Griekse wanbetalers aan de schandpaal
#1
Ongelofelijk, ik dacht eerst dat het om een morbide grap ging toen ik op een Duits forum las dat Griekenland volgens "Der Spiegel" een lijst van mensen met een belastingsachterstand openbaar op het internet heeft geplaatst.
Link naar het bewuste bericht op "Der Speigel":
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Link naar de bewuste lijst:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik ben natuurlijk geen jurist maar vraag me serieus af of dit zomaar kan.
En als de Griekse wetten dit toestaan, wat zegt de Europese wetgeving hierover?
Vreselijk, het zal je maar gebeuren. Er zullen best wel mensen zijn die gewoonweg weigeren te betalen maar wat als je dat wel wilt maar gewoonweg niet kán door de economische crisis? Sta je wel mooi gebrandmerkt op het www........ Blush
Quote
#2
Kom op Ger, je ziet toch wel de verschuldigde bedragen, die zijn echt niet in de laatste paar jaar ontstaan.
Er is al heel lang sprake van om deze lijst te laten verschijnen. Lijkt mij dat degenen die hierop voorkomen voldoende tijd hebben gehad om een regeling te treffen. Maar nee, niets, hetgeen de tekst erboven ook aangeeft. Ik neem dan ook aan dat dit voldoet aan de regelgeving. Vele Grieken vroegen om deze lijst. Per slot van rekening moeten zij momenteel honger lijden voor o.a. deze mensen. Wat men er mee opschiet is mij een totaal raadsel. Het geld komt er niet mee. Deze personen moeten momenteel alleen niet de verkeerde tegen komen. Maar ja, Griekse politici kunnen ook niet meer met goed fatsoen de deur uit zonder bewerkt te worden met eieren etc.

En in de Griekse media is het volledig laten zien (niet afgeplakt) van criminelen veel voorkomend. Altijd is de persoon wel compleet op TV te zien, al dan niet per ongeluk expres.
Quote
#3
Eindelijk komt er beweging en worden mensen alsnog opgeroepen om hun belastingschuld te betalen. Dat dit dan via een openbare lijst gaat is jammer voor hen maar deze mensen hebben ook geen medelijden met hun medeburgers, die draaien er voor op. Je weet dat je belasting moet betalen en als je veel verdiend dan moet je ook veel betalen.
Erger vind ik dat Papandreou het hoofd van de Griekse CBS heeft opgedragen om de cijfers die naar Brussel gaan te manipuleren. Neem daar nog bij de dolksteek die hij Europa toebracht met het voorstellen van een referendum en je hebt het plod voor een weldoordacht plan om de Euro kopje onder te laten gaan. En zoals een goed politiker betaamd mag de gewone burger het gelag betalen.

Kali Mera,

Dick

Quote
#4
Als je naar de namen op de lijst kijkt lijken er bedrijven op te staan.
Ik heb ze niet allemaal gecheckt natuurlijk, maar veel namen eindigen op letters die bij een bedrijf horen (zoals in bij ons: B.V. / N.V. / V.O.F. / etc.).

Dat maakt het niet minder kwalijk, maar daardoor blijft het wel wat anoniemer dan wanneer er namen van privé personen op staan.
Quote
#5
Ik heb een dubbel gevoel bij deze aanpak Confused
Maar aan de andere kant, hoe verander je anders een typisch Griekse mentaliteitskwestie en krijg je het voor mekaar dat ze zich eindelijk eens aan hun verplichtingen gaan houden Huh
Quote
#6
(24 January 2012, 12:27)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je naar de namen op de lijst kijkt lijken er bedrijven op te staan.
Ik heb ze niet allemaal gecheckt natuurlijk, maar veel namen eindigen op letters die bij een bedrijf horen (zoals in bij ons: B.V. / N.V. / V.O.F. / etc.).

Dat maakt het niet minder kwalijk, maar daardoor blijft het wel wat anoniemer dan wanneer er namen van privé personen op staan.
Xander, dit zijn allemaal personen. Waarschijnlijk denk je dat die 3 letters op het eind op een rechtsvorm (BV/NV etc) slaan, maar dit zijn afkortingen van de namen van hun vader. Aangezien veel Grieken hun kinderen naar hun vader noemen, komen er veel mensen (neven/nichten) met dezelfde naam voor. Door de vaders naam erachter te vermelden, weten ze precies wie het is. Zo vind je dit ook in de telefoonboeken bv ;)

