Oríste! - jóuw Griekenland forum
Griekenland 2020 - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Het relaxhoekje ( Griekse Muziek - Films - Series - TV-programma's - Literatuur - Reisverhalen - Internet ) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Forum: Op weg naar/in Griekenland - over land - over zee - door de lucht (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=118)
+--- Discussie: Griekenland 2020 (/showthread.php?tid=7267)



Griekenland 2020 - Patrick - 06 October 2019

Nog niet terug uit Griekenland maar de plannen voor 2020 zijn er al (en ook de eerste vliegtickets). Hoezeer we terug wilden naar Naxos en Amorgos worden het toch niet de Cycladen volgend voorjaar. Het wordt wel de ontdekking van een eilandengroep waar we niet eerder waren: de Sporaden. Dus 3 weken naar Skiathos, Skopelos en Alonissos met aansluitend 2,5 week Pelion waar we jaren terug al eens waren.
Het najaar zal normaliter 6 weken Nea Moudania worden. Voor het eerst dus een lang verblijf op dezelfde stek.


RE: Griekenland 2020 - Vito - 06 October 2019

Klinkt goed, Patrick. Ik vind de Sporaden echt prachtige eilanden.

Zelf nog geen plannen. Ikaria is me wel heel goed bevallen dus mogelijk ga ik daar naar terug. Maar het kan ook net zo goed een rondreis Maleisië worden en dan ga ik helemaal niet naar Griekenland.


RE: Griekenland 2020 - Ernst - 06 October 2019

Ik snap het helemaal Patrick je kan niet snel genoeg de volgende vakantie hebben geboekt, ook onze plannen voor volgend jaar staan al weer vast.
Zoals je weet hebben we Naxos voor mei 2020 overwogen, maar dat wordt toch weer Lesbos, 2 weken in mei en 2 weken Lesbos in september.
We kijken er al weer naar uit!


RE: Griekenland 2020 - Goedas - 06 October 2019

Ben jij met pensioen Patrick. Mooi vooruitzicht voor 2020..


RE: Griekenland 2020 - Patrick - 06 October 2019

(06 October 2019, 17:42)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben jij met pensioen Patrick. Mooi vooruitzicht voor 2020..

Ik prijs me ongelooflijk gelukkig dat ik vroegtijdig (56) op pensioen kon gaan. Diegenen na mij hadden minder geluk. Die moeten, jammer genoeg, enkele jaren langer werken. Ik had collega's die nog 2 jaren moesten toen ik kon stoppen. En toen kregen ze te horen dat die 2 jaren er 6 waren geworden. Dat vond ik echt heel sneu voor hen. Ik denk dat zoiets ook een hele psychologische klap is. Maar blijkbaar snappen de mensen die het beleid voeren dat niet. Maar achteraf zijn ze wel verwonderd dat veel mensen met een burn-out gaan kampen.


RE: Griekenland 2020 - vlagreco - 06 October 2019

(06 October 2019, 20:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 October 2019, 17:42)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben jij met pensioen Patrick. Mooi vooruitzicht voor 2020..

Ik prijs me ongelooflijk gelukkig dat ik vroegtijdig (56) op pensioen kon gaan. Diegenen na mij hadden minder geluk. Die moeten, jammer genoeg, enkele jaren langer werken. Ik had collega's die nog 2 jaren moesten toen ik kon stoppen. En toen kregen ze te horen dat die 2 jaren er 6 waren geworden. Dat vond ik echt heel sneu voor hen. Ik denk dat zoiets ook een hele psychologische klap is. Maar blijkbaar snappen de mensen die het beleid voeren dat niet. Maar achteraf zijn ze wel verwonderd dat veel mensen met een burn-out gaan kampen.

Geniet van je vroeg pensioen, Patrick! Ik ben ook bij de "lichting" die ten allervroegste op 63 jaar zal kunnen vertrekken. Nu hoop ik alleen maar dat de nieuwe Belgische regering, die binnenkort zal aantreden, de 'vroege' pensioendatum van 63 niet zal opschuiven tot 65. Dat zou niet enkel een psychologische klap zijn, maar eveneens betekenen dat ik wat minder tijd kan steken in het genieten van Griekenland.

