Oríste! - jóuw Griekenland forum
Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Yassas! Ti Kanis? - Mag ik me even voorstellen? (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=48)
+--- Discussie: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? (/showthread.php?tid=7666)

Pagina's: 1 2


Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Peter Christianus - 18 August 2020

Wij zijn Yuness & Peter,

Wij hebben besloten om de boel eens goed om te gooien en te vertrekken naar Griekenland.
Ten eerste vanwege het klimaat, beter voor onze gezondheid, en vanwege het mooie land.
Nu we ons een beetje hebben ingelezen valt het ons op dat het lang niet zo makkelijk is om 
overal een antwoord op te krijgen. Hoe zit het met je ziektekosten bijvoorbeeld ?
Kan je je auto gewoon mee nemen ? Welke kosten zijn er allemaal wanneer je een huis koopt,
en ga zo maar door. Wij zijn daarom dan ook op zoek naar mensen die dit alles al eens hebben
doorlopen of gaan doorlopen zodat we niet het wiel op nieuw hoeven uit te vinden of dat we
elkaar kunnen helpen. Maar eerst zal ons huis verkocht moeten worden.
Iedereen die ons van wijze raad kan voorzien zijn wij bij voorbaat al dankbaar !

Groeten van Peter & Yuness


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 18 August 2020

Lees je persoonlijk bericht over mijn ervaring.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Goedas - 18 August 2020

Wat jammer Ingrid dat je ervaring niet op Oriste staat. Ik denk dat veel mensen daar lering uit kunnen trekken...


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 18 August 2020

(18 August 2020, 16:29)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lees je persoonlijk bericht over mijn ervaring.

Kun je dat niet gewoon openbaar maken zodat iedereen die het interesseert lezen kan, je doet me aan iemand denken waar ik liever niet meer aan denk.
Er zijn hier nog meer leden die de grote stap gedaan hebben, misschien willen die ook hun ervaring kwijt.



RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - El Greco - 18 August 2020

Ja dat is beetje een jammerlijke reactie van Ingmar. Ze zou daar niet alleen Yuness & Peter mee helpen maar waarschijnlijk nog vele andere hier.

Het overbrengen van je wagen blijkt een hele onderneming te zijn. Er zijn hier alvast al verschillende topics over geschreven.

Huis huren/kopen, als ik jullie was zou ik toch eerst ergens voor een periode gaan huren. Het is een beetje zoals met de aankoop van een caravan, mobilhome of boot, nooit direct aankopen mensen!, maar eerst even proeven of je het allemaal wel leuk zal vinden.
Alvast veel succes!


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - metaxa - 18 August 2020

Kijk eens hier

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 18 August 2020

Op veler verzoek:
Multiquote:Wij hebben besloten om de boel eens goed om te gooien en te vertrekken naar Griekenland.
Ten eerste vanwege het klimaat, beter voor onze gezondheid, en vanwege het mooie land.
Nu we ons een beetje hebben ingelezen valt het ons op dat het lang niet zo makkelijk is om 
overal een antwoord op te krijgen. Hoe zit het met je ziektekosten bijvoorbeeld ?
Kan je je auto gewoon mee nemen ? Welke kosten zijn er allemaal wanneer je een huis koopt,
en ga zo maar door. Wij zijn daarom dan ook op zoek naar mensen die dit alles al eens hebben
doorlopen of gaan doorlopen zodat we niet het wiel op nieuw hoeven uit te vinden of dat we
elkaar kunnen helpen. Maar eerst zal ons huis verkocht moeten worden.
Iedereen die ons van wijze raad kan voorzien zijn wij bij voorbaat al dankbaar !

Wij hebben dit ook gedaan, een paar maanden geleden.
Maar wel met een hoop voorbereiding.

