Goedkope vakantie in Griekenland
#1
Het bericht van Bruno Tersago van 31-10--2012 geeft weer een idee om je vakantie in Griekenland wat goedkoper te maken. Of veel toeristen er gebruik van gaan maken valt nog te bezien. Het moet dan ook niet veel gekker gaan worden. Als die kassabonnen werkelijk uitgekeerd gaan worden zal dan de gratis consumptie gaan verdwijnen en daarmee het idee dat je een zeer gewaardeerde klant bent?


Geen kasticket – niet betalen!
31/10/2012 — Bruno

Dat de Griekse overheid een probleem heeft bij het innen van belastingen, is een open deur intrappen. Alle lagen van de bevolking proberen aan belastingen te ontsnappen. Voor de lagere klassen is het ondertussen een bittere noodzaak geworden om te overleven. De belastingdruk is zo hoog geworden dat je zelfs moet belastingen betalen als je geen inkomen hebt. De redenering is dat het onmogelijk is om te leven zonder een inkomen, dus de overheid gaat er dan maar vanuit dat je een inkomen hebt dat je niet aangeeft, en waar je dus belasting moet op betalen. Het moet niet veel gekker worden.

Voor de hogere klassen is het een sport, en de regels zijn ondanks de besparingswoede totaal niet veranderd. Grote bedragen kunnen ongestraft naar het buitenland worden versast, op offshore rekeningen worden gezet, en geen haan die er naar kraait.

Een sociale klasse waarvan in Griekenland wordt gezegd dat ze flink wat belastingen ontduiken, zijn de zelfstandigen. Het gaat dan voornamelijk om vrije beroepen en in de eerste plaats beroepen zoals dokters, notarissen, advocaten en zo meer. Niet toevallig beroepsgroepen waar politici toe behoren.

Maar ook in de horeca wordt geknoeid met belastingen. Zo zijn er populaire café’s en bars die op hun belastingaangifte een inkomen van 5000 euro per jaar aangegeven hebben in het verleden. Die knoeien ook heel vaak met hun kasticketjes. Zo kon het gebeuren dat je iets ging drinken, dat je een kasticketje kreeg (als je er al één kreeg) met een andere bestelling er op, of met een ander uur dan het uur waarop je bestelde. Bonnetjes werden gewoon gerecycleerd.

Ook in taverna’s werd het uitgeven van kasticketjes niet altijd even nauw genomen. Het gebeurt wel eens dat je de rekening krijgt gepresenteerd op het bestelblaadje van de ober, en niet op een kasticket. Een controle van de taverna’s op toeristische bestemmingen afgelopen zomer, bracht aan het licht dat de meeste tavernahouders op deze manier werken.

Nu heeft het ministerie voor Ontwikkeling (het meest absurde ministerie na dat Macedonië en Thracië) een nieuw regeling uitgevaardigd. Wanneer je in een taverna geen kasticket krijgt bij het afrekenen, dan mag je oordelen dat de tavernahouder je getrakteerd heeft. En dan mag je dus opstappen zonder te betalen. Als de maatregel een succes wordt, zal die worden toegepast in andere sectoren. Het is natuurlijk wel zo dat je als klant eerst om een kasticket moet vragen.

Maar goed, wat voor een onzin is dat nu eigenlijk? Hiermee ga je gewoon een soort van outlaw-gedrag bij de consument creëren omdat je als overheid totaal niet in staat bent om op een goeie manier BTW en taksen te innen? Want ik kan me goed voorstellen dat heel wat klanten niet eens de moeite meer zullen doen om een kasticket te vragen en om zo op te stappen. Hier is toch echt weer niet goed over nagedacht.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Een consumptie op een terras is nooit gratis, iedereen kent de uitspraak you my best friend, you get best price. je hebt hem allang zelf betaald.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Zo belachelijk is die maatregel niet. Zo het al de klanten aanspoort om niet te betalen, zal het de eigenaar/bediening sterk motiveren om wel die bon te schrijven om zn geld te krijgen.

Belangrijker is denk ik de mentaliteit van de mensen zelf. Als die verkeerd is, en dat is ie, dan zoekt men voortdurend naar nieuwe uitvluchten om de regel te ontduiken, waarop de overheid weer nieuwe maatregelen moet bedenken om het geld toch te innen.

Zie hier de kern van het probleem. Wij zijn in Nederland trouwer in het betalen van belasting e.d. en het systeem is waterdichter. Ik zou er niet zo zeker van zijn dat Nederlanders ook zo trouw zouden betalen als het belastingsysteem net zo lek is als in Griekenland.

