Oríste! - jóuw Griekenland forum
Typisch Belgisch - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Diversen (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=22)
+--- Forum: Off-topic (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=116)
+--- Discussie: Typisch Belgisch (/showthread.php?tid=7552)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26


Typisch Belgisch - Margo - 20 May 2020

Ik vraag me af of dat typisch Belgs is:
Soundsystem schreef Wat betreft vind ik NL veel duidelijker, er werd aangekondigd "vanmiddag 18u sluit alle horeca in NL", punt aan de lijn.

Is dat Belgisch "Punt aan de lijn?

Het schijnt ook dat Belgen soms op 2 oren slapen....
Hoe doe je dat? Huh


RE: Typisch Belgisch - davy - 20 May 2020

Punt aan de lijn = zo is het en niet anders, geen discussie mogelijk.

En wij slapen inderdaad op 2 oren.


RE: Typisch Belgisch - vlagreco - 20 May 2020

(20 May 2020, 19:26)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vraag me af of dat typisch Belgs is:
Soundsystem schreef Wat betreft vind ik NL veel duidelijker, er werd aangekondigd "vanmiddag 18u sluit alle horeca in NL", punt aan de lijn.

Is dat Belgisch "Punt aan de lijn?

Het schijnt ook dat Belgen soms op 2 oren slapen....
Hoe doe je dat? Huh

Niet dat ik wil vingerwijzen (wie zou ik zijn?) maar Belgs bestaat niet; je bedoelt wellicht Belgisch.
Als je echter de taal bedoelt: een Belgische taal bestaat evenmin. België kent 3 officiële landstalen: Nederlands, Frans en Duits.
Men spreekt ook wel eens over de Vlaamse taal; dat is dan de Vlaamse versie van de Nederlandse taal. Want er is toch een licht verschil in woordenschat. In Nederland zegt men bijvoorbeeld 'leuk'; in Vlaanderen is dat veeleer 'tof'. Vanmiddag nog las ik een Nederlandse commentaar over een woning, waar men sprak over 'lekker ruim'; die 'lekker' gebruikt men in Vlaanderen niet zozeer in die interpretatie. 

Maar goed; "punt aan de lijn" dus. Die uitspraak kan je enigszins beschouwen als 'Vlaams'. Het komt neer op "dit is het, definitief" of "geen verdere discussie over nodig".
"Op 2 oren slapen" betekent: in iets helemaal gerust zijn; zich geen zorgen meer maken.


RE: Typisch Belgisch - davy - 20 May 2020

Het grappige is dan wel weer dat een Belg uit het westen meestal een iets andere woordenschat en vooral uitspraak gebruikt dan een Belg uit het oosten.
Ik kan iemand uit nederlands limburg (sommige dialecten zijn bijna identiek) beter verstaan dan bv iemand uit West-Vlaanderen.


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 20 May 2020

(20 May 2020, 20:06)soundsystem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het grappige is dan wel weer dat een Belg uit het westen meestal een iets andere woordenschat en vooral uitspraak gebruikt dan een Belg uit het oosten.
Ik kan iemand uit nederlands limburg (sommige dialecten zijn bijna identiek) beter verstaan dan bv iemand uit West-Vlaanderen.
Ik ook als zuid Limburger, ik heb ook meer met onze Belgische buren dan met onze oosterburen.


RE: Typisch Belgisch - El Greco - 20 May 2020

Het moet wel . andere lijn zijn. ?


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 20 May 2020

(20 May 2020, 20:14)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het moet wel . andere lijn zijn. ?
In België wonen ze op kot, in NL op kamers, in B is het zeker en vast, in NL is het vast en zeker, in B is het een plooifiets, in NL een vouwfiets, in B is het een droogkuis, in NL is het een wasserette en zo zijn er nog wel duizend dingen die anders zijn, ik vind ze prachtig.


RE: Typisch Belgisch - Patrick - 20 May 2020

Dit is ook "typisch Belgisch".

- De Vlaamse minister-president kondigt aan dat het toegelaten is om je naar je 2de verblijf te begeven.
- De federale premier zegt op hetzelfde ogenblik dat het nog niet toegelaten is want nog geen Ministerieel Besluit verschenen in het Staatsblad. Maar dat komt er op zeer korte termijn.
- De secretaris van de Nationale veiligheidsraad stuurt ondertussen een mail naar de provinciegouverneurs met de vraag om advies van de burgemeesters. En ze hebben tijd tot deze avond om dat advies te geven.

