verblijfsvergunning
#1
Volgend jaar wil ik uit nederland vertrekken en op Kos gaan wonen. Ik ga huren en zal in mei duidelijk worden waar. Kan ik mezelf op Kos aanmelden als nieuwe bewoner en een verblijfsvergunning krijgen? Ik ben 65 en ga niet een zaak beginnen. Misschien wat vrijwilligerswerk. Krijg je een verblijf bij aantoonbaar inkomen? Dus in mijn geval AOW en nog wat. Graag info. Via ambassade weet ik al veel. Maar als het op Kos afgehandeld kan worden zou goed zijn.
Quote
#2
Je kunt een vestigingsbewijs afhalen bij de politie. Daartoe moet je kunnen aantonen dat je verzekerd bent voor ziektenkosten en dat je genoeg inkomen hebt (kale AOW is al voldoende). Iedere EU-burger mag overal in de EU buiten het land wonen waarvan hij/zij de nationaliteit bezit mits hij of zij aan deze voorwaarden voldoet.
Oja en je krijgt er eerst eentje voor 5 jaar en daarna een permanente. Met die 2e ben je ook stemgerechtigd voor burgemeester en gemeenteraad.
Quote
#3
(11 December 2012, 12:35)wilhelmina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgend jaar wil ik uit nederland vertrekken en op Kos gaan wonen. Ik ga huren en zal in mei duidelijk worden waar. Kan ik mezelf op Kos aanmelden als nieuwe bewoner en een verblijfsvergunning krijgen? Ik ben 65 en ga niet een zaak beginnen. Misschien wat vrijwilligerswerk. Krijg je een verblijf bij aantoonbaar inkomen? Dus in mijn geval AOW en nog wat. Graag info. Via ambassade weet ik al veel. Maar als het op Kos afgehandeld kan worden zou goed zijn.

Beste Wilhelmina,

Naast wat ElsR schreef is het belangrijk je aan te melden bij de gemeente. Je moet namelijk ieder jaar een bewijs van leven op sturen aan je uitkerende instantie. Dit bewijs van leven wordt afgestempeld en ondertekend door een gemeente ambtenaar.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#4
Bedankt ElsR en Dick. Zijn jullie op de hoogte van hoe/waar gemeente en politie te vinden zijn op Kos? Het tweede weet ik wel. Volgens mij is dat in hetzelfde gebouw? Deze verblijfsvergunning na hoeveel tijd moet je dat gedaan hebben? Ik schrijf me al uit in Nederland voor definitief vertrek. Ik had gedacht dan eerst een langlopende reisverzekering af te sluiten. misschien dan een beetje dubbel. Nu in mei ga ik maar eens op speurtocht. Is het misschien handig een tolk mee te nemen. Vooral ook omdat ik dan goed begrijp waar het over gaat. De belasting moet het daarom ook gelijk weten. Maar dat begreep ik wordt vanaf nederland toegestuurd. Het zgn Wereldinkomen.
Ben jij dick die een zaak heeft bij de plataan/politiebureau? Als je me laat weten kom ik zeker langs.
Groetjes en tot nader bericht?
Quote
#5
Ik weet niet waar alles zit op Kos maar ik zou er bij aankomst maar meteen mee beginnen want erg snel gaat het niet. Zonder vestigingsbewijs mag je 3 maanden blijven. Wij wonen in Nederland maar verblijven ca. 5 maanden per jaar op Samos.Wij houden Nederland aldus als woonland en blijven onder de NL ziektekostenverzekering, belasting, AOW-opbouw en AWBZ vallen. Daar hebben wij bewust zo voor gekozen. Verder hebben we een doorlopende reiskostenverzekering. Als je namelijk meer dan een half jaar per jaar in een ander EU-land woont, wordt dat je woonland en dan val je onder de regelingen van dat land daar (de regelingen die ik hiervoor opnoemde). Er zijn mensen die "gewoon zonder wat te melden" langer dan een half jaar buiten NL wonen maar als de NL belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank of ziektenkostenverzekeraar enz. daar achter komt word je uit de NL regelingen gezet. (Ik heb er al eens via dit forum voor gewaarschuwd). Wees dus maar goed voorbereid en regel alles op tijd. Een Griekse advocaat is meestal niet zo duur en kent vaak de ambtenaren waardoor het soms sneller kan gaan. Vraag aan andere EU-pensionado's aldaar wie een goede betrouwbare advocaat weet.
Quote
#6
(11 December 2012, 17:58)wilhelmina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik schrijf me al uit in Nederland voor definitief vertrek. Ik had gedacht dan eerst een langlopende reisverzekering af te sluiten. .

