Oríste! - jóuw Griekenland forum
Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Het kafeneion - Schuif gezellig aan in ons Griekse dorpscaféetje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Discussie: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland (/showthread.php?tid=7606)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Patrick - 18 September 2020

(18 September 2020, 18:11)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zie het hier precies nergens staan maar de verplichte negatieve pcr test zou verlengt zijn tot 30 september.

Dat is inderdaad het geval.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - El Greco - 19 September 2020

(18 September 2020, 18:21)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 September 2020, 18:11)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zie het hier precies nergens staan maar de verplichte negatieve pcr test zou verlengt zijn tot 30 september.

Dat is inderdaad het geval.

Dit topic was niet up to date dan.  Smile


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - johwjagt - 20 September 2020

De verplichte pcr test was er toch weer af voor Nederlandse vliegtuig passagiers?
Wij hopen woensdag met de auto te vertrekken. En dan vanaf Ancona met de boot naar Igoumenitsa. Dan volstaat toch het PLF ? Of zie ik iets over het hoofd?


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - chris - 20 September 2020

Klopt,allen België moet per tonen.
Ga nooit alleen af op informatie van deze site omtrent COVID. hoe goed bedoeld ook. Altijd de regering info volgen.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Geni - 20 September 2020

(20 September 2020, 14:09)johwjagt schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De verplichte pcr test was er toch weer af voor Nederlandse vliegtuig passagiers?
Wij hopen woensdag met de auto te vertrekken. En dan vanaf Ancona met de boot naar Igoumenitsa. Dan volstaat toch het PLF ? Of zie ik iets over het hoofd?

Met de ferry vanuit Italie naar GR is een test nooit verplicht geweest Wink


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - El Greco - 21 September 2020

(20 September 2020, 14:09)johwjagt schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De verplichte pcr test was er toch weer af voor Nederlandse vliegtuig passagiers?
Wij hopen woensdag met de auto te vertrekken. En dan vanaf Ancona met de boot naar Igoumenitsa. Dan volstaat toch het PLF ? Of zie ik iets over het hoofd?

Er zitten hier nog een paar Belgische Griekenland liefhebbers ook natuurlijk.  Het is niet omdat we in de minderheid zijn dat we niet op de hoogte moeten blijven van de laatste regelgevingen. Big Grin


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - johwjagt - 23 September 2020

Zometeen is het zover. Dan rijden wij via Duitsland en Oostenrijk naar Italië om daar zaterdag in Ancona aan boord Van Minoan Lines te gaan. Het schijnt dat ik daar onze boot tickets op moet halen. Heeft iemand hier ervaring mee?


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - chris - 23 September 2020

De tickets haal je af op een speciale in-check plek. Deze plek wordt,wanneer je onderweg bent naar de haven,duidelijk aangegeven met grote gele borden voor en op een rotonde, je parkeert de auto op dat terrein en je gaat het kantoor binnen. Vervolgens vul je daar een gezondheidsverklaring in en ga je naar de balie van Minoan om je ticket af te halen. Men vertelt je daar ook in welke rij je moet gaan staan in de haven. Daarna rij je naaar de haven en je wacht daar tot je kan inschepen.Je temperatuur wordt overigens ook nog opgenomen voor de inscheping, Goeie reis!


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Louise B. - 23 September 2020

@johwjagt
Goede reis! Ben benieuwd naar jouw 'verse' ervaring met het reizen met auto én met honden! Vind het fijn voor je, dat je kunt gaan! Ik denk ook dat een groot aantal leden het leuk vindt te lezen, hoe reizen naar én in Griekenland zelf tijdens coronatijd is.! Hou je gezond en geniet!
Gr. Smile


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - johwjagt - 23 September 2020

Hartelijk dank voor deze waardevolle info @chris.
Inmiddels zijn we op onze eerste stop in zuid Duitsland beland.
@louise we zullen een verslag uitbrengen van onze ervaringen.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - vlagreco - 25 September 2020