Dus: het mag, het mag nog net niet, het zal misschien mogen maar we wachten nog op advies. Huh

En dan verwonderd zijn dat steeds meer Belgen een afkeer hebben van het politiek bestel in dit land.


RE: Typisch Belgisch - Jef Dockx - 20 May 2020

(20 May 2020, 19:26)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vraag me af of dat typisch Belgs is:
Soundsystem schreef Wat betreft vind ik NL veel duidelijker, er werd aangekondigd "vanmiddag 18u sluit alle horeca in NL", punt aan de lijn.

Is dat Belgisch "Punt aan de lijn?

Het schijnt ook dat Belgen soms op 2 oren slapen....
Hoe doe je dat? Huh
U moet beslist eens meedoen met het "Groot Dictee der Nederlandse Taal " !!! Dan spreken we elkaar na afloop nog eens.

Kijk eens hier

Van de 30 winnaars die het Groot Dictee heeft gehad, kwamen er zeventien uit Vlaanderen en dertien uit Nederland.
Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Typisch Belgisch - jjohn - 20 May 2020

Ik vind Belgisch altijd aardig en beleefd overkomen.
Wat ik mij afvraag is of de taal in België inmiddels ook zo aftakeld zoals hier.
bv Hier is het tegenwoordig bij velen :"Me moeder" ipv "Mijn moeder".


RE: Typisch Belgisch - Ger - 20 May 2020

Ik blijf het een prachtig 'taaltje' vinden. Komt misschien ook omdat mijn prille 'roots' daar ook liggen. Ben geboren in Merksem, bij Antwerpen.
Ik werk momenteel met een Belgische collega uit Maasmechelen en kan dus nog flink oefenen met die Vlaamse uitdrukkingen. Erg leuk om te doen; de andere collega's liggen vaak in een deuk en hebben geen idee waar we het over hebben, terwijl onze werkplek amper 10 Km van de Belgische grens ligt.

Laatst had ze het over "Ik ga m'n saccoche pakken en dan op verlof naar huis, vanmiddag ga ik de blaffetures kuisen". Tja, niemand durfde te vragen wát ze nou precies ging doen Big Grin

NB: ik heb deze topic maar even naar de 'Off-topic'-rubriek verhuisd Wink


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 20 May 2020

(20 May 2020, 20:28)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit is ook "typisch Belgisch".

- De Vlaamse minister-president kondigt aan dat het toegelaten is om je naar je 2de verblijf te begeven.
- De federale premier zegt op hetzelfde ogenblik dat het nog niet toegelaten is want nog geen Ministerieel Besluit verschenen in het Staatsblad. Maar dat komt er op zeer korte termijn.
- De secretaris van de Nationale veiligheidsraad stuurt ondertussen een mail naar de provinciegouverneurs met de vraag om advies van de burgemeesters. En ze hebben tijd tot deze avond om dat advies te geven.

Dus: het mag, het mag nog net niet, het zal misschien mogen maar we wachten nog op advies. Huh

En dan verwonderd zijn dat steeds meer Belgen een afkeer hebben van het politiek bestel in dit land.
Zou het niet komen omdat jullie premier een Waal is, het botert nu eenmaal niet tussen de Vlamen en de Walen, en zij wil graag de toeristen in Walonië hebben.
Of ben ik in de war met de oude premier Charles Michel die amper Vlaams Nederlands kon.




RE: Typisch Belgisch - El Greco - 20 May 2020

(20 May 2020, 20:40)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik blijf het een prachtig 'taaltje' vinden. Komt misschien ook omdat mijn prille 'roots' daar ook liggen. Ben geboren in Merksem, bij Antwerpen.
Ik werk momenteel met een Belgische collega uit Maasmechelen en kan dus nog flink oefenen met die Vlaamse uitdrukkingen. Erg leuk om te doen; de andere collega's liggen vaak in een deuk en hebben geen idee waar we het over hebben, terwijl onze werkplek amper 10 Km van de Belgische grens ligt.