Wilhelmina.
ik zo nog lekker een paar maanden in Nederland ingeschreven blijven., kan je gewoon meeliften op de Nederlandse ziekte kosten verzekering.
En een reisverzekering kan je wel vergeten als je bent uitgeschreven, want die vragen om een NEDERLANDS adres, je moet ingezetene zijn.
Helaas heb ik ook teveel aan zo'n verzekering betaald, omdat wij geëmigreerd zijn, telt dat dus niet. zonde van het geld.
Mocht je het wel doen en dan gaat claimer, kunnen zij je weigeren omdat je fraude pleegt, want je bent NIET meer ingeschreven.
Persoonlijk zou ik alles per 1 Januari ofzo doen, lekker makkelijk en je hebt de tijd om alles te regelen. zomaar een goede raad.
veel succes ermeeBig Grin
Quote
#7
(11 December 2012, 17:58)wilhelmina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De belasting moet het daarom ook gelijk weten. Maar dat begreep ik wordt vanaf nederland toegestuurd. Het zgn Wereldinkomen.
Ben jij dick die een zaak heeft bij de plataan/politiebureau? Als je me laat weten kom ik zeker langs.
Groetjes en tot nader bericht?

Nee ik ben niet die Dick en ik woon ook niet op Kos.
Wat je zeker niet moet vergeten is je in verbinding te stellen met het Colege van Zorgverzekeringen als je je tenminste uitschrijft uit Nederland. Zij zorgen dan voor een Europees formulier zodat je je dan kan verzekeren bij het IKA in Griekenland.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#8
(11 December 2012, 19:37)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 December 2012, 17:58)wilhelmina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben jij dick die een zaak heeft bij de plataan/politiebureau? Als je me laat weten kom ik zeker langs.

Nee ik ben niet die Dick en ik woon ook niet op Kos.
Wat je zeker niet moet vergeten is je in verbinding te stellen met het Colege van Zorgverzekeringen als je je tenminste uitschrijft uit Nederland. Zij zorgen dan voor een Europees formulier zodat je je dan kan verzekeren bij het IKA in Griekenland.Kalo Vradi, Dick
En ik ben WEL Dik, maar woon ook niet op Kos, maar op KretaBig GrinBig GrinBig Grin
Quote
#9
Registreren
Als ik in Griekenland woon, moet ik mij dan laten registreren bij de consulaire afdeling van de Ambassade?

Nee, want voor Nederlanders in het buitenland geldt geen registratieplicht. Ook zullen uw gegevens niet geregistreerd worden, wanneer u komt voor bij voorbeeld de vernieuwing van uw reisdocument.
Registratie geschiedt uitsluitend op vrijwillige basis. Zie Registreren bij verblijf in het buitenland.
Als u bent uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), wordt u geacht zich in te schrijven bij de buitenlandse gemeente waar u woont. Vooralsnog is het echter voor in Griekenland woonachtige niet-Grieken niet mogelijk zich te doen opnemen in het (bevolkings)register van Griekse gemeentes.

Naar boven
Verblijfsvergunning
Wanneer ik als Nederlander langer dan drie maanden in Griekenland wil verblijven, heb ik dan een verblijfsvergunning nodig?


Neen, verblijfsvergunningen worden niet meer afgegeven. Wel dienen onderdanen van de Europese Unie in het bezit te zijn van een registratiekaart. Over het algemeen zal bij grenscontrole niet naar een dergelijke registratie kaart gevraagd worden; andere Griekse officiele instellingen kunnen bezit van een registratiekaart echter wel als voorwaarde stellen voor te verrichten diensten.

De registratie kaart kan worden aangevraagd bij de lokale vreemdelingendienst, waar ook informatie verkregen kan worden over de bij de aanvraag in te dienen documenten.

Naar boven
Werkvergunning
Wanneer ik als Nederlander wil gaan werken in Griekenland, heb ik dan een werkvergunning nodig?

Nee, voor onderdanen van de Europese Unie is een werkvergunning niet nodig. In de EU bestaat vrij werknemersverkeer.