1. Je kan je auto 6 maanden meenemen en dan moet deze geimporteerd worden of met de verhuizing mee.
   -importeren is veel te duur.
   -met de verhuisboedel heb je dit nodig:

   1. Passports
  2. IDs

  3. Driver’s license

  4. Uittreksel uit de Basisregistratie personen from the Dutch Municipality (med historische adressen) 

  5. Uittreksel uit de Basisregistratie Personen from the Dutch Municipality (med 'Datum uitschrijving')

  6. RDW Tenaamstellingsverslag

  7. Rijbewijs

  8. Kentekenbewijs

  9. Certificate of conformity (or ““Conformiteitsbewijs” or “EG-CERTIFICAAT VAN OVEREENSTEMMING” or equivalent)

10. Car insurance certificate

11. (Auto)Factuur for the purchase of the car.

12. Bank transfer receipt for the purchase of the car

13. Employment contract or KvK Certificate

14. Jaaropgave, Belastingdienst Aanslag and UWV Printversie verzekeringsbericht - Arbeidsverleden: detailgegevens per jaar” for last three (03) years

15. House Lease or Purchase Contract

16. Utility bills for the last 24months

17. Affirmation about the permanent residence address in Greece

18. House purchase contract in Greece (if any)
19. 120€ in cash



Dit laatste moet in Nederland geregeld worden.

2. Ziektekosten kan vanuit Nederland, er zijn een paar verzekeraars die dit gewoon doen.
   -In Griekenland wordt dit lastiger, want je een AFM nodig (belastingnummer)
   -Asl je AFM hebt is er NN (Nationale Nederlanden), Piraeus Bank en Generali.
  #Generali heeft voor €1330 een familie pakket, dan is iedereen verzekerd.

3. Belastingnummer oftewel AFM
  -Zonder dit kan je geen huis huren/kopen, auto kopen of je ergens inschrijven enz. Er wordt ALTIJD om afm gevraagd.

4. In Griekenland moet je soms wel 5x terugkomen voor het zelfde papiertje, dan kom je iemand anders tegen die een slechte dag heeft en mag je morgen weer terugkomen.

Dit is mijn ervaring; gelukkig hebben we bijna alles rond.

Heb je meer vragen; let me know.

Wil je spullen verhuizen, dan regel dit op tijd. Ikzelf heb dit ook gedaan met een boot.

Huis kopen:

-Advocaat nodig!!
-Civil engineer oftewel bouwkundig persoon

Check op achterstallige belasting
Of er een hypotheek op rust, want bij koop neem jij die over
Is het het wel de eigenaar; of zijn er meer 
Is het legaal
Is het gebouwd volgens de norm
Zijn alle tekeningen aanwezig
Zijn alle vergunningen er


Aanbetaling pas doen als JOUW advocaat aangeeft dat alles klopt. (en dan nog kan het anders lopen....)


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 18 August 2020

Duidelijk antwoord Ingmar.
Ik wil niet pessimistisch overkomen, maar als iets te mooi is om waar te zijn is het ook te mooi om waar te zijn.
En dan de spreuk die iedereen gebruikt.
Your my friend, you get best price.



RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 18 August 2020

Arthur, dit moet en mag je nooit zeggen:

je doet me aan iemand denken waar ik liever niet meer aan denk.

Getuigt van iets wat ik nu maar even niet ga zeggen....

Laat iedereen in elkaars waarde aub.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 18 August 2020

(18 August 2020, 19:07)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, dit moet en mag je nooit zeggen:

je doet me aan iemand denken waar ik liever niet meer aan denk.

Getuigt van iets wat ik nu maar even niet ga zeggen....

Laat iedereen in elkaars waarde aub.

(18 August 2020, 19:07)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, dit moet en mag je nooit zeggen:

je doet me aan iemand denken waar ik liever niet meer aan denk.


Laat iedereen in elkaars waarde aub.