Laatst had ze het over "Ik ga m'n saccoche pakken en dan op verlof naar huis, vanmiddag ga ik de blaffetures kuisen". Tja, niemand durfde te vragen wát ze nou precies ging doen Big Grin

NB: ik heb deze topic maar even naar de 'Off-topic'-rubriek verhuisd Wink
In Merksem nog wel Ger! Dan ben je wel voor de rest van je leven een Antwerpenaar!  Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
Ik heb zowat 18 jaar in Merksem gewoond maar daar niet geboren.  Tongue

(20 May 2020, 20:40)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Laatst had ze het over "Ik ga m'n saccoche pakken en dan op verlof naar huis, vanmiddag ga ik de blaffetures kuisen". Tja, niemand durfde te vragen wát ze nou precies ging doen Big Grin

NB: ik heb deze topic maar even naar de 'Off-topic'-rubriek verhuisd Wink
Saccoche, blaffetures, soupape, plastron, schrijnwerker, enz... Big Grin


RE: Typisch Belgisch - vlagreco - 20 May 2020

Wat mij nogal dikwijls opvalt - neem het a.u.b. niet persoonlijk - is dat ik bij onze Nederlandse vrienden heel dikwijls dt-fouten zie.

Vele woorden in de eenvoudige spreektaal (zie mijn eerdere reactie hierboven) zijn tevens geïnspireerd door dialect, of zelfs door een andere taal (bv. Frans). Zo denk ik spontaan aan bijvoorbeeld:
frinket = vork
telloor (of teljoor, of talleur) = bord
kabas = tas (bv. schooltas)
zjat = tas (drinkbeker)
rekker = elastiek
frak = jas
krèmke = ijsje
en zo kan ik nog wel even doorgaan... Wink

Ha, wat een verrassing, onze moderator Ger is "ièjnen van 't Stad". Zo worden onze Antwerpse collega's ook wel eens grappend genoemd Wink.

@ John: "Me moeder" ipv "Mijn moeder" -> Ik denk dat dit zowat 'jongerentaal' is? Bij heel jonge collega's zie ik ook veel afkortingen in hun geschreven berichtgeving. Zoals bijvoorbeeld 'wschl' = waarschijnlijk. Nogal veel wordt deze sms-taal ook (ten onrechte) gebruikt in bijvoorbeeld email. Misschien een beetje luiheid van sommigen? Maar die "Me moeder" zie ik toch eerder gebruikt door Nederlanders dan door Vlamingen/Belgen.

@ Jef: een aantal jaren geleden heb ik - weliswaar vanuit de luie zetel - ook enkele keren meegedaan met het "Groot Dictee der Nederlandse Taal", ten tijde van Philip Freriks en Martine Tanghe. Ik behaalde telkens een niet onaardige score; uiteraard geen top 10, maar ik ging niet af als een gieter.
In het dagelijks gebruik vond ik een correcte spelling steeds nodig. Dat mocht ook wel, gezien mijn lerarenopleiding talen, maar intussen o zo lang geleden Wink.

@ Arthur: ja, de politieke soap van vandaag was nogmaals beschamend. Het was een opbod tussen een gouverneur, kustburgemeesters, de Vlaamse regering, de Veiligheidsraad en de Belgische regering. Een Waalse mevrouw staat momenteel aan het hoofd van de federale (Belgische) regering. Zij voelde zich deze namiddag gepasseerd door de Vlaamse minister-president. Het geheel kwam bij de bevolking echter over als een zeer slecht staaltje communicatie.
Het klopt inderdaad ook wat jij zegt: het botert niet heel goed tussen Vlamingen en Walen. Een pijnlijk voorbeeld: sinds de verkiezingen van mei 2019 (!) hebben we nog steeds geen federale (Belgische) regering, en worden we bestuurd door een voorlopige 'rest'-regering. Sommige standpunten aan beide kanten van de taalgrens staan lijnrecht tegenover mekaar.
In België moeten we het bovendien behappen met telkens 3 officiële talen. Niet eenvoudig als je in Brussel werkt (zoals ik). Je kan er geen kant op als je niet voldoende Frans kent/spreekt. Daar bovenop moet je uiteraard ook voldoende Engels kennen (maar dat zal in Nederland ook wel het geval zijn). Soms ben ik wel een tikje jaloers op onze "bovenste beste buren" die met alles in het Nederlands vooruit kunnen, zonder ook steeds in het Frans te moeten communiceren.
NB: @ Arthur: Charles Michel sprak even goed/slecht Nederlands als Sophie Wilmès. Charles Michel  heeft vorig jaar de springplank gevonden naar de Europese Raad.