Registreren
Als ik in Griekenland woon, moet ik mij dan laten registreren bij de consulaire afdeling van de Ambassade?

Nee, want voor Nederlanders in het buitenland geldt geen registratieplicht. Ook zullen uw gegevens niet geregistreerd worden, wanneer u komt voor bij voorbeeld de vernieuwing van uw reisdocument.
Registratie geschiedt uitsluitend op vrijwillige basis. Zie Registreren bij verblijf in het buitenland.
Als u bent uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), wordt u geacht zich in te schrijven bij de buitenlandse gemeente waar u woont. Vooralsnog is het echter voor in Griekenland woonachtige niet-Grieken niet mogelijk zich te doen opnemen in het (bevolkings)register van Griekse gemeentes.

Naar boven
Verblijfsvergunning
Wanneer ik als Nederlander langer dan drie maanden in Griekenland wil verblijven, heb ik dan een verblijfsvergunning nodig?


Neen, verblijfsvergunningen worden niet meer afgegeven. Wel dienen onderdanen van de Europese Unie in het bezit te zijn van een registratiekaart. Over het algemeen zal bij grenscontrole niet naar een dergelijke registratie kaart gevraagd worden; andere Griekse officiele instellingen kunnen bezit van een registratiekaart echter wel als voorwaarde stellen voor te verrichten diensten.

De registratie kaart kan worden aangevraagd bij de lokale vreemdelingendienst, waar ook informatie verkregen kan worden over de bij de aanvraag in te dienen documenten.

Naar boven
Werkvergunning
Wanneer ik als Nederlander wil gaan werken in Griekenland, heb ik dan een werkvergunning nodig?

Nee, voor onderdanen van de Europese Unie is een werkvergunning niet nodig. In de EU bestaat vrij werknemersverkeer.



Registreren
Als ik in Griekenland woon, moet ik mij dan laten registreren bij de consulaire afdeling van de Ambassade?

Nee, want voor Nederlanders in het buitenland geldt geen registratieplicht. Ook zullen uw gegevens niet geregistreerd worden, wanneer u komt voor bij voorbeeld de vernieuwing van uw reisdocument.
Registratie geschiedt uitsluitend op vrijwillige basis. Zie Registreren bij verblijf in het buitenland.
Als u bent uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), wordt u geacht zich in te schrijven bij de buitenlandse gemeente waar u woont. Vooralsnog is het echter voor in Griekenland woonachtige niet-Grieken niet mogelijk zich te doen opnemen in het (bevolkings)register van Griekse gemeentes.

Naar boven
Verblijfsvergunning
Wanneer ik als Nederlander langer dan drie maanden in Griekenland wil verblijven, heb ik dan een verblijfsvergunning nodig?


Neen, verblijfsvergunningen worden niet meer afgegeven. Wel dienen onderdanen van de Europese Unie in het bezit te zijn van een registratiekaart. Over het algemeen zal bij grenscontrole niet naar een dergelijke registratie kaart gevraagd worden; andere Griekse officiele instellingen kunnen bezit van een registratiekaart echter wel als voorwaarde stellen voor te verrichten diensten.

De registratie kaart kan worden aangevraagd bij de lokale vreemdelingendienst, waar ook informatie verkregen kan worden over de bij de aanvraag in te dienen documenten.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




elena2006's signatuur leef je droom![/font]
Quote
#10
(11 December 2012, 19:00)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 December 2012, 17:58)wilhelmina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik schrijf me al uit in Nederland voor definitief vertrek. Ik had gedacht dan eerst een langlopende reisverzekering af te sluiten. .

Wilhelmina.
ik zo nog lekker een paar maanden in Nederland ingeschreven blijven., kan je gewoon meeliften op de Nederlandse ziekte kosten verzekering.
En een reisverzekering kan je wel vergeten als je bent uitgeschreven, want die vragen om een NEDERLANDS adres, je moet ingezetene zijn.
Helaas heb ik ook teveel aan zo'n verzekering betaald, omdat wij geëmigreerd zijn, telt dat dus niet. zonde van het geld.
Mocht je het wel doen en dan gaat claimer, kunnen zij je weigeren omdat je fraude pleegt, want je bent NIET meer ingeschreven.
Persoonlijk zou ik alles per 1 Januari ofzo doen, lekker makkelijk en je hebt de tijd om alles te regelen. zomaar een goede raad.
veel succes ermeeBig Grin