Wat ik schrijf klopt voor 99%, het stikt van de valkuilen en van mensen die aan je willen verdienen, en zeg niet dat ik uit mijn nek klets.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Damiaatje - 18 August 2020

Hallo Peter en Yuness.
De eerste tip die ik je wil geven is dat je niet direct een huis gaat kopen. Er is zijn in Griekenland enorm veel huizen te huur, ook voor een langere periode. Het voordeel hiervan is dat je eerst kunt ervaren of het leven in Griekenland je wel bevalt. Als je hier eenmaal woont, zit je dichter bij het vuur en is de keuze om te blijven huren of te kopen een stuk eenvoudiger. Bedenk hierbij dat als je eenmaal een huis hebt gekocht, deze niet eenvoudig te verkopen zal zijn.
Dan je eerste vraag die betreft een ziektekosten verzekering.
Dat is niet eenvoudig te beantwoorden omdat dit van heel veel factoren afhankelijk is.
Als je al gepensioneerd bent betaal je in Nederland voor je verzekering, en ben je in Griekenland via de IKA verzekerd, deze instantie verrekend alle kosten met je Nederlandse verzekering.
Ben je nog niet gepensioneerd maar je bent nog wel ingeschreven op een adres in Nederland, dan ben je nog steeds verzekerd bij de maatschappij waar je verzekering nu loopt.
Ben je nog niet gepensioneerd maar je bent uitgeschreven bij de burgerlijke stand in Nederland, dan kun je hier een particuliere verzekering afsluiten bij diverse maatschappijen. Dat betekend dus shoppen.
Een auto meenemen vanuit Nederland is niet aan te raden. Kosten zijn heel hoog. Ook is de leeftijd van de auto belangrijk. Beter is om de auto in Nederland te verkopen en hier een auto te kopen, nieuw danwel een tweede hands.
Dat zijn ongeveer de tips die ik je wil meegeven, ik wens je veel succes met deze onderneming.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - metaxa - 19 August 2020

Kijk eens hier

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 19 August 2020

Auto importen, kosten:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Met chrome vertaal je het in het Nederlands


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Beems - 19 August 2020

Voor het meenemen van je auto naar Griekenland heb ik mijn ervaring hier gedeeld en dan kun je zelf bepalen of het een lastige klus is of niet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Succes met de plannen,

Dick


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 19 August 2020

Huis kopen/huren:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Kreta:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 19 August 2020

Jullie hebben er niet bij verteld wat je gaat doen in Griekenland, leven als een pensionada of werken voor je geld, ik bedoel een vast inkomen en niet afhankelijk van een Griekse baas of een business beginnen waar er al 1001 van zijn, dat is nogal dag en nacht verschil.



RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - metaxa - 19 August 2020

Wie weet zien wij ze nog eens bij Ik vertrek op de TV Rolleyes


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Elenithomas - 19 August 2020

Beste Yunness en Peter,

Je auto meenemen raad ik ten zeerste af. Is zonde van de tijd en het geld.

Ziektekostenverzekering via IKA en CAK is eenvoudig te regelen zodra je een pensioen krijgt uit NL.

Gefeliciteerd met deze beslissing. 

Succes bij verkoop huis en besluit over te gaan tot huur of koop.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 19 August 2020

@Arhtur: Lees even goed en dan zie je dat zij niet met pensioen gaan maar hun leven omgooien...
Beetje goed lezen zorgt ook dat het forum niet zo veel onnodige vervuiling krijgt.
Beter lezen en dan reageren, ipv half of een antwoord waar we niks aan hebben.
Completeren is belangrijker dan strooien.
Vandaar dat ik het via PB deed.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - JohanV - 19 August 2020

Mogen en/of kunnen pensionadas hun leven niet omgooien???  Huh Huh Huh


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 19 August 2020

(19 August 2020, 16:10)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Arhtur: Lees even goed en dan zie je dat zij niet met pensioen gaan maar hun leven omgooien...
Beetje goed lezen zorgt ook dat het forum niet zo veel onnodige vervuiling krijgt.
Beter lezen en dan reageren, ipv half of een antwoord waar we niks aan hebben.
Completeren is belangrijker dan strooien.
Vandaar dat ik het via PB deed.

