De toeristen de crisis laten meebetalen?
#1
Wat zouden jullie er van vinden indien Griekenland volgende maatregel ook zou invoeren, om geld in de staatskas te krijgen:

"Het Spaanse parlement wil dat toeristen meebetalen aan de crisis. Door een nieuwe maatregel worden de vliegtickets naar Spanje daarom duurder.
Het Spaanse parlement heeft goedgekeurd dat luchtvaartmaatschappijen die naar Spanje vliegen per passagier een extra bijdrage moeten betalen.
Geert Sciot van Brussels Airlines is niet te spreken over deze nieuwe maatregel. "Vliegen naar Spanje zal gemiddeld 7 tot 9 euro duurder worden, afhankelijk van de luchthaven naar waar je vliegt. Sommige luchthavens vragen maar 2 euro. Maar als je met een gezin van 4 personen naar Barcelona of Madrid vliegt, betaal je al vlug 30 euro extra. Wij moeten dat bedrag betalen aan de Spaanse luchthavenuitbaters. Jammer genoeg zullen we dit moeten doorrekenen naar onze klanten", aldus Sciot."
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#2
Dat ze eerst eens bij de zwartrokken gaan aankloppen, en bij de superrijken. Maar ja in hun eigen vet snijden is te veel gevraagd waarschijnlijk. Trouwens de toeristen zoeken nu al andere oorden op , en zoeen maatregel zal zeker niet in goede aarde vallen.

Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Volgens mij doe ik dat al, onze tickets naar Kreta kostten maar liefst € 385,- per stuk!

Nou ja, ik weet wel dat het niet al zo geregeld is maar het lijkt er bijna wel op :-D
Quote
#4
Weet iemand trouwens of er toeristenbelasting geheven wordt in hotels en appartementen?
Het zou volgens mij niet te hoog moeten worden, bijv. 1 euro per nacht en/of 2 euro per vliegticket.
Anders gaan mensen inderdaad Griekenland mijden.
Quote
#5
Dat lijkt me in het geval van Griekenland geen goede optie. Voor een paar tientjes vlieg je immers al naar Spanje, voor een vlucht naar Griekenland betaal je in het algemeen veel en veel meer en ik denk niet dat je touristen trekt door ze nog eens extra te laten betalen.

Hoe komt dat eigenlijk??? Waarom zijn er zoveel goedkope vluchten naar Spanje en niet naar Griekenland??
Quote
#6
Indien ik me niet vergis werden in het verleden die landingtaksen in het hoogseizoen zelfs verminderd, en verschillende vliegtuig maatschappijen deden alsof hun neus bloedde en rekende de volle pot aan hun klanten.

Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Ja maar waar komt dat prijsverschil vandaan? Komt dat door de landingsrechten die GR berekent en bijvoorbeeld Spanje veel minder?
Quote
#8
Inderdaad zijn de taxen op de luchthavens in Griekenland veel duurder dan in Spanje of Portugal. Hoe komt dat? Waarom is het in België veel duurder (voor vele zaken toch) dan in Nederland? Omdat wij als land (lees regeringen) veel nodig hebben zeker.

Nee, ze moeten de luchthaventaxen daar maar niet nog duurder maken. Als ze een luchthaven zoals Sitia op Kreta willen promoten zou dat het eerste zijn dat ze moeten laten zakken in prijs.
Quote
#9
Bij de vermindering van de luchthaventaksen vorig jaar het ik alleszins NIETS gemerkt op mijn factuur! Bij een vermeerdering wordt dit plots WEL doorgerekend aan de klant.
Bovendien werden vroeger "Last Minutes" aangeboden voor een prijs van € 259 en € 299 per persoon, per week. Momenteel swingt het de pan uit met "Last Minute"-prijzen van maar liefsts € 1.000 per persoon, per week. Waar gaat de graaicultuur naartoe??? Welke excuses worden hiervoor aangehaald???
De kleine man zal het gelag WEERAL eens betalen!
Quote
#10
Ik begrijp het niet helemaal. Eerst lees ik de hele tijd dat mensen graag de bevolking willen helpen door hun zuur verdiende vakantiegeld daar uit te geven. Is er onbegrip wanneer mensen Griekenland links laten liggen, wat nu niet meer het geval is volgens krantenberichten.
Indirect betaal je al mee wanneer je je vakantie doorbrengt in Griekenland, denk aan de BTW-verhoging.
Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n moeite wanneer ze mij als vakantieganger mee laten betalen, hangt natuurlijk wel af van het bedrag. Als het om een paar tientjes gaat, wil ik graag mijn steentje bijdragen, maar gaat het honderden euro's schelen, dan is het geen kwestie meer van kiezen, want heel simpel dat zou ik niet kunnen betalen.
Quote
#11
@connie Ik denk niet dat de toestand voor Janis met de pet er beter van wordt met die verhoging.
Dat is utopie , het geld kruipt waar het geld zit. Je geld terplaatse bij de locale bevolking spenderen heeft misschien wel zin.
De rest van belastingen en taksen wordt verdeeld onder de armen(ledematen) van een heel dun laagje van de bevolking.
Denk maar eens na over detekst van een reklamebord in een tabakswinkel.
" Hier verkoopt men pijpen , grote stelen en kleine stelen. Grote stelen het meest."
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Waar ik me ook al sinds tientallen jaren over verbaas zijn de prijzen voor huurautos: in Spanje voor een habbekrats en in GR voor een piepkleine auto een peperdure aangelegenheid Huh.
Johannes
Quote
#13
Welk bedrag per dag noem jij dan peperduur?
Ja, ik heb ook ooit wel eens, en das al bijna 10 geleden (!), 75 Euro voor 1 dag moeten betalen.
Dat was gewoon een afzetter en de enige verhuurder op het eiland. Nu betalen we 32 Euro per dag midden in het hoogseizoen voor een cat. B. auto!
Quote
#14
Wij betalen in september op Rhodos voor 15 dagen (B-cat Avis) 313 euro. Kan ik niet echt duur vinden.
Quote
#15
Ik kan me inderdaad ook herinneren van een paar jaar geleden dat de huurauto in zuid Spanje spotgoedkoop was.
We hadden toen voor iets van 110 euro een luxueuze Ford Focus Diesel met alles er op en er aan voor een week.