Misschien interessant voor forumleden die een vliegticket, ferryticket, hotelreservatie of reispakket niet 'verzilverd' konden zien wegens de corona omstandigheden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - johwjagt - 27 September 2020

Ancona - Igoumenitsa
Even een verslag van ons wedervaren van onze auto reis naar Griekenland in Corona tijd.
Ons reisgezelschap bestaat uit Hans en Willeke samen met ons Grieks huisgenootje , die tijdens haar studie in Nl bij ons woont. Ook hebben wij onze twee honden bij ons. We reizen in mijn Opel Vivaro werkbus. Vanwege de Corona hebben we er voor gekozen om via Duitsland, Oostenrijk en Italië te reizen. Allemaal veel gebied. Dat terwijl Nederland steeds roder kleurt. Gelukkig is het Griekse vasteland ook veel, zodat wij onze student weer bij haar ouders kunnen brengen. Ze heeft vanwege de Corona al twee vluchten naar huis moeten missen.
Al met al vond ik het nog steeds spannend omdat het mij niet zou verbazen wanneer de Griekse regering last minute Nederland als risico gebied zou aanmerken en het hele feest niet zou kunnen doorgaan.
Terwijl ik dit schrijf zitten we op de boot vanuit Ancona. Vanwege de honden hebben we rustig aan gedaan met de reis. De eerste overnachting in zuid Duitsland, de tweede in de buurt van het Garda meer.
Bij Ancona kun gewoon de borden naar met een veerboot en ‘to car ferries’ volgen. Het was wel heel fijn dat Chris ons verteld had dat wij eerst tickets bij een kantoor op een terrein moesten halen. Dat staat ook duidelijk aangegeven op gele borden. Daar het juiste loket kiezen. Vanwege de Corona moesten we een verklaring invullen dat we geen klachten etc. hadden. Met de ticket kun je vervolgens verder rijden en de borden volgen naar de juiste pier. In ons geval nr. 15 Igoumenitsa met maatschappij Minoan. Wij hadden een 3 persoons hondvriendelijke cabine gereserveerd. We hebben lang moeten wachten tot we eindelijk met de auto aan boord mochten. Bij de pier moet je langs een controle post. Wij kregen een papiertje onder de ruitenwisser waarop ‘security check’ stond. Er was ons echter niet verteld dat wij dus eerst langs een douane post hadden gemoeten ter controle. Dat is later goed gekomen.
Aan boord moet je langs de receptie. Daar worden de sleutelkaart voor de cabine uitgeprint. Als gezegd een hond vriendelijke cabine. Maar behalve dat de vloer van een afneembaar materiaal gemaakt is konden wij er niets hond vriendelijk aan ontdekken. Ik had verwacht dat er honden benches of hokken zouden zijn maar dat was niet het geval. We hadden onze hondenmanden meegenomen, dus dat was verder geen probleem.
Verder moet je de honden natuurlijk af en toe hun behoeften laten doen. Dat moeten ze dan maar op het dek laten lopen.
Verder kun je aan boord nergens met de hond in. Geen restaurant bijvoorbeeld. Dus omdat we de honden niet alleen wilden laten hebben we om beurten gegeten.
De boot vertrok anderhalf uur later, en we kwamen in totaal twee uur later aan. Bij aankomst waren we vrij vlot van de boot. Daar moesten we onze QR code laten zien. De onze begon met een 7, dus werden we getest. Een eenvoudige test met een wattenstaafje in de mond (niet zoals in NL waar deze diep de neus in gaat). Daarna ruim 4 uur rijden naar Volos. Het eerste stuk tot Meteora zijn berg wegen dus dat schiet niet zo op. Maar mooi is het wel!
We zijn veilig op de plaats van bestemming gekomen en zitten nu 24 uur in zelf quarantaine, maar dat is geen straf met dit uitzicht!
Tot zover ons verslag van de heen reis.
Hartelijke groet vanuit een zonnig Griekenland,
Hans van der Jagt