RE: Typisch Belgisch - JohanV - 21 May 2020

(20 May 2020, 20:38)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind Belgisch altijd aardig en beleefd overkomen.
Wat ik mij afvraag is of de taal in België inmiddels ook zo aftakeld zoals hier.
bv Hier is het tegenwoordig bij velen :"Me moeder" ipv "Mijn moeder".

Klopt jjohn. En de "Nico" kennen ze ook niet meer, zelfs de nieuwslezers niet. Leze; werke, belle, fietse, renne, enz. Kan me er soms rot aan ergeren.


RE: Typisch Belgisch - jjohn - 21 May 2020

(21 May 2020, 00:36)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 May 2020, 20:38)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind Belgisch altijd aardig en beleefd overkomen.
Wat ik mij afvraag is of de taal in België inmiddels ook zo aftakeld zoals hier.
bv Hier is het tegenwoordig bij velen :"Me moeder" ipv "Mijn moeder".

Klopt jjohn. En de "Nico" kennen ze ook niet meer, zelfs de nieuwslezers niet. Leze; werke, belle, fietse, renne, enz. Kan me er soms rot aan ergeren.
Ik kan me daar ook aan ergeren.
Ik denk dan:"Wat leren ze nog op school?"


RE: Typisch Belgisch - Kosta - 21 May 2020

(20 May 2020, 20:38)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




bv Hier is het tegenwoordig bij velen :"Me moeder" ipv "Mijn moeder".
Erger ik me dood aan inderdaad . Ze claimen dan dat het sms taal is maar ondertussen zeggen ze het ook gewoon. Me broer, me fiets. scheld


RE: Typisch Belgisch - JohannesGR - 21 May 2020

"En de "Nico" kennen ze ook niet meer, zelfs de nieuwslezers niet"
Ken ik (geboren 1946 in Mokum) ook niet - a.u.b. uitleg.
Johannes


RE: Typisch Belgisch - JohanV - 21 May 2020

(21 May 2020, 12:02)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"En de "Nico" kennen ze ook niet meer, zelfs de nieuwslezers niet"
Ken ik (geboren 1946 in Mokum) ook niet - a.u.b. uitleg.
Johannes

Het is werken, niet werke, het is fietsen, niet fietse. Ze zijn te lui om de N nog uit te spreken. Vul maar aan. Pure armoe op taalgebied, zelfs bij diegenen die een journalistieke opleiding hebben genoten.


RE: Typisch Belgisch - Goedas - 21 May 2020

En dan al die Engelse woorden, waar ook gewoon Nederlandse woorden voor zijn...


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 21 May 2020

Ik kijk bijna elke dag naar blokken, leer ik heel wat Belgische uitdrukkingen en woorden en Ben Crabbé die het presenteert gebruikt nog altijd DE voor een naam.
Daarna het 7 uur nieuws, zo blijf ik bij wat zich en België afspeelt, maar mijn vraag op toerisme was, mag Jan met de pet die zich geen 2e verblijf of boot kan veroorloven ook gewoon vrij reizen door België vanaf vandaag?



RE: Typisch Belgisch - El Greco - 21 May 2020

(21 May 2020, 12:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kijk bijna elke dag naar blokken, leer ik heel wat Belgische uitdrukkingen en woorden en Ben Crabbé die het presenteert gebruikt nog altijd DE voor een naam.
Daarna het 7 uur nieuws, zo blijf ik bij wat zich en België afspeelt, maar mijn vraag op toerisme was, mag Jan met de pet die zich geen 2e verblijf of boot kan veroorloven ook gewoon vrij reizen door België vanaf vandaag?
Neen want dat zijn nog steeds geen essentiële verplaatsingen. Ondertussen geeft de overheid zelf ook wel toe dat het moeilijk begint te worden om die grens te bepalen.


