wat zwom hier?
#1
beste forumleden,

zo nu en dan overkomt het ons dat een bevriende visser ons wat van zijn oogst overhandigt, waarna wij er welgemoed mee aan de slag gaan. En ook al hebben we allerlei naslagwerkjes over alles wat er in de Middellandse Zee zwemt, toch lukt het ons niet altijd de naam van het beestje te achterhalen. Maar we hebben alle vertrouwen in jullie als forumpanel, vandaar deze foto's met de vraag wat het is (en hoe je het het best kan bereiden):
voor deze vis werd ik gewaarschuwd dat hij (m/v) voorzichtig schoongemaakt moet worden i.v.m. licht giftige stekels. En inderdaad kreeg ik daarna last van tintelende vingers. We hebben de vis op de BBQ gelegd, maar hij was erg lastig te eten door alle graatjes, wellicht beter in de soep.
[Afbeelding: ezepog.jpg]
Deze vissen kochten we afgelopen oktober aan de kade van Platania, de visser noemde ze kefalos. Ze waren heerlijk op de BBQ, bleken gemakkelijk te fileren. Maar wat is de Nederlandse naam?
[Afbeelding: 678veq.jpg]
Ik ben benieuwd naar julie antwoorden!
Quote
#2
Nou heb ik erg weinig verstand van vissen maar de vis op de bovenste foto lijkt verdacht veel op de roodbaars (ook wel schorpioenvis genoemd) op onderstaande foto:

[Afbeelding: n8caf.jpg]

Of kijk eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&t=5632
Quote
#3
Ik heb het gevonden: kefalos is harder
Quote
#4
De schorpioenvis die ik ook regelmatig vang is het beste voor soep van te trekken, als ik hem vang doe ik een dikke handschoen aan en meteen een slag op de kop zodat hij dood is, dan knip ik alle stekels eraf met een kniptang, ik heb vissers gezien die gestoken zijn door zijn stekel die gift bevat toen de vis nog leefde, je hand en arm worden zo dik als een boomstam dan als de de brandweer naar het ziekenhuis tegengif inspuiten, als je te laat bent heb je pech.
De kefalos en papagayos vang ik het liefste, weinig scubben en ingewanden, heerlijk voor op de BBQ.
Verser kan niet.
[Afbeelding: 25tjknk.jpg]



Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Oei, is de "gewone" rode schorpioenvis hoor en is zeker niet te verwarren met "DE ECHTE" schorpioenvis. Deze laatste ziet er ook helemaal anders uit met zijn veelvoud aan stekels en gevlekt uiterlijk. Het is ook maar best dat je daar geen prik van krijgt. Denk ook niet dat ie komt buurten bij zijn rode familieversie in de Griekse wateren.
Quote
#6
Dank voor jullie reacties! Toch prettig om te weten wat je eet en bij voorkeur eten we toch echt geen vis die op de rode lijst staat (kabeljauw uit de Middellandse zee of zwaardvis, hoe lekker we die ook vinden): voor je 't weet heb je net de allerlaatste opgegeten..hmmm
Quote
#7
(21 January 2013, 15:51)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou heb ik erg weinig verstand van vissen maar de vis op de bovenste foto lijkt verdacht veel op de roodbaars (ook wel schorpioenvis genoemd) op onderstaande foto:

[Afbeelding: n8caf.jpg]

Of kijk eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&t=5632
Klopt het is een schorpioenvis. Hij wordt veel gegeten in de vissoep. En je weet dat de Grieken dan de vis apart van de soep opdienen om graten in de soep te voorkomen. Heerlijke vis. Wij eten hem vaak.
Karidiès's signatuur Karen Agrafiotis - de Vries
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#8
Hier een uitgebreide lijst van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




met Griekse en Nederlandse namen.
Quote
#9
En dan staat niet eens de pieterman of δράκαινα (drakena) op de lijst. Ook zo'n prikkertje trouwens. Maar heel lekker.

Absoluut oneetbaar en levensgevaarlijk -niet door steken maar door te eten - is de meer en meer voorkomende lagokefalos. Volgens mij dezelfde als de takifugu waar jaarlijks vele Japanners aan overlijden.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#10
Wij hebben vorig jaar in het voorjaar gesmuld van de melounes. In het Nederlands heet dat pikarel. Ik had er nog nooit van gehoord maar het zijn visjes ter grootte van een kleine haring die in zijn geheel (minus ingewanden) licht gepaneerd en gebakken worden. Heerlijk met een drupje citroen. Het kwam vaak voor dat - wanneer we met een groep waren - we alle beschikbare porties bestelden.
Voor de kenners: In Ormos, Samos, in het restaurantje meteen op de hoek van de boulevard als je aan komt rijden. Ze zijn ook buiten het vakantieseizoen open, aanbod dan uiteraard wat geringer. Maar altijd lekker. Kan ook de gegrilde karbonade aldaar aanbevelen.
Quote
#11
(25 January 2013, 17:11)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En dan staat niet eens de pieterman of δράκαινα (drakena) op de lijst. Ook zo'n prikkertje trouwens. Maar heel lekker.

ok, bedankt, ik heb de Pieterman er bij gezet.
Quote
#12
@Yvon zie dus ook de melouni oftewel pikarel
Quote
#13
(25 January 2013, 16:27)Yvon schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier een uitgebreide lijst van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




met Griekse en Nederlandse namen.

De meeste van die vissen ken ik wel, loop regelmatig bij de 4 vishandels die we hier hebben naar binnen, maar kijk ook eens hoe duur de vis hier is tervergelijking met NL.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
(25 January 2013, 18:36)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Yvon zie dus ook de melouni oftewel pikarel

Yep, pikarel gevonden en staat er nu op, de menoula of de marida bedoelde je denk ik greeksmiley2
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)