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Louise B. - 27 September 2020

Beste Hans,
Blij verrast al zo snel een verslagje te lezen. Bedankt dat je zo gedetailleerd bent. Zéér nuttige info! Hoewel ogenschijnlijk de reis mét honden redelijk 'smooth' verloopt, zal het in de praktijk vast en zeker niet zo zijn. Het gebied waarin je reed, Ηπειρος, is inderdaad fantastisch mooi om te verkennen met de auto. Echt geen straf Smile Fijne vakantie!
Gr. Louise B.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Goedas - 27 September 2020

Wat een avontuur Hans. De reis gehad, nu genieten. Fijne vakantie gewenst...


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Nanny - 27 September 2020

Mooi verhaal idd. DIe student heeft ook maar geluk dat ze bij jullie terecht gekomen is. Netjes "thuisgebracht worden" in deze tijd, best bijzonder.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - vlagreco - 27 September 2020

Een goede kennis van ons, uit regio Den Haag, stuurde mij vandaag volgende passage in zijn bericht, na aankomst op de luchthaven van Thessaloniki:

"Geland, en via een trap naar buiten. De bus rijdt 100 meter en we mochten er weer uit.
Controle, voordat je mee mocht moest je thuis een online formulier invullen en kreeg je een QR code.
Heb je die niet dan mag je niet eens mee.
Die kerel zei tegen ons: links aanhouden.
Maar ik kwam er na 3 meter achter dat dit de random COVID teststraat was.
Omkeren zeg ik tegen mijn vrouw, en wij terug.
Zegt er een andere vrouwelijke beveiliger tegen mij: left or right?
Ik zei right en ze zei: dan moet je hier heen.
En wij die testrij uit.
Doorlopen en niet omkijken, anders worden we terug geroepen."

Tja, daar heb ik dan wel mijn persoonlijke bedenkingen bij...


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Geni - 27 September 2020

(27 September 2020, 18:16)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een goede kennis van ons, uit regio Den Haag, stuurde mij vandaag volgende passage in zijn bericht, na aankomst op de luchthaven van Thessaloniki:

"Geland, en via een trap naar buiten. De bus rijdt 100 meter en we mochten er weer uit.
Controle, voordat je mee mocht moest je thuis een online formulier invullen en kreeg je een QR code.
Heb je die niet dan mag je niet eens mee.
Die kerel zei tegen ons: links aanhouden.
Maar ik kwam er na 3 meter achter dat dit de random COVID teststraat was.
Omkeren zeg ik tegen mijn vrouw, en wij terug.
Zegt er een andere vrouwelijke beveiliger tegen mij: left or right?
Ik zei right en ze zei: dan moet je hier heen.
En wij die testrij uit.
Doorlopen en niet omkijken, anders worden we terug geroepen."

Tja, daar heb ik dan wel mijn persoonlijke bedenkingen bij...
Ik oordeel liever niet en reageer dan dus (normaliter) ook niet maar dit voelt, als inwoner van Griekenland, erg respectloos. Verdrietig dat word ik ervan.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - vlagreco - 27 September 2020

(27 September 2020, 18:37)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik oordeel liever niet en reageer dan dus (normaliter) ook niet maar dit voelt, als inwoner van Griekenland, erg respectloos. Verdrietig dat word ik ervan.