By the way: ik heb die combinatie eens gemaakt: Skiathos + Skopelos + Alonissos. Dat was een heerlijke ervaring. Skopelos vond ik het mooist van de 3. Alonissos is meer puur natuur. Skiathos is het meest toeristische van de 3, maar geenszins té. 
Geniet er van!


RE: Griekenland 2020 - Goedas - 06 October 2019

Mijn man is met 17 begonnen te werken. Werkt 40 jaar bij hetzelfde bedrijf. Vroeger kon je na 40 dienstjaren stoppen. Mag nog 10 jaar doorwerken. Heeft afgelopen jaar burn-out gehad, zwaar werk. 40 dienstjaren is het bedrijf aan voorbij gegaan, geen kado, bloemen, niks. Volgens cao hoeven ze daar niks aan te doen deelde de werkgever mee. Mijn man zei; een hand geven kost niets. Als ik dit opschrijf borrelt het weer vanbinnen....Wij kunnen niet 10 jaar overbruggen. Mensen worden kapot gemaakt. Dus Patrick geniet ervan.


RE: Griekenland 2020 - Marianne - 06 October 2019

Wat is zwaar werk?Op het gevaar af op onbegrip te stuiten,maar mijn wederhelft is gestopt toen hij
69 was,na 45 jaar gewerkt te hebben.Wij maakten weken van minstens 80 uur en ik moest  bij
de man van de belastingdienst verdedigen dat ik  's nachts een aantal uren  werkte omdat mijn man dan
zijn werk deed en de telefoon niet aan kon nemen.Dat wij zomers minstens twee weken aaneen aan huis gebonden
waren,dat was weliswaar in de "grijze" oudheid,maar het was wel zo.
Maar we waarderen het zeer dat we tegenwoordig "vrij" zijn !!(Om naar Griekenland te gaan!)


RE: Griekenland 2020 - Goedas - 07 October 2019

Zwaar werk kan een breed begrip zijn Marianne. Dat is voor iedereen anders. Het hoeft niet in de uren te zitten (45 uur pw), mijn man heeft lichamelijk zwaar werk. Gelukkig kunnen jullie nu van de vrije tijd genieten. Als mijn man morgen kon stoppen deed hij dat gelijk. Des te fijner is ons jaarlijkse 3wkn Griekenland


RE: Griekenland 2020 - Margo - 08 October 2019

Het is niet alleen het zware werk, dat iemand heeft. Denk je maar eens in hoe iemand die TOTAAL NIKS heeft met computers telkens weer nieuwe programma's moet leren of hoe vaak er up-dates zijn! En dat allemaal omdat je nu eenmaal administratief werk doet, wat je vroeger met plezier deed. En dan heb ik het er nog niet eens over dat je dingen vlugger vergeet omdat je ouder wordt.


RE: Griekenland 2020 - vlagreco - 08 October 2019

Inderdaad, steeds weer nieuwe programma's en tools aanleren. Ik kan er van meespreken. Vijftien à twintig jaar geleden moesten we ons verder bekwamen in Word, Excel, Access, PowerPoint. Nu komen daar alsmaar nieuwe technologieën bij, vooral op digitaal vlak. Denk maar bijvoorbeeld aan Google Drive, Google Hangouts, Google Docs, werken in Gmail en Clouds, Apps, enz.
Maar vooral: het gaat zeker ook over de snelheid van taken, én over het voortdurend bijscholen in steeds nieuwe interne specifieke tools binnen een bedrijf. Met snelheid van taken bedoel ik: deadlines die steeds dichter bij mekaar komen te liggen, én mails die "asap" beantwoord dienen te worden. Gisteren nog: ik had niet gemerkt dat ik reeds 5 minuten een mail ontvangen had (tussen een aantal andere mails), en ik kreeg een telefoontje van de verzender die er mij attent op maakte dat hij mij een mail gestuurd had.
En ook: velen werken 's avonds of in het weekend (onbetaald!) nog wat verder in hun vrije tijd, om te kunnen bijbenen. Sommigen houden er zelfs een verstoorde nachtrust aan over.
Zonder hier een polemiek te willen starten (alstublieft niet!) over zware beroepen: ik durf sommige jobs in de administratie ook wel een zware job noemen. Gewoonweg omdat het hoofd niet meer leeg geraakt, en omdat er alsmaar meer stressy toestanden mekaar opvolgen.

