Oríste! - jóuw Griekenland forum
Bakken en braden - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Καλή όρεξη! - Eet smakelijk! (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=52)
+--- Forum: Eten & drinken in Griekenland - alles over Griekse keuken (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=53)
+--- Discussie: Bakken en braden (/showthread.php?tid=8323)



Bakken en braden - Goedas - 27 March 2022

Ik gebruikt ‘nooit’ zonnebloem olie, die ook niet meer is te krijgen, maar welke olie heeft jullie voorkeur voor bakken (warme verwerking) en salades (koude verwerking).
Ik gebruik voor bakken olijfolie biologisch AH mild en voor salades neemt een vriendin uit Pilion een fles mee. Er zijn zoveel soorten olie. Rijst- koolzaad- soja- kokos- arachide- sesamolie enz enz. Vandaar de vraag.


RE: Bakken en braden - JohannesGR - 27 March 2022

Goede vraag
Ik gebruik al decennia twee soorten olie: olijf- en koolzaadolie (Rapsöl).
Ook als boter- en margarinealternatief op (zelfgebakken) brood - olijfolie op hartig belegd brood en koolzaadolie op
zoetig beleg (krentenbrood).
Voor "warme" verwerking kwalitatief niet zo goeie olijfolie, het betere spul dus voor de salades.
Gelukkig nog steeds hoogwaardige olijfolie direct van de uitbater in GR.
A propos, voor het invetten van de brood- en bakvormen neem ik wel "niet zo hoogwaardige" zonnebloemolie.
P.S. Voor het invetten, tegen zonnebrand, van het lichaam heb ik ook olijfolie genomen, ruikt wel niet
zo prikkelend maar ik had nooit een verbrande huid Wink .


RE: Bakken en braden - JohanV - 27 March 2022

Ikzelf gebruik alleen zonnebloemolie om eens een visje te bakken. Als er twee liter per jaar doorheen gaat is het veel denk ik. Om te braden gebruik ik altijd olijfolie, niet de extra vierge, maar wat mindere kwaliteit met een hoger rookpunt. Koop ik ook in blikken van 5 liter. Voor ovenbereidingen en koude verwerking natuurlijk de beste Griekse extra vierge, ook altijd 5 liter blikken. Om echt te bakken (brood, gebak en zo) altijd alleen maar roomboter en/of extra vierge olijfolie.


RE: Bakken en braden - Nanny - 27 March 2022

Echt alleen maar olijfolie hier, moet zeggen dat ik me dr nooit in verdiept heb of t dan extra vierge is of niet. Heb maar een soort in de kast staan en daar bakken we n eithe mee, dit doen we over de salade, we bakken dr onze patat in, etc etc.....
Logischt trouwens dat als je bij ah zo ongeveer t dubbele of driedubbele voor olijfolie betaalt je iets meer nadenkt over n pan vol olie te gooien om je patat te frituren.


RE: Bakken en braden - Goedas - 27 March 2022

De ene kun je beter verhitten dan de andere. Ik frituur ‘nooit’. Gebruik beetje bij bakken. De ene olie kun je beter verhitten dan de andere. Over salades pure olijfolie uit Pilion, maar ik koop ook wel eens een klein flesje ander soort olie. Zijn ook lekker van smaak.


RE: Bakken en braden - JohanV - 27 March 2022

(27 March 2022, 10:08)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De ene kun je beter verhitten dan de andere. Ik frituur ‘nooit’. Gebruik beetje bij bakken. De ene olie kun je beter verhitten dan de andere. Over salades pure olijfolie uit Pilion, maar ik koop ook wel eens een klein flesje ander soort olie. Zijn ook lekker van smaak.

Je moet inderdaad altijd het rookpunt van de olie in de gaten houden. Boven die temperatuur ontstaan er bij het gebruik giftige stoffen. (Nog afgezien van de stank). Bij een extra vierge zal dit liggen tussen de 160 en 180 graden. Niet geschikt om te braden dus. Staat deze informatie niet op het etiket van olijfolie die je in een supermarkt koopt, weet je één ding zeker: Inferieure olie, alleen geschikt om te bakken. Niet gebruiken om een heerlijke salade aan te maken.


RE: Bakken en braden - Goedas - 27 March 2022

Als je een fles sesamolie in een pan heet water zet en daarna als huidolie op je lichaam smeert, krijg je een zijdezachte huid… (misschien even voor de dames)
Bij het kopen van olie let ik er wel op dat het een glazen donkere fles is..