Mvg
Martin
Quote
#4
Ik vind het een nogal absurde maatregel die echt veel te ver gaat.
Alsof we hier op een terras, bij een ijsje of een patatje in de snackbar altijd een bonnetje krijgen of vragen. Ook hier kan dus prima gesjoemeld worden, en laten we niet voor gekke Henkie spelen: ook hier wonen genoeg mensen die liever zo min mogelijk belasting betalen en dus proberen te ontduiken. Al is het maar omdat je ook hier van een horecaonderneming niet altijd makkelijk kan leven anders dan wanneer je keihard werkt. Blijkbaar heeft onze overheid betere maatregelen kunnen verzinnen om die ontduiking dusdanig onder de duim te houden dat er genoeg belasting binnenkomt. Waarom denkt de Griekse overheid steeds weer zelf de meest absurde ideeën uit en worden tegelijkertijd de mensen die uit het buitenland worden gehaald om de Griekse belastingdienst te adviseren knettergek omdat er niet naar hun adviezen over hoe de boel uit te voeren wordt geluisterd.

Deze zomer gingen wij met een bootje naar het prachtige palmenstrand van Preveli. Ik wist niet wat ik zag toen er opeens op dat bootje een elektronische kassa in de kajuit kwam te staan omdat de eigenaar inderdaad verplicht was ons een kassabonnetje uit te reiken. Overdrijven is ook een vak.
Quote
#5
Ingrid,je maakt een goed punt wat betreft het bonnetjes gedrag hier in Nederland.
Een ander voorbeeld:ik kom veel in voetbal kantines zowel bij amateurclubs als in de eerste Divisie,ik denk wel 38 jaar.
Daar drink ik heerlijk een paar biertjes en heb daar nog nooit een kassabon of i.d. gezien.Zelf natuurlijk nooit naar gevraagd,maar het bestaat denk ik ook niet,zeker bij de amateurclubs.
Gewoon een simpel voorbeeld waar denk ik nog heel veel van zijn.
Dus wij moeten zeker niet oordelen,ik moest het even kwijt
Allen een fijne avond,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#6
WE krijgen in nederland niet altijd een bonnetje. Wel wordt het bedrag aangeslagen op de kassa en daar gaat het om. De kassa wordt elke 3 maanden uitgelezen voor de btw afgifte. Overigens is btw niet een bedrag dat de exploitant moet afdragen aan de staat. De btw wordt door de klant betaald aan de staat. Het bedrag dient vervolgens afgedragen te worden door de eigenaar van het bedrif. Deze is nooit "eigenaar" van het btw bedrag.
Quote
#7
Zijn we daar allemaal niet wat dubbel in?

Ook ik vind dat er belasting betaald moet worden. Toch heb ik vorige week een loodgieter wat klussen in de vrije uurtjes laten doen.
Contant betaald. Geen bon. Hij blij, ik blij.
Van de hulp in de huishouding heb ik ook nog nooit een BTW bon ontvangen, of heb ik ooit loonbelasting en premies voor haar afgedragen.

Mag niet, maar we doen er (allemaal?) aan mee.
Quote
#8
Xander,
Ja daar heb je gelijk in, iedereen probeert het zo voordelig mogelijk te doen.
Maar zoals hier, als ik bij de plaatselijke handelaar ZONDER bon nog meer moet betalen dan bij een bedrijf verderop die het dan OOK nog MET bon thuis afleverd
ga ik VOOR dat bedrijf.
Zeker als je ziet in je eigen dorp hoe zij nog steeds met geld smijten waarover dus GEEN belasting betaald is.
En hoe zij de buitenlanders behandelen, incl. de werknemers, Ja dan laat ik OOK een albanieër een muurtje of straatje maken,
want van de € 40,-- die hij krijgt, gaat er 30 van naar HUIS en daar leven er nog meer mensen van!, en zelf leven deze mensen hier héél somber.
De lokale grieken, zeker verschillende ondernemers hier gaan er PRAT op dat zij geen belasting betalen en rondstrooien met geld, nieuwe auto's, in taverne's met GROF geld betalen, daar zie ik biljetten die IK niet kenAngry
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opgelet bij boeken van goedkope vliegtickets Patrick 5 2.026 30 June 2018, 22:24
Laatste bericht: JohanV
  Goedkope tickets vanuit België ADO 26 15.477 21 June 2016, 19:57
Laatste bericht: Patrick
  goedkope vluchten Arthur 14 8.717 15 June 2014, 17:41
Laatste bericht: metaxa
  Goedkope drankjes in Athene... Aleko 1 6.850 23 July 2011, 09:32
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)