Ik zie dat je weer eens geïrriteerd bent dat je zelfs mijn naam verkeerd schrijft, je hebt zeker weinig te doen in deze corona tijd, mijn opmerking over werken of niet vind ik wel relevant en geen vervuiling.
Ook ik ben een pensionada die zijn leven heeft omgegooid.
Fijne dag dag nog. Arthur



RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 19 August 2020

Dat zeg ik niet.
Maar zij zijn niet met pensioen!
Weer goed lezen tussen de regels.
Dus???????


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 19 August 2020

(19 August 2020, 20:15)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat zeg ik niet.
Maar zij zijn niet met pensioen!
Weer goed lezen tussen de regels.
Dus???????
Ja Johan daar gaan we door de mangel Big Grin Big Grin Big Grin


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - vlagreco - 19 August 2020

Ingmar, waarom til je zo zwaar aan de vraag van Arthur, of Peter en Yuness al dan niet reeds gepensioneerd zijn?
Arthur bedoelde dat het wel een en ander uitmaakt, of je nog aan het werk bent, of je in Griekenland een andere job zal zoeken. Daar komt immers heel wat bij kijken, veronderstel ik. Onder andere wat betreft documenten, bijvoorbeeld voor de bepaling van de pensioendatum en de berekening van het pensioengeld. Om maar één element te noemen.
Uit de zin "Wij hebben besloten om de boel eens goed om te gooien" kunnen we trouwens niet opmaken of Peter en Yuness nog beroepsactief zijn.

Lijkt me dus geen reden om te stellen dat de tussenkomst van Arthur tot "onnodige vervuiling" leidt.

Ik ben geen moderator, en wil geenszins belerend zijn, maar laat het hier a.u.b. een leuk kaféneion blijven...


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Vito - 19 August 2020

Als je de profielfoto bekijkt, lijkt het me niet dat het pensionada’s zijn of ze zijn binnen of ouder dan ik denk.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Patrick - 19 August 2020

Wat een gedoe om wat iemand is of niet. Confused 

Het wordt hier steeds minder leuk in dit kafeneion. Op- of aanmerkingen op wat geschreven wordt, neerbuigende commentaren, belerende vingertjes,... pff


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - JohanV - 19 August 2020

(19 August 2020, 20:19)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 August 2020, 20:15)ingmarvanderburg schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat zeg ik niet.
Maar zij zijn niet met pensioen!
Weer goed lezen tussen de regels.
Dus???????
Ja Johan daar gaan we door de mangel Big Grin  Big Grin  Big Grin

Auw, auw, auw, ik ga mijn diploma Nederlands terugbrengen. Was toch echt regelafstand 1, geen ruimte om tussen de regels iets te lezen. lol

Laten we alles svp niet zo zwaar opvatten, zijn wel belangrijker zaken in de wereld.  Wink


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Ger - 20 August 2020

(19 August 2020, 22:56)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een gedoe om wat iemand is of niet. Confused 

Het wordt hier steeds minder leuk in dit kafeneion. Op- of aanmerkingen op wat geschreven wordt, neerbuigende commentaren, belerende vingertjes,... pff

Inderdaad Patrick, het lijkt hier soms wel een kleuterklas. Wat moeten Peter en Yuness hier wel van denken? Wát een welkom en eerste indruk zeg Blush 
Sommigen denken dat ze nog steeds op het oude en ter ziele gegane Kreta prikbord zitten.
Misschien wordt het tijd dat de optie 'moderatie vooraf' voor enkele leden wordt ingeschakeld........


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Igmarvanderburg - 20 August 2020

Ik zeg alleen: eerst goed kijken dan reageren.
Iemand pensioengerechtigd noemen, zonder dat je iets weet is natuurlijk heel raar.
Misschien eerst vragen, ipv aannemen dat....