Quote
#7
(24 January 2012, 11:27)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Erger vind ik dat Papandreou het hoofd van de Griekse CBS heeft opgedragen om de cijfers die naar Brussel gaan te manipuleren. Neem daar nog bij de dolksteek die hij Europa toebracht met het voorstellen van een referendum en je hebt het plod voor een weldoordacht plan om de Euro kopje onder te laten gaan. En zoals een goed politiker betaamd mag de gewone burger het gelag betalen.


nee vriend, erger is dat een minister van hem (Loverdos) draaigde dat als iemand(openbare aanklager) hem (papandreou) durft aan te raken dan zal in het land een slachting plaats vinden!
En dit niet metaforisch bedoelt!

over de bewuste lijst..niet zo veel waarde aan hechten, in Griekenland wordt je aangepakt alleen als je niets aan de partijen "doneert" ,
het systeem is zo gemaakt zodat belastingonduiking mogelijk is voor de eigen "donateurs" , het is heel simpel je schuift wat zwart geld onder de tafel aan de partijen en als tegenprestatie betaal je geen belasting, en vaak je wordt gesubsidieerd ook nog .
Daarom werd NOOIT iemand in de gevangenis gegooid, je kunt immers jezelf toch niet bestraffen!

Bovendien de lijst gaat aardig terug in de tijd en veel van die "onduikers" of zijn ze alang failliet verklaard of zelfs leven niet meer, of in het beste geval de zaak loopt juridisch nog.

Met dank aan de "revolutionaire" linkse generatie van `74

Quote
#8
(24 January 2012, 13:02)Yorgos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar aan de andere kant, hoe verander je anders een typisch Griekse mentaliteitskwestie en krijg je het voor mekaar dat ze zich eindelijk eens aan hun verplichtingen gaan houden Huh

Ik had mij echt voorgenomen om niet meer op dit soort uitspraken te reageren, maar er is zoveel mis met deze zin dat ik het niet kon laten. Daar hou ik het maar bij.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#9
(24 January 2012, 14:19)Nikos1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(24 January 2012, 12:27)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je naar de namen op de lijst kijkt lijken er bedrijven op te staan.
Ik heb ze niet allemaal gecheckt natuurlijk, maar veel namen eindigen op letters die bij een bedrijf horen (zoals in bij ons: B.V. / N.V. / V.O.F. / etc.).

Dat maakt het niet minder kwalijk, maar daardoor blijft het wel wat anoniemer dan wanneer er namen van privé personen op staan.
Xander, dit zijn allemaal personen. Waarschijnlijk denk je dat die 3 letters op het eind op een rechtsvorm (BV/NV etc) slaan, maar dit zijn afkortingen van de namen van hun vader. Aangezien veel Grieken hun kinderen naar hun vader noemen, komen er veel mensen (neven/nichten) met dezelfde naam voor. Door de vaders naam erachter te vermelden, weten ze precies wie het is. Zo vind je dit ook in de telefoonboeken bv ;)

Wow, dan zetten ze je toch aardig te kijk als wanbetaler!
Goeie actie.
Alleen nu dat geld nog zien binnen te halen.

Ik wist wel dat ze altijd de voornaam van de vader willen hebben, maar niet dat ze die afgekort achter je achternaam zetten. Als ik in GR formele post krijg staat altijd de volledige voornaam van mijn vader er achter.
Misschien weten ze wel niet hoe je een NL voornaam zou moeten afkorten. Ik ook niet trouwens.
Quote
#10
nick zegt: Met dank aan de "revolutionaire" linkse generatie van `74
nick ,je weet veel zie ik!! ken je het phenomeen koutala??
Quote
#11
(24 January 2012, 20:11)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nick ,je weet veel zie ik!! ken je het phenomeen koutala??

koutala van Pangalos misschien??

Quote
#12
toen die generatie van de linksen van 74 aan de macht kwam, met Andrikos aan de leiding de slogan was Tin koutala proedre. Ja min of meer Pagaklos was er bij ,maar na jaaren militaire dictatuur en 7 jaaren rechtse tereur kwam Pasok aan de macht en had de soep pan en de soep lepel en deelde de soep op ,en aangezien hun de lepel hadden ,ze gaven aan hun vrienden.
was jij niet daar, toen??
Quote
#13
(24 January 2012, 21:46)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




toen die generatie van de linksen van 74 aan de macht kwam, met Andrikos aan de leiding de slogan was Tin koutala proedre. Ja min of meer Pagaklos was er bij ,maar na jaaren militaire dictatuur en 7 jaaren rechtse tereur kwam Pasok aan de macht en had de soep pan en de soep lepel en deelde de soep op ,en aangezien hun de lepel hadden ,ze gaven aan hun vrienden.
was jij niet daar, toen??