Die kennissen waar ik het over had, zijn personen die denken dat ze steeds iets meer mogen dan anderen. Ze zijn rond de 65, en pretenderen dat hen geen kwaad kan treffen. 
Indien een luchthavenbeambte mij zou aanmanen om in de rij links te gaan staan, dan zou het zelfs niet in mij opkomen om rechtsomkeer te maken en naar de rij rechts te gaan. 
Ik denk er dus hetzelfde over als jij. Respectloos. 
Zoals je ziet, zijn er dus "gaten" in het systeem, en zijn er toch wel personen die gebruik maken van die gaten.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - johwjagt - 27 September 2020

Ik snap het ook niet. De test geeft ons juist een goed gevoel. Na 24 uur weet je waar je aan toe bent. Geen bericht goed bericht. Wij kunnen nu dus lekker aan de vakantie beginnen in de wetenschap dat we gezond zijn en geen gevaar voor anderen. Doen dus, zou ik zeggen.
@ Louise : de honden hebben zich boven verwachting goed gedragen. Alles best als ze maar in de buurt van het baasje zijn. Maar dat is per ras misschien verschillend.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Patrick - 28 September 2020

(27 September 2020, 18:16)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een goede kennis van ons, uit regio Den Haag, stuurde mij vandaag volgende passage in zijn bericht, na aankomst op de luchthaven van Thessaloniki:

"Geland, en via een trap naar buiten. De bus rijdt 100 meter en we mochten er weer uit.
Controle, voordat je mee mocht moest je thuis een online formulier invullen en kreeg je een QR code.
Heb je die niet dan mag je niet eens mee.
Die kerel zei tegen ons: links aanhouden.
Maar ik kwam er na 3 meter achter dat dit de random COVID teststraat was.
Omkeren zeg ik tegen mijn vrouw, en wij terug.
Zegt er een andere vrouwelijke beveiliger tegen mij: left or right?
Ik zei right en ze zei: dan moet je hier heen.
En wij die testrij uit.
Doorlopen en niet omkijken, anders worden we terug geroepen."

Tja, daar heb ik dan wel mijn persoonlijke bedenkingen bij...

Hoe onverantwoordelijk en arrogant kan je zijn, zeg.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Nanny - 28 September 2020

Ik hoop eigenlijk dat ze een paar van die test dingen overhouden en dat iemand die code gaat opzoeken.
Gaat te ver ik weet t. Maar ik zou genieten van een verhaal waarin die Hageneeseen bezoekje van de politie krijgt in zn hotel en
alsnog die test moet ondergaan en meteen ook die 5000 kan neerlleggen.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Natalie66 - 28 September 2020

Nanny schreef:Ik hoop eigenlijk dat ze een paar van die test dingen overhouden en dat iemand die code gaat opzoeken.
Gaat te ver ik weet t. Maar ik zou genieten van een verhaal waarin die Hageneeseen bezoekje van de politie krijgt in zn hotel en
alsnog die test moet ondergaan en meteen ook die 5000 kan neerlleggen.

Nanny, hoe weet je dat dit Hagenezen zijn en geen Hagenaars? Undecided Big Grin


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - chris - 28 September 2020

Het zou heel goed grootspraak kunnen zijn. Mijn ervaring is dat je goed in de gaten wordt gehouden indien je moet testen. Maar het is natuurlijk mogelijk. Het is ook mogelijk dat ze bezoek krijgen van de politie,want ze staan geregistreerd bij test opstelling,inclusief hun verblijfplaats....


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - vlagreco - 28 September 2020

De man in kwestie heeft het tekstje, dat hij naar mij stuurde, ook openbaar op Facebook geplaatst.
Hij denkt dat hij (zeer) slim is, maar die grootsprakerigheid getuigt eigenlijk van domheid.

NB: Nanny en Natalie66: een inwoner van Den Haag is een Hagenees (geen Hagenaar).


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - metaxa - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:09)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De man in kwestie heeft het tekstje, dat hij naar mij stuurde, ook openbaar op Facebook geplaatst.
Hij denkt dat hij (zeer) slim is, maar die grootsprakerigheid getuigt eigenlijk van domheid.

NB: Nanny en Natalie66: een inwoner van Den Haag is een Hagenees (geen Hagenaar).

