Wat nou Bezuinigingen en Armoede?Eens een ander Grieks geluid.
#1
Wednesday, September 26, 2012 What Austerity?

Austerity is killing Greece. Or so we’re told. The politicians and the press have a clear narrative: to please foreign creditors, the Greek government is cutting spending to such low levels that the provision of basic services is being compromised. The Greek people, who suffer under these cuts, are rebelling. That’s the story that one reads on a daily basis and it sounds good. Too bad it’s not true.


Yes, Greece is cutting spending. But to call what Greece is doing “austerity” is like saying that going from eating five Big Macs a day to four is “a diet.” Reality is more complicated.


Look at government finances. Basically revenues fell in 2009 but have since held flat. This is due to three forces. First, revenues that depend on work, income and profits have fallen due to more unemployment, lower wages and lower corporate profits. Second, the government has increased value added taxes on consumption, in part because these are easier to collect than direct taxes (where evasion is high). Third, EU financing for investment has increased, providing additional revenue to the treasury.


These measures have kept revenues flat but since the economy is contracting, the ratio of revenues to GDP is at a ten-year high of almost 41%. So yes, there is tax evasion and revenues could be higher, but the state is taking in as much money as at any point over the last decade. Meanwhile, the increase in indirect taxes has plunged the economy into a deep recession as people have less disposable income. Deposits have fallen by 35% due to capital flight and dissaving. Wealth is evaporating.


The reason can be seen on the expenditure side of the equation. From 2008 to 2011, the state cut €13.2 billion (-12.5%) in primary spending (excluding interest). But look closer and the “adjustment” evaporates: less public investment accounts for almost half of that drop, while much of the remainder is explained by less spending on defense, meaning the state is building less infrastructure and buying fewer weapons. Meanwhile, social benefits have risen and spending on wages has declined by merely 7%, largely due to retirements by civil servants rather than any rationalization in public administration.


But consider something else. In 2011, primary spending was at 43.1% of GDP, down from 48.7% in 2009. Yet spending from 2000 to 2006 averaged 40% of GDP. So even today, the state spends three percentage points more than it did earlier in the decade. In fact, once you strip out capital expenditures (to control for the recent drop in investment), the state is spending 5.3% of GDP more in 2011 than it was in 2000-2006. In 2011 terms, that is a €11.5 billion difference, roughly the amount of money that foreign creditors demand that the state cut over the next few years.


This breeds three big questions: why does the reduction of infrastructure and defense spending so compromise the provision of public services; why is it so outrageous to shrink the state back to its 2000-2006 levels; and why can the state not provide with 43% of GDP the goods and services it could provide with 40% of GDP?


These are profound questions that go to the core of what is happening in Greece. Taxes are rising so that the government can buy time to shrink the state back to where it was a decade ago (as a share of the economy). The idea that the state is being starved and therefore cannot provide for its citizens is rubbish. Money is not the issue. The state is alive and well – in fact, it is eating better than it was a decade ago. So much for a diet.

Posted by Nikos Tsafos.

Nikos Tsafos greekdefaultwatch@gmail.com Natural gas consultant by day, blogger on the Greek economy by night. Trained as an economist and political scientist. I believe in common sense and in data, and my aim is to offer insight written in language that is clear and convincing.
Quote
#2
Ja Aleko, omdat deze Griekse analyst het zegt zal het bij de meeste andere Grieken wel tussen de oren zitten. Geld genoeg voor sociale -en ziektezorg en onderwijs. No problem here.

Social benefits have risen and spending on wages has declined by merely 7%. Nu ben ik erg benieuwd waar hij deze prachtige statements vandaan haalt. Uit een klein eigen warenonderzoekje zou ik namelijk hele andere conclusies trekken, maar wie ben ik. Of hij moet het over de social benefits van de elite hebben. En met het vertrek van vorige regeringsleden die allen nog leuk doorbetaald krijgen en de mindering in lonen van de doorsnee burger van 35% kom je misschien toch nog aan een leuke 7%?
En al die zelfstandig ondernemers die hun zaakjes moeten sluiten, ach, daar draait een economie toch niet op. The state is alive and well!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
(27 September 2012, 18:21)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja Aleko, omdat deze Griekse analyst het zegt zal het bij de meeste andere Grieken wel tussen de oren zitten. Geld genoeg voor sociale -en ziektezorg en onderwijs. No problem here.

Social benefits have risen and spending on wages has declined by merely 7%. Nu ben ik erg benieuwd waar hij deze prachtige statements vandaan haalt. Uit een klein eigen warenonderzoekje zou ik namelijk hele andere conclusies trekken, maar wie ben ik. Of hij moet het over de social benefits van de elite hebben. En met het vertrek van vorige regeringsleden die allen nog leuk doorbetaald krijgen en de mindering in lonen van de doorsnee burger van 35% kom je misschien toch nog aan een leuke 7%?
En al die zelfstandig ondernemers die hun zaakjes moeten sluiten, ach, daar draait een economie toch niet op. The state is alive and well!

