Rosdan, als je een slechte ervaring had, dan mag je die inderdaad zeggen zoals ze is. En wie zou ik zijn om aan jouw eerlijkheid te twijfelen?
Maar ik begrijp de situatie nog steeds niet:
In het voorjaar zijn wij (dankzij ElsR hier op 't forum) het restaurant in Blankenberge gaan zoeken. Omdat ze toen nog niet echt helemaal operationeel waren, en omdat er op het namiddaguur van ons bezoek geen klanten waren, hebben we met Takis een kennismakingsgesprekje gevoerd. Hij vertelde me dat ze toen eigenlijk - nog voor de opening - al een paar maanden druk bezig waren met het inrichten van hun restaurant. Hij vertelde me o.a. dat het een monnikenwerk geweest was om alle stoelen in grieksblauw te schilderen. Ook drukte hij zijn bezorgdheid en vraagtekens uit over de toekomst, en haalde hij de spijtige situatie in Griekenland aan. Ik wil maar zeggen: die man straalde eerlijkheid uit. Een warme handdruk en vriendelijkheid deed ons korte tijd later terugkeren om er te gaan eten. Opnieuw ondervonden we die eerlijkheid.
Ik wil maar zeggen: iemand die van een ander land komt, en hier in België een zaak opstart, zou er normaal gesproken toch alles aan doen om zo veel mogelijk tevreden klanten te krijgen? Meer nog: het is een familiezaak, waarbij ze met meerdere mensen een nieuwe (en voor hen vreemde) toekomst moeten zien op te bouwen, mét heel wat vraagtekens.
Dan lijkt het me niet wijs om nieuwe klanten te bedotten met een kleine portie eten tegen een hoge prijs. En dan lijkt het me evenmin wijs om een couvert te laten betalen.
Het betalen van een couvert is er de laatste jaren in Griekenland trouwens ook meer en meer uit gegaan. Het is heel lang geleden dat ik dat nog eens meegemaakt heb.
Ik zou dus nog steeds durven denken dat je die dag brute pech gehad hebt door een slechte samenloop van omstandigheden, door een misverstand of een slechte notitie van de bestelling. Herinner je je trouwens wie de bestelling opgenomen heeft? Jammer dat ik geen mailadres van het restaurant vind, anders zouden we hen dit spijtig voorval eens kunnen voorleggen. Dan zouden ze de kans hebben om zich te excuseren en jou uit te nodigen voor een gratis etentje of zo...
(NB: ja, de Syrtaki is ook goed; wij zijn er ook al geweest
. Het kader is gewoon helemaal anders, tegenover de Mezedopolio waar je in een totaal ander kader zit met zicht op zee.)