Bij de Nederlandse Skivereniging kan er wel gewoon een doorlopende reisverzekering worden afgesloten, ook al ben je geemigreerd naar een EU land! Erg complete verzekering overigens. Uiteraard moet daarnaast nog een zorgverzekering worden afgesloten, een internationale via NL of via de IKA in GR. Trouwens vanaf 1 januari kan dat waarschijnlijk ook via GR indien gewenst, want er gaat behoorlijk wat veranderen mbt verzekeren in GR, het gaat voor vrijwillige verzekeringen meer mogelijkheden krijgen, tegen scherpere tarieven dan nu het geval is.
Quote
#11
Hi Geni,
Is er ergens info te vinden over die komende wijzigingen in het verzekeren in GR?
Aangezien ik geen werk meer heb en daardoor eerdaags uit de IKA val, wil ik graag meer weten over dat vrijwillige verzekeren.
Quote
#12
(12 December 2012, 20:38)Jota schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hi Geni,
Is er ergens info te vinden over die komende wijzigingen in het verzekeren in GR?
Aangezien ik geen werk meer heb en daardoor eerdaags uit de IKA val, wil ik graag meer weten over dat vrijwillige verzekeren.

Hey Jota,
Wij hebben het gehoord van onze verzekeringsman in Lefkada. Diverse verzekeraars zouden verzekeringen gaan aanbieden die meer in lijn liggen met die van de rest van europa, incl. lagere premie, want de premies zijn in GR relatief duur tov andere europese landen. En daarbij dus ook zorgverzekeringen, wat eerst niet mogelijk was. Wij hebben voor straks als we er wonen een internationale zorgverzekering via Ooms afgesloten, gewoon rechtstreeks, dus niet zozeer via GR. Groet!
Quote
#13
Oh zo, ik dacht meer aan een vrijwillige verzekering via IKA of zo.
Maar ook goed nieuws dat de particuliere verzekeringen naar beneden gaan. Zal m'n licht eens opsteken.
Bedankt!
Quote
#14
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






nieuwe wetgeving ivm verblijfsvergunningen
Quote
#15
(11 December 2012, 17:39)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Naast wat ElsR schreef is het belangrijk je aan te melden bij de gemeente. Je moet namelijk ieder jaar een bewijs van leven op sturen aan je uitkerende instantie. Dit bewijs van leven wordt afgestempeld en ondertekend door een gemeente ambtenaar.

Kalo Vradi,

Dick

Bewijs van leven kun je ook af laten stempelen bij de K.E.P. of bij het Consulaat.
Quote
#16
(24 April 2013, 17:27)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bewijs van leven kun je ook af laten stempelen bij de K.E.P. of bij het Consulaat.

Voor een consulaat moet ik of naar Thesaloniki of Alexandroupoli, de gemeente is dan 175 Km dichterbij.

Kalo Vradi,

Dick

(24 April 2013, 16:43)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






nieuwe wetgeving ivm verblijfsvergunningen

Is niet van toepassing voor Europese burgers, daar geld een aanmelding voor bij de veiligheids politie.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#17
(24 April 2013, 18:54)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor een consulaat moet ik of naar Thesaloniki of Alexandroupoli, de gemeente is dan 175 Km dichterbij.

Kalo Vradi,

Dick

Misschien is voor anderen het Consulaat of de K.E.P. wel dichterbij ;)
Quote
#18
Hallo Wilhelmina, Ik ben DE Dick, die op Kos woont en werkt.

De shop zit vlak bij het Politiebureau.

stuur mij even een persoonlijke mail en ik help je verder op Kos.
Quote
#19
(25 April 2013, 00:08)Dick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




stuur mij even een persoonlijke mail en ik help je verder op Kos.

duimpie
Quote
#20
Hallo 

Hier Lili, mijn man en ik willen volgend gaan emigreren naar Griekenland. Mijn mam ontvangt dan een uitkering vanuit Nederland. Ik lees op de website of anderszins het forum tegenstrijdige berichtgevingen, moet je nu wel of niet een verblijfsvergunning aanvragen in Griekenland. We gaan er alleen maar wonen dus niet werken. Ik verneem graag nader van een van jullie die hiermee ervaring heeft. Alvast bedankt Lili
Quote
#21
Als je langer dan 3 maanden aaneengesloten in Griekenland wil blijven moet je een verblijfsvergunning hebben. Heb het een maand of 2 geleden nagevraagd bij NL ambassade in Athene.