Maar 'we' doen het onszelf ook wel wat aan. Er blijven alsmaar minder beroepen over waar geen computerkennis voor nodig is. En daar merk ik toch nog een verschil met sommige beroepen in Griekenland. Daar kan je nog in een gewoon bakkerijtje een brood kopen met wat kleingeld, terwijl in sommige bakkerijen bij ons al betaald dient te worden via een automatische wisselmachine. In Griekenland kan je nog een krant of snoepje in een straatkiosk kopen, waar niets van computervaardigheid door de verkoper aan te pas komt. Terwijl de verkoper in een dagbladhandel in België of Nederland met een 'digitale' kassa werkt. In Griekenland neemt de ober op een terrasje of restaurantje nog dikwijls de bestelling op met pen en papier, terwijl er in België al jaren discussie is over de slimme digitale kassa (om zwartwerk en ontdoken taksen te vermijden). En ga zo maar door.
Technologische vooruitgang is niet steeds mentale vooruitgang voor de gebruiker.


RE: Griekenland 2020 - Martino - 08 October 2019

Sluit mij geheel aan in deze discussie. Veel wat er wordt geschreven kan ik mij bij aansluiten. Ben nu 61 jaar en ik werk inmiddels 45 jaar. Had gehoopt om langzamerhand wat minder of niet meer te hoeven werken. Helaas ik(wij) moet er nog 6! Verlang er nu al naar om eens 6 weken naar Griekenland te kunnen en daar een huis te huren tussen de lokale bevolking! Heerlijk rustig!  Smile  Even helemaal loslaten, cultuur opsnuiven, boeken lezen, eigen potje koken, wandelen, sporten, geen agenda etc. Zou dat volgend jaar eens kunnen???
Als er iemand een huisje tegen een redelijke prijs weet in een dorpje tussen de lokale bevolking! hmmm zonneschijn


RE: Griekenland 2020 - Vito - 09 October 2019

Ik werk dan ‘pas’ ruim 30 jaar maar ik herken me vooral in het 24/7 gebeuren. Nu werk ik ook in een 24/7 organisatie maar ik blijf het bijzonder vinden dat ‘men’ van je verwacht dat je ook in een administratieve functie te allen tijde (dus ook ‘s avonds en in het weekend) je mail bijleest. Sterker nog,, dat de baas er iedere keer op hamert om toch vooral 24/7 bereikbaar te zijn.


RE: Griekenland 2020 - Goedas - 09 October 2019

Dat bedoelde ik ook met ‘zwaar beroep’ het is een breed begrip. Ik zou er voor pleiten dat er gestopt mag worden na 40 dienstjaren. De een begint wat vroeger te werken dan de ander. Helaas werkt het niet zo...De wereld wordt snel, daarom vinden we het allemaal in Griekenland zo fijn. Deze weken weer ervaren. Uit eten wat een feestje, knuffels van de bediening, een praatje, ouzo van het huis. Ik heb heimwee... vannacht thuisgekomen.


RE: Griekenland 2020 - Frederique - 09 October 2019

(09 October 2019, 09:27)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat bedoelde ik ook met ‘zwaar beroep’ het is een breed begrip. Ik zou er voor pleiten dat er gestopt mag worden na 40 dienstjaren. De een begint wat vroeger te werken dan de ander. Helaas werkt het niet zo...De wereld wordt snel, daarom vinden we het allemaal in Griekenland zo fijn. Deze weken weer ervaren. Uit eten wat een feestje, knuffels van de bediening, een praatje, ouzo van het huis. Ik heb heimwee... vannacht thuisgekomen.