Een bekende uitspraak in Den Haag is HAAGSE BLUF ,en staat voor Haagse kak ,Opschepperij , -of grootsprekers  Tongue


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - JohanV - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:09)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De man in kwestie heeft het tekstje, dat hij naar mij stuurde, ook openbaar op Facebook geplaatst.
Hij denkt dat hij (zeer) slim is, maar die grootsprakerigheid getuigt eigenlijk van domheid.

NB: Nanny en Natalie66: een inwoner van Den Haag is een Hagenees (geen Hagenaar).

Dat klopt niet helemaal Vlagreco, zie hieronder een mooie uitleg hierover, de link staat onderaan het artikel.

Ben je een Hagenaar of Hagenees? Wij zoeken het uit
Door 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 6 januari 2019

[b]Het voelt als een eeuwige discussie: Ben je een Hagenaar of een Hagenees? De één zegt dat je dan asociaal of chique bent en de ander zegt dat het met geboren en getogen te maken heeft. Maar wat is nou écht het verschil? Wij zoeken het uit.[/b]
Mensen van buiten Den Haag zien de Hagenees als de harde kern inwoners die met hun witte sokken in slippers en campingsmoking met een blikje bier in de tuin zitten, terwijl de Hagenaar juist de chique heren en dames zijn met een jasje en dasje. Maar klopt dat wel?
Vroeger
Historisch gezien is er een duidelijk verschil tussen de Hagenees en de Hagenaar. Daarvoor moeten we even in een tijdmachine stappen, terug naar toen Den Haag een klein dorpje was.
In Den Haag was er in de achttiende eeuw een duidelijke scheiding tussen arm en rijk. Die was er niet alleen in figuurlijke zin, maar ook letterlijk. Een deel van Den Haag was gebouwd op de zandduinen en een ander deel op veengrond.
Op het zand stonden grote huizen en woonden rijke mensen met een aardappel in de keel. Aan de andere kant van de 5,8 kilometer lange Laan van Meerdervoort zag het er minder netjes uit. Daar woonden de armen en zij werden de Hagenezen genoemd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De twee verschillende inwonersgroepen van Den Haag konden het niet altijd met elkaar vinden. De Hagenaren vonden de Hagenezen maar vies en daartegenover vonden de Hagenezen de Hagenaren maar uit de hoogte en arrogant.
Toen Den Haag steeds voller werd, werd deze scheidslijn onduidelijker. Hagenezen gingen ook op het zand wonen en Hagenaren op het veen. Wel zie je het verschil nog terug in de architectuur. Kijk maar eens naar de statige huizen in Duinoord en de volksbuurtjes in Den Haag zuid.
Geboren
Tegenwoordig is dat verschil van wonen op het zand of op het veen dus bijna niet meer te zien. Men legt nu dan ook het verschil tussen Hagenaar en Hagenees anders uit: Je bent een Hagenees als je geboren en getogen bent in Den Haag en Hagenaren zijn ergens anders geboren en later hier komen wonen.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - vlagreco - 28 September 2020

Bedankt Johan. Interessante lectuur Wink . Bij gelegenheid zal ik het die Hagenees, die zich voordoet als Hagenaar, eens onder zijn neus wrijven.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Patrick - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:27)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hagenaren zijn ergens anders geboren en later hier komen wonen.

Aan de Belgische kust noemen we dat "aangespoelden". Big Grin


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Nanny - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:38)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 September 2020, 12:27)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hagenaren zijn ergens anders geboren en later hier komen wonen.

Aan de Belgische kust noemen we dat "aangespoelden". Big Grin

In Griekenland "promazema".....