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - metaxa - 20 August 2020

Wij hebben ook wel eens met die plannen rondgelopen ,maar het toch niet aangedurfd om ons werk op te zeggen .
Toch kennen wij enkele mensen die de sprong gemaakt hebben ,en nu mooie bedrijven runnen. Rob Real Estate en Piere Giiftshop
in Chrani Peloponessos hebben wij meegemaakt als host van Ross holiday,s toen wij in Gialova waren  . Frank van de weerde
van Pyrgos House was toen onze host van Ross op Kythira. Met de Nederlandse eigenaren van de duikschool  in Plakias op Kreta hebben
we wel eens een biertje gedronken {niet gedoken dus ] op Naxos is een groot surfcentrum opgestart door iemand uit Duitsland.
Het zal niet altijd makkelijk gaan  ,maar het kan dus wel!


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Arthur - 20 August 2020

(20 August 2020, 07:58)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 August 2020, 22:56)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een gedoe om wat iemand is of niet. Confused 

Het wordt hier steeds minder leuk in dit kafeneion. Op- of aanmerkingen op wat geschreven wordt, neerbuigende commentaren, belerende vingertjes,... pff

Inderdaad Patrick, het lijkt hier soms wel een kleuterklas. Wat moeten Peter en Yuness hier wel van denken? Wát een welkom en eerste indruk zeg Blush 
Sommigen denken dat ze nog steeds op het oude en ter ziele gegane Kreta prikbord zitten.
Misschien wordt het tijd dat de optie 'moderatie vooraf' voor enkele leden wordt ingeschakeld........

Iemand op Kreta valt over het woord pensionada en dat ik het prikbord vervuil, natuurlijk reageer ik daar op, vaak met een kwinkslag, ik wou het hierbij laten en Peter & Yuness veel geluk en wijsheid wensen bij het zoeken van een huis.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Ger - 20 August 2020

(20 August 2020, 12:18)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik wou het hierbij laten

Gelukkig    Confused


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - El Greco - 15 September 2020

(19 August 2020, 11:02).... schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Huis kopen/huren:

Kreta:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Vreemd dat deze laatste website precies niet vertaald kan worden.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - JohanV - 15 September 2020

(15 September 2020, 10:52)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 August 2020, 11:02).... schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Huis kopen/huren:

Kreta:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Vreemd dat deze laatste website precies niet vertaald kan worden.

Bij mij vertaald Chrome het perfect hoor?


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - El Greco - 16 September 2020

(15 September 2020, 12:19)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 September 2020, 10:52)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 August 2020, 11:02).... schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Huis kopen/huren:

Kreta:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Vreemd dat deze laatste website precies niet vertaald kan worden.

Bij mij vertaald Chrome het perfect hoor?

Het is me nu ook gelukt Johan. Gewoon via het zoekresultaat in Google, rechts, vertaal deze pagina. 

Normaal staat er op een tapblad bij mij in het adresbalk uiterst rechts de extensie "vertalen" maar bij deze pagina niet. Vreemd.  

Bedankt.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - JohanV - 16 September 2020

(16 September 2020, 19:02)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 September 2020, 12:19)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 September 2020, 10:52)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vreemd dat deze laatste website precies niet vertaald kan worden.

Bij mij vertaald Chrome het perfect hoor?

Het is me nu ook gelukt Johan. Gewoon via het zoekresultaat in Google, rechts, vertaal deze pagina. 

Normaal staat er op een tapblad bij mij in het adresbalk uiterst rechts de extensie "vertalen" maar bij deze pagina niet. Vreemd.  

Bedankt.

Nog makkelijker is om op de pagina te "rechtsklikken". Dan krijg je een snelmenu waar "vertalen"bij staat.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - El Greco - 17 September 2020

(16 September 2020, 21:25)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 September 2020, 19:02)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 September 2020, 12:19)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij mij vertaald Chrome het perfect hoor?

