Fodelianakis olijfolie                 
Hoe heet deze peper?
#1
Afgelopen zomer hebben wij enkele kilos home-made piperies gekregen, en ik moet zeggen: Ik ben er dol op. Heerlijk voor bij het eten of als snack.

Graag zou ik er wat meer van kopen. In de zomer heb ik ze wel op de markt gezien, maar de supermarkten hier in de buurt (AB, Carrefour of Veropoulos (spar)) heeft deze niet. En nu zijn ze dus ook niet meer te vinden op de markt Sad

Weet iemand welk type pepers dit zijn? Ze worden vaak bereid met water, azijn en soms suiker (zoet-zuur), en ongekookt gegeten. Ze zijn mild tot mild-heet.

Plaatje:
[Afbeelding: peppersinzuur.JPG]

Bedankt!
Quote
#2
Volgens mij heten ze gewoon piperies.;) Al zouden wij ze in Nederland eerder paprika's noemen dan pepers. Maar het is allemaal familie. Kijk eens
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




onder Pepperoncini, de Italiaanse naam.

Hebben ze de piperies niet in potjes in de Griekse supermarkt?
Quote
#3
iK ken ze ook alleen als piperies. Dit is echt een zomergroente die voor zomerse gerechten gebruikt wordt. Deze zul je dan ook bijna niet vers kunnen kopen in de winter.
Quote
#4
piperies toursi, even zoeken heeft de super market niet, dan de kleine winkel ergens vragen of misschien bij een markt, de buurvrouw. zoek piperies toyrsi of googel πιπεριες τουρσι, je kan ze zelf maken ook niet moeilijk. en je kan het met alles doen, aubergine, wortels, tomaten. selderij noem maar op. zo ver ik kan herinneren zie ik mijn moeder dit doen, een groot glas pot of bokaal zoeken en op de recept kijken wat je er in moet stoppen.als je in griekenland woont er is vast een oma in de buurt die kan je mee helpen.
Quote
#5
(21 January 2013, 13:38)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




piperies toursi, even zoeken heeft de super market niet, dan de kleine winkel ergens vragen of misschien bij een markt, de buurvrouw. zoek piperies toyrsi of googel πιπεριες τουρσι, je kan ze zelf maken ook niet moeilijk. en je kan het met alles doen, aubergine, wortels, tomaten. selderij noem maar op. zo ver ik kan herinneren zie ik mijn moeder dit doen, een groot glas pot of bokaal zoeken en op de recept kijken wat je er in moet stoppen.als je in griekenland woont er is vast een oma in de buurt die kan je mee helpen.
Tzimis,je moeder had gelijk en onze buurvrouw op Zuid-Kreta heeft het ons geleerd.Piperiés toursí kan je vullen met de groeten die het jaargetijde je levert. Wij prijzen ons gelukkig dat wij de piperiés ook nu op de markt kunnen kopen,bij jullie misschien in een Turkse winkel.Piperiés heerlijk vullen met geitenkaas met fijngesneden gedroogde tomaatjes of rode pepertjes (onze keuze) en in olijfolie gemarineerde kruiden zoals oregano en tijm. De piperiés van te voren "wellen" of in de oven wat zachter laten worden en dan het toppie eraf,vullen,toppie er weer op en dan in de oven op niet te hoge temperatuur anders verbranden ze. Lekker als borrelhapje met een wijntje of -bij ons- een raki. Kalí órexi.
Quote
#6
toevallig van de week een discussie over vroeger.in de jaar is de tijd voor deze groenten in de azijn, dan is de tijd dat de tomatjes puree worden en in potjes worden gestopt, of dat van de fruit in syrop gaan bewaren ezv. mooi tijd en mooi beelden alleen in mijn harde schijf. helaas geen usb ingang op mijn kop anders liet ik graag zien hoe het ging.
Quote
#7
Bedankt iedereen :)

Piperies is natuurlijk heel generiek en alles van Paprika tot Jalapeño valt daar onder. Deze kleine (~4 cm) geel-groene pepers heb ik in Nederland nog nooit gezien bij de groentenwinkel. Ze zijn pittig, maar niet zo scherp als rode pepertjes. Met wat oefening zijn ze zo te eten, mits je een beetje tegen scherp eten kunt :)

Ben helaas bang dat ik dan inderdaad moet wachten tot de zomer, en ze dan vers op de markt kopen. Zal ze dan zelf wel in zoet-zuur bewaren voor de extra smaak :)
Quote
#8
Gevonden! :)

Bij Veropoulos hebben ze deze 3.6 liter versie voor ongeveer 3 euro:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(Picture gemaakt een dag na aankoop, maw, nog maar half vol ;) )

En vandaag kwam ik ze ook vers tegen toen ik toevallig op de markt was. 1.20 euro per kilo. Direct maar 2 kilo meegenomen (grote tas vol), maar wellicht binnenkort nog maar wat meer halen. En dan uitzoeken hoe deze het beste verwerkt kunnen worden :)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
(21 January 2013, 15:39)Egbert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 January 2013, 13:38)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




piperies toursi, even zoeken heeft de super market niet, dan de kleine winkel ergens vragen of misschien bij een markt, de buurvrouw. zoek piperies toyrsi of googel πιπεριες τουρσι, je kan ze zelf maken ook niet moeilijk. en je kan het met alles doen, aubergine, wortels, tomaten. selderij noem maar op. zo ver ik kan herinneren zie ik mijn moeder dit doen, een groot glas pot of bokaal zoeken en op de recept kijken wat je er in moet stoppen.als je in griekenland woont er is vast een oma in de buurt die kan je mee helpen.
Tzimis,je moeder had gelijk en onze buurvrouw op Zuid-Kreta heeft het ons geleerd.Piperiés toursí kan je vullen met de groeten die het jaargetijde je levert. Wij prijzen ons gelukkig dat wij de piperiés ook nu op de markt kunnen kopen,bij jullie misschien in een Turkse winkel.Piperiés heerlijk vullen met geitenkaas met fijngesneden gedroogde tomaatjes of rode pepertjes (onze keuze) en in olijfolie gemarineerde kruiden zoals oregano en tijm. De piperiés van te voren "wellen" of in de oven wat zachter laten worden en dan het toppie eraf,vullen,toppie er weer op en dan in de oven op niet te hoge temperatuur anders verbranden ze. Lekker als borrelhapje met een wijntje of -bij ons- een raki. Kalí órexi.

Dat is echt lekker. Kan het aanbevelen.
Quote
#10
Nog een manier om de pepers te verwerken :
was en droog ze. Doe ze is een schone pot met een theelepel korianderzaad en een laurierblad.Vul de pot helemaal met kokende inmaakazijn en laat 2 weken staan op een koele plaats.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe heet dit gerecht? Daantje 33 13.519 07 October 2016, 18:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Hoe deze groenten (foto) klaarmaken kretalover 9 5.126 28 February 2016, 22:48
Laatste bericht: JohanV
  Hoe heet dit gerecht? Ger 5 5.331 22 September 2011, 14:29
Laatste bericht: ElsR
  Hoe heet dit Pilion-gerecht? Ger 2 2.833 08 October 2010, 22:16
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)