nemen een binnenlands vluchtje naar
Athene  en dan met TUI FLY naar Brussel

Zijn vrijdag met Tui vanuit Brussel naar Thessaloniki gevlogen. Wat een verschil (negatief) als je gewoon bent om met Aegean/Olympic te vliegen. Enige voordeel was de prijs omdat ik de tickets goedkoop gekocht heb de 1ste dag dat ze beschikbaar waren en het rechtstreeks was. Als we nog eens naar Thessaloniki vliegen neem ik weer Aegean/Olympic zelfs al is het duurder en niet rechtstreeks. 
Onze indruk van Tuifly was vooral dat het chaotisch was met boertige bediening zonder enige klasse.
Maar terug naar de ferry. Beste voor Rafina-Tinos is Golden Star (Suferferry of Superferry II) en Fast Ferries (Theologos P of F.F. Andros).


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - metaxa - 09 September 2019

Wij vliegen de laatste jaren regelmatig met Tui Fly ,dat het bij jullie chaotisch was dat
hebben wij tot nu toe nog niet meegemaakt , wat de boertige bediening betreft daar
kunnen wij niet over oordelen omdat wij nooit eten bestellen in een vliegtuig .Wij zijn
ook al meerdere keren met Aegean -Olympick gevlogen maar deze keer waren de
vliegtijden bij Tui voor ons iets beter dan bij Aegean



wat betreft de ferry overtochten ;
Vanaf Rafina naar Tinos nemen wij de Superrunner van Golden star ferries
vertrek 7 uur 15 aankomst 9 uur 15


 van Tinos naar Naxos met de Paros jet vertrek 9 uur 50 aankomst 12 uur 05


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Wim M - 09 September 2019

Wij vliegen ook regelmatig met TUI van Schiphol. Niets mis mee. Wel regelmatig een ander vliegtuig. Nu ook nu de 737max aan de grond staat.


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Viviane - 09 September 2019

Jaren geleden zijn we op een vlucht met Jetair-fly bestolen op het vliegtuig en de manier waarop wij dan door de crew behandeld zijn dat acht je niet voor mogelijk.  Het was wel geen Tui maar vanaf dan kiezen we steeds voor Aegean, dus geen enkele andere maatschappij komt nog voor ons in aanmerking hoe goedkoop ze ook mogen zijn.  Natuurlijk iedereen zijn keuze, alle respect.
Viviane


RE: Masterplan voor de haven van Rafina - Arthur - 09 September 2019

(09 September 2019, 12:33)Viviane schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jaren geleden zijn we op een vlucht met Jetair-fly bestolen op het vliegtuig en de manier waarop wij dan door de crew behandeld zijn dat acht je niet voor mogelijk.  Het was wel geen Tui maar vanaf dan kiezen we steeds voor Aegean, dus geen enkele andere maatschappij komt nog voor ons in aanmerking hoe goedkoop ze ook mogen zijn.  Natuurlijk iedereen zijn keuze, alle respect.
Viviane
Aegean blijft natuurlijk de beste, ik vlieg alleen in de winter met hun op Düsseldorf, van april tot oktober zo'n 6/7 keer met Tui naar Luik of met Corendon naar Maastricht, mooie prijsjes en vlak bij Brunssum, daar komt nog bij dat ik alleen handbagage heb.
Maar we dwalen weer eens af, het ging erover dat de Grieken een leuk dorp naar de klote helpen.