RE: Bakken en braden - suzan - 27 March 2022

Net als Nanny gebruik ik overal (onze eigen) olijfolie voor. Nog nooit last gehad van rookvorming of stank. Denk dat het wel meevalt met dat rookpunt. Roomboter, dat verbrand pas snel, daarom altijd handig om een scheutje olijfolie bij de boter in de pan te doen. De enige keer dat ik zonnebloemolie koop is als ik 1x per jaar oliebollen bak. Dat is echt niet lekker met olijfolie.


RE: Bakken en braden - Goedas - 27 March 2022

#2 Johannes
Jij gebruikt olijfolie als zonnebrand olie.. ik zou volgens mij levend verbranden.


RE: Bakken en braden - JohannesGR - 27 March 2022

Zonnebrand: Tot 6 jaar geleden was ik een fervente hardloper, zeker aan de Middellandse Zee.
In GR dus alleen maar als kledingstuk een (loop)broekje: bovenlijf plus hoofd ingesmeerd - werd lekker bruin
maar geen verbranding dus. Nu zit ik op de MTB, vanwege de vaartwind bovenlijf bedekt; hoofd met helm.
Evt. alleen de benen ingesmeerd.


RE: Bakken en braden - JohanV - 27 March 2022

(27 March 2022, 10:29)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Net als Nanny gebruik ik overal (onze eigen) olijfolie voor. Nog nooit last gehad van rookvorming of stank.  Denk dat het wel meevalt met dat rookpunt. Roomboter, dat verbrand pas snel, daarom altijd handig om een scheutje olijfolie bij de boter in de pan te doen. De enige keer dat ik zonnebloemolie koop is als ik 1x per jaar oliebollen bak. Dat is echt niet lekker met olijfolie.

Suzan, is bewezen dat oliën met laag rookpunt, welke boven die temp verhit wordt, op lange termijn kanker veroorzaakt. Zoek maar eens op welke stoffen er vrijkomen bij te hoge temperatuur. Word je niet blij van. Zelfde met pannen, gebruik alleen pfas vrije pannen als je perse met een antikleeflaag wil werken. Keramische laag is goed alternatief.


RE: Bakken en braden - Peterthijs - 27 March 2022

Wij gebruiken voor de frituur altijd zonne bloemolie

Het koken doen we 99% in olijfolie is zo veel gezonder als boter

Extra vergin lekker op de salade

En voor de zonnebrandcrème gewoon de cien van de lidel gaat super ,

Die mediterraanse leefstijl van veel groente weinig vlees veel in olijfolie bakken werkt goed ze worden gemiddeld een stuk ouder door hun eten


RE: Bakken en braden - Debs - 27 March 2022

Om te bakken/wokken gebruik ik meestal rijstolie. Door de salade extra vierge olijfolie of walnootolie en bij een aantal recepten om (ontbijt)cakes te bakken heb ik zonnebloemolie nodig. Ik bak regelmatig dat soort cakes (wortelcake of havermoutcake of zo) en vries dan plakken in voor ontbijt dus heb voor de zekerheid maar wel een fles zonnebloemolie gekocht voor het op is  Big Grin. Bij sommige van die recepten staat eigenlijk kokosolie maar dat vind ik te machtig, zonnebloemolie is dan een goede vervanger.


RE: Bakken en braden - JohanV - 27 March 2022

(27 March 2022, 13:50)Debs schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om te bakken/wokken gebruik ik meestal rijstolie. Door de salade extra vierge olijfolie of walnootolie en bij een aantal recepten om (ontbijt)cakes te bakken heb ik zonnebloemolie nodig. Ik bak regelmatig dat soort cakes (wortelcake of havermoutcake of zo) en vries dan plakken in voor ontbijt dus heb voor de zekerheid maar wel een fles zonnebloemolie gekocht voor het op is  Big Grin. Bij sommige van die recepten staat eigenlijk kokosolie maar dat vind ik te machtig, zonnebloemolie is dan een goede vervanger.

Goed om de kokosolie te vervangen Debs, die kokosolie (en ook palmolie) zit nl vol met verzadigde vetten.


RE: Bakken en braden - Goedas - 27 March 2022

Palmolie komt bij ons niet in huis. Is een bedreiging voor de oerang oetan. Ze worden met uitsterven bedreigd.
Het zit ook in sommige cosmetica en verzorgingsproducten.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: Bakken en braden - JohanV - 27 March 2022

(27 March 2022, 16:03)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Palmolie komt bij ons niet in huis. Is een bedreiging voor de oerang oetan. Ze worden met uitsterven bedreigd.
Het zit ook in sommige cosmetica en verzorgingsproducten.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





duimpie