Oríste! - jóuw Griekenland forum
Toename strandstoelen - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Griekenland per regio (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=54)
+--- Forum: Cycladen (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=57)
+---- Forum: Naxos (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=143)
+---- Discussie: Toename strandstoelen (/showthread.php?tid=8019)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Toename strandstoelen - metaxa - 01 July 2021

In al die jaren dat wij op Naxos komen zie ik het aantal [vooral lege ] strandstoelen ieder jaar schrikbarend toenemen ,
pakweg 20-25 jaar terug werden er door de lokale bevolking op kleine schaal wat strandstoeltjes verhuurt  ,maar nu zijn het grote comercieele
bedrijven die de mooie stranden van Naxos  en van  meerdere eilanden verpesten


RE: Toename strandstoelen - Nanny - 01 July 2021

Dat zal niet alleen op Naxos zo zijn. In de tijd dat ik hier kwam wonen, 30 jaar geleden, was t nog zo dat de gemeente de politekno families ( met veel kinderen) of de eenoudergezinnen, gezinnen met gehandicapten hielp door ze zo n strand voor n symbolisch bedrag tevlaten gebruiken voor strandstoelenverhuur. Hetzelfde deed de kerk met kafeneio die de kerk toebehoorden, naast de kerk dus. Maar langzamerhand is volgens mij deze, in mijn ogen mooie regeling, verdwenen.


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 01 July 2021

Wat mij ook opvalt is het prijsverschil. Op het ene eiland betaal je de hoofdprijs op het andere gratis met afname van consumptie


RE: Toename strandstoelen - metaxa - 01 July 2021

(01 July 2021, 07:31)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij ook opvalt is het prijsverschil. Op het ene eiland betaal je de hoofdprijs op het andere gratis met afname van consumptie

Prijzen weet ik niets van  ,bij ons was het strand om te wandelen en te zwemmen ,gelukkig zijn er op Naxos nog genoeg
stranden  die nog niet verpest zijn door die strandbedden en parasols


RE: Toename strandstoelen - JohanV - 01 July 2021

Ik moet toegeven dat wij altijd een bedje huren op een strand. Ik vind het vreselijk om op een handdoekje op het zand of kiezels te liggen. Sterker, ik woon heel dicht bij het strand hier in Zeeland, maar ik kom er nooit, alleen in Zuid Europa ga ik naar het strand en het water in. Vorig jaar zijn we natuurlijk niet naar Griekenland geweest, maar tot en met 2019 betaalden wij eigenlijk altijd 5 tot 6 euro voor twee bedjes met een parasol. En inderdaad ook regelmatig geen kosten, mits er een consumptie genoten wordt. Da's geen probleem natuurlijk!  Wink


RE: Toename strandstoelen - jjohn - 01 July 2021

Een vriend en vriendin verhuren strandstoelen.
Hij vertelde dat hij elke seizoen opnieuw een bod moet doen bij de Gemeente om zijn strandstoelen weer te mogen verhuren. Dit geld moet hij terug verdienen.
Er zijn ook regels.
Hij mag maar een X aantal bedden plaatsen. Daar wordt op gecontroleerd en er worden hoge boetes gegeven.
Er mag maar een bepaald percentage van het strand gebruikt worden. Er blijft dus altijd een deel vrij voor mensen met alleen een handdoek.
Geen idee of dit landelijk zo geregeld is?

Overigens gaan wij ook altijd op een bedje liggen.


RE: Toename strandstoelen - Buurman - 01 July 2021

Bovenstaande geldt vrijwel geheel ook in de regio Georgioupolis (regio Chania) op Kreta. Er is wel verschil in al dan niet betalen voor de stoel/parasol. 
Als de strandhuurder een aansluitende taverna heeft verpacht vraagt deze huurder geld voor de stoel/parasol.
Voor de rest is het zover mij bekend langs het ± 12 km. lange en brede zandstrand zo dat je minimaal één consumptie van € 2,50 wordt geacht af te nemen voor het gebruiken van stoel/parasol.

Er wordt strak op toegezien of de huurders geen centimeter buiten hun pachtgebied stoelen hebben staan. Het aantal stoelen dat mag worden geplaatst is onbeperkt.
Naast deze plekken is er nog een overvloed aan ruimte voor vrij gebruik maken van het strand, voor welke activiteit dan ook.