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 21 May 2020

(21 May 2020, 14:09)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 May 2020, 12:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kijk bijna elke dag naar blokken, leer ik heel wat Belgische uitdrukkingen en woorden en Ben Crabbé die het presenteert gebruikt nog altijd DE voor een naam.
Daarna het 7 uur nieuws, zo blijf ik bij wat zich en België afspeelt, maar mijn vraag op toerisme was, mag Jan met de pet die zich geen 2e verblijf of boot kan veroorloven ook gewoon vrij reizen door België vanaf vandaag?
Neen want dat zijn nog steeds geen essentiële verplaatsingen. Ondertussen geeft de overheid zelf ook wel toe dat het moeilijk begint te worden om die grens te bepalen.
Je zou als (gewone man/vrouw) toch in opstand komen, ze meten met 2 maten, heb je geld genoeg mag je uit je kot, anders moet je binnen blijven en is daar ook comtrole op?
Nu snap ik ook waarom het zo dood is als een pier langs de Belgische kust en de Ardennen.
Ben ik toch blij dat ik nu in NL zuid Limburg woon.



RE: Typisch Belgisch - davy - 21 May 2020

(21 May 2020, 12:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kijk bijna elke dag naar blokken, leer ik heel wat Belgische uitdrukkingen en woorden en Ben Crabbé die het presenteert gebruikt nog altijd DE voor een naam.
Dat is inderdaad zeer ergerlijk, vooral het "Antwerps" begint heel veel door te dringen in hedendaagse tv series. Net zoals de mensen die nog altijd over "De Limburg" spreken, terwijl wij net degenen zijn die het minst ondertiteld moeten worden Big Grin


RE: Typisch Belgisch - Janni - 21 May 2020

Ik kan ik mij kapot ergeren aan zaken als : "Hoe is het met de kids?"
"Ben wezen shoppen", dit heb ik in de outlet gekocht, vanaf morgen is het sale", etc.\
Tenenkrommend vind ik ook het steeds meer ingeburgerde "ik besef me"............
Noem mij ouderwets of puriteins, ik zal er nooit aan wennen !


RE: Typisch Belgisch - metaxa - 21 May 2020

Klagen over de baas ipv tegen de baas Big Grin


RE: Typisch Belgisch - JohannesGR - 21 May 2020

Of in Duitsland de Backshops, hier noemt men dit Denglisch  ;-(


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 21 May 2020

(21 May 2020, 17:30)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Of in Duitsland de Backshops, hier noemt men dit Denglisch  ;-(
Heb je ooit al eens Lous van Gaal steenkolen Engels horen praten, zoals de meeste Nederlanders heeft hij een uitspraak waar je spontaan de klompen van uitvallen.


RE: Typisch Belgisch - Janni - 21 May 2020

Volledig off topic, maar zeer vermeldenswaardig is de column van Nico Dijkshoorn in de Voetbal International van deze week over de biografie van LVG............
Al ben je een voetbalhater:   LEZEN !!


RE: Typisch Belgisch - Patrick - 21 May 2020

(21 May 2020, 14:57)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 May 2020, 14:09)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 May 2020, 12:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kijk bijna elke dag naar blokken, leer ik heel wat Belgische uitdrukkingen en woorden en Ben Crabbé die het presenteert gebruikt nog altijd DE voor een naam.
Daarna het 7 uur nieuws, zo blijf ik bij wat zich en België afspeelt, maar mijn vraag op toerisme was, mag Jan met de pet die zich geen 2e verblijf of boot kan veroorloven ook gewoon vrij reizen door België vanaf vandaag?
Neen want dat zijn nog steeds geen essentiële verplaatsingen. Ondertussen geeft de overheid zelf ook wel toe dat het moeilijk begint te worden om die grens te bepalen.
Je zou als (gewone man/vrouw) toch in opstand komen, ze meten met 2 maten, heb je geld genoeg mag je uit je kot, anders moet je binnen blijven en is daar ook comtrole op?
Nu snap ik ook waarom het zo dood is als een pier langs de Belgische kust en de Ardennen.
Ben ik toch blij dat ik nu in NL zuid Limburg woon.

Ja, er is/was wel controle op de 2de verblijven. In bepaalde kustgemeenten werd zelfs een drone met warmtecamera ingezet bij campings.


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 21 May 2020

Natuurlijk weer het Belgische 7 uur nieuws gezien, ik weet dat ze voorzichtig moeten zijn maar ik schrok even toen ik al die agenten zag, te voet, op de motor en met de auto om alles te controleren vooral aan de kust, ze mochten nog niet eens op het strand gaan liggen waar plaats genoeg is, of het regeltje dat als je als senior een 2e verblijf heb en er niet heen kan je kinderen ervan laten genieten.
In Wallonië nemen ze de regels iets makkelijker zag ik.