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - vlagreco - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:38)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aan de Belgische kust noemen we dat "aangespoelden". Big Grin

We zijn ferm aan het afdwalen naar "off-topic", maar toch nog even dit.
Een aantal jaren geleden, op vakantie in Griekenland, zaten we op een terrasje met een koppel dat in dezelfde accomodatie logeerde. Dat koppel ("stel" zegt men in Nederland Wink ) had een winkel aan de Belgische kust. Na enkele drankjes kwamen de tongen losser, en vertelden ze dat er twee (weliswaar lichtjes verschillende) prijzen gehanteerd werden: de gewone prijs voor de vaste kustbewoners, en een lichtjes hogere prijs voor de "aangespoelden": o.a. tweedeverblijvers en toeristen. 
De niet-kustbewoners werden trouwens anders genoemd, namelijk "de luzz'n".
Die uitspraak is me bijgebleven; soms denk ik daar nog eens aan als we naar de kust gaan.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Nanny - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:04)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het zou heel goed grootspraak kunnen zijn. Mijn ervaring is dat je goed in de gaten wordt gehouden indien je moet testen. Maar het is natuurlijk mogelijk. Het is ook mogelijk dat ze bezoek krijgen van de politie,want ze staan geregistreerd bij test opstelling,inclusief hun verblijfplaats....

Precies dat Chris, hopelijk een precies type daar bij de registratie da dr achter aan gaat.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Patrick - 28 September 2020

(28 September 2020, 12:48)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De niet-kustbewoners werden trouwens anders genoemd, namelijk "de luzz'n".

De luizen dus. De luizen in de pels. Dat komt voornamelijk omdat een groot deel weinig respect toont voor de lokale bewoners.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Natalie66 - 28 September 2020

Voor de Hagenees kenmerkt de Hagenaar zich door arrogantie en het zich beter voelen dan een ander. Daarom zou het voor een Hagenees heel geloofwaardig zijn dat de Hagenaar niet in de rij gaat staan om zich te laten testen. Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin

Rara tot welke groep ik mij (mag) rekenen. Hypocrite

Gr. Natalie


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Esther Corfu - 29 September 2020

Zou het mogelijk zijn om vrijwillig een coronotest te laten afnemen als je aankomt op de luchthaven in Athene? Dus ook als je, op grond van je QR-code, niet 'hoeft'?


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Patrick - 29 September 2020

(29 September 2020, 09:29)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zou het mogelijk zijn om vrijwillig een coronotest te laten afnemen als je aankomt op de luchthaven in Athene? Dus ook als je, op grond van je QR-code, niet 'hoeft'?

Jawel, dat kan. Er is een testcentrum in de aankomsthal tussen uitgang 2 en 3. Het testcentrum is open van 7 tot 23 uur. Je krijgt het resultaat binnen de 24 uren per mail toegestuurd.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Esther Corfu - 29 September 2020

Dank je wel Patrick. Dat is het antwoord waar ik op hoopte. Als ik zo kan voorkomen dat ik het virus 'meeneem' naar mijn vrienden daar, wil ik graag een test doen.
Ik zie dat de test 70€ kost, op zich geen probleem, maar als ik op grond van mijn QR-code (gratis) word getest bij aankomst, heb ik dus eigenlijk voor niets betaald vooraf.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - El Greco - 30 September 2020

(29 September 2020, 10:28)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je wel Patrick. Dat is het antwoord waar ik op hoopte. Als ik zo kan voorkomen dat ik het virus 'meeneem' naar mijn vrienden daar, wil ik graag een test doen.
Ik zie dat de test 70€ kost, op zich geen probleem, maar als ik op grond van mijn QR-code (gratis) word getest bij aankomst, heb ik dus eigenlijk voor niets betaald vooraf.

Dat klopt, de gratis test die aan je QR-code is gekoppeld is wel enkel via de mond...