Helemaal mee eens. Na 40 dienstjaren heb je je sporen wel verdiend...


RE: Griekenland 2020 - WillemP - 26 October 2019

Ws gaan we binnenkort boeken voor 2020. En ws wordt het Thassos ( voor de 4e keer). Alleen ff kijken hoe en wat. Tot nu toe staat het nog niet bij Sunweb op de site...


RE: Griekenland 2020 - metaxa - 26 October 2019

(26 October 2019, 14:13)WillemP schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ws gaan we binnenkort boeken voor  2020. En ws wordt het Thassos ( voor de 4e keer).  Alleen ff kijken hoe en wat. Tot nu toe staat het nog niet bij Sunweb op de site...
Zo als er het nu uitziet is  Tui fly de enigste maatschappij die volgend jaar vanaf brussel en Amsterdam naar Kavala vliegt ,
Ross holiday,s en De Griekse gids bieden ook vakanties aan op Thassos maar dat is via Thessaloniki met Transavia


RE: Griekenland 2020 - Wim M - 27 October 2019

Klopt Metaxa. Wij waren er vorige maand. De hostess van Sunweb haar baan kwijt. Ze kon wel voor veel minder geld bij TUI aan de slag.


RE: Griekenland 2020 - metaxa - 27 October 2019

(27 October 2019, 04:05)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Klopt Metaxa. Wij waren er vorige maand. De hostess van Sunweb haar baan kwijt. Ze kon wel voor veel minder geld bij TUI aan de slag.
Wim ,hoe zit dat met een huur auto kun je die van het vaste land meenemen naar Thassos ,ik zie
namelijk dat bij Ross en de Griekse gids reizen vanaf Thessaloniki de huur auto in de prijs is inbegrepen
normaal is dat in Griekenland niet toegestaan dacht ik ,ziet er  wel een heel mooi eiland uit.


RE: Griekenland 2020 - Wim M - 27 October 2019

Metaxa, ik kan je geen betrouwbaar antwoord geven op je vraag. Wij huurden de auto altijd op Thassos zelf. Denk, dat het bij de grotere bedrijven wel kan Avis, Europcar om er een paar te noemen.


RE: Griekenland 2020 - Patrick - 27 October 2019

Metaxa, bij sommige kan het wel hoor al is er dan wel een extra bijdrage te betalen. Ik weet niet hoe het is vanaf Thessaloniki, maar vanaf de luchthaven van Athene bijvoorbeeld kan je huren bij Athens Car Rental en die staan het toe (zonder extra betaling). Ook bij AutoUnion kan het maar daar is er een eenmalig extra van 74 Euro te betalen (extra verzekering).


RE: Griekenland 2020 - johan - 27 October 2019

volgend jaar 10 mei naar Rhodos dan naar Chalki , Tilos , Nisyros , Symi en terug naar Rhodos , 31 dagen volop genieten .tickets voor vliegtuig geboekt , de rest komt nog wel.


RE: Griekenland 2020 - Patrick - 27 October 2019

(27 October 2019, 13:21)johan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




volgend jaar 10 mei naar Rhodos dan naar Chalki , Tilos , Nisyros , Symi en terug naar Rhodos , 31 dagen volop genieten .tickets voor vliegtuig geboekt , de rest komt nog wel.

Mooie trip Johan.
Als je gebruik maakt van Dodekanisos Seaways voor je verplaatsingen, vraag dan gelijk hun "BonusWays" kaart aan via hun website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met deze kaart krijg je 10% korting op ieder ticket dat je koopt. Normaliter krijg je de kaart per mail toegezonden binnen 24-48 uur na registratie. Gewoon mail printen, kaart uitknippen, in een plastiek hoesje stoppen en klaar.