of ik erbij was?? militaire dictatuur, rechtse terreur en honger??
ik begrijp niet waar je op doelt,
moet ik het accepteren als een logisch gevolg na de 7 jaren? of moet ik de militairen verdedigen? die toevallig by-the-way zelf niet hadden verrijkt (zoals de andere daarvoor en daarna) en het buitenlandse schuld tot praktisch 0 hadden gebracht en de drachme werd een van de hardste valuta's in europa , en met enorme investeringen met wekelijks openingen van fabrieken/ziekenhuizen/wegen/bruggen etc etc etc open...
dus als je zo vriendelijk wilt zijn om het te verduidelijken zou ik het zeer op prijs stellen

Quote
#14
De wanbetalers (of noem ze gewoon niet-betalers, of fraudeurs, of ontduikers) moeten niet op een lijst gezet worden, als er dan verder niets zou mee gebeuren. Iedereen op de lijst zou drastisch aangepakt moeten worden: ofwel een betaling binnen de maand, ofwel een zware gerechtelijke vervolging (mét uitspraak van strafmaat bij bewijs van de in gebreke stelling).
Als die lijst van wanbetalers niet drastisch en snel aangepakt wordt, dan mag bovenaan die lijst, op nummer één, gerust de Griekse overheid geplaatst worden. Want de overheid is verantwoordelijk voor de aanpak van dergelijke gevallen. Het gaat niet op om zware besparingen te spreiden over de gehele maatschappij, terwijl een beperkt aantal wanbetalers enkele honderdduizenden euro achterhouden.
Er is dus niets mis met een zogenaamde typisch Griekse mentaliteitskwestie, maar wel met de kwestie van een minderheid van zware fraudeurs. Een zeer doortastende aanpak om die gladde alen te vatten, moet een van de topprioriteiten worden van de Griekse overheid. Daar zal niet alleen de EU verheugd om zijn, maar meer nog 'de' (?) gewone Griek die momenteel koude lijdt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#15
by the way het was een dictatuur. de rest is allemaal onzin. zeker was geen schuld, Uncle Sam betaalte alles.
Quote
#16
Kunnen we onze energie in de discussie niet beter steken in de vraag hoe het probleem aangepakt zou moeten worden? In plaats van elkaar in de haren te vliegen over of het nu de schuld is van de militairen of de kapitalisten of de communisten of de PASOK of de ND of de kerk of rijke Grieken? En of de gewone Griek nou slachtoffer of medeplichtig is? Zo te lezen wordt men het daar toch niet over eens.
Quote
#17
(25 January 2012, 01:19)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kunnen we onze energie in de discussie niet beter steken in de vraag hoe het probleem aangepakt zou moeten worden?

Els,
Daar zijn we al mee bezig maar jij hebt het niet door omdat je denkt dat belastingontduiking op zich het probleem is terwijl dit maar het gevolg is,
en het is zeker niet typisch grieks iets zoals ergens op dit forum gelezen heb , vroeger de grieken niet alleen belasting betaalden maar doneerden ook aan de staat en verrichten vrijwilligers werk ook aan hun gemeente , de rijken toen doneerden hele ziekenhuizen, weeshuizen, bruggen, gebouwen en hele bedrijven aan de staat , tot dat in de naam van de dedictatuursering heeft links alle posten in de universiteiten en in de media toe gekregen en de propaganda begon methodisch en systematisch en op een dag zijn we wakker geworden zonder baan en zonder pensioenen!
we zouden misschien wel een baan hebben als de linkse bonden niet alle fabrieken een voor een dicht hadden gegooid om de capitalisten een "lesje te leren", en onze ouders zouden misschien niet gekort op hun pensioenen worden als we niet honderden duizend nep pensioenen uitreikten aan de partij leden en hun families.
maar
Zou jij belasting betalen als je buurman niets betaald omdat hij lid van de partij is??
Zou jij belasting betalen als de belasting ambtenaar , omdat je niet van de partij bent, wekelijks op de stoep staat met de hand open want anders wordt je beboet ??
Zou jij belasting betalen als de belastingstelsel zo ingewikkeld is met zoveel tegenstrijdige regels dat het onmogelijk is om aan alles te voldoen en daarbij wetend dat de belastingdienst pooier komt "zijn deel" halen ook nog ??

We moeten als eerst de oorzaak definiëren en bestrijden

Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)