RE: Toename strandstoelen - metaxa - 01 July 2021

Enkele jaren terug is er bij het mooie strand van Plaka een hotel complex gebouwd met een groot zwembad  restaurant ,
en die had op het strand recht tegen over ook strandbedden geplaatst ,en een bord met PRIVESTRAND ,nou dat bord heeft
er dus maar 1dag gestaan , Big Grin


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 01 July 2021

Hotel in Parga waar wij paar keer zijn geweest en ook september naar toe gaan, zijn 2 hotels naast elkaar. De strandstoelen worden door hoteleigenaars verhuurd. €8,00 per setje. Wij vinden het jammer dat hotel eigenaar niet een regeling voor hotelgasten heeft. Super fijn hotel en lieve eigenaars en personeel, maar dit vinden we een klein smetje. Als we een dag weg zijn geweest en 4 uur terug komen, willen we graag nog even op strand stoel. (Het heeft geen zwembad) Evenzogoed 8,00. Mijn man wil vragen of we een regeling kunnen doen. Bv een vast bedrag voor de 3 wkn. We nemen ook consumpties enz als we een dag aan strand blijven. Maakt niets uit, blijft acht euro.


RE: Toename strandstoelen - JohanV - 01 July 2021

(01 July 2021, 13:29)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hotel in Parga waar wij paar keer zijn geweest en ook september naar toe gaan, zijn 2 hotels naast elkaar. De strandstoelen worden door hoteleigenaars verhuurd. €8,00 per setje. Wij vinden het jammer dat hotel eigenaar niet een regeling voor hotelgasten heeft. Super fijn hotel en lieve eigenaars en personeel, maar dit vinden we een klein smetje. Als we een dag weg zijn geweest en 4 uur terug komen, willen we graag nog even op strand stoel. (Het heeft geen zwembad) Evenzogoed 8,00. Mijn man wil vragen of we een regeling kunnen doen. Bv een vast bedrag voor de 3 wkn. We nemen ook consumpties enz als we een dag aan strand blijven. Maakt niets uit, blijft acht euro.

Vaak kan je, als je aan het eind van de middag komt, wel een dealtje sluiten. Bv voor de helft van het geld. Is althans onze ervaring bij "losse" verhuurders. Als we in een appartement zaten wat gelijk aan het strand lag en die dus ook strandbedjes e.d. had, was dat altijd gratis voor gasten. In hotel zitten wij nooit, dus daar kan ik niet over meepraten. Vind het inderdaad niet netjes dat zo'n hoteleigenaar zijn eigen gasten laat betalen voor strandbedjes.


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 01 July 2021

We hebben het wel geprobeerd bij meneer die geld int voor wat minder laat op de dag. Heel aardige man, maar daar valt niet over te praten. Nu maar proberen via hotel eigenaar. Mijn man kan reuze goed met hem opschieten, samen voetbal kijken, maar dit is een dingetje.


RE: Toename strandstoelen - JohanV - 01 July 2021

(01 July 2021, 13:42)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We hebben het wel geprobeerd bij meneer die geld int voor wat minder laat op de dag. Heel aardige man, maar daar valt niet over te praten. Nu maar proberen via hotel eigenaar. Mijn man kan reuze goed met hem opschieten, samen voetbal kijken, maar dit is een dingetje.

Zonde, die man die het geld int gaat nooit succesvol worden, die snapt het niet. Confused


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 01 July 2021

Die hoort bij inventaris hotel. Ouder mannetje die zijn werk doet. Elke avond de stoelen van het strand halen en elke morgen vaste tijd weer neer zetten. Hij spreekt alleen Grieks. We zullen het september met eigenaar overleggen.


RE: Toename strandstoelen - Patrick - 01 July 2021

(01 July 2021, 13:29)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hotel in Parga waar wij paar keer zijn geweest en ook september naar toe gaan, zijn 2 hotels naast elkaar. De strandstoelen worden door hoteleigenaars verhuurd. €8,00 per setje. Wij vinden het jammer dat hotel eigenaar niet een regeling voor hotelgasten heeft. Super fijn hotel en lieve eigenaars en personeel, maar dit vinden we een klein smetje. Als we een dag weg zijn geweest en 4 uur terug komen, willen we graag nog even op strand stoel. (Het heeft geen zwembad) Evenzogoed 8,00. Mijn man wil vragen of we een regeling kunnen doen. Bv een vast bedrag voor de 3 wkn. We nemen ook consumpties enz als we een dag aan strand blijven. Maakt niets uit, blijft acht euro.