Het is me nu ook gelukt Johan. Gewoon via het zoekresultaat in Google, rechts, vertaal deze pagina. 

Normaal staat er op een tapblad bij mij in het adresbalk uiterst rechts de extensie "vertalen" maar bij deze pagina niet. Vreemd.  

Bedankt.

Nog makkelijker is om op de pagina te "rechtsklikken". Dan krijg je een snelmenu waar "vertalen"bij staat.

Ja maar normaal zet Google translate dit automatisch in de adresbalk rechts, net vóór het sterretje van favorieten en bij deze pagina doet die dat niet. 

Telkens rechtsklikken dan maar zeker.  up


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Peyo - 18 September 2020

Wat een goed plan! De rollen zijn in Griekenland anders dan in NL. Een makelaar gaat alleen over het zoeken/vinden van een huur of koophuis. Een advocaat gaat over alle juridische zaken (koopcontract etc) maar kan je ook vertegenwoordigen bij de aanvraag van een BSN nummer, bankrekening, regelen van praktische zaken als electra, water, verzekeren etc. Verder is een belastingadviseur handig voor je belastingaangifte. Als je bij een griekse makelaar bent werkt deze meestal samen met een advocaat, die weer adresjes heeft voor een belastingadviseur. Een advocaat is echt aan te raden. Deze checkt ook de eigendomsrechten, of het huis legaal is, of er geen schulden op rusten etc. Bovendien gaat alle papierwinkel in het grieks, je weet echt niet wat je ondertekent, dus je moet vertrouwen op je advocaat. Bij BOL kun je het boekje wonen en kopen in Griekenland aanschaffen. Super praktische info, ook over tarieven etc. De moeite waard. Ook schijnt er een boekje emigreren naar Griekenland te zijn. Veel plezier met voorbereiden. Yolanda

Wij hebben ons georiënteerd op de engels website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dit is een soort Funda. Je hebt dergelijke sites ook in Duitsland.
Door daar veel op te kijken krijg je een goed beeld van de woningmarkt.


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - El Greco - 18 September 2020

Wat is een BSN nummer Peyo?

Over het overbrengen van je wagen nog.
Ik zag in ons dorp een Belgische wagen met een rood Grieks import nummerplaat. Ze zou daar 5 jaar mee moeten rondrijden voordat er een "echt" Grieks wordt afgeleverd.
Nu ik begrijp niet goed waarom in de bijdrage van Ingmar (ondertussen ex-forum lid blijkbaar,  Confused) vermeld staat dat het importeren van een wagen veel te duur is maar deze met je inboedel meesturen niet zou zijn. 
Ik veronderstel wanneer je je wagen uit de verhuiswagen of zeecontainer haalt in Griekenland, je deze alsnog moet aangeven bij douane...voordat je die op Griekse platen kan zetten en dan veronderstel ik dat je toch aan het importeren bent?


RE: Emigreren naar Griekenland ! Wat te doen ? - Dafne - 18 September 2020

Hallo,

Ik begrijp uit jullie verhaal, dat jullie willen emigreren naar Griekenland. In jullie verhaal komt niet naar voren, dat jullie al eens een langere tijd in Griekenland zijn geweest en wat jullie ervaringen waren. 

Tips: - Maak een tijdlijn en heel goed plan.
        - Ga nooit zonder geldbuffer emigreren. 
        - Jullie gaan met z'n tweeën, dit moet je allebei willen. Als een van tweeën twijfelt, dan wordt het geen succes
        - Een jaar op proef bv. huis huren en elk jaargetijde meemaken, want de zon schijnt hier niet altijd. 
        - Als je eenmaal geëmigreerd bent, dan vervalt je Nederlandse rijbewijs en moet je een Grieks rijbewijs aanvragen.  

Naar welk gebied of eiland willen jullie emigreren?
succes.