Ach Roosmarijn, ik denk dat deze man ook eens zijn mening over het probleem wilde geven. Na een paar honderd artikelen te hebben gelzen over de afgelopen jaren heb ik het wel gezien. Als er niet met man en macht aan wordt gewerkt om de ministeries en aanverwante diensten effectiever en dus productiever te laten werken en met beide handen de belastingontduiking aanpakt dan zal er toch niet veel gebeuren in dit land. EN om eerlijk te zijn heb ik er weinig hoop op dat deze veradnering snel plaats zullen vinden......
Maar we blijven positief!!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
Kijk eens naar de werkgever van dit heerschap.Volgens @Bruno, één
van de meest mafiose machtsondernemingen van GR.Ik probeerde te laten zien dat die Grieken wiens kostje gekocht is, hun positie met een stortvloed aan zgn "data" trachten te rechtvaardigen.Deze (kleine) laag van de bevolking is met het neo-liberalisme van de trojka en dito zittende verderfelijke regeringscoalitie inderdaad op "de goede weg".Het is aan de deze winter weer onbetaalbaardere huisbrandolie, dat dit sujet zijn onkwetsbare positie ontleent om de dagelijkse werkelijkheid met een stortvloed van "feiten" zo dol te draaien, dat je de indruk zou kunnen krijgen dat het menselijke Griekenland niet de nek om gedraaid wordt.
In het groot gaat het precies zo: gewoon ten koste van alles die interne devalutie doordouwen en die dan zo snel snel mogelijk - als een nieuw Grieks produkt - naar de andere wat zwakkere landen, exporteren.
Quote
#5
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hoe gaat het echt in de EU speciaal Frankrijk en Duitsland.
Quote
#6
(28 September 2012, 10:10)Rob Stam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hoe gaat het echt in de EU speciaal Frankrijk en Duitsland.

Zeer interessant artikel. Peter Mertens beschrijft heel goed het 'kader' rondom de Griekse situatie. Maar op bepaalde punten (o.a. als hij het heeft over het kapitalisme) moet je zijn artikel ook proberen te zien doorheen zijn bril. Peter Mertens is voorzitter van de PVDA in België. De PVDA is in België helemaal anders dan de PVDA in Nederland. In België zit de PVDA in extreemlinkse hoek, gestoeld op het marxistisch gedachtengoed.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
[/quote]

Zeer interessant artikel. Peter Mertens beschrijft heel goed het 'kader' rondom de Griekse situatie. Maar op bepaalde punten (o.a. als hij het heeft over het kapitalisme) moet je zijn artikel ook proberen te zien doorheen zijn bril. Peter Mertens is voorzitter van de PVDA in België. De PVDA is in België helemaal anders dan de PVDA in Nederland. In België zit de PVDA in extreemlinkse hoek, gestoeld op het marxistisch gedachtengoed.
[/quote]

is marxisme zo extreem?
Quote
#8
(28 September 2012, 10:10)Rob Stam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hoe gaat het echt in de EU speciaal Frankrijk en Duitsland.


Oei, dat is al een "oud" artikel. Heb dat al sinds 19 februari op mijn facebookpagina staan, maar nog steeds actueel om te lezen.
Quote
#9

is marxisme zo extreem?
[/quote]

Ik zeg niet dat marxisme extreem laat staan verkeerd is, maar wel dat het zich in extreemlinkse hoek situeert. Als ik het programma van PVDA België vergelijk met dat van Syriza, dan zit PVDA België volgens mijn bescheiden mening nog extreemlinkser dan Syriza.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
misschien zou een beetje marxisme wel goed zijn voor Griekenland, voor de rest van de wereld ook.
Quote
#11
(28 September 2012, 13:28)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




misschien zou een beetje marxisme wel goed zijn voor Griekenland, voor de rest van de wereld ook.


Fact!!!!!
Quote
#12
We kunnen maar al te goed zien waar de tegenpool van het marxisme overal ter wereld ons toe leidt.
Quote
#13
het kapitalisme is zaligmakend!
En van fouten leren we, hoop ik, dus ik zeg leve het marxisme
Quote
#14
Vorige week las ik een artikeltje in Kathimerini dat het rapport van de Trojka over de Griekse economische toestand (publicatie voorzien eind september-begin oktober) niet zou mogen gepubliceerd worden vóór 6 november.
De reden: lobbywerk uit de VS om de herverkiezing van Obama niet in het gedrang te brengen. Slecht nieuws in het macroeconomische bestel zou namelijk koren op de molen zijn van zijn tegenkandidaat.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Dat is maar al te waar @Patrick. Maar wel geheel in lijn met de politieke bijsturing vanuit de USA vanaf ongeveer midden 1946, toen de Britten het door geldgebrek niet langer konden volhouden.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  armoede neemt toe Berendw 15 11.875 19 December 2011, 14:05
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)