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - A en A - 30 September 2020

(27 September 2020, 08:00)johwjagt schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ancona - Igoumenitsa
Even een verslag van ons wedervaren van onze auto reis naar Griekenland in Corona tijd.
Ons reisgezelschap bestaat uit Hans en Willeke samen met ons Grieks huisgenootje , die tijdens haar studie in Nl bij ons woont. Ook hebben wij onze twee honden bij ons. We reizen in mijn Opel Vivaro werkbus. Vanwege de Corona hebben we er voor gekozen om via Duitsland, Oostenrijk en Italië te reizen. Allemaal veel gebied. Dat terwijl Nederland steeds roder kleurt. Gelukkig is het Griekse vasteland ook veel, zodat wij onze student weer bij haar ouders kunnen brengen. Ze heeft vanwege de Corona al twee vluchten naar huis moeten missen.
Al met al vond ik het nog steeds spannend omdat het mij niet zou verbazen wanneer de Griekse regering last minute Nederland als risico gebied zou aanmerken en het hele feest niet zou kunnen doorgaan.
Terwijl ik dit schrijf zitten we op de boot vanuit Ancona. Vanwege de honden hebben we rustig aan gedaan met de reis. De eerste overnachting in zuid Duitsland, de tweede in de buurt van het Garda meer.
Bij Ancona kun gewoon de borden naar met een veerboot en ‘to car ferries’ volgen. Het was wel heel fijn dat Chris ons verteld had dat wij eerst tickets bij een kantoor op een terrein moesten halen. Dat staat ook duidelijk aangegeven op gele borden. Daar het juiste loket kiezen. Vanwege de Corona moesten we een verklaring invullen dat we geen klachten etc. hadden. Met de ticket kun je vervolgens verder rijden en de borden volgen naar de juiste pier. In ons geval nr. 15 Igoumenitsa met maatschappij Minoan. Wij hadden een 3 persoons hondvriendelijke cabine gereserveerd. We hebben lang moeten wachten tot we eindelijk met de auto aan boord mochten. Bij de pier moet je langs een controle post. Wij kregen een papiertje onder de ruitenwisser waarop ‘security check’ stond. Er was ons echter niet verteld dat wij dus eerst langs een douane post hadden gemoeten ter controle. Dat is later goed gekomen.
Aan boord moet je langs de receptie. Daar worden de sleutelkaart voor de cabine uitgeprint. Als gezegd een hond vriendelijke cabine. Maar behalve dat de vloer van een afneembaar materiaal gemaakt is konden wij er niets hond vriendelijk aan ontdekken. Ik had verwacht dat er honden benches of hokken zouden zijn maar dat was niet het geval. We hadden onze hondenmanden meegenomen, dus dat was verder geen probleem.
Verder moet je de honden natuurlijk af en toe hun behoeften laten doen. Dat moeten ze dan maar op het dek laten lopen.
Verder kun je aan boord nergens met de hond in. Geen restaurant bijvoorbeeld. Dus omdat we de honden niet alleen wilden laten hebben we om beurten gegeten.
De boot vertrok anderhalf uur later, en we kwamen in totaal twee uur later aan. Bij aankomst waren we vrij vlot van de boot. Daar moesten we onze QR code laten zien. De onze begon met een 7, dus werden we getest. Een eenvoudige test met een wattenstaafje in de mond (niet zoals in NL waar deze diep de neus in gaat). Daarna ruim 4 uur rijden naar Volos. Het eerste stuk tot Meteora zijn berg wegen dus dat schiet niet zo op. Maar mooi is het wel!
We zijn veilig op de plaats van bestemming gekomen en zitten nu 24 uur in zelf quarantaine, maar dat is geen straf met dit uitzicht!
Tot zover ons verslag van de heen reis.
Hartelijke groet vanuit een zonnig Griekenland,
Hans van der Jagt

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - Patrick - 01 October 2020

De verplichte negatieve test minimum 72 uren voor aankomst in Griekenland is voor personen die vanuit België vliegen verlengd tot 12 oktober.


RE: Nieuwe regels voor reizigers naar Griekenland - El Greco - 03 October 2020

(01 October 2020, 14:10)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De verplichte negatieve test minimum 72 uren voor aankomst in Griekenland is voor personen die vanuit België vliegen verlengd tot 12 oktober.

En niet voor Nederlanders... Rolleyes