De eigenaresse van de studio's waar ik in Naxos altijd verblijf heeft ook een bar aan het strand. Daar mogen gasten die bij haar verblijven de stoelen gratis gebruiken én krijgen ook nog eens 10% korting op drankjes in de bar.


RE: Toename strandstoelen - Buurman - 01 July 2021

Als toevoeging op m'n eerdere bericht: bedoelde verhuurder laat z'n accomodatiegasten niet betalen voor gebruik van het strandmeubilair.


RE: Toename strandstoelen - 9930zomergem - 01 July 2021

Het is niet alleen door strandstoelen en parrasols dat de mooie Griekse stranden meer en meer verpest worden maar ook door de strandbars die urenlang hoofdpijngevende onbestemde zg. loungemuziek (of nog erger) geven. Vaak wordt een strand zelfs geteisterd door meer dan 1 bar waarbij het geluid boven dat van de andere wil optornen.

Een dergelijke 'meerwaarde' krijg je er steeds gratis bij, ook als je er geen boodschap aan hebt.


RE: Toename strandstoelen - metaxa - 01 July 2021

Helemala meeneens Rolleyes


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 01 July 2021

Daar wil ik niet eens zitten waar zoveel lawaai is. Dan maar wat verder lopen. Waar wij zitten in Parga bij het kleine strandje is het heel rustig.


RE: Toename strandstoelen - Martino - 01 July 2021

Wij nemen het liefst een bedje. Dat mag ook wel met onze leeftijd en 45 jaar hard werken. Nog 15 maanden!

Wij zijn nu op Samos en de verschillen zijn flink. Betalen € 7,- voor een bedje tot inderdaad niets als je een consumptie neemt. 

Drie jaar terug betaalden wij op Kythira € 10,- per bedje en dat werd na 15 juli € 15,-. Dat vonden wij gewoon crimineel.


RE: Toename strandstoelen - jjohn - 01 July 2021

Op Karpathos kom ik nergens muziek op de stranden tegen.
Ook op andere Griekse eilanden niet, maar wij selecteren wel op rust. Kwestie van veel reviews lezen.
(Overigens moet er op Karpathos betaald worden om muziek te laten horen en er worden evt boetes uitgedeeld.)


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 01 July 2021

Ik begrijp ook wel dat ze er geld voor vragen, seizoen is maar kort. Stoelen zijn zomaar bezet. Dus gratis met consumptie zit er niet in, maar in de namiddag als vaste hotelgast vind ik het wel een beetje te gek….


RE: Toename strandstoelen - JohanV - 01 July 2021

(01 July 2021, 18:29)9930zomergem schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is niet alleen door strandstoelen en parrasols dat de mooie Griekse stranden meer en meer verpest worden maar ook door de strandbars die urenlang hoofdpijngevende onbestemde zg. loungemuziek (of nog erger) geven. Vaak wordt een strand zelfs geteisterd door meer dan 1 bar waarbij het geluid boven dat van de andere wil optornen.

Een dergelijke 'meerwaarde' krijg je er steeds gratis bij, ook als je er geen boodschap aan hebt.

Of een strand door die parasols en strandstoelen verpest wordt is natuurlijk een persoonlijke mening, geen feit. Uitbaters kunnen ook zeer veel doen voor een locatie. Kijk naar Myrtos Beach op Kefalonia. Sinds de taverne daar weg is is het er uitgestorven en dat kan ook de bedoeling niet zijn. 
Diegenen die er niet van houden, gewoon doorrijden naar het volgende strand, er zijn giga veel stranden waar geen strandbedjes te vinden zijn. Diegenen die wel de luxe van een strandbedje en parasol willen, kunnen dan op die plaatsen terecht waar ze wel worden aangeboden. Iedereen blij.  Smile


RE: Toename strandstoelen - El Greco - 01 July 2021

(01 July 2021, 13:42)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We hebben het wel geprobeerd bij meneer die geld int voor wat minder laat op de dag. Heel aardige man, maar daar valt niet over te praten. Nu maar proberen via hotel eigenaar. Mijn man kan reuze goed met hem opschieten, samen voetbal kijken, maar dit is een dingetje.