RE: Typisch Belgisch - Patrick - 21 May 2020

(21 May 2020, 19:40)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk weer het Belgische 7 uur nieuws gezien, ik weet dat ze voorzichtig moeten zijn maar ik schrok even toen ik al die agenten zag, te voet, op de motor en met de auto om alles te controleren vooral aan de kust, ze mochten nog niet eens op het strand gaan liggen waar plaats genoeg is, of het regeltje dat als je als senior een 2e verblijf heb en er niet heen kan je kinderen ervan laten genieten.
In Wallonië nemen ze de regels iets makkelijker zag ik.

In Wallonië nemen ze ALLES iets makkelijker. En soms leidt dat tot excessen en ergernis.

Een voorbeeld hoe soms zaken in Wallonië "makkelijker" aangepakt worden. Toen ik in Brussel werkte had ik zowel Vlaamse als Waalse collega's. Van beide groepen brak er 1, per toeval op quasi hetzelfde tijdstip zijn pols. Identieke breuk. Ik laat je raden wie 5 weken herstelverlof voorgeschreven kreeg van zijn behandelende arts en wie 5 maanden.


RE: Begin toerisme - Arthur - 21 May 2020

Ik vond nog een mooi staaltje typisch België, toen ik nog chauffeur was kwam ik vaak via Visé over de autoweg Nederland binnen, de laatste 100 meter tussen de oude douane post en de grens is Belgisch Limburg, er stond toen veel controle op vrachtauto's, vaak stond er aan de Waalse kant een controleur en aan de Vlaamse kant een controleur, vice versa ook, heb ik eens gevraagd waarom ze niet samen gingen staan op die 100 meter autoweg, het antwoord van de Waal in het Nederlands was, meneer dan moet ik Nederlands praten met de Vlaamse collega's en dat wil ik niet.


RE: Typisch Belgisch - roefke - 22 May 2020

(21 May 2020, 14:09)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 May 2020, 12:44)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kijk bijna elke dag naar blokken, leer ik heel wat Belgische uitdrukkingen en woorden en Ben Crabbé die het presenteert gebruikt nog altijd DE voor een naam.
Daarna het 7 uur nieuws, zo blijf ik bij wat zich en België afspeelt, maar mijn vraag op toerisme was, mag Jan met de pet die zich geen 2e verblijf of boot kan veroorloven ook gewoon vrij reizen door België vanaf vandaag?
Neen want dat zijn nog steeds geen essentiële verplaatsingen. Ondertussen geeft de overheid zelf ook wel toe dat het moeilijk begint te worden om die grens te bepalen.

nog zo eentje : motor rijders mogen terug rondtoeren , mogen die dan een toertje richting kust doen zelfs als ze daar geen tweede verblijf hebben, volgens de wet wel. Mag een automobilist een toertje doen richting kust , nee want geen essentiele verplaatsing  Big Grin


RE: Typisch Belgisch - jjohn - 23 May 2020

Ook leuk, ik kom het net hier weer tegen.
In België 'trekken ze een foto'.
In Nederland 'nemen ze een foto'.


RE: Typisch Belgisch - Wilma - 23 May 2020

Wij zeggen hier altijd, even een foto schieten ,In NH


RE: Typisch Belgisch - Janni - 23 May 2020

Ook zoiets........."poepen"..............


RE: Typisch Belgisch - Patrick - 23 May 2020

(23 May 2020, 10:47)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook zoiets........."poepen"..............

Er is inderdaad een groot verschil tussen "poepen" in Nederland en "poepen" in Vlaanderen. Big Grin


RE: Typisch Belgisch - Nanny - 23 May 2020

(23 May 2020, 11:08)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 May 2020, 10:47)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook zoiets........."poepen"..............

Er is inderdaad een groot verschil tussen "poepen" in Nederland en "poepen" in Vlaanderen. Big Grin
Ben nu toch wel nieuwschierig....


RE: Typisch Belgisch - Arthur - 23 May 2020

(23 May 2020, 13:20)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 May 2020, 11:08)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 May 2020, 10:47)Janni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook zoiets........."poepen"..............

Er is inderdaad een groot verschil tussen "poepen" in Nederland en "poepen" in Vlaanderen. Big Grin
Ben nu toch wel nieuwschierig....
Kijk hier maar eens op, bijna alles komt voorbij.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.