Wellicht heeft het er mee te maken dat in Spanje in veel plaatsen het hele jaar door toeristen komen, en op de meeste GR eilanden niet.
Een GR verhuurder moet 'het' doorgaans in slechts een paar maanden verdienen, en in Spanje duurt dat seizoen met pieken en dalen misschien wel bijna het hele jaar.
Als dat de situatie is kan je inderdaad de auto's voor veel minder aanbieden.
Quote
#16
Hoi,
Ik ben net 2 weken terug van 5 heerlijke weken Samos, warm bad letterlijk en figuurlijk.
Sinds afgelopen weekend toch weer aan het kijken naar een vlucht Samos in September 2 weken,ben tot nu toe inderdaad erg geschrokken van de vluchtprijzen.364 euro in mei ,voor deze prijs gaat het zeker niet meer lukken.
Denk steeds,wat mis ik Olympic Airlines,en ik denk met mij velen.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#17
@Margarita we zijn elkaar vast op de luchthaven tegen gekomen?? Net terug vandaag maar over 6 weken "mogen" we weer.
Ik zat voor kennissen van ons te kijken bij Sunweb. Zij is lerares dus moet in de herfstvakantie. Dan kost een retour 449 euro pp. en de week ervoor 309 euro. Dat vind ik dus echt schandalig van Sunweb!!
Voor goedkope tickets kun je ook kijken op Transavia vanaf Amsterdam naar Athene en dan met Olympic Air naar Samos. Of Air Berlin vanaf Dusseldorf rechtstreeks.Die gaan in september al vanaf 254 retour.
Succes ermee!
Quote
#18
Onlangs plaatste ik een artikel op de website van de Griekse Vereniging Eindhoven betreffende initiatieven om de Griekse bevolking te helpen. Zelf ben ik geen voorstander van het verhogen van prijzen, dit zou het toerisme eerder negatief kunnen beïnvloeden dan dat het een positieve uitwerking heeft voor de "gewone Griek". Eerder zie ik een meer persoonlijk gerichte oplossing: een extra attentie voor het kamermeisje, een grotere fooi voor de kelner, een drankje extra, een excursie bij een kleinschalig bedrijfje etc. Daarnaast ben ik met velen van mening dat de kwaliteit van accommodaties beter moet. Men heeft in al die jaren te weinig geïnvesteerd, met gevolg dat er veel achterstallig onderhoud is, met name op het gebied van sanitair. Wat dat betreft zou de overheid een soort van stimuleringsfonds moeten oprichten om renovaties mogelijk te maken. Dit is niet alleen van belang voor de sector, maar ook voor de werkgelegenheid. Prijs/kwaliteitsverhouding loopt vaak scheef, waardoor velen kiezen voor de luxe all inclusive elders. De Griekse ondernemer laat vaak kansen liggen. Vaak ook uit gastvrijheid. Als toerist mag je geen misbruik maken van die beroemde gastvrijheid. Hiermee draagt men al een steentje bij zonder dat de kostprijs van vliegtuigtickets en accommodaties omhoog gaan.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toeristen Boot gezonken bij Milos metaxa 8 1.143 14 August 2021, 13:03
Laatste bericht: Arthur
  Griekenland bijna open voor toeristen, maar generale repetitie gaat fout iakovos 0 856 07 June 2020, 22:45
Laatste bericht: iakovos
  Terugloop Toeristen 2019 Cornelius 82 17.454 03 November 2019, 12:11
Laatste bericht: Wim M
  Bescherming ezels voor overgewicht toeristen Markos 9 3.208 04 April 2019, 11:55
Laatste bericht: jacq1970
  Stijging toeristen dit jaar. Arthur 32 6.820 18 September 2018, 11:44
Laatste bericht: messara
  De eerste toeristen zijn gespot Nanny 12 3.954 03 April 2018, 15:07
Laatste bericht: Arthur
  het aantrekkelijk maken voor toeristen TreinopStad 3 2.605 22 January 2016, 08:51
Laatste bericht: metaxa
  630.000 toeristen via Nederland naar Griekenland Ger 0 1.742 18 November 2015, 12:14
Laatste bericht: Ger
  Gaan er minder toeristen naat Kreta ? Gert en Marjanne 35 19.796 21 May 2012, 11:44
Laatste bericht: elena2006
  Meer toeristen naar Griekenland Ger 21 17.750 03 August 2011, 20:31
Laatste bericht: ger64

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)