Zal wel €5,00 voor de "inner" zijn en €3,00 voor de hoteleigenaar, of helemaal doemdenkend, misschien wel andersom... Confused


RE: Toename strandstoelen - martineprest - 01 July 2021

Als we op een georganiseerd strand zijn vind ik het prima om voor bedjes en een parasol te betalen. Of een drankje nemen, geen probleem. Het liefst zit ik echter op een strandje dat ik pas kan bereiken na een flink aantal kilometers off road rijden. Hele strand voor ons alleen.


RE: Toename strandstoelen - Vito - 01 July 2021

Ik heb toevallig net op Santorini een hotel geselecteerd waarbij stond dat de strandstoelen gratis zijn voor hun gasten. En omdat ik denk dat op Santorini overal de hoofdprijs gevraagd zal worden leek me dat wel een leuke deal.

Op Corfu was het inderdaad bij de meeste tenten zo dat je gratis bedden had bij het nemen van een consumptie.


RE: Toename strandstoelen - Arthur - 01 July 2021

(01 July 2021, 21:31)martineprest schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als we op een georganiseerd strand zijn vind ik het prima om voor bedjes en een parasol te betalen. Of een drankje nemen, geen probleem. Het liefst zit ik echter op een strandje dat ik pas kan bereiken na een flink aantal kilometers off road rijden. Hele strand voor ons alleen.
Even off-topic Martine, waarom kunnen we jou mooie foto's en reisverslagen niet meer zien?


RE: Toename strandstoelen - Electra63 - 01 July 2021

Ik zoek juist een strand met bedjes en parasol.
Graag ook met een beachbar met faciliteiten in de buurt.
40 jaar geleden zat ik altijd op een handdoek, geen parasol in de buurt, soms werd ik letterlijk ziek.

Dus geef mij maar bedjes met een parasol met een lekkere frappe of verse jus d'orange.
En 's middags lekker lunchen in de schaduw.


RE: Toename strandstoelen - Wim M - 02 July 2021

Een aantal jaar terug een strand op Kreta. Ik had een hardloopblessure en pijn in een been.
Mijn zoon was met ons mee en nam een behandeling op het strand van een prachtige onverstaanbare masseuse.
Dat wilde ik ook wel en gebaarde dat ik wel een behandeling wilde. Ze zwaaide en toen kwam ma tussen de parasols vandaan. Mijn vrouw mag het verhaal graag vertellen.


RE: Toename strandstoelen - Wilma - 02 July 2021

Was dat toevallig in 2015 op Agia Marina?


RE: Toename strandstoelen - davy - 02 July 2021

(01 July 2021, 22:35)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(01 July 2021, 21:31)martineprest schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als we op een georganiseerd strand zijn vind ik het prima om voor bedjes en een parasol te betalen. Of een drankje nemen, geen probleem. Het liefst zit ik echter op een strandje dat ik pas kan bereiken na een flink aantal kilometers off road rijden. Hele strand voor ons alleen.
Even off-topic Martine, waarom kunnen we jou mooie foto's en reisverslagen niet meer zien?

Idem hier, alhoewel haar resiverslagen gaan tot en met 2019, kan het natuurlijk zijn dat er vanaf 2020 geen sprake meer was van reizen...


RE: Toename strandstoelen - Wim M - 02 July 2021

(02 July 2021, 05:17)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Was dat toevallig in 2015 op Agia Marina?

Ja dat was in Agia Marina 2015. Verder een prima vakantie.


RE: Toename strandstoelen - metaxa - 02 July 2021

Bij Mij gaat het er om dat de lokale bevolking die wat bij kunnen verdienen in het zomer seizoen moeten wijken
voor de grote hotelketens ,en dat is wat er de laatste jaren op het mooie Plaka strand aan de gang is


RE: Toename strandstoelen - Buurman - 02 July 2021

(01 July 2021, 22:19)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb toevallig net op Santorini een hotel geselecteerd waarbij stond dat de strandstoelen gratis zijn voor hun gasten. En omdat ik denk dat op Santorini overal de hoofdprijs gevraagd zal worden leek me dat wel een leuke deal.