Cors
Quote
#22
(15 September 2017, 20:55)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je langer dan 3 maanden aaneengesloten in Griekenland wil blijven moet je een verblijfsvergunning hebben. Heb het een maand of 2 geleden nagevraagd bij NL ambassade in Athene.

Cors

ik ken er hier op Kreta die 6 maand verblijven zonder die vergunning Cool Cool
Quote
#23
Er is een verschil tussen een verblijfsvergunning en inschrijven in griekenland of willekeurig elk ander land in de eu. Wanneer je gewoon een lange vakantie hebt die langer dan driemaanden duurt, dan heb je een verblijfsvergunning nodig. Je blijft woonachtig in Nederland of België.Verblijf je meer dan een half jaar in Gr.dan dien je je daar in te schrijven en ook belasting te betalen.
Quote
#24
(15 September 2017, 23:04)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is een verschil tussen een verblijfsvergunning en inschrijven in griekenland of willekeurig elk ander land in de eu. Wanneer je gewoon een lange vakantie hebt die langer dan driemaanden duurt, dan heb je een verblijfsvergunning nodig. Je blijft woonachtig in Nederland of België.Verblijf je meer dan een half jaar in  Gr.dan dien je je daar in te schrijven en ook belasting te betalen.

nog aan toe voegen als je een pensioen krijgt vanuit B/NL en je schrijft je hier in, betaal je geen dubbel belasting, wordt onderling tussen de landen geregeld  Cool
Quote
#25
Hoi Chris

Bedankt voor je heldere uitleg. We krijgen geen pensioen maar een uitkering via de werkgever het GAK ziet het ook als een uitkering. Mijn man blijft gewoon in dienst bij zijn werkgever en betaalt alle belastingen in Nederland inclusief aow premie. Na deze periode volgt pre pensioen en aansluitend aow. Het is een regeling van de Brandweer militairen hebben een vergelijkbare regeling omdat ze altijd zwaar en gevaarlijk werk hebben gedaan. Dus registratie in de gemeente waar we een huis willen gaan kopen volstaat. Eu vrij verkeer van mensen en werk.
Nogmaals bedankt voor je uitleg. Gr Lili
Quote
#26
(16 September 2017, 07:49)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nog aan toe voegen als je een pensioen krijgt vanuit B/NL en je schrijft je hier in, betaal je geen dubbel belasting, wordt onderling tussen de landen geregeld  Cool

Helaas is het niet zo dat dubbele belasting geregeld wordt door beide landen. Voor Nederland geld dat je een formulier kan aanvragen ter voorkoming van dubbele belasting bij de Belastingdienst Buitenland, je vult dit formulier in en laat het ondertekenen door de Griekse belastingdienst en stuurt het terug naar Belastingdienst Buitenland. Afhankelijk van je uitkering, of het staats of bedrijfsuitkering is, wordt bij een staatsuitkering belasting geheven in Nederland. Over bedrijf-uitkeringen, - Pensioen en AOW wordt door Griekenland belasting geheven. Dit alles geld natuurlijk bij emigratie naar Griekenland.

Kali Mera,

Dick
Quote
#27
(17 September 2017, 11:13)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 September 2017, 07:49)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nog aan toe voegen als je een pensioen krijgt vanuit B/NL en je schrijft je hier in, betaal je geen dubbel belasting, wordt onderling tussen de landen geregeld  Cool

Helaas is het niet zo dat dubbele belasting geregeld wordt door beide landen. Voor Nederland geld dat je een formulier kan aanvragen ter voorkoming van dubbele belasting bij de Belastingdienst Buitenland, je vult dit formulier in en laat het ondertekenen door de Griekse belastingdienst en stuurt het terug naar Belastingdienst Buitenland. Afhankelijk van je uitkering, of het staats of bedrijfsuitkering is, wordt bij een staatsuitkering belasting geheven in Nederland. Over bedrijf-uitkeringen, - Pensioen en AOW wordt door Griekenland belasting geheven. Dit alles geld natuurlijk bij emigratie naar Griekenland.

Kali Mera,

Dick

hoe je het draait of keert er is GEEN dubbele belasting
Quote
#28
Griekenland en België hebben een "bilateral akkoord". Dit impliceert dat je slechts éénmalig een welbepaalde belasting betaald in één van deze twee landen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)