Op Corfu was het inderdaad bij de meeste tenten zo dat je gratis bedden had bij het nemen van een consumptie.

Maar je vergat te kijken of het geboekte hotel de hoofdprijs vraagt t.o.v. de collega's daar?  Rolleyes


RE: Toename strandstoelen - elly veen - 02 July 2021

(01 July 2021, 21:02)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(01 July 2021, 13:42)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We hebben het wel geprobeerd bij meneer die geld int voor wat minder laat op de dag. Heel aardige man, maar daar valt niet over te praten. Nu maar proberen via hotel eigenaar. Mijn man kan reuze goed met hem opschieten, samen voetbal kijken, maar dit is een dingetje.

Zal wel €5,00 voor de "inner" zijn en €3,00 voor de hoteleigenaar, of helemaal doemdenkend, misschien wel andersom... Confused

El Greco de jongens die op het strad werken lopen daar van vroeg in de ochtend met het neerzetten van de bedden en dan ook nog vaak de drankjes aan je bed brengen voor 25 euro per  dag en als het regent of zwaar bewolkt is hoeft er maar 1 te werken dus de rest die dag geen inkomsten.
De meeste komen niet uit die plaatsen en worden met meerdere in een appartement gezet.
Deze dingen zie of hoor je niet als je 2 of 3 weken op vakantie gaat


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 02 July 2021

Zal op elk eiland, strand, hotel anders zijn.
Waar wij zitten is een klein familie hotel. De meneer van de bedjes hoort bijna bij de familie. Een paradijsje. September er even over praten. Komen vast goed.


RE: Toename strandstoelen - metaxa - 02 July 2021

Nogmaals het gaat er mij niet om of je nou 5 of 10 euro voor die strandbedden moet betalen ,maar dat die Hotelketens
de plaatselijke bevolking hun  plekje innemen ,en daar wordt volgens mij niets aan gedaan  ,integendeel  het zijn de 
bewoners die tegengewerkt worden ,in ieder geval op Naxos


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 02 July 2021

Dat is niet fijn Metaxa. Waar wij zitten zijn geen grote hotel ketens.


RE: Toename strandstoelen - jjohn - 02 July 2021

Zoals ik al eerder meldde liggen wij graag op een bedje met een parasol ernaast.
Als er dan 2 rijen bedjes zijn op een gedeelte van het strand met een taverne voor de lunch dan hebben wij het al snel naar ons zin.
Nu zie je steeds meer stranden met zo'n 'Italiaanse indeling' waarbij er 5-6 (en soms meer) rijen diep bedjes geplaatst worden.
Jammer! Daar zul je ons dus echt niet tegenkomen.


RE: Toename strandstoelen - metaxa - 03 July 2021

(02 July 2021, 17:35)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is niet fijn Metaxa. Waar wij zitten zijn geen grote hotel ketens.

Natuurlijk verandert er ook in Griekenland veel wij hebben 24 jaar terug onze vakantie in Parga gevierd ,dat was
toen nog een leuk vissersdorpje met wat appartementjes ,tien jaar daarna zaten wij op Sivota , en zijn wij een dagje naar Parga
gegaan  ,nou dat was wel even schrikken door wat ze daar  hadden neergezet ,en niet te vergeten dat mooie haventje dat
helemaal weg was ,en plaats had moeten maken voor een complete boulevaar


RE: Toename strandstoelen - Goedas - 03 July 2021

Heb je helemaal gelijk aan, maar de tijd blijft daar ook niet stil staan Zou er ook niet in het hoogseizoen naar toe willen. Gelukkig vind je er geen hoogbouw en all inclusief resorts. Voorjaar en najaar is Parga fijn vertoeven. Zijn ook zoveel mooie dingen te bekijken. Oa Meteora kloosters, Zagoria, enz. Volgend voorjaar gaan we naar Kokkari, dat ken ik niet. Samos wel. Toch merk ik bij het ouder worden dat ik wat minder de drang heb. Komt misschien ook door het gedoe de laatste tijd. Al zoveel gereisd in ons leven. Thailand Sri Lanka noem maar op.